2012 - Évértékelő
Elérkeztünk a 2012-es év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben használtuk először a Win10-es tesztrendszert, valamint itt mutatkoztak be a Kepler és a GCN architektúrára épülő GPU-k is, ezekkel együtt pedig a 4K felbontás támogatása is megjelent, vagyis sok változás történt az előző évhez képest.
2012-ről összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve jobban sikerült az előző éveknél, így nem volt olyan nehéz 20 db mérésre alkalmas címet összeszednem a cikkhez. A DX11 támogatás egyre jellemzőbbé vált, sőt ezúttal már akadt olyan játék is, ami ennek hiányában el sem volt hajlandó indulni.
A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.
Kepler vs GCN1
A frissen megjelent GPU architektúrák csatájából a Radeon jött ki győztesen, vagyis jól látszik, hogy a GTX 680 már megjelenésekor sem volt túlságosan erőteljes típus. Persze technikai paramétereit ismerve ezen nem is csodálkozhatunk, hiszen lényegében egy felső-középkategóriás fejlesztést adott el az NVIDIA a csúcskategóriában. Ez anyagilag biztosan hatalmas előnyökkel járt, ám presztizs szempontból nem feltétlenül tett jót, hogy a végső győzelmet tálcán kínálták fel az AMD számára. Természetesen azért ekkoriban még semmi panaszra nem lehetett oka a GeForce-tulajdonosoknak sem, hiszen mindkét kártyával tökéletes sebességgel futottak az év játékai, nem egyszer akár 4K-s felbontásban is, ami ekkoriban még egy hihetetlen jövőkép szintjén létezett csak.
Fermi vs Terascale 3
Ebben az évben a HD 6970 nagy mértékben csökkenteni tudta lemaradását a GTX 580-hoz képest. Ebben persze szerepet játszott az is, hogy a GeForce-on az egyik tesztelt játék nem volt hajlandó normálisan működni, de pont ezért válogattam évi 20 címet ebbe a tesztbe, hogy egy ilyen anomália csak maximum 5%-kal torzítsa a végeredményt.
Fermi vs Terascale 2
A HD 5870 idén fordítani tudott az álláson az előző évhez képest, és megelőzte a GTX 560 Ti-t összetettben, ám ebben is szerepe lehetett a fentebb már említett CSGO fiaskónak, amely nélkül sokkal szorosabb lenne az állás a két versenyző között. Alapvetően erre az évre is jellemző, hogy ez a két kártya egymáshoz nagyon hasonló eredményeket produkált szinte az összes tesztben, vagyesen hol az egyik, hol a másik modell végzett az élen, de nagy különbségek nem alakultak ki közöttük.
Tesla vs Terascale (3. iteráció)
A DX10-es GPU-k 2012-ben már egyre jobban éreztették technikai elavultságukat. Egyrészt megjelent az első olyan játék, ami el sem indult velük, másrészt pedig sok esetben már minőségbeli kompromisszumokat kellett kötni az élvezhető sebesség érdekében. A két tesztelt típus erősorrendjére furcsa kettősség volt jellemző idén, hiszen akadt olyan játék, amiben a HD 4890 meglepően jól szerepelt, és szorosan a GTX 580 nyomában loholt, sőt egy esetben még legyőznie is sikerült, míg más programokban csúfosan leszerepelt a drivertámogatás hiánya miatt. Ez a tendencia egyre inkább jellemző lesz a későbbiekben a Terascale architektúrára épülő AMD kártyákra.
Tesla vs Terascale (1-2. iteráció)
A kisebbik DX10-es páros idén már erősen szenvedett szinte az összes játék alatt, és nem egy esetben arra is szükség volt, hogy a létező legalacsonyabb minőségi szinten futtassam a mérést. Természetesen főleg a HD 3870 időnként rettenetesen gyenge szereplése volt ennek az oka, mely nagytestvéréhez hasonlóan egyre hektikusabb teljesítményt nyújt az ingadozó minőségű drivertámogatás miatt.
Curie vs Ultra-Threaded SE
Kár szépíteni: DX9-es kártyát birtokolni 2012-ben már kínszenvedés volt. A 20 db tesztelt játékból mindössze 4 db volt hajlandó egyáltalán elindulni velük, és ebből 3 db csak a GeForce-on futott jól, a Radeonnal lefagyott, vagy csak fekete képernyőt mutatott. Azt az 1 db tesztet, ami lemérhető volt vele, az X1900 XT persze annak rendje és módja szerint fölényesen megnyerte, de (vélhetően elsősorban a még Windows Vista alá készült drivere miatt) Win10 alatt kidejezetten körülményes volt vele az élet.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!