Hirdetés
-
LOGOUT.hu
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Új hozzászólás Aktív témák
-
user2
csendes tag
válasz Hasaggymeg #308787 üzenetére
Így-így, jó hogy írtad, nem akartam én belekötni.
@Dark: "Minimális sérülés esetén már elkezd rozsdásodni"
Ez konkrétan nem igaz. Legfeljebb a gagyi, hi-ten vázakra, de az kb a teszkós szint. Bármi, ami 4130 vagy felette, kis odafigyeléssel rozsdamentes marad. 15+ éve vannak acél vázaim, egyik sem volt rozsdás.
A rugalmasság/kényelem témában érdemes megnézni a Gyűrűk ura által linkelt videót. Meg úgy általában gondolkodni kicsit, nem csak a marketing anyagot tanulmányozni.
[ Szerkesztve ]
-
MC Pite
veterán
válasz Ringman #308794 üzenetére
Ellentétes oldalon álunk, imádom a nem szabályos formájú, így helyenként széles csöveket.
Pl imádom ahogy az RC-m kinéz . Fastroad dettó .[ Szerkesztve ]
Pixel 8 | C4 SpaceTourer 1.2 Pt '18 | 208 1.2VTi '18 | https://www.spritmonitor.de/en/user/MC_Pite.html | https://www.strava.com/athletes/99769725
-
Fall-N
veterán
válasz dom1n0 #308799 üzenetére
Szerintem racionális érv nincs mellette, inkább érzelmi alapú lehet. Nálam a rozsda miatt kizárt, hogy legyen. Na meg a tömeg sem a legjobb.
A strapabírósága lehet az előny, de ez inkább a régi nehezebb vázakra igaz. Manapság van sok "papír vékony" acél cső, ami szintén nem örök élet. Na meg valakinek az teszik, hogy lehet vékonyabb csövekkel operálni. Nekem pont nem tetszik, de ez is szubjektív. Akkor már inkább karbon, ha nem alu.
-
dom1n0
senior tag
válasz Dark Archon #308800 üzenetére
Így látatlanban nekem is inkább picit egy ilyen hipszter dolognak tűnik, de őszintén kiváncsi vagyok miért / mivel jobb mint egy 2kg-val könnyebb karbon?
-
user2
csendes tag
válasz dom1n0 #308804 üzenetére
Nem jobb, más. Vannak ma is olyan acélvázak, amit én sem vennék meg, mert nem használják ki az acél adta lehetőségeket. Viszont itt fel lehet tenni a kérdést, hogy mivel jobb egy 2 kilóval könnyebb karbonváz? (Egyáltalán, mennyi egy átlag karbon MTB váz tömege? 1 kg? Ezzel egy jobb (csak váz) acélvázhoz kb 1-1,5kg a "nyereség") Mennyivel is lesz gyorsabb ugyanaz az átlag bringás?
-
Ixion77
addikt
válasz Hasaggymeg #308791 üzenetére
Nekem mindig furcsa volt hogy hogyan számíthat a váz rugalmassága egyaránt. A gumi olyan sokkal rugalmasabb, hogy az én logikám szerint teljesen mindegy, hogy a váz rugózik-e 0.1mm-ert, miközben a gumi már rugózott 10mm-t.
De ugyanezen logika alapján a karbon váz, sőt, még a karbon első villa is teljesen felesleges. Na jó, esetleg ha valaki 9 bar-ra fújt kerekekkel megy, ott már lehet hogy számít valamit."Seems like humanity needs war and famine to correct itself."
-
Ixion77
addikt
válasz Dark Archon #308800 üzenetére
"Hogy könnyebb megmunkálni, az max. a gyártót érdekli"
Ez alapján a titánium vázak lennének a legjobbak. Könnyű, erős, örök élet. De sajnos annak költségét, hogy nehéz megmunkálni, szintén mi, a vevők fizetjük meg.
"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."
-
ZolkoW
őstag
válasz FeniX- #308795 üzenetére
általában gondoltam arra, hogy MTB váltókar, ami passzol a váltódhoz (lehet, hogy mindenképp új váltó is kell, nem biztos). Főleg 26-os váz gravelesítése kapcsán lehet ilyesmiket találni, nekem is volt. Kormány tövébe, vagy speckó tartóra lehet rögzíteni, illetve vannak a kormányvéges triatlon váltókarok is.... kevésbé kényelmes használni, mert fogást kell váltani a legtöbb esetben váltáshoz, cserébe olcsó és moduláris megoldás. A sima fékkar meg szintén olcsó korkormányra is. Habár hidrósban lehet hogy nem is létezik (csak bal oldali (?))..
Basszusműhely helyett: https://www.facebook.com/profile.php?id=61555669762786
-
Ringman
nagyúr
válasz ZolkoW #308808 üzenetére
trp-nek van aranyáron: [link]
~ ennyiből most 2x11 sebi fvk-párost veszel féktesttel együtt.Eladó használt nyergek: SQLab 611 Ergowave CrMo 14 cm: 30e | Ergon SR comp men road S/M 22e | Pro Turnix Perf. AF 275x132 mm 25e || Használt Cane Creek eeSilk 27.2 x 350mm Road 20 mm 63e
-
ZolkoW
őstag
válasz Ixion77 #308806 üzenetére
egy aluváz is 10 mm-eket rugózik, nem tizedeket..
nekem is megnyugtatóbb egy aluváz esetében, hogy akár víz alatt is tárolhatnám, de az acélokkal sem volt igazi gondom. Pedig az egyiknél flexeltem a hátsó papucsnál valami clearence miatt, nem lett rozsdás. Normál anyagoknál inkább a belsejére kell figyelni, kifújni viaszos spray-vel, meg nem benne hagyni a dzsuvát, ha eláztál. Foglalkozósabb, de inkább úgy közelíteném meg a kérdést, hogy nem lehet, hogy már 30 éve kihalt volna, TELJESEN, ha nem lenne valami jó benne, amit a többi nem tud?
Basszusműhely helyett: https://www.facebook.com/profile.php?id=61555669762786
-
dom1n0
senior tag
válasz user2 #308805 üzenetére
Nemtudom gravel felhasználásnál mivel jobb, országúton könnyű és merev, montinál szintén ezeket szokták előnyére írni.
Nekem az új monti érezhető + sebességet hozott, olyan +3km/h környékén ugyanazon a terepen hasonló kürülmények mellett, igaz ez nem 1.5kg különbség hanem inkább 3-4kg közötti, illetve másabb geo is, valamivel jobb kerékszett is ugye a Scalpel alatti, na meg 32T helyett 34T biztos ez is dob valamit -
Ringman
nagyúr
válasz dom1n0 #308813 üzenetére
ha race king protection van az mtb-n (eddig meg más volt), az többet számít, mint 3 kiló plusz.
Eladó használt nyergek: SQLab 611 Ergowave CrMo 14 cm: 30e | Ergon SR comp men road S/M 22e | Pro Turnix Perf. AF 275x132 mm 25e || Használt Cane Creek eeSilk 27.2 x 350mm Road 20 mm 63e
-
Ringman
nagyúr
BMC TWOSTROKE 01 ONE - 29" Carbon Mountain Bike 2700 eur, nem értek az mtb-khez, papíron féláron.
ahogy nézem sid villa, axs váltó, dt swiss kerékszett.
[ Szerkesztve ]
Eladó használt nyergek: SQLab 611 Ergowave CrMo 14 cm: 30e | Ergon SR comp men road S/M 22e | Pro Turnix Perf. AF 275x132 mm 25e || Használt Cane Creek eeSilk 27.2 x 350mm Road 20 mm 63e
-
ZavaBalazs
őstag
holnap börzsöny ring valaki?
átkerült október 12-re.
wir haben pflichtmitten unter heimblatt - savanyú káposzta van a bőrgatyámban
-
MC Pite
veterán
Ú... Börzsöny ring... Megint kiesik, fenébe, pedig felkerült a 2. kulcstartó a Courier-ra.
Anyag deformáció:
Elsőre hihetetlennek tűnt a Giant D fuse nyeregcsöve hogy működik, de valóban hajlik (az alu) nyeregcsőPixel 8 | C4 SpaceTourer 1.2 Pt '18 | 208 1.2VTi '18 | https://www.spritmonitor.de/en/user/MC_Pite.html | https://www.strava.com/athletes/99769725
-
dom1n0
senior tag
válasz Ringman #308815 üzenetére
Ezket még a Racing Ralph.. gumikkal mértem, a másik (lassabb) montin Race King volt, igaz még a protection előtti.
Ahogy a kezem engedi, mennék már a montit is kipróbálni az új cuccokkaluser2: Azért is írtam, hogy nem csak váz változott, hanem sok minden más is, de azért az ember érzi, főleg 10-15% emelkedőn azt a súlykülönbséget szerintem..
-
ZavaBalazs
őstag
válasz 6030D #308783 üzenetére
"sógornőm" - tényleg fura így gondolni rá
ez még most is élő gyakorlat lehet, az ábrahámhegyin a tini verseny alatt hallottam apukát puffogni, hogy mennyit költött szervizben váltóállításra, lehet, hogy ott is elállítgatták.
wir haben pflichtmitten unter heimblatt - savanyú káposzta van a bőrgatyámban
-
ZavaBalazs
őstag
-
Mezga Aladár
veterán
válasz dom1n0 #308796 üzenetére
Volt valaha az acélvázas outi.
Jó volt szép volt csak rohadt nehéz. Nosza kitalálták az alu vázas otit.
Jó volt szép volt könnyű volt csak a bringásnak a fenekét és a kezét szétverte a rohadt merev váz. Hozzá adták a karbon villát és a karbon nyeregcsövet. Így már használható volt. Majd menet közben a mérnökök rájöttek mennyire jól hangolható és milyen sokoldalú a karbon.
TÁDÁM, megszületett a karbonvázas bringa.
Ami majdnem olyan mint az acélvázas csak pöttyet könnyebb. -
mauimagic
senior tag
válasz Dark Archon #308800 üzenetére
Nem is értem a létjogosultságát a gravel világában, ahol esőben, sárban túrázgatás nem ritka.
Komolyabb bikepackingesek, hosszú távú túrázók, földkerülő muglik akkor be szerinted lettek palizva, hogy a legtöbb esetben acélvázzal mennek?
Vagy mondhatnám a cargo bikeot is, mint komplett kategória... -
Ringman
nagyúr
válasz mauimagic #308824 üzenetére
mondjuk mert nem törik el, ha eldől 20 kiló súllyal
amúgy idei tour divide: [link]
felhívnám a figyelmet arra, hogy 4300 km-en (!!!) a becslés szerint másfél órát számít 1 kiló többlet
Eladó használt nyergek: SQLab 611 Ergowave CrMo 14 cm: 30e | Ergon SR comp men road S/M 22e | Pro Turnix Perf. AF 275x132 mm 25e || Használt Cane Creek eeSilk 27.2 x 350mm Road 20 mm 63e
-
mauimagic
senior tag
válasz ZolkoW #308774 üzenetére
Félig viccnek szántam amúgy...
De pont most kérdeztem meg a Recargo nevű srácot, elvileg nagy mágus, 25k-ért varrna fel tárcsafékszemet a villára+vázra.
Szerintem teljesen korrekt, de még rugózom egy darabig, hogy a Jacque Foche nevű csótány gravelemen meglépjem e...
Szinterezés, kerékszett csere, fékek még pluszban és 100k felett van a manőver a legbudgetebb esetben is, a végeredmény meg csak egy toldozott-foltozott 30 éves bringa...De valami álomváznál működhet szerintem. Még egy hátrány van, ha butik bringát szeretnél: IS tárcsafékszem lenne, ami nem túl kúl.
[ Szerkesztve ]
-
Ringman
nagyúr
válasz mauimagic #308826 üzenetére
IS tárcsafékszem lenne, ami nem túl kúl.
főleg, hogy az outi/gravel szettek flatmounttal vannak szerelve, az adapterezés nehézkes.persze akkor már IS paul klamper kell rá, az PM
Eladó használt nyergek: SQLab 611 Ergowave CrMo 14 cm: 30e | Ergon SR comp men road S/M 22e | Pro Turnix Perf. AF 275x132 mm 25e || Használt Cane Creek eeSilk 27.2 x 350mm Road 20 mm 63e
-
dom1n0
senior tag
válasz mauimagic #308824 üzenetére
No offense vagy bármi, de azért rengeteg biciklis azt veszi meg és megy vele utána, amit a boltos elad neki, vagy a haveroknál lát, nem ami valójában technikailag, ár/érték arányban és neki a legjobb.
Rengetegen vesznek ezeréves bicikliket vagyonokért, mert 0 érzékük van hozzá, és valaki ezt javasolta nekik.
Különösen szegény csajok vannak szerintem behúzva ilyen fronton
Ami itt a fórumon van, egy nagyon üditő pozitív véglet -
user2
csendes tag
válasz mauimagic #308826 üzenetére
Láttam azt a bringádat. Én nem bántanám, kúl ahogy van.
(Az IS szabvány - szerintem - még mindig a legjobb, a PM és a FM, különösen az utóbbi, nos, nem feltétlenül jelent fejlődést. A legkisebb gyártói pontatlanság és onnantól csak a szívás van velük. Az IS kisebb hibáit meg egy jobb bicajbolt helyrehozza.) -
addikt
válasz mauimagic #308824 üzenetére
Az egész gravel koncepció a bepalizásról szól, az eladott életérzésről. Az acélváz sem különb. Aztán, amikor rájössz, hogy egy rozsdás vassal, koskormánnyal, teló nélkül igazából k***asz*r terepen lejtőzni vagy hepehupás úton menni (érdemi sebességgel), az utólag megfizethetetlen.
[ Szerkesztve ]
Dark Archon | i5-12600KF - RTX 3070 | Canyon Endurace 7
-
Hasaggymeg
Topikgazda
válasz ZolkoW #308793 üzenetére
Sarkítva igen, ez lenne, valójában meg nem, amit írtam az, hogy együtt a 2 (3,4,5...) paraméter határozza meg a váz tulajdonságait...amúgy mi teszik az acélon, a vékony csőátmérők?
"Végy egy kerékpárt,nem fogod megbánni...feltéve ha életben maradsz."Samuel Langhorne Clemens link: https://cdn.rios.hu/dl/upc/2024-02/02/91209_d2j2gi0v6zwls7lx_1000006503.jpg
-
FeniX-
senior tag
-
6030D
őstag
válasz ZavaBalazs #308821 üzenetére
Nekem ne mond, én aludtam mellette a földön, miközben fogta az ujjam a rácsoságyon keresztül. 19 éve.
Akkor is ment a puffogás, valamilyen szinten jogosan is, mert ha nem tudott otthon váltót állítani a szülő, akkor tényleg az volt, hogy hétvégén verseny, majd hétfőn viheted szervizbe a bringát, hogy kedden tudjon menni edzésre. Persze nem tudom, hogy lehetne ezt megoldani, mert tényleg az van, hogy a gyerek szeretne sportolni, a szülő elviszi, és ömlesztve indulnak a 10-14 kg-os 20-26"-os "montikkal", ahol gondos a szülő, ott valami slick(ebb) gumival, ahol meg komolyan gondolják, meg megtehetik, ott ot virít a 26"-os, vagy XS-es versenybringa a kölykök alatt. Bár itt inkább az akarásról szól még a dolog, de mindenképp előny.
Merida Big.Nine 6000, Mitas Kratos/Scylla
-
ZolkoW
őstag
válasz Hasaggymeg #308832 üzenetére
Például. másból olyan ízléses vázakat ritkán látni.
(másnak is lehet stílusa, csak nem minden stílus tetszik, de ha statisztikát néznénk, mennyi más vázanyagból készülő szeritnem RONDA váz van, akkor rosszabbul jönne ki a karbon, meg az alu. de ez ugyanolyan, mint a vázanyaggal általánosítani: inkább rendes dizájnerek kellenének )
Aztán szimpatikus az is, hogy az acél az rendes anyag. Tök jó az alu is, de megnézem mondjuk a gyorszár nyomát az aluvázamon egyszeri rányomás után, és nem az jut eszembe, hogy ez az öröklétnek készült.Egyébként ott a Chisel váz, ami épp monti, de látszik benn az akarás, na olyan kéne. Igaz, az meg lehet hogy valóban pár év használat után kifáradna, nem tudjuk.
A súly valós érv az alu/karbon mellett, de miután nekem általában az egyszerűbb= jobb, ezek nekem olyanok, hogy megpróbálják kerülőúton utánozni a már eleve létező jót, csak minden szempontból nyakatekert módon.
Emlékszem a kezdeti alubringákra, irgalmatlan csőátmérőkkel, szerencsére azóta továbbfejlődtekBasszusműhely helyett: https://www.facebook.com/profile.php?id=61555669762786
-
Hasaggymeg
Topikgazda
válasz Dark Archon #308831 üzenetére
Van benne igazság, ma a kereskedő nem terméket hanem az éppen trendi életérzést árusítja és ahhoz szabja árcéduláját is. Amúgy meg értem én a "If the rider feels better rides better" filozófiát csak hát ez néha átmegy kissé mátrixba és egy céleszköz helyett ott keressük a megfelelő tulajdonságokat ahol valójában nincsenek is. Pl. nejemet sem lehetett lebeszélni a koskormányos kerékpárról (nosztalgia ), úgy sem, hogy én az utóbbi 30 év alatt talán 5x láttam őt alsó fogásban tekerni, melyből 3x én vettem rá. ...na most "grevölösítettem" amennyit tudtam azt a kerékpárt, hogy ne rázza szét és terepezni is tudjunk együtt valamicskét, így lett a legszélesebb még elférő gumi, kisebb első tányér, nagyobb hátsó és hibrid fék a mechanikus helyett. Ki lett maxxolva a grevöl érzés.
[ Szerkesztve ]
"Végy egy kerékpárt,nem fogod megbánni...feltéve ha életben maradsz."Samuel Langhorne Clemens link: https://cdn.rios.hu/dl/upc/2024-02/02/91209_d2j2gi0v6zwls7lx_1000006503.jpg
-
dom1n0
senior tag
válasz ZolkoW #308835 üzenetére
"Aztán szimpatikus az is, hogy az acél az rendes anyag. Tök jó az alu is, de megnézem mondjuk a gyorszár nyomát az aluvázamon egyszeri rányomás után, és nem az jut eszembe, hogy ez az öröklétnek készült."
2024 vége felé egy tanácsot ha elfogadsz, olyan vázat ne vegyél ami gyorszáras szerintem
-
ZolkoW
őstag
válasz ReFleXx #308838 üzenetére
+2dom1no: nem is tervezek, de ami van, az még GYZ-s, és környezettudatosan vagy széthasználom, vagy eladom, mielőtt ilyesmiben gondolkodnék.
(hihetetlen, hogy ilyen sokáig fennmaradt a GYZ is, mint megoldás, elég béna egy dolognak tartom)Basszusműhely helyett: https://www.facebook.com/profile.php?id=61555669762786
-
mauimagic
senior tag
válasz Dark Archon #308831 üzenetére
Az miért bepalizás, ha gravel bringát vesznek egyesek nem gravel felhasználásra?
Léteznek olyan országok, ahol a mezőgazdasági, erdészeti utak hazai autópálya minőségűek, oda való a gravel, csak ilyen itthon nem jellemző.
Ettől még használható bringák ezek, a gravel versenyeket se divatból nyerik gravel bringákkal, hanem mert oda ezek célezközök.Sokkal nagyobb "bepalizásnak" gondolom a telós trekkingeket, vagy a lassan 150/150mm-es rugóúttal rendelkező "trail" bringákat, amikkel 20-al lejtőznek a userek a Pilis bike félelmetes lejtőin
...de akár említhetném az icetech, fémes betét, 220-as tárcsa fetisizmust is, egy olyan országban, ahol egy kezemen meg tudom számolni a lejtőket, ahol 500m+ szint van egyben
[ Szerkesztve ]
-
Ringman
nagyúr
válasz mauimagic #308842 üzenetére
szerintem "modern gravel geoval" (értsd 50-es külső elfér benne) elég jól el lehet lenni a szar göröngyös utakon is, 35-40-es külső a harmad/negyedrendű utakra van kitalálva.
gravel geo: [link]
Eladó használt nyergek: SQLab 611 Ergowave CrMo 14 cm: 30e | Ergon SR comp men road S/M 22e | Pro Turnix Perf. AF 275x132 mm 25e || Használt Cane Creek eeSilk 27.2 x 350mm Road 20 mm 63e
-
Lacerta
aktív tag
Csak hogy én is habosítsak egy pár buboréknyit a témán:
- Az acél azért jó, mert a könnyűfémekkel és a karbonnal ellenétben van konkrét kifáradási határa. Magyarul meg lehet csinálni az örökkévalóságnak. Ez nem tűnik lényeges szempontnak, ha feltételezzük, hogy a user kb. 5 évente úgyis bringát cserél. Ugyanakkor, elnézve az átlag userek anyagi perspektíváit az árak viszonylatában, egyre inkább az lesz, és nem csak itt Illébériában.
- Az acél szívós. Jól visel a dinamikus igénybevételt, a kisebb-nagyobb deformációkat követő egyengetés is egyszerűbb és kevésbé befolyásolja az élettartamot. Ld. még előző pont.
- Az acél NEM NEHÉZ. A szilárdságához képest. Csak rugalmas.
Felsőpolcos ötvözeteket nézve, folyáshatárban alu-titán-acél esetében ilyen 300-600-1200MPa körül alakul a sorrend. Az alu ugyan 3x könnyebb az acélnál, de az acél 4x szilárdabb. Ta-dammm.
Viszont ha ilyen acélból csinálnának bringát, akkor ilyen kisujjnyi csövekből lenne hegesztve, és olyan érzés lenne menni rajta, mintha főtt spagettin tekernél. Ezért nem csinálnak. Még.
Nade, ha lesz végre rendesen használható 3D nyomtatási technológia acélhoz is, akkor nem kell húzott csövekből dolgozni, hanem nyomtatnak szépen térhálós idomokat, ami könnyű, de elég merev is lesz.Szerintem.
-
Ixion77
addikt
iGPSport iGS800 review a prohardveren
"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."
-
Fall-N
veterán
válasz user2 #308830 üzenetére
Nincs egyik szabvánnyal sem gond, az IS-nek csak annyi előnye van, hogy könnyen lehet adapterezni PM-re. Mivel a legtöbb fék PM, outi/gravel fronton meg FM, így nem sok vizet zavar az IS. FM-mel sincs gond, bár pár gyártó XC-nél is erőlteti (Cube például), azt is könnyen lehet PM-esíteni.
Talán egyedül az Avid BB7-et és 5-öt lehet még kapni, ami gyárilag IS, igaz egyből adják hozzá az átalakítót. A telók azok mind PM vagy FM konzollal vannak, a váz gyártók még használják az IS-t. De ahogy terjed a gravel őrület lehet a jövőben a Flat Mount lesz a legelterjedtebb, márcsak azért is mert a Shimano már készített monti fékeket is belőle.
Na meg házilag könnyebb az IS-t felheggeszteni acél vázas, Post Mountnál nem árt ha minden irányból jó a síkja.
-
őstag
-
Fall-N
veterán
válasz Lacerta #308844 üzenetére
Az acél nem nehéz? Mihez képest? A többi vázanyaghoz képest igen. Van sok szakcikk a témában. Ha tartós acél vázat akarsz, akkor az nem lesz könnyű és nem kicsi a csővastagsága. Ha alig nehezebb vagy kicsi a csővastagság, akkor meg nem lesz tartós, ugyanúgy tönkremegy. És ott az örökös korrozió is, ami terepen, télen (sós utak) azért már valós tényező. Másodbringának városba jók persze.
Egyébként meg nem azért terjedt el az alu, mert könnyebb, hanem azért mert a hajtással szembeni merevsége jobb. Igen, hátránya az, hogy merevebb is, így kevésbé kényelmes, de ebben is sokat fejlődött a dolog, elég jól kimaxolták a gyártók mára. A legideálisabb anyag meg a karbon, csak mivel nehéz (vagy inkább még jelenleg sehogy sem lehet) gépesíteni a gyártását, így sok a kézi munka vele, ergo drága. De ha megnézed a korszerű acél vázak sem olcsók, így nem is érik meg a karbonnal szemben, hiába a "steel is real". Ezért is emeli meg az ember a szemöldökét a 700ezer Forintos niner acél váz árán. De ez is érzelmi kötődés, ami felül tudja írni az ésszerűséget.
Egyébként van már kézi gyártású, rozsdamentes acél váz is, egy hátránya van, hogy baromi nehéz. Viszont az legalább lehet szépen polírozva, szálcsiszolva hagyni, nem eszi meg a rozsda.
[ Szerkesztve ]
-
Lacerta
aktív tag
válasz Fall-N #308849 üzenetére
Az acél nem nehéz? Mihez képest?
A szilárdságához képest.A többi vázanyaghoz képest igen.
Nem. Fajlagosan nem. Épp ezt írtam. Azonos terhelésnél negyedannyi keresztmetszetű acél is elég lehet, mint alu, míg az alu csak 3x kisebb tömegű.Ha alig nehezebb vagy kicsi a csővastagság, akkor meg nem lesz tartós, ugyanúgy tönkremegy.
Ezzel a mechanika alapjait vitatod.És ott az örökös korrozió is, ami terepen, télen (sós utak) azért már valós tényező. Másodbringának városba jók persze.
Egész életemben acélvázas bringákat hajtottam, soha, egy másodpercig nem volt gondom a korrózióval.
Egyébként halkan jegyzem meg, hogy az erősen ötvözött könnyűfémek ( a titán és az alu ) is hajlamosak korrodálni. Ha már só. Azt pont a nagyszilárdságú aluötvözetek nem szeretik egyáltalán.Egyébként meg nem azért terjedt el az alu, mert könnyebb, hanem azért mert a hajtással szembeni merevsége jobb.
Tudtommal meg azért, mert könnyebb. És menőbb.
Merevebbre azért kellett csinálni, mert az alu nem birja ( a titán sem, to be honest ) az ismétlődő igénybevételt, azaz a gyakori rugalmas alakváltozást. Ezért törtek a korai aluvázak úgy, mit a ropi. Tehát redukálni kellett a rugalmas alakváltozást, ami miatt merevebbek lettek az aluvázak. Hajtás szempontjából ez nem baj, csak a tömés esett ki a rájderek fogaiból meg néha az aranyerük pattant föl a fejük búbjára. De sebaj, mert előtte drága úri huncutság volt a teló, így meg mindjárt el lehetett adni boldog-boldogtalannak.legideálisabb
Ilyen szó nincs.
A karbon sok szempontból jó, más szempontokból meg pont nem.
Nem alakváltozik, a mechanikai sokk elnyelő képessége gyenge, szinte javíthatatlan, drága.De ha megnézed a korszerű acél vázak sem olcsók
Nem is mondtam, hogy azok. Nehéz acélvázat egyszerű gyártani, könnyűt nem.
Én azt mondom, hogy a könnyűfémben, szénszálban már nem sok fejlődési potenciál van. A szénszálban a gépesítés, ahogy írod, a könnyűfémben a nyomtatás. De ha a fémnyomtatás tovább fejlődik, akkor az acélban több potenciál van még.van már kézi gyártású, rozsdamentes acél váz is
Ezek niche termékek, a korrózióálló acélok nem a szilárdságukról híresek, amelyik meg igen, azt rohadt nehéz rendesen hegeszteni. Egy kézzel gyártott max. néhány tucatos sorozatnál esély sincs rá, hogy rendesen kiforrott szerkezetet kapj, optimalizált gyártástechnológiával.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
Állásajánlatok
Cég: Axon Labs Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest