GPU-k mindörökké

Íme a nagy GPU időtállósági teszt az elmúlt 20 év 400 játékával. FIGYELEM, MÉLYVÍZ: 117 OLDAL‼️

2015 - Évértékelő

Elérkeztünk a 2015-ös év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben nem köszönthettünk új kártyapárost a cikkben, viszont az eddigi versenyzők minden eddiginél komolyabb igénybevételnek lettek kitéve, és megjelent az első DirectX 12-t támogató játék is.

2015-ről összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve nagyságrendekkel jobb volt az előző évnél. Gyakorlatilag egyetlen "töltelék" címet sem kellett betennem, hiszen minden tesztelt játék közkedvelt, és sikeres alkotás volt, a listát pedig néhány személyes kedvencem egészítette ki.

A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.

Maxwell vs GCN3

A két csúcskártya ismét nagyon hasonló végeredménnyel zárt, de a köztük lévő kilengés az egyes játékokban növekedett az előző évhez képest, ezt mutatja, hogy mindketten kevesebb pontot szereztek, mint tavaly. Ennek ellenére a végelszámolásban a GTX 980 ugyanúgy megelőzte egy hajszálnyival a kis Fury-t, mint 2014-ben. A felbontást idén már sok esetben WQHD, vagy akár Full HD szintre kellett csökkenteni ezekkel a GPU-kkal is, vagyis a játékok gépigénye érezhetően növekedett, és a piacnak szüksége lett volna már erősebb csúcsmodellekre.

Kepler vs GCN2

A Kepler alapú nagy Titan ezúttal sikeresen verte vissza a 290X támadásait, és összetettben, ha minimálisan is, de meg tudta verni vörös oldali ellenfelét. Ehhez köze lehetett annak is, hogy 4K felbontást már csak elvétve lehetett használni ezekkel a kártyákkal, de azért természetesen még kiváló élményt nyújtottak az összes játék alatt, így tulajdonosaiknak nem lehetett oka panaszra 2015-ben sem.

Kepler vs GCN1

Nagytestvérével ellentétben, a kisebbik Kepler alapú típus már nem szerepelt olyan kiválóan 2015-ben, hiszen lemaradása tovább nőtt a HD 7970-hez képest, az előző évhez viszonyítva. Az NVIDIA spórolása a GTX 680-on, vagyis a Radeonhoz képest kisebb fedélzeti tár, és az alacsonyabb memória-sávszélesség együttes negatív hatása kezdi már megbosszulni magát, annak ellenére is, hogy a Titan Black eredményéből is látszik: a Kepler architektúra hiányosságai ebben az évben még nem korlátozták számottevően ezeket a kártyákat.

Fermi vs Terascale 3

2015 nyarán jelent meg az utolsó driver a HD 6000-es szériához, márpedig a Terascale architektúra megfelelő működéséhez kiemelten szükség van a driveres optimalizációkra, így innentől fogva a teljesítmény nagyfokú csökkenésére számíthatunk ezekkel a kártyákkal. Az összetettbeli eredményen ez szépen meg is mutatkozik, hiszen a HD 6970 lemaradása tovább nőtt a GTX 580-hoz képest az előző évhez viszonyítva, emellett pedig olyan játék is akadt, ami instabilan működött, vagy egyáltalán nem is indult el vele. Ez a tendencia a jövőben egyre inkább jellemző lesz.

Fermi vs Terascale 2

A HD 5870 is elvesztette előző évi összetettbeli vezetését a GTX 560 Ti-jal szemben. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy ez a két típus még mindig meglehetősen kiegyensúlyozott harcot vívott egymással, és sok esetben a Radeon számottevően gyorsabbnak bizonyult a GeForce-nál, így a végeredményen látható viszonylag magas különbség csak az AMD versenyzőjének kétszeri nullázásából fakad. Összességében elmondható, hogy ezekkel a kártyákkal 2015-ben már sok esetben komolyabb kompromisszumot kellett kötni a grafika minőségének terén az élvezhető sebesség elérésének érdekében.

Tesla vs Terascale (3. iteráció)

Ebben az évben a tesztelt játékok fele már nem indult el a DX10-es kártyákkal, így az elméleti maximálisan elérhető eredmény 1000 pont volt. Az, hogy a GTX 285 nem érte el ezt az határt, jól mutatja, hogy a HD 4890 alkalomszerűen képes volt meglepetést okozni, és megverni a nagy GeForce-ot. Ez mindenképp dicséretle méltó, hiszen a HD 4000-es szériához ekkorra már 2 éves volt az utolsó driver, és a DX10-es Terascale architektúra optimális működéséhez ugyanúgy szükség lenne a driveres támogatásra, mint a modernebb DX11-es változatoknál. Összességében elmondható, hogy ezek fölött a kártyák fölött ekkorra már igencsak eljárt az idő, és amelyik játék el is indult velük, ott is többnyire csak közepes, vagy alacsony minőségi szinten kaptunk játszható sebességet.

Tesla vs Terascale (1-2. iteráció)

Idejét se tudjuk már, mikor volt a két kisebbik DX10-es kártya eredménye ennyire közel egymáshoz, és 2015-ben előfordult az is, ami korábban szinte elképzelhetetlen lett volna: a HD 3870 néhány tesztben meg tudta előzni a 9800 GTX-et! Ez persze nem azt jelenti, hogy a Terascale architektúra hirtelen feltámadt volna, hanem sokkal inkább azt, hogy a Tesla alapú kártyák is elkezdtek szenvedni, közülük is főleg az 512 MB fedélzeti tárát valószínűleg a Radeonnál kevésbé hatékonyan managelő 9800 GTX. Ezekre a kártyákra fokozottan igaz az, amit az előző párosnál már megemlítettem: nem egy esetben már csak a legalacsonyabb minőségi szint volt elérhető velük, és sok örömet nem okoztak már a felhasználóiknak ekkoriban.

Curie vs Ultra-Threaded SE

2015-ben már csak mindössze 3 db játék volt hajlandó elindulni a DX9-es kártyákkal, de ezek közül is csak 1 db olyan volt, amelyiket mindkét versenyzővel le tudtam mérni, a másik kettő ugyanis lefagyott valamelyik szereplővel. Sok esetben még azok a játékok is megtagadták a működést ezeken a GPU-kon, amelyek egyébként DX9-re íródtak, vagy ilyen üzemmódot is kínálnak. Ezekre az eredményekre már csak érdekesség képpen érdemes tekinteni, és messzemenő következtetést nem szabad levonni belőlük.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények