GPU-k mindörökké

Íme a nagy GPU időtállósági teszt az elmúlt 20 év 400 játékával. FIGYELEM, MÉLYVÍZ: 117 OLDAL‼️

2010 - Évértékelő

Elérkeztünk a 2010-es év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben ismét egy új GPU párost üdvözölhetünk, méghozzá az AMD Terascale architektúrájának harmadik generációját alkalmazó Radeon HD 6970-et, és a neki párul választott Fermi alapú csúcskártyát, a GeForce GTX 580-ast.

2010-ról összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve a legrosszabb évek között volt, hiszen nagyon kevés jó, és mérésre alkalmas játék jelent meg. Sok volt a silány konzolport, melyek 60 FPS-re (vagy ekörüli tempóra) limitálják a futási sebességet PC-n is. A PS3 és XBOX360 konzolgeneráció időszakát éltük akkoriban, és ezek a gépek (elődeikkel ellentétben) már a gyengébb teljesítményű PC-khez hasonló látványvilágot voltak képesek megjeleníteni, így a multiplatform játékok többségénél a konzolok élvezték a prioritást a fejlesztési munka során, és a PC-s játékosok számára minél kisebb erőforrás ráfordításával próbálták létrehozni a sokszor emiatt a konzolokra jellemző limitációkat megörökölt verziót.

A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.

Hirdetés

Fermi vs Terascale 3

Az idén bemutatkozó csúcs GPU-k versenyét a legtöbb esetben a GTX 580 nyerte, és jól kimutatható, de azért nem túl drasztikus vereséget mért a HD 6970-re összetettben is. Természetesen mindkét kártyával tökéletesen futottak az idei év játékai, a legtöbbször WQHD felbontásban, és élsimítás mellett is.

Fermi vs Terascale 2

A kisebbik DX11-es páros erősorrendjében fordult a helyzet az előző évhez képest, ugyanis akkor a Radeon volt képes kis mértékű előnyre szert tenni, most pedig a GeForce győzedelmeskedett összetettben. Két nagyon hasonló teljesítményű kártyáról beszélhetünk, így nem meglepő ez a fajta ingadozás, attól függően, hogy az adott év játékaira jellemző terhelésforma melyik GPU architektúrának fekszik jobban. Ebben az évben már Full HD felbontásban mértem ezeket a kártyákat, hogy kicsit elkülönítsem őket az erősebbik testvéreiktől, de az igazság az, hogy sok esetben akát a WQHD felbontás sem lett volna elérhetetlen velük.

Tesla vs Terascale (3. iteráció)

Nagyon szépen szerepelt idén a HD 4890, és látványosan csökkenteni tudta lemaradását a GTX 285-höz képest, az előző évi összetett eredményhez viszonyítva. Továbbra is fontos leszögezni, hogy a két kártya papíron nem volt egymás ellenfele megjelenésükkor, hiszen a 4890-est a GTX 275 ellenfelének szánta az AMD.

Tesla vs Terascale (1-2. iteráció)

A 9800 GTX és a HD 3870 közötti dinamikában nem sok változás mutatkozik az előző évhez képest, az NVIDIA versenyzője ugyanis ismét megnyerte az összes tesztet, így a maximális 2000 pontot szerezte meg. A 3870 vereségét enyhíti, hogy kis mértékben ugyan, de csökkenteni tudta az összetettbeli lemaradását, elsősorban valószínűleg azért, mert a számára különösen nagy nehézséget okozó élsimítást ebben az évben már nem igazán volt lehetőség alkalmazni ezeknél a kártyáknál. A grafikai minőség terén egyre többször volt szükség kompromisszumra, elsősorban a Radeon miatt, hiszen olyan beállításokat igyekeztem választani a mérések során, amikkel mindkét kártya esetén tűrhető sebességet kapunk.

Curie vs Ultra-Threaded SE

DX9-es kártyát birtokolni ebben az évben már nem volt túl jó élmény. Három olyan játék is akadt, ami el sem indult velük, de ami mégis hajlandó volt futni, ott is sok esetben már csak a legalacsonyabb minőségi szinten volt esély játszható sebesség elérésére. Különösen igaz ez a 7900 GTX-re, melynek elavult felépítése idén is megbosszulta magát. A Radeon előnye nem egyszer pont a játszhatósági határ fölé billentette az X1900 XT eredményét, míg a GeForce csúfosan elvérzett.

Curie vs R400

A legkisebb kártyák már csak marginális szerepet töltöttek be ebben az évben. Az X850 Pro-val mindössze 3 db játék indult el a 20-ból, ám a GeForce tulajdonosai számára sem tartogattak sok örömet az elért eredmények. Többnyire játszhatatlan, vagy a legalacsonyabb minőségi szinten, 720p felbontásban éppen csak játszható sebességet kaptunk, ami már akár egy IGP ellenében is nehezen ajánlható választássá tette ezeket a kártyákat 2010-ben.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények