GPU-k mindörökké

Íme a nagy GPU időtállósági teszt az elmúlt 20 év 400 játékával. FIGYELEM, MÉLYVÍZ: 117 OLDAL‼️

2017 - Évértékelő

Elérkeztünk a 2017-es év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben az AMD egy új architektúrával próbálkozott felvenni a harcot az NVIDIA Pascal alapú GPU-i ellen, méghozzá a régóta foltozgatott GCN ötödik verzióját hasznosító Vega kártyák személyében.

2017-ről összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve talán nem volt olyan kiemelkedően jó, mint az előző két év, de sok panaszra nem lehetett okunk, hiszen kellően népszerű és jó minőségű címek születtek, csak éppen ezek többnyire a már korábban bejáratott franchise-ok folytatásai voltak, és egyedi ötletekből kevesebb akadt. Folytatódott a modern API-k, vagyis a DX12 és a Vulkan térhódítása is, ám azért többségében még DX11 alapú játékok jelentek meg.

A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.

Pascal vs GCN5

A Titan Xp majdnem tökéletes 2000 pontos eredménnyel zárta az évet, az elsőséget mindössze egyetlen alkalommal tudta elhalászni előle a Radeon VII. Utóbbi kártya annak ellenére szedett össze nem kis mértékű lemaradást összetettben, hogy megjelenésekor igazából már nem is a Pascal, hanem a Turing architektúrára épülő GPU-k ellen kellett volna ringbe szállnia. Az első kört tehát az NVIDIA nyerte ezeknek az overkill monstrumoknak a csatájában, de mindenképp érdekes lesz látni, hogy a következő években ez a párharc hogyan alakul.

Pascal vs GCN4

A GTX 1070 idén is minden tesztet megnyert, ám az RX 590 kis mértékben csökkenteni tudta az összetettbeli lemaradását hozzá képest. Most, hogy ezek a kártyák már nem az adott év csúcsmodelljei (igazából sohasem voltak azok), többnyire WQHD felbontásban versenyeztek, és ebben a felbontásban tökéletes játékélményt nyújtottak.

Maxwell vs GCN3

A kis Fury idén több alkalommal is meglepően nagy mértékű vereséget mért a GTX 980-ra, de az összetettbeli győzelemhez ez sem volt elég, és a végső különbség nagyjából az előző évben már látott erősorrendet mutatja a két veryenyző között. A Radeon csak kivételes alkalmakkor képes profitálni a HBM memóriarendszer nyújtotta hatalmas sávszélességből, és többnyire a stabilan jó teljesítményt nyújtó GeForce irányába billen a mérleg.

Kepler vs GCN2

Viszonylag kevés DX12-es játék jelent meg ebben az évben, így a 290X nem tudta túl gyakran kamatoztatni a modernebb API-k alatt mutatkozó erőfölőnyét, de azért az előző évben már tapasztalt mértékű győzelmét idénre is át tudta menteni. Az igényesebb grafikájú játékok mutatkozó egyre nagyobb különbség azonban előrevetíti, hogy a jövőben nem sok babér fog már teremni a Kepler alapú Titan számára.

Kepler vs GCN1

Nagyobb testvérénél jóval magasabb arányú vereséget szenvedett ebben az évben is a GTX 680, hiszen a Kepler architektúra hiányosságai mellett a kevés és lassú memória is egyre nagyobb mértékben hátráltatta a HD 7970-nel szemben. Ezekkel a kártyákkal idén már sok esetben kellett kompromisszumot kötni a grafika minősége terén, Full HD-nál magasabb felbontásra pedig csak elvétve volt lehetőség.

Fermi vs Terascale 3

Az előző évhez hasonlóan, ezúttal is akadt két olyan játék, ami DX12 vagy Vulkan támogatást követelt meg, ezért nem indult el ezekkel a kártyákkal, vagyis összesen 1800 pont volt szerezhető. A szakadék tovább nőtt a két versenyző között, és bár a drivertámogatását vesztett HD 6970 még itt-ott állja a sarat a GTX 580-nal szemben, ám már megmutatkozott néhány drasztikus vereség is, ami nem sok jót jelent számára a jövőt tekintve. Az NVIDIA versenyzőjét ezzel szemben az ellenfeléhez képest 512 MB-tal kevesebb fedélzeti tár hátráltathatja bizonyos esetekben.

Fermi vs Terascale 2

Érdekesen alakul a legkisebb DX11-es páros csatája, hiszen az NVIDIA előnye itt korántsem mutatkozik meg olyan drasztiksan, mint a nagyobb modellek esetén, és sok esetben előfordul, hogy a HD 5870 meg tudja verni a GTX 560 Ti-t. A drivertámogatás hiányának átka elől azonban ő sem menekülhet, így előfordultak olyan esetek is, hogy egy bizonyos játék a Radeonon nem indult el, míg a GeForce-szal még játszhatónak bizonyult. Sok jóra persze nem lehetett számítani, hiszen ezek a kártyák már a legtöbb játékot csak közepes, vagy alacsony részletesség mellett képesek élvezhető sebességgel futtatni.

Tesla vs Terascale (3. iteráció)

Idén már csak 3 db cím volt elindítható a DX10-es kártyákkal, ami minden kétséget kizáró jele annak, hogy ezek a típusok már igencsak cserére érettek voltak 2017-ben. Folytatódott a HD 4890 előző évben már tapasztalt meglepetésszerű feltámadása, és ezúttal is meg tudta szerezni az összetettbeli győzelmet. Úgy látszik, végső soron az AMD DX10-es architektúrája mégiscsak időtállóbbnak bizonyult, csak az a kár, hogy ez olyan későn következett be, amikor már gyakorlatilag használhatatlanok voltak ezek a kártyák érdemi játékra.

Tesla vs Terascale (1-2. iteráció)

A HD 3870 nem tudta megismételni a tavalyi bravúrt, és ezúttal kikapott összetettben a 9800 GTX-től, de veresége korántsem olyan nagy mértékű, mint azt a korábbi években megszokhattuk. Természetesen az előző párosnál leírtak fokozottan igazak ezekre kártyákra is, vagyis játékra már egyáltalán nem voltak alkalmasak 2017-ben.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények