GPU-k mindörökké

Íme a nagy GPU időtállósági teszt az elmúlt 20 év 400 játékával. FIGYELEM, MÉLYVÍZ: 117 OLDAL‼️

2018 - Évértékelő

Elérkeztünk a 2018-as év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben az AMD végre leváltotta a nagyon régóta foltozgatott GCN architektúrát, és a vadonatúj RDNA alapokra épülő kártyákkal jelentkezett, ám ezek sajnos csak a felső-középkategóriában versenyeztek. Az NVIDIA pedig bevezette a hardware-es Raytracing gyorsítást a Turing alapú GPU-kkal, de ezt a feature-t az összehasonlíthatóság jegyében idén még nem használjuk ki.

2018-ról összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve sok, számomra igencsak kedves cím jelent meg, ám ezek többnyire nem közérdeklődésre számot tartó alkotások, hanem rétegjátékok, így a többség számára valószínűleg inkább átlagosnak tekinthető ez az év.

A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.

Turing vs RDNA1

Fontos leszögezni, hogy ezek a kártyák nem egy súlycsoportban indultak megjelenésükkor, így a GTX 1070 - RX 590 pároshoz hasonlóan nem a konkrét típusok, hanem az arechitektúrák összehasonlítása a cél, hosszú távú időtállóságot tekintve! Ennek ellenére kisebb meglepetéssel tapasztalhatjuk, hogy az RTX 2080 nem 2000 ponttal zárt, vagyis az RX 5700 XT egy esetben meg tudta kaparintani a győzelmet, igaz csak egészen minimális különbséggel.

Pascal vs GCN5

A Titan Xp kis mértékben növelni tudta előnyét a Radeon VII-tel szemben az előző évhez viszonyítva, de összességében elmondható, hogy mindkét kártya kiválóan szerepelt idén is, sőt nem egyszer a fentebb látható modernebb, ám nem annyira csúcskategóriás típusok teljesítményét is felül tudták múlni.

Pascal vs GCN4

Az RX 590 lemaradása idén növekedett a GTX 1070-hez viszonyítva, mely ismét megnyerte az összes tesztet, és a maximális 2000 ponttal zárta az évet. Ezek a kártyák még mindig alkalmasak voltak a játékok maximális részletességgel való futtatására, ám a felbontást néhány esetben már Full HD-ra kellett csökkenteni velük.

Maxwell vs GCN3

A GTX 980 nagyobb különbséggel verte a Fury-t, mint tavaly, vagyis az AMD versenyzője idén sem tudta kiaknázni a hatalmas memóriasávszélességében rejlő lehetőségeket. Ezeket a típusokat a 4 GB memória is egyre inkább hátráltatni fogja, de idén még nem lehetett okuk panaszra azoknak, akik ilyen kártyát használtak.

Kepler vs GCN2

A Kepler alapú nagy Titan és az R9 290X nagyon érdekes csatát vívtak idén. Látható, hogy mindketten kevesebb pontot szereztek, mint tavaly, ám a végeredményük közötti különbség aránya mégis szinte változatlan maradt. Ez annak köszönhető, hogy a modernebb játékokban a Radeon egyre nagyobb arányú győzelmeket szerzett, ugyanakkor a hagyományosabb, elavultabb renderelési módot használó címekben a Titan vágott vissza hasonló mértékben, így a különbség jobban ingadozott kettejük között, de a tendencia azért világos: a jövőt tekintve a Kepler architektúrára épülő kártyák nem sok jóban reménykedhetnek.

Kepler vs GCN1

A kisebbik Kepler-GCN párosról is hasonló mondható el, mint nagyobb testvéreikről, vagyis a Radeon technológiai fölénye egyértelmű, de az elavultabb játékok megmentik a GeForce-ot a tavalyinál csúfosabb vereségtől, így a különbség aránya nem igazán változott. Azt azért hozzá kell tenni, hogy az első generációs GCN architektúra még korántsem volt DX12 alatt annyira hatékony, mint a modernebb GCN2, így a HD 7970 előnye elsősorban a több, és gyorsabb buszra csatlakozó memóriájának köszönhető.

Fermi vs Terascale 3

Idén tovább folytatódott a DX11-es Terascale alapú modellek vesszőfutása a drivertámogatás hiánya miatt, ugyanakkor már a Fermi alapú modellekkel is előfordult, hogy képhibák, vagy furcsa teljesítménycsökkenések jelentek meg. Emellett idén már 3 olyan játék is volt, ami egyáltalán nem indult el ezekkel a kártyákkal, de a többi cím esetében is sokszor kellett drasztikus minőségcsökkentést eszközölni a grafikán a játszható sebesség érdekében. Vészesen kezdett tehát már eljárni az idő ezek fölött a típusok fölött ekkoriban.

Fermi vs Terascale 2

A kisebbik Fermi-Terascale páros esetén is hasonló megállapításokat tehetünk, mint nagyobb testvéreiknél, azzal a kitétellel természetesen, hogy még kevésbé alkalmasak a játékok élvezhető futtatására, és sokszor már a legalacsonyabb minőségen sem produkálnak játszható sebességet. A régebbi, elavultabb motorra épülő játékokkal azért még megbírkóztak, tehát nem teljesen voltak használhatatlanok 2018-ban, de a modernebb alkotásokról már le kellett mondani velük.

Tesla vs Terascale (3. iteráció)

A DX10-es kártyákkal idén is 3 db játék volt elindítható, ám ezek közül az egyik a GeForce-on nem futott, háromból egy nullázás pedig már a fenti grafikonon látható különbséget ereményezi. Természetesen amelyik játék elindult, az sem adott túl jó élményt már ezekkel a kártyákkal.

Tesla vs Terascale (1-2. iteráció)

A kisebbik DX10-es páros esetén is a Radeon zsebelte be a végső győzelmet, hiszen 3 játékban szerzett pontot, amivel a GeForce még úgy sem tudott versenyezni, hogy a másik két tesztet megnyerte. Szinte mondanom sem kell, hogy az előző bekezdésben leírtak fokozottan igazak ezekre a kártyákra, vagyis hiába képesek még elindítani néhány játékot, sok örömünk már nem lesz bennük.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények