2009 játékai - II.
Colin McRae: Dirt 2
Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Engine: EGO 1.0
Mérési módszer: 2
A Dirt sorozat második epizódja ugyan még magán viselte az időközben elhunyt ralilegenda nevét, ám már szakított a széria szimulátoros hagyományaival, és átment abba a celebekkel bohóckodós, fesztiválozós stílusba, ami sokak számára igen erős negatívumként hatott.
A legerősebb kártyákkal természetesen WQHD felbontáson, 4x-es élsimítás mellett is tökéletesen fut a játék. A párharc ezúttal a Radeon győzelmét hozta.
A HD 4890-esnek is nagyon fekszik ez a játék, hiszen szorosan a GTX 285 nyomában van. A felbontást itt már Full HD-ra kellett csökkenteni.
A HD 3870 szokottnál kisebb lemaradása is azt mutatja, hogy ez a játék kifejezetten kedveli a Radeon kártyákat.
Az erősebb DX9-es vasakkal is már csak a legalacsonyabb minőségi szinten játszhatunk, így a leggyengébb kártyákkal inkább nem is próbálkoztam. A Radeon előnye a szokásosnak mondható mértékű.
Cryostasis: Sleep of Reason
Műfaj: Horror
Kiadó: 505 Games
Fejlesztő: Action Forms
Mérési módszer: 1
Ez a játék saját benchmark programmal rendelkezik, ami lényegében egy PhysX techdemónak is felfogható, hiszen masszívan épít erre az NVIDIA által felvásárolt technológiára.
A drasztikus sebességkülönbség oka egyértelműen a PhysX támogatás hiánya a Radeonok esetében. Mondhatjuk, hogy ez így nem lesz túl fair küzdelem, de ez valóban egy létező, és sok játékban használt technológia volt akkoriban, így egyetlen teszt erejéig nem árt megjeleníteni a cikkben.
Az erősebb DX10-es kártyákkal már csak közepes minőségi szintre lőhetünk. A versenyzők közti különbség hasonló a fentebb látotthoz.
Még a 9800 GTX is csak alacsony részletesség mellett tud értékelhető eredményt felmutatni, a HD 3870 pedig érthető módon teljesen elvérzik ebben a tesztben. A játék DX10-es GPU-t igényel, ezért a régebbi kártyákon egyáltalán el sem indult, de az itteni eredményt látva ennek amúgy sem lett volna sok értelme.
F.E.A.R. 2: Project Origin
Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Warner Bros. Interactive Entertainment
Fejlesztő: Monolith Productions
Engine: LithTech Jupiter EX
Mérési módszer: 2
A nagysikerű és kiemelkedő grafikájú FEAR horror-FPS második része talán nem sikerült olyan jól, mint elődje, ám ennek ellenére népszerű folytatás vált belőle.
A két DX11-es versenyző közül ismét a Radeon bizonyult erősebbnek, de mindkét kártyával tökéletes sebességet kapunk WQHD felbontás és 4x-es élsimítás mellett is.
A maximális minőségi szintet még az erősebbik DX10-es kártyapárral is megtarthatjuk. A HD 4890 most már a sokadik alkalommal kezd erősen a GTX 285 fejére nőni.
A HD 3870 nem tudja megismételni a nagyobb testvér által bemutatott kiváló szereplést, hiszen a szokásosnak mondható, nagy mértékű lemaradással kullog a 9800 GTX mögött.
Az erősebbik DX9-es párossal a közepes minőségi szint elérésére lesz lehetőségünk. A Radeon X1900 XT előnyén most már egyáltalán nem lepődünk meg, mondhatni papírforma eredményt láthatunk.
Kifejezetten ritka volt ekkoriban már, hogy egy játék hajlandó volt elindulni az X850 Pro-val, ám ahogy az eredményen is láthatjuk, nyers erő tekintetében egyáltalán nincs szégyenkeznivalója ennek a típusnak. A 6800 GS viszont nem képes játszható sebességet produkálni a legalacsonyabb minőségi szinten sem.
Fuel
Műfaj: Motorverseny
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Asobo Studio
Mérési módszer: 2
Ez a különleges hangulatú, posztapokaliptikus környezetben játszódó, nyílt világú versenyjáték nem lett túl sikeres, ennek ellenére úgy gondoltam, érdemes szerepeltetni a cikkben.
A két DX11-es versenyző párharcát a HD 5870 nyeri, ám előnye nem nagy mértékű. Mindkét kártyával tökéletes sebességet kapunk WQHD felbontáson, 4x-es élsimítás mellett.
A DX10-es generációba már nem sikerült átemelni a Radeon kártyák nagyszerű formáját, és a HD 4890 az átlagosnak mondható lemaradást mutatja a GTX 285 mögött.
Ezúttal a HD 3870 nem produkálja azt a drasztikus belassulást, ami 4x-es élsimítás használata mellett a korábbiakban sok esetben jellemző volt rá, így a szokásosnak mondható különbséget láthatjuk a két kártya között.
A DX9-es kártyákkal már csak alacsony minőségi szintre van esélyünk. Az X1900 XT előnye szokás szerint számottevő.
Az utóbbi évek tendenciáját látva, nem lepődhetünk meg azon, hogy ismét egy olyan játékkal találkozunk, ami az X850 Pro-val nem indul el az SM3.0 támogatás hiánya miatt, a 6800 GS-sel pedig játszhatatlan sebességet ad még a legalacsonyabb minőségen is.
Left 4 Dead 2
Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Valve
Fejlesztő: Valve
Engine: Source
Mérési módszer: 2
A Half-Life 2 motorjára épülő, kooperatív zombivadászatra fókuszáló Left 4 Dead az előző évben sikeresnek volt mondható, így kapott egy folytatást is. Mivel a Valve köztudomásúlag nem tud háromig számolni, ezért a Half-Life és a Portal szériához hasonlóan, ez esetben is a második rész lett a franchise utolsó epizódja.
Az 5870 ismét le tudja győzni a GTX 560 Ti-t, ami ebben az évben sok esetben jellemző tendencia volt. Ne feledjük, hogy egy csúcskategóriás modell versenyez egy felső-középkategóriás ellen, így ez az eredmény mondhatni elvárható is volt még ekkoriban.
A HD 4890 ezúttal nem tudja tartani a lépést a GTX 285-tel, ami a hagyományosabb, kevés shadert alkalmazó címek esetén jellemző tendencia.
Ha valakinek kétsége lett volna afelől, hogy a HD 3870 képes az előző játéknál említett drasztikus belassulást produkálni, akkor itt látható ennek egy újabb bizonyítéka: alig több, mint harmadakkora sebességre képes csak, mint a 9800 GTX.
A két erősebbik DX9-es kártya fej-fej mellett halad, ami azt bizonyítja, hogy a játék meglehetősen kevés pixel shadert alkalmaz, még a maximális minőségi szinten is.
Ezúttal a legkisebb kártyákkal is bőven játszható sebességet kapunk, igaz a minőséget alaposan le kellett butítani ehhez. Az X850 Pro előnye szokás szerint igencsak nagy mértékű.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!