GPU-k mindörökké

Íme a nagy GPU időtállósági teszt az elmúlt 20 év 400 játékával. FIGYELEM, MÉLYVÍZ: 117 OLDAL‼️

2008 játékai - II.

Far Cry 2

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Ubisoft
Fejlesztő: Ubisoft Montreal
Engine: Dunia Engine
Mérési módszer: 1

A Far Cry széria második részét már nem a Crytek fejlesztette (ők a Crysis szériára tértek át), és véleményem szerint sokkal kevésbé ikonikus a legendás elődnél, viszont hatalmas pozitívuma, hogy széleskörűen konfigurálható benchmark tool-lal rendelkezik.

Dicséretes a 4890-es szereplése, szépen tartja a lépést a GTX 285-tel WQHD felbontáson, a legmagasabb minőségi szinten.

A HD 3870 a megszokottnak mondható lemaradással követi a 9800 GTX-et. A felbontást itt már Full HD-ra kellett csökkenteni, de a legmagasabb minőségi szint megmaradhatott.

A DX9-es kártyákkal a közepes minőségi szintet lehet becélozni, de inkább csak az X1900 XT fogja ezt magabiztosan futtatni.

Az X850 Pro-val nem indul a program, a 6800 GS-sel viszont játszható sebességet kapunk a legkisebb minőségi szinten.

Grand Theft Auto IV

Műfaj: 3rd person akció
Kiadó: Rockstar Games
Fejlesztő: Rockstar North
Engine: RAGE
Mérési módszer: 1

A negyedik GTA epizód hatalmas előrelépés volt a franchise életében, hiszen végre vadonatúj grafikus motort kapott, ami minden korábbinál részletesebb grafikai megjelenítést tett lehetővé. Emellett a sztori is sokkal összetettebb, élvezetesebb volt a korábbiaknál, és a hatalmas nyílt világ is számos lehetőséggel szolgált.

A GTA4-nek van egy olyan kellemetlen tulajdonsága, hogy a rendelkezésre álló VRAM függvényében limitálja az elérhető grafikai beállításokat. Ráadásul mindezt túlságosan szigorúan teszi, és az 1 GB-os kártyákkal (melyeknél nagyobb VRAM mennyiség megjelenésekor még nem is létezett gamer GPU esetén) csak 40%-ra engedi állítani a látótávolságot. Emellett gyanús, hogy 60 FPS-re lockol is, vagyis korszakalkotó grafikája ellenére nem egy élmény mérni vele.

Az 512 MB-os kártyákkal már csak 15%-os látótávolságot engedett beállítani a játék, és az egyéb opciókat is közepes szintre kellett visszavenni. A HD 3870-et még ez a minőségi szint is megviselte, de a 9800 GTX-szel szépen futott a játék.

A DX9-es kártyákkal csak a legalacsonyabb minőségi szintet választhatjuk. Ráadásul a GeForce-szal nagyon sötét volt a kép és néhány modell sem jelent meg megfelelően, így az amúgy is gyengébb teljesítménye mellé még képminőségbeli problémák is társultak. Az erősebb DX9-es duó gyenge szereplését látva a kisebbik párossal inkább nem is kísérleteztem.

Left 4 Dead

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Valve
Fejlesztő: Valve South
Engine: Source
Mérési módszer: 2

A Half-Life 2 alapjaira az előző évben bemutatott Portal-on kívül egy másik sorozat is készült, mely elsősorban a multiplayer alapú zombi-irtásra fókuszált.

Hagyományos, shaderekben szegény grafikájú játékról lévén szó, a GeForce előnye a megszokottnál nagyobb.

A HD 3870 ismét produkálja azt a furcsa teljesítménycsökkenést, amire az előző években már láthattunk pár példát. Nehezen érthető viselkedés ez, hiszen más játékok alatt az elvárható szinten teljesít.

A DX9-es kártyák versenyét a Radeon nyeri, ám előnye a hagyományos, shaderszegény grafika miatt nem túl magas.

Még a legkisebb kártyákkal is van esélyünk játszható sebességet kapni, igaz csak alacsony részletesség mellett.

Lost: Via Domus

Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: Ubisoft
Fejlesztő: Ubisoft Montreal
Mérési módszer: 3

A korszak egyik legnépszerűbb televíziós sorozata szolgált alapul ennek a meglepően magas grafikai színvonalat képviselő játéknak.

A játék maximum Full HD felbontást enged beállítani. A legmagasabb minőségi szint a HD 4890-esnek különösen fekszik, és meglepő előnnyel utasította maga mögé a GTX 285-öt.

A kisebb DX10-es duó esetén már a GeForce vezet, ám előnye sokkal kisebb a megszokottnál, így a HD 3870 teljesítménye is megsüvegelendő.

A DX9-es kártyákkal már csak közepes minőségre lőhetünk, és így is csak a Radeonnal fogunk játszható sebességet kapni.

Az X850 Pro-nál jelzi a játék, hogy nem támogatott GPU-t észlelt, ennek ellenére elindul vele, viszont grafikai hibák jelennek meg, melyek közül a legszembetűnőbb, hogy a talaj nincs kirenerelve. A fenti sebességértékeket ennek tudatában érdemes szemlélni.

Mass Effect

Műfaj: Szerepjáték
Kiadó: Microsoft Game Studios
Fejlesztő: BioWare
Engine: Unreal Engine 3
Mérési módszer: 4

Ismét egy hozzám egyáltalán nem közel álló franchise első epizódját láthatjuk, melyet népszerűsége okán válogattam be a cikkbe. A framerate lock feloldásához a config file kézi módosítására van szükség.

Az erősebbik DX10-es párossal masszív NVIDIA fölény mutatkozik, a Radeonnal viszont éppen csak játszható sebességet kapunk WQHD felbontásban, maximális részletesség mellett.

A kisebb DX10-es kártyákkal a felbontást Full HD-ra csökkentve, hasonló kép rajzolódik ki a fentebb láthatóhoz.

A DX9-es kártyákkal már csak alacsony részletességi szintet választhatunk, és a 7900 GTX esetén még a felbontást is érdemes lett volna csökkenteni az élvezhető sebesség eléréséhez.

Az X850 Pro-val a "Failed to compile shader" hibaüzenettel köszönt minket a játék. A 6800 GS-sel ugyan elindul, de sok jóra ne számítsunk, ugyanis a sebesség még a legalacsonyabb minőségi szinten is messze elmarad a játszhatósági határtól.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények