2014 - Évértékelő
Elérkeztünk a 2014-es év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben ismét egy új kártyapárt köszönhetünk, és egy igazi technológiai ígyencfalat mérkőzik meg a Fury kártya személylben a hagyományosabb felépítésű, ám meglehetősen népszerű GTX 980-nal.
2014-ről összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve a legrosszabb évek közé tartozik. Habár pozitívum, hogy a megszokottnál több játék rendelkezett beépített benchmark funkcióval ebben az évben, mégis rengeteg "töltelék" címet is be kellett válogatnom a cikkbe, vagyis mérésre kevésbé alkalmas (60 FPS-re korlátozott sebességű), vagy éppen számomra teljesen érdektelen alkotásokat.
A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.
Maxwell vs GCN3
Az idei év újdonságai nagyon kiegyenlített csatát vívtak egymással, kis mértékben hol az egyik, hol a másik versenyző bizonyult gyorsabbnak, és a végeredményben is alig mutatkozik eltérés közöttük. Összetettben a GeForce győzdelemeskedett, de előnye szinte elhanyagolható mértékű. Természetesen az év csúcsmodelljeiről lévén szó, minden játékot tökéletesen futtattak, többnyire 4K-s felbontásban.
Kepler vs GCN2
A Radeon R9 290X idény fordítani tudott a végeredményen a tavalyi évhez képest, és legyőzte a Kepler alapú Titan Black-et, méghozzá nem is kis mértékben. Az NVIDIA architektúrájának hiányosságai tehát már igencsak korán kezdtek megmutatkozni, pedig a DirectX 12 bevezetése még váratott magára.
Kepler vs GCN1
Annak ellenére, hogy nagytestvére csúnyán kikapott idén, a kisebbik Kepler alapú versenyző csökkenteni tudta lemaradását összetettben. Bár még mindig a HD 7970 vezet, de már látható, hogy az első GCN alapú GPU még korántsem volt annyira ütőképes, mint utódai.
Fermi vs Terascale 3
A HD 6970 idén csökkenteni tudta a lemaradását a GTX 580-hoz képest, és nem egyszer kisebb meglepetésre megvernie is sikerült. Ebben szerepet játszhat, hogy 512 MB-tal nagyobb fedélzeti tárral rendelkezik, ami ebben az évben már éreztetheti hatását. Ezekkel a kártyákkal már sok esetben kényszerülünk némi kompromisszumra a grafika minőségét illetően, de alapvetően azért még minden játékot jól futtatnak.
Fermi vs Terascale 2
A legkisebb DX11-es páros küzdelmében a Radeon idén átvette a vezetést, hiszen kevesebb furcsa belassulást produkált az előző évhez képest. Ezzel a két típussal már erősebb kompromisszumokra van szükség az idei játékokban, hiszen nem egyszer csak közepes minőségi szintet választhatunk velük.
Tesla vs Terascale (3. iteráció)
Míg az előző évben csak 2 db olyan játék volt, ami nem indult el DX10-es kártyával, addig 2014-ben már 8 ilyen is akadt, vagyis a tesztelt címek csaknem feléről ezeknek a kártyáknak a tulajdonosai már kénytelenek voltak lemondani. A különbség a tavalyi évhez képest sokat csökkent a két típus között, és akadt pár olyan eset is, amikor a Radeon tudott győzni, de ennek ellenére elmondható, hogy ezek közül a kártyák közül még mindig a GTX 285-tel járunk jobban.
Tesla vs Terascale (1-2. iteráció)
A HD 3870 hátránya sokat csökkent ebben az évben a 9800 GTX-hez képest, de alapvetően elmondható, hogy mindkét kártya erősen szenvedett már a tesztelt játékok többségével, és csak alacsony részletességi szinten tudta azokat futtatni. Egyik típus sem ajánlható már tehát aktív használatra, ezek a modellek egyértelműen cserére érettek már 2014-ben.
Curie vs Ultra-Threaded SE
Elérkeztünk arra a szintre, amikor már nem sok értelme van a DX9-es típusok összehasonlításának, hiszen elvétve találunk csak olyan játékot, ami hajlandó elindulni velük, és azok is többnyire hibásan futnak, vagy teljesen használhatatlan teljesítményt adnak a páros valamelyik tagjával. A végeredmény tehát már nem erősorrend, csak azt mutatja meg, hogy épp melyik versenyző futott bele kevésbé a software-es limitációkba.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!