GPU-k mindörökké

Íme a nagy GPU időtállósági teszt az elmúlt 20 év 400 játékával. FIGYELEM, MÉLYVÍZ: 117 OLDAL‼️

2013 - Évértékelő

Elérkeztünk a 2013-as év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben ismét egy új kártyapárt köszönhetünk, méghozzá hatalmas monstrumokat: az első, Kepler-alapú Titan kártya erősített változata vív (a szó szoros értelmében is) tűzforró csatát a Radeon R9 290X-szel.

2013-ról összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve hasonlóan jól sikerült, mint az előző év, vagyis annak ellenére, hogy néhány általam teljesen ismeretlen címet is be kellett válogatnom a cikkbe, ezek mindegyike népszerű és minőségi alkotás volt a maga nemében.

A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.

Kepler vs GCN2

A két csúcskártya nagyon kiegyenlített küzdelmet folytatott, kettejük csatájából hol az egyik, hol a másik monstrum került ki győztesen, ám összességében ha hajszálnyival is, de a Titan Black szerezte meg a győzelmet. Természetesen mindkét típus több, mint elegendő erőtartalékkal rendelkezett az év összes játékához, sokszor a 4K-s felbontás is elérhető volt velük, ami ekkoriban még mindig felfoghatatlan luxusnak számított.

Kepler vs GCN1

A tavalyi csúcskártyák ezúttal kicsit háttérbe szorultak már nagyobb testvéreik árnyékában, de azért természetesen még mindig tökéletesen játszható volt velük az összes játék. Többnyire WQHD felbontásban mértem őket, hogy jól elkülönülő kategóriát alkossanak. Az előző évhez hasonlóan ezúttal is a Radeon végzett az élen összetettben, ám a GeForce kis mértékben csökkenteni tudta a lemaradását.

Fermi vs Terascale 3

Az elavultabb architektúrára épülő kártyák ebben az évben érezhetően kezdtek kissé háttérbe szorulni. Elsősorban a Radeonra jellemző, hogy a drivertámogatás egy-két játékban már hagyott kívánnivalót maga után, ami nem várt belassulásokhoz vezetett, de a GeForce is képes volt negatív meglepetést okozni. Összességében az NVIDIA versenyzője megtartotta előnyét, sőt annak arányát kis mértékben növelni is tudta az előző évhez képest.

Fermi vs Terascale 2

A cikk (mindezidáig) legkiegyenlítettebb küzdelmet vívó párosa ezúttal is nagyon közel végzett egymáshoz összetettben, ám az előny, a tavalyi évvel ellentétben, ezúttal a zöld térfélen mutatkozik, vélhetően az előző párosnál már említett Radeon-driverproblémák miatt. Ezekkel a kártyákkal már néhány esetben szükség volt némi kompromisszumra a grafika minőségét illetően, de azért többnyire kiváló teljesítményt nyújtottak még Full HD felbontásban.

Tesla vs Terascale (3. iteráció)

Ebben az évben már két olyan játék is akadt, ami DX10-es GPU-val nem volt hajlandó elindulni, ám ezt leszámítva is elmondható, hogy ilyen kártyát birtokolni egyre kellemetlenebb élmény volt már ekkoriban. A minőségbeli kompromisszumok már mindennaposak, ráadásul a Radeontulajok életét az egyre rosszabb driver-optimalizáció is keserítette. Ez utóbbi tényező az oka annak, hogy a GTX 285 növelni tudta összetettbeli előnyét az előző évhez képest, de a HD 4890 is képes volt azért néhány meglepetésszerű eredményre, köztük győzelemre is egyes címek alatt.

Tesla vs Terascale (1-2. iteráció)

A HD 3870 teljesítménye erre az évre teljesen összeomlott, és alig több, mint fele annyi pontot tudott csak szerezni, mint a 9800 GTX. Mondanom sem kell, hogy utóbbi kártya az összes tesztet megnyerte, amit a DX10-es modellekkel el lehetett indítani, de ennek ellenére sem lehet azt mondani, hogy örömét lelhette benne egy játékos kedvű felhasználó a 2013-as évben. A legtöbb esetben csak közepes, vagy alacsony részletesség mellett tudták ezek a kártyák élvezhető sebességgel futtatni a játékokat, és nem egyszer még a felbontás 720p-re való csökkentésére is szükség volt.

Curie vs Ultra-Threaded SE

A DX9-es kártyák érdekes módon jobban állnak, mint az előző évben, hiszen az akkori 4 helyett idén 7 db cím is volt, ami hajlandó volt elindulni a páros valamelyik tagjával. Viszont egyik oldal tulajdonosainak sem lehet oka túl sok örömre, hiszen mindkét típus esetén volt olyan játék ami nem, vagy hibásan futott, és ami elindult, abban sem volt sok köszönet: a legtöbb esetben még a legalacsonyabb részletesség mellett is játszhatatlan, vagy épp csak játszható sebesség volt az eredmény.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Gamer vagy irodai monitor? Ezek a fő különbségek

PR A monitor kiválasztása nem csupán a méretbeli különbségekről szól – sokkal inkább a felhasználási cél dönti el, hogy milyen típusú kijelzőre van szükségünk.

Előzmények