Hirdetés

2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2024-04-17 19:00:18

LOGOUT.hu

AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
Megnyitott a Retro beárazás topik!

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#80701) fpeter84 válasza envagyok (#80691) üzenetére


fpeter84
senior tag

hát nem szép, de sztem a kristályból nem jöhetett semmi, az belül porszáraz - max ha víz/sav folyt alá máshonnan és megmarta... le kéne róla forrasztani, letisztítani a környezetet meg őt, eldönteni hogy visszamehet e

(#80702) envagyok válasza fpeter84 (#80701) üzenetére


envagyok
veterán

Erre keresek segítséget

Keresek 3dfx és régi ATI, Nvidia videókártyákat, Gravis, Creative hangkártyákat!

(#80703) fatpingvin válasza envagyok (#80700) üzenetére


fatpingvin
őstag

fogkefe, langyos víz, én ezzel kezdeném, aztán izopropanolos öblítés. persze biztos van ennél profibb megoldás, én így szoktam kezdeni.

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#80704) petakpa1 válasza fatpingvin (#80703) üzenetére


petakpa1
őstag

Savas kifolyást nem szappanos vízzel javasolt először kezelni, hogy a lúg semlegesítse a sav hatását?
Aztán jöhet az izoprpolis, hogy még véletlenül se maradjon rajta szappanos lé...

"... Feltalálom a hidegfúziót oszt reszeltek az amcsiknak...":)))

(#80705) fatpingvin válasza petakpa1 (#80704) üzenetére


fatpingvin
őstag

nem tudjuk milyen jellegű a korrózió. egyébként meg már elsősegély gyakorlatban is régóta a hígítás/lemosás a bevett gyakorlat, nem a semlegesítés

amúgy a szappan mint semlegesítő reagens nem jó ötlet ugyanis egyrészt a mostaniak nagyrésze már nem annyira bázikus, másrészt meg a savak kicsaphatják a zsírsavakat amik ugye így már nem oldódnak, azt meg jó móka lesz leszedni. SDS-el persze más a helyzet, ha takarítani akarsz az a legjobb IMO.

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#80706) frescho válasza petakpa1 (#80704) üzenetére


frescho
addikt

Ha akku, akkor jellemzően inkább lúg folyik ki. De a lényeg a passziválás és a letakarítás. Egy átforrasztás és az oszci alá benézés nem árthat.

Erről jut eszembe, hogy az A2000-en kikaptam a CPU foglalatot, mert elég furán nézett ki. A lemezes foglalatból volt olyan pin, ami egyszerűen kiesett... Valami nagyobb galibát is okozhatott, mert mintha két NYÁK réteg szét lenne vállva. Ettől függetelnül a cserélgetések után már ad képet, igaz elég torzat, de az új KS-el már bootolna is talán, ha kapna floppy-t. A házat is véglegesre alapoztam, holnap színre fújom :)

[ Szerkesztve ]

https://frescho.hu

(#80707) frescho


frescho
addikt

Új irányba fordítottam az adatátviteli próbálkozást. Hub, koax már van, éppen lezárót túrok. Aztán macTCP és ftp kliens telepítés következik :)

https://frescho.hu

(#80708) DBob


DBob
őstag

Gyorsan gyorsan!!!
Amíg el nem fogy megint, a sok influencernek (meg persze a mikrocsipp-hiánynak) hála.

[ Szerkesztve ]

(#80709) DBob


DBob
őstag

The Real Gravis Ultrasound Experience
Kendőzetlenül őszinte szidása a Gravisnek...

(#80710) fatpingvin válasza DBob (#80708) üzenetére


fatpingvin
őstag

te is most nézted meg azt a videót, mi? :D

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#80711) DBob válasza fatpingvin (#80710) üzenetére


DBob
őstag

Nem értem mire szeretnél ezzel utalni.

(#80712) fpeter84


fpeter84
senior tag

mivel itthon (és euban) nem találtam értelmes pénzért ISA/PCI POST debug kártyát, ezért kis guglizás után arra jutottam, hogy építek egyet magamnak [ez] alapján ISA-ra, mert szeretnék egy P1 lapot diagolni valahogyan... 02, 688 és 373 IC-ket kaptam, de 46-ot nem, de szerintem azt simán ki tudom helyettesíteni egy arduinoval...

sikerült kimatekoznom hogy mégis hogyan csípi el a 02 és 688 kombinációjával a debug címre írt eseményeket - de minek van ott az az S1 kapcsoló/jumper? ha az testel akkor 80h, ha tápon van akkor a 88h-ra érkező írás eseményeket csípi el... létezik olyan BIOS is, ami 88h-ra írja a debug infóit, nem mindenki a 80h-ra? vagy lehet magának a debug kapcsolásnak a tesztelésére jó? saját progiból odaír a címre, és akkor látja hogy jól működik e?

(#80713) fatpingvin válasza DBob (#80711) üzenetére


fatpingvin
őstag

ja, semmi, csak velem pont most jött szembe a LTT videó amit linkeltél. tekintsdt tárgytalannak, nincs jelentősége.

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#80714) DBob válasza fpeter84 (#80712) üzenetére


DBob
őstag

"létezik olyan BIOS is, ami 88h-ra írja a debug infóit, nem mindenki a 80h-ra?"

Adrian's Digital Basement videókban sokszor előkerülnek különböző debug kártyák, különböző x86 gépekre. Főleg a legidősebb gépekre jellemző, hogy eltértek a "ma" megszokott ISA kommunikációtól.

"nem találtam értelmes pénzért ISA/PCI POST debug kártyát"

Nem tudom mit értesz értelmes pénz alatt, de a linkelt verzió egy elég alap. Ennél a 2007 körül vásárolt kínai bóvli vackom is többet tudott. Ma meg már olyan kártyákat látni, lassan már csak nem rajzol neked grafikont realtime. :U

(#80715) DBob válasza fatpingvin (#80713) üzenetére


DBob
őstag

Így már értem.

Nem, azt már korábban láttam. LGR-t pedig elvi / vallási okokból nem nézek, de Google kidobta, ő is csinált már videót róla.
Egy ideje már watchlist-en van ez az OPL3 huncutság. És ma jött a levél 17:02-kor, hogy ismét rendelhető.
1. rendeltem egy szettet magamnak
2. szóltam itt ;)

(#80716) fatpingvin válasza DBob (#80715) üzenetére


fatpingvin
őstag

mindent értek, ezesetben csak köszi hogy szóltál :)

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#80717) fpeter84 válasza DBob (#80714) üzenetére


fpeter84
senior tag

tervezem is hogy vegyek egy ISA+PCI-ost, de az hetek/hónapok mire ideér, és addig is szeretnék játszani vele - meg hát kihívás is... láttam hogy van amelyik olyat tud hogy előző kódokat is vissza lehet pörgetni meg egyéb extrák

értelmes pénz alatt azt értem, hogy az 5-8$-os cuccért nem vagyok hajlandó 12-13 ezret adni itthon csak azért hogy pár héttel hamarabb meglegyen - a 3-4e-et elfogadnám ha hamar megkapom...

(#80718) FoxiestFox válasza DBob (#80715) üzenetére


FoxiestFox
félisten

A Thrifting videóit szerettem lenémítva nézegetni.
Nem semmi, hogy egy normális országban micsoda kincseket lehet találni már csak egy fostos Goodwillben is.

(#80719) arn válasza DBob (#80709) üzenetére


arn
félisten

Hat ha nem tudja az illeto, hogy mire valo (hwmixre) :) maga a hw kb ot fenyevvel fejlettebb kartya, mint az sbpro2, ami ellen jott, az agyonbugos elso generacios sb16 vagy ketszer annyiba kerult Amellett, hogy az is gyengebb volt hwben - Az asp volt rajta eloremutato dolog, de annak piaci bevezetesebe epp ugy beletort a creative bicskaja, mint a gravise a gusba.

Sw support oldalrol dosos jatekoknal, meg gyk semmi sem rugott labdaba, ami nem sound blaster. A creative jokor volt jo helyen, es jol raereztek, hogy magukba kell olvasztani az adlib kepessegeit, hogy eladhassak a masik reszet a kartyanak. Ha a gust gyk egy sb comp kartyara ultetik ra, lehet vmivel sikeresebb, de a tobbi, erdekes reszet kis esellyel kezdik el hasznalni, max a midit, de az amugy sem volt jobb/rosszabb, mint a kortarsak.

Tul nagyot almodtak, tul koran, es nem volt a piacnak ra igenye. Strategiailag elbuktak, de attol maga a hw abban az idoszakban kiemelkedo volt. Hogy ma is ebben a statuszban van, az a demoscene erdeme, nem a gravise.

[ Szerkesztve ]

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#80720) arn válasza DBob (#80708) üzenetére


arn
félisten

Jopofak ezek a regi hwek uj kontosben, de hat annyira retro ez, mint a dosbox. Erdemes lett volna a korabeli implementaciok hangjaval osszevetni, mar a masodik generacios sb16 sem epp ugy szol, mint az sbpro2/sb16 (az elso). Szvsz aki regi jatekokkal akar csak jatszani, arra tokeletes a dosbox, a retrozas tobbi reszehez meg ezzel sem lesz kozelebb az ember.

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#80721) envagyok válasza arn (#80720) üzenetére


envagyok
veterán

Pont ezen gondolkodtam én is.

Keresek 3dfx és régi ATI, Nvidia videókártyákat, Gravis, Creative hangkártyákat!

(#80722) DBob válasza arn (#80719) üzenetére


DBob
őstag

"Hat ha nem tudja az illeto, hogy mire valo"
Whoa. Nice.

Nagyon szép, hogy megint összefoglaltad miért olyan fantasztikus papíron a Gravis, mivel tud többet mint az Sound Blasterek és társai. De ezt mindenhol megtalálod amikor előkerül a Gravis neve, nem mondtál semmi újat.

Amiről viszont ez a csávó beszélt az amit kevesen vállalnak fel, miszerint nem a nosztalgia rózsaszín ködében úszó visszaemlékezések a "régi szép időkre", hanem nettó felhasználói tapasztalat a Gravis kapcsán.

(#80723) DBob válasza arn (#80720) üzenetére


DBob
őstag

"Jopofak ezek a regi hwek uj kontosben, de hat annyira retro ez, mint a dosbox."
Vagy mint a CF / SD kártyás gépek. De nem gond, több marad másnak, ugye.

"Szvsz aki regi jatekokkal akar csak jatszani, arra tokeletes a dosbox, a retrozas tobbi reszehez meg ezzel sem lesz kozelebb az ember."
Játékra közel sem tökéletes a DOSBox, de egyelőre emulált környezetből egyelőre jobb környezettel nem rendelkezünk.
Kismillió más felhasználási területe lehet egy külső OPL3 kártyának, nem kell azonnal ezt is leírnod, mert "nem korhű". Én Adlib Trackerből (és jobb Adlib trackkel rendelkező játékokból) szeretnék létező legjobb minőségben felvételeket készíteni, arra pedig ez tökéletes.

(#80724) frescho válasza DBob (#80722) üzenetére


frescho
addikt

Nekem volt GUS-om amikor megjelent és 98 vagy 99-ig használtam. A használatával nem volt baj, a hangja rendben volt, tehát a videó egy része csak hiszti. A driverrel viszont voltak gondok. Mondjuk feltelepíteni nem kellett volna mindent és az SB emuláció is "mesésen" működött, mert hol volt, hol nem volt. Aztán a Win 98 környékén a támogatás is szépen kimúlt.

A CF és SD kártya meg inkább a cicifelvarrás kategória, nem guminő. Amigáknál a Vampire pedig komplett botox kezelést is hoz magával és így ránézésre máris fiatalodik jó sok évet a gép. Persze nem kell, hogy ez mindenkinek jó legyen.

https://frescho.hu

(#80725) DBob válasza frescho (#80724) üzenetére


DBob
őstag

"használatával nem volt baj" kijelentést nálam üti a "driverrel viszont voltak gondok"

"hangja rendben volt"
Annál a fél tucat / tucat + késői Epic Megagames (akit egyébként szponzorált a Gravis) játékoknál, amiket Gravisre írtak. Más esetben csapnivaló volt a MIDI, OPL emuláció nevetséges, és a sajátos architektúra miatt sokszor röcögtek a játékok miatta.
Ellenpélda viszont a Settlers, ami Gravisen szól úgy, ahogy annak szólnia kell. Mondjuk nem nagy a trükk mögötte, elég az hogy Gravis volt Haiko Ruttmann-nak, és másra nem írta meg natívan a zenét.

"Nekem volt GUS-om amikor megjelent és 98 vagy 99-ig használtam."
Én is húgom 386SX + EGA monitor kombójában már anno használtam Gravis Ultrasound kártyát (Gravis Ultrasound 2.4 != Gravis Ultrasound Classic, fetisiszták kedvéért), és sokszor sírógörcsöt kaptam tőle. Egy ESS kártya kevesebb footprint-tel, sokkal többet nyújtott volna. De azok később jelentek meg mint low-end kártyák nálunk.

"Persze nem kell, hogy ez mindenkinek jó legyen."
Így van, és így is van rendjén. Csak van amikor egyesek, mintegy RetróRendőrség megmondja hogy mi a tuti, és az "úgy nem jó", "úgy nem korhű", "az nem úgy volt", "nem tudja mire való" és aki másképp gondolja, máshogy tetszik neki, nem tud mellette elmenni. Én meg emellett nem tudok elmenni.

[ Szerkesztve ]

(#80726) Bile Demon válasza DBob (#80722) üzenetére


Bile Demon
őstag

Én valamikor 95-ben egy dobozos SB PRO 2.0-t adtam el, hogy megvehessem a GUS-t. Papíron nagyon jónak tűnt és a néhány ismerősöm, talán kettő pozitívan áradozott róla. Nekem azon kíívül, hogy a MIDI sokkal jobban szólt rajta, mint az FM-en, nem sok előnyét láttam, inkább csak szívtam vele. Én nem követtem a scene dolgokat.
Jobban zavart, hogy nincs rajta hangerőszabályzó (előtte minden kártyámon volt és használtam is) illetve, hogy nem tudtam vele normálisan digitalizálni. A játékokban furcsán működtek a digitalizált hangok, néha késett vagy hogy mondjam. SB emuláció is bugos volt. Talán az is fokozhatta a problémákat, hogy én mindig magasra lőttem be az ISA órajelet (Trident 8900D és a HDD átvitel is profitált belőle) abból nem voltam hajlandó lejjebb adni.

Nem sokkal később (pár hétnél nem bírtam tovább) egy használt öreg SB 2.0 kártyára váltottam. Annak sokkal magasabb volt a használati értéke számomra és kb 1997 őszéig -amíg nem tudtam szerezni egy másik dobozos SB PRO 2.0-t- használtam.

Ettől függetlenül a DX4-be azért tettem egy GUS Classicot, hogy kipróbálhassam, miről is maradtam le. Szépen tisztán szól, az szerintem bullshit, amit a videóban a csávó mondott, hogy mennyire zajos.
Lehet, hogy az erősített kimenett dugta az erősítőbe. Vagy egyedi hiba.
A többi észrevétele kb. egyezik azzal, amire én is jutottam az évtizedek alatt...
GUS -> scene,
SB -> game

[ Szerkesztve ]

Bruhe

(#80727) DBob válasza Bile Demon (#80726) üzenetére


DBob
őstag

"Szépen tisztán szól, az szerintem bullshit, amit a videóban a csávó mondott, hogy mennyire zajos."

A line-out minőségével én sem voltam elégedetlen a Gravisnek. Épp emiatt kötöttem be mindig a Rolandok és a Creative kártyák közé.

Ettől függetlenül lehet könnyen lehet, hogy a videó készítőjének maximálisan igaza van, de más okból. Lehet ugyanis, már döglődik a kártyája, mint nekem a Orchid SoundWave32 anno.
Elég hozzá egy már tévútra tévedt kondenzátor valahol. Vogons-on sem kell sokat keresni hogy különböző topicokat találjunk ahol segítséget kérnek, döglődő kártyák kapcsán. Szép számmal van köztük Gravis is.

(#80728) arn válasza DBob (#80722) üzenetére


arn
félisten

Nem csak papiron fantasztikus, a tobbi a piac sajatossaga, de arrol nem a hw tehet. Teljesen mindegy ki jott volna ki vele, hasonloan jart volna - nem blaster, nem kell. Ugyanigy jart az osszes tobbi problakozo, a pas, az aztech. Csak azert vettek meg oket, mert sb kompatibilis kartyak voltak. A tobbi egzotikus vas meg ilyen tamogatottsagi szintig se jutott el.

Hogy jelenleg draga, az a hype, mint ami a 3dfx es a k6 korul megy, de annak semmi koze sincs a hasznalhatosagahoz. Mindegyiknel vannak jobban hasznalhato retro vasak a sajat korabol.

En a 90es evekben is blaster mellett hasznaltam, mert kb fel ev utan teljesen nyilvanvalo volt, hogy ez nem jatekra valo. Addigra szerencsere nem volt egyik sem draga (96 kornyeke). Akarki kerdezi, mindig leirom a swmixes hatranyait, es hogy jatszani, retrozni se vegye - max erdekessegnek jo abban a par jatekban. Nem tudom kinel van rozsaszin kod, nalam biztos nincs.

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#80729) arn válasza DBob (#80723) üzenetére


arn
félisten

A video alapjan is irtam, minimalis elteres volt ott a dosbox es a uj/regi chip kozott a felhozott mintakon. A muntot is jol megcsinaltak mt32re, ha valakit nem erdekel a hwes resze.

Az maradjon mar az en becsipodesem, hogy teljesen az eredeti allapotra torekszem, ha lehetseges.

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#80730) arn válasza DBob (#80727) üzenetére


arn
félisten

Hasonlo bemeneti szintre hozva az erositett resze sem zajosabb, legalabbis amiket en mertem. Ami zajos, azaz elso sb16. Nem is kifejezetten a rapakolt hw miatt, tud az normalisan is szolni, hanem bugos a 8 bites jatekok alatt (meg pattog is vmikor).

