2022 - Évértékelő
Elérkeztünk a 2022-es év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben nem mutatkozott be új GPU generáció, helyesebben az év végén megjelentek az aktiálisan is kapható architektúrákra (Ada Lovelace, RDNA3) épülő első modellek, ám ezzekkel ebben a cikkben már nem foglalkozunk. Ha valaha lesz ennek az írásnak folytatása, vagy esetleg egy újabb nagycikk készül, akkor azokban természteesen szerepelni fognak.
2022-ről összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve az előző évhez képest sokkal jobban sikerült. A világ kezdett kilábalni a COVID járvány okozta sokkból, és ezt a megjelent játékok minősége is jól tükrözte.
A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.
Ampere vs RDNA2
Az idei évben az RX 6950 XT csökkenteni tudta lemaradását az RTX 3090-hez képest. Természetesen Raytracing alkalmazása mellett még mindig nagy a hátránya, de akadtak olyan esetek is, amikor győzni tudott. Összességében ezek a kártyák (a legkeményebb RT terhelésű címek kivételével) még mindig tökéletesen alkalmasak a 4K felbontásban való zökkenőmentes játékra.
Turing vs RDNA1
Nagytestvéréhez hasonlóan a kisebbik RDNA alapú Radeon is csökkenteni tudta lemaradását az idei évben, vagyis az AMD modern típusainak kedvező tendencia mutatkozik. Ezek a kártyák már többnyire csak WQHD felbontásra voltak alkalmasak idén, de azért panaszra nem lehetett oka annak, aki a még mindig tomboló GPU válság idején birtokolt egyet közülük.
Pascal vs GCN5
Egy minimálisan ebben a párharcban is csökkent a Radeon hátránya idén, de ennek mértéke jóval kevésbé szembetűnő az RDNA architektúrára épülő kártyákhoz képest. Ezek a GPU-k már kezdik megmutatni a korukat, és egyre kevesebb alkalommal képesek a modernebb, de kevésbé csúcskategóriás társaikat megverni. Ennek ellenére WQHD felbontáshoz még idén is tökéletesen elegendőek voltak.
Pascal vs GCN4
Az előző évhez hasonlóan idén is képes volt az RX 590 az egyik játákban meglepetésszerű győzelmet aratni a GTX 1070 fölött, így az NVIDIA versenyzője nem a maximális elérhető pontmennyiséggel zárt. Az eddigi párosoknál már látható tendencia folytatódik itt is, vagyis az AMD kártya csökkenteni tudta lemaradását a tavalyi összetett eredményhez képest. Ezekkel a modellekkel már egyre több játékban csak a Full HD felbontás volt elérhető idén, de azért még tökéletesen alkalmasak voltak az új címek futtatására.
Maxwell vs GCN3
Az első AMD kártya, amely nem tudta csökkenteni a lemaradását idén, a Fury volt. Ez leginkább annak köszönhető, hogy megjelent az első olyan játék, amelyik nem volt hajlandó elindulni vele az elavult drivere miatt. Ilyenre sajnos a jövőben egyre többször kell majd számítani, holott maga a hardware képes lenne futtatni a legmodernebb címeket is. Ezek a kártyák már többnyire csak Full HD felbontásra voltak elegendőek idén, és néhány esetben a grafikai részletességet is csökkenteni kellett az élvezhető sebesség érdekében.
Kepler vs GCN2
Ahogy az várható volt, a Kepler architektúra hátrányai az idő előrehaladtával egyre jobban kezdtek megmutatkozni. Az idei évben, a tavalyi 6-tal szemben már 9 db olyan játék volt a 20-ból, ami elindulni sem volt hajlandó a Titan Black-en, és bár ezek közül az egyik (a Fury-hoz hasonlóan valószínűleg software-es okokból) a 290X-en sem futott, de az AMD versenyzője minden tesztet megnyert, amit le lehetett futtatni, így az egykori méregdrága csúcs-Titan szégyenszemre alig több, mint fele annyi pontot szerzett összetettben, mint vörös oldali ellenfele.
Kepler vs GCN1
Az első generációs GCN architektúrára épülő HD 7970 nem tudja olyan hatalmas előnnyel verni Kepler alapú ellenfelét, mint az előző párosnál láthattuk, köszönhetően annak, hogy a 20-ból 5 játék vele sem indult el. Ennek ellenére a végeredmény több, mint egyértelmű: a GTX 680 idén is nagyon kikapott összetettben. Ezekkel a kártyákkal már csak közepes, vagy alacsony részletesség mellett futtathatók az idei játékok, már ha egyáltalán elindulnak, úgyhogy igencsak csereérettek voltak már ekkoriban.
Fermi vs Terascale 3
Szinte meglepő lehet, de a 20-ból 7 db játékot még ez az elavult páros is el tudott indítani az idei felhozatalól, igaz, ezek közül 1 db a GeForce-on sem futott. A maradék 6 tesztet viszont megnyerte, míg a Radeon csak alig több, mint feleannyi pontot volt képes szerezni, vagyis veresége idén is letaglózó. Ennek ellenére hiba lenne azt feltételezni, hogy a GTX 580-at érdemes volt még használni 2022-ben, hiszen csak a legalacsonyabb minőségi szinten, és többnyire 720p felbontásban reménykedhettünk vele játszható sebességben.
Fermi vs Terascale 2
A GTX 560 Ti előnye nem olyan nagy mértékű, mint amit nagyobb testvére tudott felmutatni, de azért ő is minden tesztet megnyert, amit el tudott indítani idén. Természetesen ezekre a kártyákra fokozottan igaz mindaz, amit az előző bekezdésben leírtam: annak ellenére, hogy néhány játék még elindult velük, nem számíthatunk jó élményre ezek során sem.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!