Hirdetés

2024. május 9., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  TV & Audió  »  Projektor topic (kiemelt téma)

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-12-13 05:03:45

LOGOUT.hu

Kezdő vagyok, szeretnék projektort vásárolni, tudnátok segíteni?
Természetesen! Mindenképp olvasd végig ezt az összefoglalót és ha úgy érzed, hogy nem kapod meg a válaszod, akkor tedd fel a kérdésed nyugodtan!
Ami mindenképp fontos lesz tudnunk ahhoz, hogy segítsünk:
- mire szeretnéd használni a projektort (pl.: házimozi, iskolai célok, prezentációk, csak videó, főleg állóképek (bemutatók)),
- mire szeretnél vetíteni,
- mekkora méretű képet szeretnél vetíteni, illetve milyen távolságból néznéd azt,
- mekkora a szoba,
- van-e korlátozás arra, hogy hol helyeznéd el a projektort (plafonról, vagy asztalról esetleg a szoba másik végéből szeretnél egy polcról vetíteni),
- mennyit szeretnél rá költeni (cég esetén ha kell számla, akkor nettó vagy bruttó árról beszélünk-e?),
- mennyire világos/sötét a szoba/terem/iroda.

A topik általánosságban foglalkozik mindenféle vetítővel és ahhoz kapcsolódó kiegészítőkkel és megoldásokkal (üzleti, low budget projektorok, falra vetítés stb.).

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#43932) gyulaipal válasza AVhelper (#43888) üzenetére


gyulaipal
tag

AVhelper> Akkor most már nem vagy benne "eléggé biztos", hogy "a "High End" kategória csakis a DLP rendszer lehet", mint két napja (#43844). Helyes!

De, ebben most is biztos vagyok. A "jó" gép (szerintem) nem ugyanaz mint az "elméletileg tökéletes" illetve a "high end" gép. Nem azt mondom, hogy egy LCD nem lehet jó projektor, csak azt, hogy a DLP olyan elméleti előnyökkel rendelkezik, hogy ha pl. referencia pontosságú színmegjelenítés a feladat, akkor erre a DLP a legjobb. A DLP mikroszekundumos időskálán tudja a pixelt 100% fehérről 0% feketére állítani, ezért ha mozgókép megjelenítése a feladat, akkor még nagyobb előnyben van.

Sajnos a mai tesztek tipikusan állóképen mérik a projektorok tulajdonságait, ami szerintem teljesen inkorrekt dolog egy (házimoziban) alapvetően mozgókép megjelenítésére használt eszköz esetén. A másik kérdés, hogy miért nem az optikában széles körben használt mérőszámokat/függvényeket használjuk a projektorok vizsgálatakor (pl, MTF függvény, de nem írom le, hogy az mi, mert akkor megint a szakmai halandzsa vétkébe esnék)? Kicsit olyan érzésem van, hogy ott van a fiókban ott "figyel" a mikron pontos, komoly minőségű műszer, de mégis mindenki IKEA-s mérőszalagot használ a mérésre, ami inkább csak elfedi mint megmutatja a mikrométeres különbségeket. Miért? Kérdezni egyébként szabad? :-)

> Ha jó képet vetít a VPL-VW870ES és nem kell cserélhető lencse meg Dual Contrast Engine és elég a némileg kisebb fényáram, akkor a VPL-VW760ES már 5 millióért megvehető.