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#80731) frescho válasza DBob (#80725) üzenetére


frescho
addikt

Az előtte lévő kártyával is voltak gondok. Jumperelni kellett, változót berakni a config állományokba. Érteni kellett hozzá, mai next-next-finish szemmel nézve béna. Akkor simán felpakolta az ember. Ezek szerint nekem szerencsém volt, mert amivel játszottam az jól működött. A videóval az az érzésem, hogy mai szemmel véleményez olyan dolgot ami akkoriban nem volt igazán kiforrott. De az igazság az, hogy semmi más sem volt az. Pont az általad említett ESS-t és még sok más kártyát egyszerűen SB Pro módban használt mindenki, mert az lett a kvázi szabvány. De ismerősnél szvtunk a PnP vibrával is szépet Win95 alatt, mégsem mondtuk rá, hogy szar.

más kontextusban: Lehetne fikázni a Ladákat mert a nyugati gyártmányokhoz képest tényleg erősen lemaradtak a 80-as években. De az akkori lehetőségek és környezetben mégis jónak számítottak. mondom ezt úgy, hogy egy S100 áll a garázsban :)

"RetróRendőrség megmondja hogy mi a tuti" Pont ezért trollkodtam a 8 bites hulladékra válaszul, hátha leesik az embereknek. Emulátort elég sokat használok, mondjuk inkább arra, hogy gyorsabban kipróbáljam a különböző szoftver verziókat, adatot vigyek át stb.

Amit meg arn írt, tényleg lehet jobban összeválogatni. Ma viszonylag olcsón lehet építeni DOS-ra gépet. Egy közepes teljesítményű PCI-os 486 (DX2 66 vagy DX4, 5x86), bele valami SB AWE, sima S3. Ezekkel lehet így a legkevesebbet szívni és van belőle még választék is. Tucat cuccok, nem a legjobbak, de bőven jók egy átlag DOS gépbe.

[ Szerkesztve ]

https://frescho.hu

(#80732) nakos1212


nakos1212
senior tag

Lehet én rontok el valamit de én csak fel szoktam másolni a GUS drivert (asszem 4.11 van a floppykon), sok játék már így is megy, néha valamelyik emulációhoz kell fordulni, arról írtam egy listát hogy melyik emulációval melyik játék megy, vagy szól a legjobban és remekül megvagyok vele, az Interwave Windows környezetben meg egyenesen tök jó. Ez ugye minimálisan körülményesebb mintha csak be kellene dobni egy SET BLASTER sort, de ha nem tud valaki egy drivert feltenni akkor az a kérdésem, hogy hogyan szerelte bele a kártyát... :D A videóban azt emeli ki az elején hogy mocsokul túlárazott - ez igaz, de később kiderül hogy nem is érti mire való ez a kártya, és lesüt róla hogy tök tájékozatlan, nem igazán használta ezt élesben, és FUD-ot terjeszteni nem szép dolog.
Én magam részéről szívesen próbáklgatok kártyákat abból az időből, amikor a hangkártyák komplex hardverek voltak (Gravis, Aureal) és nem csak egy DAC némi hozzácsapott szoftverrel, mert teret adott a kreativitásnak.

(#80733) DBob válasza arn (#80729) üzenetére


DBob
őstag

"Az maradjon mar az en becsipodesem, hogy teljesen az eredeti allapotra torekszem, ha lehetseges."

Maradjon. Bármilyen sajátos módon is definiálod az "eredeti állapot" és a "lehetséges" fogalmát. Azt a becsípődést kellene levetkőznöd, hogy belekötsz mindenbe, ami számodra nem "eredeti állapot" vagy "lehetséges".

Linkeltem egy sikeres terméket, ami már megint out-of-stock. OPL3 van rajta, ami a mai 20+ CPU magos, 64 GB RAM, RTX 3080, PCI-e Gen5, 4000MB/s SSD világban már szerintem kétségkívül eléggé nosztalgikus beütésű, rétegtermék. Erre jössz te, és "de ez nem retró", "tokeletes a dosbox", annak ellenére hogy jól fogy, és van létjogosultsága. Akkor görgess tovább, ha neked ettől tikkel a szemed, nem neked szól a termék. Nem kell minden szarba belekötni, mert neked becsípődéseid vannak.

(#80734) FoxiestFox válasza arn (#80728) üzenetére


FoxiestFox
félisten

A tobbi egzotikus vas meg ilyen tamogatottsagi szintig se jutott el.

Csak később az Aureal. Ott még volt egy halvány esély úgy versenyre kényszeríteni a Creative-ot, hogy abból a játékosok profitáljanak.
Persze CT ezt sem hagyhatta, és azóta is helyben toporgás van, ha hangról van szó, míg a grafika folyamatosan fejlődik. :(

(#80735) DBob válasza frescho (#80731) üzenetére


DBob
őstag

"Érteni kellett hozzá, mai next-next-finish szemmel nézve béna."
Ez anno mindennel így volt ami számítástechnikához kötődött, és valahol hiányzik is. Természetesen, valahol meg nem

"az általad említett ESS-t és még sok más kártyát egyszerűen SB Pro módban használt mindenki, mert az lett a kvázi szabvány"
És emiatt volt, hogy húgom kapta a szerencsétlen Gravis kártyát amivel mindig csak a szívás volt, én meg egy (ma sokak által lesajnált) Yamaha OPL3SAx kártyát használtam 100% megelégedettséggel.

A RetróRendőrség meg nem neked szólt. Én is sokat használok emulátort, mert kézre esik. Nem érzem ettől kevesebbnek magam.

"Ma viszonylag olcsón lehet építeni DOS-ra gépet."
Ezt annyiban challenge-elném, hogy 10-15 évvel ezelőtt lehetett olcsón DOS-ra gépet építeni. Ma kukaszökevények vannak jobbára már csak "nem próbált / nem értek hozzá" állapotban. Minden mást szinte már gyűjtők összehalmoztak, az-az aránylag kevés kézen van sok hardver.

[ Szerkesztve ]

(#80736) DBob válasza FoxiestFox (#80734) üzenetére


DBob
őstag

"Persze CT ezt sem hagyhatta, és azóta is helyben toporgás van, ha hangról van szó, míg a grafika folyamatosan fejlődik."

A Creative egy évtizeden keresztül fejlesztette az EAX-ot, az 5.0 verzióig, amikor is a Microsoft kitépte alóluk (és mindenki más alól természetesen) a DirectSound3D API-t.
Ez láthatóan nem kavart nagy port, mivel nem lett igazán nagy felháborodás ebből user oldalt.
Az emberek megrántották a vállukat, és ennyi. Az EAX támogatott játékokból pedig nem jött több, hiszen nem volt platform hozzá.

[ Szerkesztve ]

(#80737) nakos1212 válasza DBob (#80736) üzenetére


nakos1212
senior tag

Nem tépte ki alóluk, a Vistára már bőven készen volt a Creative, migrálták is az EAX-ot OpenAL alapra, ami elég pontos mása a hardveres változatnak, csak éppen nem a hangkártya számolja már az effekteket és emiatt nem is kavart nagy port - elég erősek lettek a processzorok ahhoz hogy szoftveresen is tudjanak térhangzást megvalósítani anélkül hogy különösebben terhelő lenne.

(#80738) envagyok válasza nakos1212 (#80737) üzenetére


envagyok
veterán

Creative? Készen?
Nane :DDD
Nálam volt akkoriban Live, Audigy Platinum, Audigy2ZS Platinum.
Iszonyat pénzek voltak, emellett iszonyat bugos driverek voltak hozzájuk.
Pl. Angol xp-n jó volt, magyaron nem.
Pont a múltkor gondoltam, hogy egy friss xp telepítésre korhűen gyári lemezről telepítek mindent a 2zs-hez.
Újraindítás után bsod.
Creative magasról tett a driverekre. A hardver nem volt rossz de az is félig meddig átverés volt, hazugság hazugság hátán, még a hangkártya dobozára is nagybezűkkel amit írtak, az se volt igaz.
A szoftverekkel is mindig gond volt, jukebox, player belógó tálcák, arra volt energiájuk, de normális drivert írni nem.
Aztán tényleg jött a Vista, semmi értelme nem lett az emu prociknak. Ha jól emlékszem az openal se azonnal jött ki.
Aztán volt hogy driver se volt rájuk, a végén 3rd party kx driver lett használható.
Reklámra, online és írott hardverteszt oldalakra szórták a pénzt, másra nem.
Hasonló gyalázatot az ATI művelt driverekkel ígéretekkel.
Pl hd4870 nagy dumával powerplay lesz, jó fogyasztás stb, az is csak félig volt igaz.
4870x2 sideport ?? :DDD Egy ígéret maradt az is.

Pont azon gondolkodom melyik cég művelt még hasonló kaliberű dolgokat, mint a fenti kettő :Y

Keresek 3dfx és régi ATI, Nvidia videókártyákat, Gravis, Creative hangkártyákat!

(#80739) DBob válasza nakos1212 (#80737) üzenetére


DBob
őstag

"Nem tépte ki alóluk"
De igen. Ez nem vélemény, ez nem szerintem. A Microsoft beszüntette a DirectSound3D-t, és több mást, ahogy írtam.
"In the case of hardware 3D audio effects played using DirectSound3D, they will not be playable; this also breaks compatibility with EAX extensions."

"migrálták is az EAX-ot OpenAL alapra"
Nem vagyok mainstream játékfejlesztő, és innen szerintem egyikünk sem az. Valami oka mégis csak van, hogy a migráció után mégis elmaradtak az EAX / OpenAL játékok annak ellenére hogy a library mai napig opensource elérhető és állítólag fejlesztik is. Gondolom azért, mert nem ekvivalens a kettő, vagy csak a nyűg van vele.

"Persze CT ezt sem hagyhatta, és azóta is helyben toporgás van"
Kirántották az OS-ből az addig használt API-t. Írtak egy hellyel közzel valamire való szoftveres megoldást, azt open-source megoldássá tették. Így se kell az embereknek láthatóan.
Nem látom mi itt a CT bűne továbbra sem abban, hogy közel nullára redukálódott a hangkártyák fejlődése. Gyakorlatilag csak a jel/zaj viszonyra és a csatlakozók és perifériákra gyúr mindenki, aki PCI-e kártyával próbál kijönni. A külső DAC-ok piaca meg egy új, Vista utáni világ.

[ Szerkesztve ]

(#80740) nakos1212 válasza envagyok (#80738) üzenetére


nakos1212
senior tag

A Creative driverek mindig is szarok voltak, de az OpenAL egész jól sikerült, a játékok nagy része működik vele és nagyjából pontosan. (Atyajóég, mit szívtam mire 98 alá fel tudttam tenni egy Audigy driverét VxD formátumban, és hogy egy AWE-vel is mennyit kell szopni DOS alatt, mindenféle DIAGNOSE meg ilyen olyan setup kell hozzá... Ezek után a GUS és az MX300 egy álom volt.)

(#80741) DBob válasza envagyok (#80738) üzenetére


DBob
őstag

Régen mindenki szidta a Creative drivereket. Valószínűleg én is.
Aztán sokan áttértek az ASUS-ra. Én visszatértem az alaplapira sokáig.

Majd feltűnt, hogy még tavaly, vagy tavalyelőtt is jött ki új driver az X-Fi szériához? Gyári, hogy a Windows 10 frissítésekor elcseszett valamit javítsa. ASUS-t meg szidják a hangkártyás topikokban, hogy 1x éve nincs driver frissítés hozzájuk.

Kiből lesz a cserebogár ;]

(#80742) FoxiestFox válasza DBob (#80736) üzenetére


FoxiestFox
félisten

Na jó de az EAX mindig csak egy sima kiegészítés volt a DS3D-hez, sosem kívánt 3D positional audio API lenni és néhány jópofa reverb volt neki köszönhető nem sok más.
Míg az A3D kellett volna legyen a gaming jövője wavetracinggel ahogy kell.

Az AMD megpróbálkozott még vele a TrueAudioval de végül abból sem lett semmi.

Én pl pont az a típus vagyok, hogy lefosom a grafikát, amíg hangulatos, de hang tekintetében többet várnék, mint ami jelenleg rendelkezésre áll a modern játékokban.

(#80743) envagyok


envagyok
veterán

Keresek 3dfx és régi ATI, Nvidia videókártyákat, Gravis, Creative hangkártyákat!

(#80744) DBob válasza nakos1212 (#80740) üzenetére


DBob
őstag

Audigy driverével nem emlékszem szoptam-e. Szerintem nem. Amire emlékszem viszont, hogy a legacy driverek nem voltak hajlandók csak CD-ről települni. Tehát, te hiába vettél egy Audigy2-t például, letöltötted a legújabb drivert, nem települt emlékeim szerint. De lehet már keverednek az emlékek, és ez a Canon fényképezőgépek tooljai voltak?

Nemsokára egy XP-s gépemen lecserélem majd az OS-t Win98SE-re egy-két játék miatt, ott majd kiderül a turpisság.

"hogy egy AWE-vel is mennyit kell szopni DOS alatt"
Hmm. Semmit?

(#80745) nakos1212 válasza DBob (#80739) üzenetére


nakos1212
senior tag

Megszűnt a Directsound3d, de a kitépés nem igaz - ez a Vista-s migráció bőven előre be volt jelentve, mi több a Creative segített ennek az implementációjában. A kitépés mint szó a Creative-et áldozatként tünteti fel, ez nem igaz, tény :)
Nagyon egyszerű hogy miért maradt el egy közös térhangzás lib fejlesztése: mindenki használja a sajátját.

(#80746) envagyok válasza DBob (#80744) üzenetére


envagyok
veterán

Sokszor kellett a lemez frissítéshez.
És a lemezen szereplő még nem frissült programok nem volt letölthetőek.
Canin játszott ilyet még a fényképezőgépei szoftverével.

Keresek 3dfx és régi ATI, Nvidia videókártyákat, Gravis, Creative hangkártyákat!

(#80747) DBob válasza FoxiestFox (#80742) üzenetére


DBob
őstag

"Én pl pont az a típus vagyok, hogy lefosom a grafikát, amíg hangulatos, de hang tekintetében többet várnék, mint ami jelenleg rendelkezésre áll a modern játékokban."

Ha megfigyeljük az audio technika fejlődését, akkor jól láthatóan a '90-es évek elején szépen elkezdett a HiFi és a minőségi hang irányi igény csökkenni. Ez egy nemzetközi jelenség, de egy hazai példán levezetve:
Amíg a '80-as években sokan több havi fizetésüket félretették, hogy megvegyenek egy Videoton / Orion tornyot (ami nem az zenehallgatás csúcsa), addig ma egy átlagos háztartásban már nem is találni dedikáltan zene hallgatásra gyártott eszközt. TV-ról szól a zene, Bluetooth eszközről, jobb esetben komolyabb fülhallgatóról, telefonon át.

Szerintem hasonló zajlott le a PC-s audio világban is. Amikor már "good enough" lett, és apró különbségekért kellett volna nem annyira apró pénzt beleölni, akkor ott lehaltak a fejlesztések. A kicsit speciálisabb játékbeli audio effektek pedig ugyanúgy égetik a pénzt mint a kicsit speciálisabb video effektek, de kevésbé eladhatók.

(#80748) nakos1212 válasza DBob (#80744) üzenetére


nakos1212
senior tag

Már helyből 2 driver részt kell feltenni egy egyszerű setup helyett, még szerencse hogy philscomputerlab megcsinálta kvázi automatára a dolgot, mert nagyon nem a gus setup.exe -> játszhatok is kategória:
[link a driver fájlokhoz]
[ISA PNP Blasterek élesztése DOS alatt, 25 perces videó]
Ez minden, csak nem felhasználóbarát és teleszemeteli a CONFIG.SYS-t és az AUTOEXEC.BAT-ot is rendesen.

(#80749) DBob válasza nakos1212 (#80748) üzenetére


DBob
őstag

Hmm.
Emlékeim szerint _minden_ teleszemetelte a CONFIG.SYS és AUTOEXEC.BAT fájlokat. Beleértve a GUS-t is. Ezért csináltam mindig előtte backupot, megnéztem mit csinált, majd adaptáltan a saját menürendszeremre.

Könnyen lehet, hogy nem egy, hanem két executable-t kell futtatni hogy telepítsd, nem ma telepítettem AWE kártyát. De nálam a "mennyit kell szopni" nem ezt jelenti, úgy tűnik jóval magasabb a küszöböm...
Próbálj DOS alá TCP/IP hálózatot telepíteni a nulláról két gép között, úgy hogy megmaradjon a nap végén 640K memóriád, és még a hálókártyákat is telepítened / tesztelned kell.

"> játszhatok is"
Ahogy frescho is mondta: "Jumperelni kellett, változót berakni a config állományokba. Érteni kellett hozzá, mai next-next-finish szemmel nézve béna."
Ez a beugrasz a DOS elé, setup, next-next-OK, játszhatok is, nem igazán működik. Nem azért mert mennyit kellett szopni az AWE vagy bármi más kártyával ami egyébként a telepítést követően gond nélkül ment, hanem mert az még egy másik idő volt.

Mai "gyerekek" már hozzá vannak szokva ahhoz, hogy alap komponensekből 15 - 20 perc alatt lazán össze lehet post screenig szerelni egy gépet asztalon. OS install is automata, majd lehúz magának drivereket is. A DOS minden volt, de nem ez, még a plug&pray időkben sem.

[ Szerkesztve ]

(#80750) FoxiestFox válasza DBob (#80747) üzenetére


FoxiestFox
félisten

Hát igen kb ez történt.
Mondjuk annyira erősek a mai CPU-k hogy lényegében célhardver sem kellene már összetett 3D positional audiohoz, elég lenne CPU-n (vagy akár GPU-n) futtatni és jó eredményeket lehetne kapni.

Csak ugye a mainstream gaming mindig a 15-25 éveseket célozza nagyrészt (ahogy régen is, csak akkor mi voltunk azok :D) , és a mai 15-25 éveseknek nincs emlékük arról, hogy mit nyújtott egy A3D 2, azokban a játékmotorokban amikben normálisan implementálták.

Tehát az hogy felveszel egy Aureal kártyával egy fejhallgatót, és Unrealben, Q3-ban pontosan hallod merre az ellenfél a fejedhez képest, hogy van-e köztetek fal, ahogy az effektek visszapattannak felületekről stb, akkora flash hogy én nem bánnám ha akár csak egy sw layer formájában, csak legyen ismét ilyen, mert kilépek Unrealből, belépek CS:GO-ba a modern gépemen és a fülem bassza az igénytelenség :(

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.