2010 játékai - II.
Fallout: New Vegas
Műfaj: Szerepjáték
Kiadó: Bethesda Softworks
Fejlesztő: Obsidian Entertainment
Engine: Gamebryo
Mérési módszer: 3
A népszerű Fallout sorozat aktuális epizódját annak ellenére beválogattam a cikkbe, hogy sajnos 60 FPS-re lockolja a sebességet. Elméletileg léteznek hack megoldások ennek kiiktatására, de nekem nem akart működni egyik sem.
A 60 FPS-es framerate lock egy igen bosszantó jelenség a korabeli játékokban.
Általában az ilyen címeket a játékok előválogatása során kiszórtam a jelöltek közül, de a Fallout annyira népszerű cím (na meg nem utolsó sorban 2010-ben annyira kevés mérésre alkalmas játék jelent meg), hogy ezúttal kivételt tettem.
A 60 FPS-es lock oka többnyire az, hogy a játékmenet és a fizika szimulációját ekkoriban divat volt a megjelenítés sebességéhez kötni. Nagyobb framerate mellett bugos fizika, vagy játszhatatlanul gyors játékmenet jelenne meg.
Az első párossal, amelyik nem fut bele a framerate lock-ba, rögtön átesünk a ló túloldalára: a HD 3870 nem hogy 60, de még 30 FPS-t sem tud megjeleníteni, de ha a grafika minőségét csökkentettem volna, akkor meg a 9800 GTX ütközött volna a limitbe.
A nagy DX9-es kártyákkal éppen csak játszható sebességet kapunk magas minőségi szinten. Ezúttal a Radeon nem képes megelőzni a GeForce-ot.
Ritkaságszámba ment már ebben az évben az olyan játék, ami a cikk legkisebb kártyáival is játszható, de a nagy tömegek számára készült Fallout ilyen. Érdekes, hogy a máskor brillírozó X850 Pro most kis mértékben kikapott a 6800 GS-től.
Just Cause 2
Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: Square Enix
Fejlesztő: Avalanche Studios
Mérési módszer: 1
A Just Cause című, kissé őrült "GTA klón" franchise második epizódjának legfontosabb tulajdonsága számomra, hogy beépített benchmarkkal rendelkezik.
Az erősebbik DX11-es duó párharcát a GeForce nyeri, viszonylag nagy mértékű előnyt felmutatva.
A kisebbik DX11-es páros ellenben nagyon hasonló eredményt adott.
A DX10-es nagyvasak is fej-fej mellett haladnak, ám még élsimítás nélkül is éppen csak játszható sebességet produkálnak.
A gyengébbik DX10-es párossal már közepes szintre kellett csökkenteni a grafika minőségét. A 9800 GTX előnye az átlagosnál némileg alacsonyabb. A játék DX10-es GPU-t igényel, nem indul el a DX9-es kártyákkal.
Lara Croft and the Guardian of Light
Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: Square Enix Europe
Fejlesztő: Crystal Dynamics
Mérési módszer: 3
Habár Lara Croft szereplésével készült ez a játék, felülnézetes megjelenítésmódjával mégis merőben más stílust képvisel a Tomb Raider sorozat korábbi részeinél, sőt hivatalosan nem is kapta meg a Tomb Raider címet.
Az erősebbik DX11-es párosnál masszív GeForce fölénnyel találkozhatunk, de természetesen mindkét kártyával kiválóan fut a játék WQHD felbontásban, 4x-es élsimítás mellett is.
A kisebbik Fermi alapú kártya előnye nem olyan hatalmas a vörös ellenfeléhez képest, ám azért így is említésre méltó győzelmet aratott.
DX10 fronton folytatódik az NVIDIA előnye, ám a nagy kártyák között nem túl számottevő mértékben.
A gyengébbik DX10-es duó között viszont hatalmas szakadék tátong, hiszen a HD 3870 (mondhatni szokásos módon) elvérzett a 4x-es élsimításon.
A DX9-es kártyák már eléggé megszenvednek a maximális részletességgel, élsimítás nélkül is. A Radeon szokásos fölényén már aligha lepődhetünk meg.
A leggyengébb párossal nem érdemes próbálkozni ebben a játékban, hiszen az X850 Pro-val el sem indul, a 6800 GS pedig játszhatatlan sebességet produkál.
Lost Planet 2
Műfaj: 3rd person shooter
Kiadó: Capcom
Fejlesztő: Capcom
Engine: MT Framework
Mérési módszer: 1
Ezt a játékot elsősorban amiatt válogattam be a cikkbe, mert különálló benchmark tool-lal rendelkezik, mely DX9 és DX11 üzemmódokat támogat. A "B" jelű tesztet futtattam, mert az generál nagyobb GPU terhelést.
DX11 módban, WQHD felbontáson a legerősebb kártyákat is igencsak megterheli a program. A GTX 580 előnye számottevő.
A kisebbik DX11-es párossal szinte pontosan ugyanolyan eredményeket kapunk, mint az előző esetben, ám ezúttal már Full HD felbontásban.
A DX10-es kártyákon értelemszerűen csak a DX9-es módot lehetett használni. Az erősebbik páros fej-fej mellett halad.
A kisebb DX10-es kártyákkal már éppen csak játszható sebességet kapunk Full HD-ban. A 9800 GTX előnye ezúttal a megszokottnál kisebb.
Bár a játék DX9-es kártyákon is elindul, de még a legerősebb típusokkal se fut játszható sebességgel. Természetesen az X1900 XT előnye a szokottnál is nagyobb.
Mafia II
Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: 2K
Fejlesztő: 2K Czech
Mérési módszer: 1
A kiemelkedően népszerű Mafia sorozat második része is jól sikerült, ráadásul beépített benchmarkkal is kényezteti a magamfajta cikkírót.
A legerősebb kártyák versenyét a GeForce nyeri, ám előnye nem számottevő. A játék valamiért nem engedett Full HD-nál magasabb felbontást beállítani.
A kisebbik DX11-es páros szinte pontosan lemásolja az előbb látható teljesítménykülönbséget, ám fordított sorrendben.
A DX10-es modellek esetében masszív GeForce fölényt láthatunk, és az élsimításról már le kell mondanunk az elfogadható sebesség érdekében.
A HD 3870 lemaradása arányaiban érdekes módon nem sokkal nagyobb a 9800 GTX-től, mint amit az erősebb párosnál láthattunk, viszont már a játszhatóság alsó határán egyensúlyozik a maximális grafikai részletesség mellett.
A DX9-es kártyákat birtoklóknak nem sok öröme lesz ebben a játékban, hiszen a 7900 GTX-szel játszhatatlan a legalacsonyabb minőségi szinten is, az X1900 XT-vel pedig villódzó árnyékok formájában megjelenő képhibák rontották az élményt.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!