GPU-k mindörökké

Íme a nagy GPU időtállósági teszt az elmúlt 20 év 400 játékával. FIGYELEM, MÉLYVÍZ: 117 OLDAL‼️

2010 játékai - II.

Fallout: New Vegas

Műfaj: Szerepjáték
Kiadó: Bethesda Softworks
Fejlesztő: Obsidian Entertainment
Engine: Gamebryo
Mérési módszer: 3

A népszerű Fallout sorozat aktuális epizódját annak ellenére beválogattam a cikkbe, hogy sajnos 60 FPS-re lockolja a sebességet. Elméletileg léteznek hack megoldások ennek kiiktatására, de nekem nem akart működni egyik sem.

A 60 FPS-es framerate lock egy igen bosszantó jelenség a korabeli játékokban.

Általában az ilyen címeket a játékok előválogatása során kiszórtam a jelöltek közül, de a Fallout annyira népszerű cím (na meg nem utolsó sorban 2010-ben annyira kevés mérésre alkalmas játék jelent meg), hogy ezúttal kivételt tettem.

A 60 FPS-es lock oka többnyire az, hogy a játékmenet és a fizika szimulációját ekkoriban divat volt a megjelenítés sebességéhez kötni. Nagyobb framerate mellett bugos fizika, vagy játszhatatlanul gyors játékmenet jelenne meg.

Az első párossal, amelyik nem fut bele a framerate lock-ba, rögtön átesünk a ló túloldalára: a HD 3870 nem hogy 60, de még 30 FPS-t sem tud megjeleníteni, de ha a grafika minőségét csökkentettem volna, akkor meg a 9800 GTX ütközött volna a limitbe.

A nagy DX9-es kártyákkal éppen csak játszható sebességet kapunk magas minőségi szinten. Ezúttal a Radeon nem képes megelőzni a GeForce-ot.

Ritkaságszámba ment már ebben az évben az olyan játék, ami a cikk legkisebb kártyáival is játszható, de a nagy tömegek számára készült Fallout ilyen. Érdekes, hogy a máskor brillírozó X850 Pro most kis mértékben kikapott a 6800 GS-től.

Just Cause 2

Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: Square Enix
Fejlesztő: Avalanche Studios
Mérési módszer: 1

A Just Cause című, kissé őrült "GTA klón" franchise második epizódjának legfontosabb tulajdonsága számomra, hogy beépített benchmarkkal rendelkezik.

Az erősebbik DX11-es duó párharcát a GeForce nyeri, viszonylag nagy mértékű előnyt felmutatva.

A kisebbik DX11-es páros ellenben nagyon hasonló eredményt adott.

A DX10-es nagyvasak is fej-fej mellett haladnak, ám még élsimítás nélkül is éppen csak játszható sebességet produkálnak.

A gyengébbik DX10-es párossal már közepes szintre kellett csökkenteni a grafika minőségét. A 9800 GTX előnye az átlagosnál némileg alacsonyabb. A játék DX10-es GPU-t igényel, nem indul el a DX9-es kártyákkal.

Lara Croft and the Guardian of Light

Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: Square Enix Europe
Fejlesztő: Crystal Dynamics
Mérési módszer: 3

Habár Lara Croft szereplésével készült ez a játék, felülnézetes megjelenítésmódjával mégis merőben más stílust képvisel a Tomb Raider sorozat korábbi részeinél, sőt hivatalosan nem is kapta meg a Tomb Raider címet.

Az erősebbik DX11-es párosnál masszív GeForce fölénnyel találkozhatunk, de természetesen mindkét kártyával kiválóan fut a játék WQHD felbontásban, 4x-es élsimítás mellett is.

A kisebbik Fermi alapú kártya előnye nem olyan hatalmas a vörös ellenfeléhez képest, ám azért így is említésre méltó győzelmet aratott.

DX10 fronton folytatódik az NVIDIA előnye, ám a nagy kártyák között nem túl számottevő mértékben.

A gyengébbik DX10-es duó között viszont hatalmas szakadék tátong, hiszen a HD 3870 (mondhatni szokásos módon) elvérzett a 4x-es élsimításon.

A DX9-es kártyák már eléggé megszenvednek a maximális részletességgel, élsimítás nélkül is. A Radeon szokásos fölényén már aligha lepődhetünk meg.

A leggyengébb párossal nem érdemes próbálkozni ebben a játékban, hiszen az X850 Pro-val el sem indul, a 6800 GS pedig játszhatatlan sebességet produkál.

Lost Planet 2

Műfaj: 3rd person shooter
Kiadó: Capcom
Fejlesztő: Capcom
Engine: MT Framework
Mérési módszer: 1

Ezt a játékot elsősorban amiatt válogattam be a cikkbe, mert különálló benchmark tool-lal rendelkezik, mely DX9 és DX11 üzemmódokat támogat. A "B" jelű tesztet futtattam, mert az generál nagyobb GPU terhelést.

DX11 módban, WQHD felbontáson a legerősebb kártyákat is igencsak megterheli a program. A GTX 580 előnye számottevő.

A kisebbik DX11-es párossal szinte pontosan ugyanolyan eredményeket kapunk, mint az előző esetben, ám ezúttal már Full HD felbontásban.

A DX10-es kártyákon értelemszerűen csak a DX9-es módot lehetett használni. Az erősebbik páros fej-fej mellett halad.

A kisebb DX10-es kártyákkal már éppen csak játszható sebességet kapunk Full HD-ban. A 9800 GTX előnye ezúttal a megszokottnál kisebb.

Bár a játék DX9-es kártyákon is elindul, de még a legerősebb típusokkal se fut játszható sebességgel. Természetesen az X1900 XT előnye a szokottnál is nagyobb.

Mafia II

Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: 2K
Fejlesztő: 2K Czech
Mérési módszer: 1

A kiemelkedően népszerű Mafia sorozat második része is jól sikerült, ráadásul beépített benchmarkkal is kényezteti a magamfajta cikkírót.

A legerősebb kártyák versenyét a GeForce nyeri, ám előnye nem számottevő. A játék valamiért nem engedett Full HD-nál magasabb felbontást beállítani.

A kisebbik DX11-es páros szinte pontosan lemásolja az előbb látható teljesítménykülönbséget, ám fordított sorrendben.

A DX10-es modellek esetében masszív GeForce fölényt láthatunk, és az élsimításról már le kell mondanunk az elfogadható sebesség érdekében.

A HD 3870 lemaradása arányaiban érdekes módon nem sokkal nagyobb a 9800 GTX-től, mint amit az erősebb párosnál láthattunk, viszont már a játszhatóság alsó határán egyensúlyozik a maximális grafikai részletesség mellett.

A DX9-es kártyákat birtoklóknak nem sok öröme lesz ebben a játékban, hiszen a 7900 GTX-szel játszhatatlan a legalacsonyabb minőségi szinten is, az X1900 XT-vel pedig villódzó árnyékok formájában megjelenő képhibák rontották az élményt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények