GPU-k mindörökké

Íme a nagy GPU időtállósági teszt az elmúlt 20 év 400 játékával. FIGYELEM, MÉLYVÍZ: 117 OLDAL‼️

2021 - Évértékelő

Elérkeztünk a 2021-es év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben nem mutatkozott be új GPU generáció, sőt az előző évben megjelent típusokat sem igazán lehetett megvásárolni, hiszen egy hatalmas, többféle okból (globális chiphiány, COVID-járvány miatt megnőtt kereslet, kriptovaluta-bányászat) táplálkozó GPU-válság vette kezdetét.

2021-ről összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve sokkal gyengébb lett, mint az előző évek, de ezen nincs csodálkozni való, hiszen a COVID járvány hatásai ezt az iparágat sem kímélték. Emiatt a megszokottnál jóval több ismeretlen, érdektelen, vagy éppen elavultabb grafikájú játékot voltam kénytelen beválogatni a cikkbe ebből az évből.

A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.

Hirdetés

Ampere vs RDNA2

Az RTX 3090 kis mérékben növelni tudta előnyét az előző évhez képest, hiszen több Raytracinget támogató játék is megjelent, de emellett az elavultabb grafikájú indie alkotásokból is a megszokottnál több került be a cikkbe ebből az évből, ami szintén a GeForce-nak kedvez.

Turing vs RDNA1

Az RTX 2080 szépen növelte előnyét összetettben, valószínűleg részben hasonló okokból, mint az előző bekezdésben írtam, bár értelemszerűen a Raytracing ennek a két kártyának a csatájában nem jelenik meg szempontként. Összességében mindkét típussal tökéletesen játszhatóak az idei játékok is, de a felbontást már több esetben is csökkenteni kellett az élvezhető sebeség elérésének érdekében.

Pascal vs GCN5

Ennek a két kártyának az erősorrendje nem sokat változott ez alőző évhez képest: akkor a Titan tudta kis mértékben növelni az előnyét, most pedig a Radeon VII vágott vissza tavalyhoz képest, de a különbségek minimálisak. Ebben az évben is tökéletes élményt adtak ezek a kártyák, de az elavultabb architektúrájuk hátránya már itt-ott megmutatkozott.

Pascal vs GCN4

Idén először találkozunk olyan évvégi összegző grafikonnal, amin az látszik, hogy a GTX 1070 nem nyerte meg az összes tesztet. Persze mindössze egyetlen játék alatt tapasztalhattunk megingást, ami inkább anomáliának fogható fel, mint tendenciának, és ezt leszámítva a két kártya erőviszonyaira ugyanaz a kép jellemző, mint az előző években. A felbontást ezekkel a típusokkal már több esetben is Full HD-ra kellett csökkenteni.

Maxwell vs GCN3

Idén nagyon érdekes csatát vívott egymással a GTX 980 és a Fury Nano, hiszen azt láthatjuk, hogy mindkét versenyző jóval kevesebb pontot szerzett, mint az előző évben, de a köztük lévő különbség mértéke mégis szinte változatlan maradt. Ez annak köszönhető, hogy egyre több esetben fordul elő, hogy valamelyik versenyző kirívóan gyengén szerepel, de összességében ezek az eredmények kiegyenlítik egymást. A jövőre nézve ez viszont nem jó előjel egyik kártyára nézve sem.

Kepler vs GCN2

Ebben az évben már 6 db olyan játék is akadt, ami Kepler alapú GPU-val nem indult el, míg a 290X-szel tökéletesen futott. Ennek megfelelően a Titan Black csúfos vereséget szenvedett, annak ellenére is, hogy az idei évben a megszokottnál több elavult grafikájú játékban jól szerepelt, és több ízben nyerni is tudott.

Kepler vs GCN1

Ezek fölött a kártyák fölött már igencsak kezdett eljárni az idő, hiszen a GeForce mellett már a Radeonra is jellemző volt, hogy egyes játékokat el sem tudott indítani. Emellett a VRAM mennyisége is egyre több esetben limitáló tényező náluk, ami ronda minőségű textúrákat, vagy egyéb képhibákat eredményezhet. Azért mindenképp megemlítendő, hogy a HD 7970 növelni tudta az előnyét az előző évhez képest, de jól látszik a tendencián, hogy túl sokáig már ennek a kártyának a tulajdonosai sem reménykedhetnek sok jóban.

Fermi vs Terascale 3

Akárcsak tavaly, úgy idén is 12 db játék indult el a 20-ból a Fermi-Terascale párossal, és ezúttal is akadt egy olyan cím, ami közülük csak a GeForce-on futott. A HD 6970 ennek ellenére is csökkenteni tudta a lemaradását kis mértékben, hiszen pár játék egész jól futott vele, de ez semmit nem változtat azon a tényen, hogy összességében csapnivaló teljesítményt nyújtott, és az összes tesztben kikapott a GTX 580-tól. Persze ez utóbbi típussal sem lesz okunk túl sok örömre, hiszen az elinduló játékok többsége is csak alacsony minőségi szinten képes élvezhetően futni.

Fermi vs Terascale 2

Az idei játékokkal a GTX 560 Ti kevésbé szenvedett, mint a tavalyiakkal, így az előző pároshoz hasonló kép rajzolódik ki a legkisebb DX11-es duó esetében is, vagyis masszív GeForce-fölényt láthatunk összetettben. Ennek ellenére nem érdemes sok jóra számítani a zöld oldal versenyzőjének birtokában sem, hiszen a 2021-ben megjelent játékokat csak egészen minimális grafikai részletesség mellett lesz esélyünk játszani vele.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények