2019 - Évértékelő
Elérkeztünk a 2019-es év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben nem köszönthettünk új kártyapárost, viszont búcsúztunk a DX10-es modellektől, hiszen már egyetlen játékot sem voltak képesek élvezhetően futtatni.
2019-ről összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve kiemelkedően jól sikerült, hiszen rengeteg minőségi élményt nyújtó alkotás jelent meg, így nem volt nehéz összeválogatni 20 db címet a cikkhez.
A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.
Turing vs RDNA1
Az RX 5700 XT idén csökkenteni tudta a lemaradását az RTX 2080-nal szemben, az előző évhez viszonyítva, és akadt olyan teszt is, amit meg tudott nyerni. Nem meglepő, hogy mindkét kártya kiválóan futtatta az idei játékokat is, de mivel nem igazi csúcsmodellek, ezért a felbontást néhány cím esetén WQHD-ra kellett csökkenteni. Néhány alkotásban már megjelent a Raytracing támogatása, de természetesen ezt minden esetben kikapcsoltam, hioszen a Radeon nem képes megjeleníteni ezt az effektet.
Pascal vs GCN5
A Titan Xp és a Radeon VII csatájában hasonló tendencia figyelhető meg, mint az előző páros esetén, vagyis az AMD versenyzője csökkenteni tudta lemaradását, és néhány játékban az élre is tudott állni. Ezek a kártyák még mindig nagyon erősnek számítottak idén, és sok esetben a modernebb, ám alsóbb kategóriás duónál jobb eredményeket tudtak elérni.
Pascal vs GCN4
A GTX 1070 egyeduralmát idén sem veszélyeztette az RX 590, és minden tesztben az élen végzett, de összetettben ez a Radeon modell is csökkenteni tudta a lemaradását. Ezek a kártyák már néhány esetben csak Full HD felbontáshoz voltak elegendőek idén, de a maximális grafikai részletességről nem kellett lemondani velük.
Maxwell vs GCN3
A GTX 980 és a Fury Nano erőviszonyaiban nem sok minden változott 2018-hoz képest, hiszen az NVIDIA versenyzője nagyjából ugyanakkora előnnyel vezet, mint tavaly. Bár ezek a modellek rendre nagyon közel végeznek egymáshoz, de azért a Radeon esetében néhányszor megfigyelhettünk már furcsa belassulásokat, amik a drivertámogatás minőségének romlására utalnak.
Kepler vs GCN2
Minél több modern grafikájú játék jelenik meg egy adott évben, a Kepler alapú Titan annál nagyobb verést kap a 290X-től. Ez az összesített grafikon egy kicsit csalóka is, ugyanis a különbség DX12 alatt ennél sokkal magasabb a két típus között, ugyanakkor még mindig szép számban jelennek meg elavultabb, hagyományos DX11-es motorra épülő alkotások is, melyek némileg ellensúlyozni tudják ezt a helyzetet.
Kepler vs GCN1
Idén már két olyan játék is volt, ami a kisebbik Kepler-GCN párossal nem indult el, és ezen kívül is sok esetben igencsak komoly kompromisszumokra volt szükség velük a grafikai minőség terén, az élvezhető sebesség eléréséhez. A HD 7970 erőfölénye nyilvánvaló, ám nagytestvérével ellentétben nem igazán tudta növelni összetettbeli előnyét a GTX 680-hoz képest. Ezeket a kártyákat elsősorban a fedélzeti memória alacsony mennyisége kezdi hátráltatni, amit a jövőben egyre kevesebb játék fog tolerálni.
Fermi vs Terascale 3
A HD 6970 egyre kevesebb játékot tud elindítani, de idén olyan cím is akadt, ami a Radeonnal működött, ám a Fermi alapú GeForce-okat nem szerette. Mindkét típusról elmondható, hogy már csak nagyon korlátozott mértékben alkalmasak a játékok futtatására, és ha egy adott program el is indul velük, akkor is képhibákra, valamint instabilitásra érdemes számítani, különösen a modernebb motorra épülő címek esetén.
Fermi vs Terascale 2
A legkisebb DX11-es páros természetesen ugyanazoktól a problémáktól szenved, mint nagyobb testvéreik, csak még fokozottabb mértékben. A kevés memória mellett az elavult driverek is hátráltatják őket, így egyre kevesebb játék hajlandó elindulni velük, de amelyiket mégis sikerül működésre bírni, ott is sok esetben már csak 720p felbontásban, és a legalacsonyabb minőségi szinten kapunk úgy-ahogy játszható sebességet.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!