GPU-k mindörökké

Íme a nagy GPU időtállósági teszt az elmúlt 20 év 400 játékával. FIGYELEM, MÉLYVÍZ: 117 OLDAL‼️

2009 - Évértékelő

Elérkeztünk a 2009-es év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben ismét bemutatkozott egy új GPU generáció, méghozzá a legelső DX11 támogatással rendelkező típusok, melyek a Fermi és a Terascale 2 architektúrára épültek.

2009-ról összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve az előző évnél gyengébbre sikerült. Akadt ugyan néhány emlékezetes alkotás is, ám jópár számomra érdektelen, vagy silány minőségű játékot is be kellett válogatnom a cikkbe ahhoz, hogy meglegyen a mérésre alkalmas 20 db cím.

A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.

Fermi vs Terascale 2

Ebben az évben mutatkoztak be az első DX11-es architektúrák, és bár az új technológiát kihasználó címekkel még csak elvétve találkoztunk, ennek ellenére a megterhelőbb játékokhoz bizony jól jött az a teljesítménytöbblet, amit az előző generációhoz képest nyújtottak. Az összetett végeredményen jól látszik, hogy a HD 5870 kicsivel gyorsabbnak bizonyult a GTX 560 Ti-nál, ám ez a zöld versenyző számára mégsem jelent akkora megaláztatást, hiszen elméletileg egy kategóriával lejjebb pozícionálták.

Tesla vs Terascale (3. iteráció)

Ebben az évben a HD 4890 nagy mértékben csökkenteni tudta a lemaradását a GTX 285-höz képest, és bár a tesztek többségét a GeForce nyerte, már kezdett megmutatkozni a Tesla architektúra kevésbé időtálló felépítésének a hátránya. Ennek ellenére a legtöbb játékban mindkét kártyával maximális részletességet, és akár WQHD felbontást is használhattunk, vagyis panaszra nem igazán volt oka egyik oldal felhasználóinak sem.

Tesla vs Terascale (1-2. iteráció)

A 9800 GTX ismét megnyerte az összes tesztet, vagyis 2000 pontot szerzett, akárcsak előző évben, a HD 3870 mégis csökkenteni tudta lemaradását, ami egybevág az előző párosnál tapasztalható trenddel. Ennek ellenére továbbra is elmondható, hogy a Radeon néhány játék alatt drasztikus belassulásoktól szenvedett, vagyis nem nyújtott túlságosan kiegyensúlyozott teljesítményt. Főleg miatta volt szükség néhány esetben a minőségi szint terén kompromisszumok kötésére, de ezen igazából nem csodálkozhatunk, hiszen 2009-re ezek a típusok már messze nem számítottak csúcstechnológiának.

Curie vs Ultra-Threaded SE

Idén először találkozhattunk olyan játékkal, ami már egyáltalán nem volt hajlandó elindulni DX9-es GPU-val, de ezt leszámítva is elmondható, hogy ezekkel a kártyákkal már sokszor erős minőségbeli, és olykor felbontásbeli kompromisszumokra van szükség a játszható sebesség eléréséhez. Különösen igaz ez a 7900 GTX-re, melynek elavult felépítése egyre több esetben bosszulja meg magát, és gyakran szenved megalázó vereséget a Radeon X1900 XT-től.

Curie vs R400

Aki 2009-ben a fenti két káryta valamelyikét birtokolta, az nem sok jóban reménykedhetett. Az X850 Pro-val a legtöbb játék az SM3.0 támogatás hiánya miatt el sem indult, a 6800 GS-sel pedig sok esetben játszhatatlan sebességet kaptunk még a legalacsonyabb minőségi szinten is. Így múlik el a világ dicsősége: az egykor csúcs(közeli) típusok már életciklusuk végéhez közeledtek ekkorra.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Gamer vagy irodai monitor? Ezek a fő különbségek

PR A monitor kiválasztása nem csupán a méretbeli különbségekről szól – sokkal inkább a felhasználási cél dönti el, hogy milyen típusú kijelzőre van szükségünk.

Előzmények