2023 - Évértékelő
Elérkeztünk a 2023-as év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ez az utolsó év, amit a cikk lefed, hiszen 2024 elején kezdtem el tervezni, így értelemszerűen az aktuális esztendő már nem tudott szerepelni benne.
2023-ról összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve még az előző évnél is kiemelkedőbb volt, hiszen számos nagy jelentőségű alkotás jelent meg, melyekkel öröm volt dolgozni. Kifezejetten impozáns listával zártuk tehát a cikket, köztük egy olyan technológiai ínyencfalattal is, mely inkább a jövő, mintsem a jelen elvárásait testesíti meg.
A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.
Hirdetés
Ampere vs RDNA2
A két csúcskártya a tavalyihoz hasonló aránnyal zárt, ám mindketten több pontot szereztek az előző évhez képest, ami azt mutatja, hogy a teljesítményingadozás nagyobb volt közöttük. A Raytracinget használó címek alatt továbbra is a 3090 drasztikus fölénye látszik, ám a hagyományosabb renderelési módot használó játékokban nem egy esetben a 6950 XT is meg tudta szerezni a győzelmet. Összességében ezek a kártyák még idén is kimagaslóan erős teljesítményre voltak képesek, és nem okozott gondot számukra a legtöbb játék 4K felbontáson való futtatása. Ez alól csak a legerősebb RT terhelésű címek, na meg természetesen az irgalmatlanul magas gépigényű Alan Wake 2 volt kivétel.
Turing vs RDNA1
Nagytestvérével ellentétben az RX 5700 XT idén jobban lemaradt zöld ellenfelétől, mint tavaly. Bár ebben az évben is képes volt egy meglepetésszerű győzelemre, de összességében gyengébbnek bizonyult annak ellenére is, hogy Raytracing alapú mérések természetesen ezzel a GPU generációval nem készültek.
Pascal vs GCN5
A Radeon VII idén sokkal jobban lemaradt a nagy Pascal alapú Titan-hoz képest, mint az előző évben. Ez főleg annak köszönhető, hogy két olyan játék is volt, ami elavult drivere miatt nem indult el vele, vagy teljesen hibásan működött, ezért ezekben nem szerzett pontot. Ezt leszámítva viszont ő is képes volt több győzelemre is ebben az évben, vagyis a hatalmas sávszélességet nyújtó HBM memóriarendszer néhány esetben megmutatta áldásos hatását - kár, hogy ez már a "túl kevés, túl későn" esete volt.
Pascal vs GCN4
Már sorozatban a harmadik olyan évet látjuk, ahol az RX 590 képes volt egy játékban legyőzni a GTX 1070-et, ám ez sem mentette meg attól, hogy sokat rontson összetettbeli eredményén, a Vegánál már említett okból kifolyólag. A gyengébb minőségű drivertámogatás mindig is az AMD kártyák achilles-sarka volt, és nincs ez másként a Polaris alapú modellek esetében sem.
Maxwell vs GCN3
Ha az előző két Radeon kártyánál driverproblémákat említettünk, akkor sejthető, hogy a Fury még jobban szenvedni fog, hiszen ennek a típusnak a támogatását már jóval hamarabb befejezte az AMD. Az idei évben már 6 db olyan játék is akadt, ami nem, vagy értékelhetetlenül lassan futott vele, így nem meglepő, hogy összetettben jócskán kikapott a mindmáig aktív drivertámogatásban részesülő GTX 980-tól, még annak elenére is, hogy HBM memóriarendszere őt is hozzásegítette néhány győzelemhez idén. Ezekkel a kártyákkal már sok esetben csak közepes, vagy alacsony részletesség mellett futottak a játékok, így egyre kevésbé adtak élvezhető eredményt, és lassan felettük is eljár az idő.
Kepler vs GCN2
A már tavaly is gyalázatosan gyengén szereplő nagy Kepler idén még tovább rombolta presztizsét, hiszen a 20-ból csak 7 db játékot volt képes elindítani, amire még az sem lehet mentség, hogy a korábban már emlegetett driverproblémák miatt a Radeonnak is csak 13 játékban sikerült pontot szereznie. Ennek ellenére a 290X hatalmas dicséretet érdemel, hogy ilyen koros kártya létére egészen jó minőségben futtatta azokat a címeket, amiket sikerült elindítania. A Kepler architektúra ezzel ellentétben teljesen leszerepelt 2023-ban.
Kepler vs GCN1
A nagy Kepler szenvedését látva a kistestvér gyenge eredményén már nem lepődünk meg, ugyanakkor ezúttal a Radeon sem remekelt annyira, hiszen az első GCN architektúra DX12 támogatása még nem volt kimagaslóan jó. Ennek ellenére, amelyik játékot el tudták indítani ezek a kártyák, ott a HD 7970 drasztikus fölényével találkozhattunk. Persze a grafika minősége sok esetben már csak alacsony szintre volt beállítható, sőt nem egyszer még a felbontást is 720p-re kellett csökenteni az élvezhető sebesség eléréséhez, vagyis sok csodára már ennek a kártyának a tulajdonosai sem számíthattak 2023-ban.
Fermi vs Terascale 3
Idén 4 db játék volt, ami hajlandó volt elindulni az első generációs DX11-es kártyákon, ám ezek közül az egyik a Radeonon nem futott. Réges rég megszűnt drivertámogatása miatt a HD 6970 nagyfokú vereségén már nem lepődünk meg, de ezek az adatok már amúgy is csak tájékoztató jelegűek, hiszen érdemi játékra teljesen egyértelműen alkalmatlanok voltak már ezek a kátyák 2023-ban.
Fermi vs Terascale 2
A GTX 560 Ti is hatalmas fölénnyel verte a HD 5870-et, annak ellenére is, hogy a modernebb címeket még a GTX 580-nál is jóval kevésbé kedveli. A 4 db játék közül, ami elindult ezekkel a kártyákkal, csa 2 alatt kaptunk játszható sebességet a legalacsonyabb minőségi szinten is, vagyis sok értelme ennek az összehasonlításnak már nincsen.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!