Kb. 2 millióért (7000 Euró) én már láttam "lényegében" Barco "Loki"-t a Barco Outlet (azaz saját) oldalán 2 év jótállással, közvetlenül a gyárból. Mért fényáram 7600 lumen, dupla lézer fényforrás (a speckó szerinti fényáram 9000 lumen, azt hiszem Barco Q9 a gép hivatalos neve). Ez lényegében ugyanaz a "házimozisoknak" 23 milliós gép, amit tegnap említettem (amit a "világ legjobb" házimozi bemutatótermébe tettek a minap) csak nincs benne a pixel-tologatásos felbontás-javítás, tehát nincs ráírva, hogy 4K a felbontása (de a tologatást én sem használom egy ideje, mert 2560 pixel felbontás mellett tökfelesleges volt). És szerintem a lencse sincs benne, az még párszáz rugó, mondjuk 2,3-2,5 milla lenne a "játék" vége. Ez kb. a fele a Sony árának. Bármelyik Sony on/off kontraszra porig alázná ezt a gépet, az biztos (de a DLP kontrasztját is fel lehetne tornázni annyira, hogy teljesen jó legyen) ... de akkor miért ezt tették a világ legjobb házimozijába ... miért nem egy Sony-t? A biztonság kedvéért itt a link, mostantól odafigyelek, hogy mindent linkeljek:

[link]

> Köszönöm a linket az F22 product sheet-hez, de ebbe még csak nem is szerepel a "dithering" szó, a VIDI lámpavezérlés kapcsán se, de ez nem is volt számomra kérdéses.

A VIDI kapcsán az említett helyen ott egy ábra középen: ennek a bal oldalán ("no VIDI") sávosodás van, a jobb oldal (VIDI) meg szép, sima szürkeátmenetet mutat. A dithering-et a sávosodás elfedésére szokás használni, tehát ha eleve nem sávosodnak a finom átmenetek, akkor a dithering-re sincs szükség. Te ezt tényleg nem tudod, vagy csak arra vagy kiváncsi, hogy én tudom-e? :)

> Az EH-TW9400-ra az egyik teszt 1690, a másik teszt 1830 lument közöl...

Az UHP lámpát nem gép készíti, az üvegtest pontos formája sosem egyforma, így a lámpa által termelt fénybúl egyik lámpa esetén picit több, a másik példány esetén kevesebb jut be a gép optikai rendszerébe. Ilyen pici eltérést még csak mérési hibának sem kell feltételezni, ennyi eltérés SIMÁN lehet két lámpa között, természetes gyártási szórás jelleggel ... és persze röviden...

Ja, azt említettem már, hogy az UHP lámpák elméletébe és gyakorlatába is eléggé beleástam magam? Pár ilyen "tuning UHP lámpát" is terveztünk és építettünk már egy ismerőssel, de azt töredelmesen elismerem, hogy az Epson (modern) lámpái magasan a legjobbak, ezek teljesítményét nem tudtam elérni, úgyhogy feladtam és az én (Barco) gépemben is egy Epson lámpa adja a fényt? Nagygépben ez az Epson lámpa durván jobb, mint a gyári Barco lámpa (de az egy 15 éves design) a kisgépben viszont a gyári Philips lámpa olyan perfekt, hogy mindenféle tuning-próbálkozás értelmetlen lenne. Én nem vagyok elkötelezve egyetlen gyártó mellett sem, ha valami jó akkor az lehet Epson, Sony vagy kínai termék, azt is elismerem ... és a saját kudarcaimból sem csinálok titkot. Na, ennyit a rövidségről... :)

A Sony nagymozis gépeiben (ha jól emlékszem) sokkal nagyobb LCD panelek vannak. A panel méretének a növelése az LCD esetén is tényszerűen javítja a teljesítményt, ezért azok jobbak mint a házimozis gépek. De a Sony gépek nem fognak elterjedni a méretesebb nagymozikban, mivel van egy hátrányuk:: a (bazinagy xenon) lámpa által termelt (nem kevés) fény által szállított energiát az LCD vetítőben a panel maga nyeli el akkor, ha a gép feketét vetít. Ez olyan durva hőmennyiség, amit szinte reménytelen elnyeletni három ilyen kis panelen, ezért tudtommal nagyobb méretű vászonra ezek a gépek nem alkalmasak (pár éve olvastam ennek utána, ha azóta változott a helyzet, akkor bocsi, de akkoriban nem léteztek mondjuk 20000-30000 lumen fényáramú Sony gépek nagymozihoz). Ha ma sem létezik ilyen, akkor a nagyobb mozik esetén a Sony nem valós alternatíva. A DLP esetén nincs ilyen gond, mivel ott a mikrotükrök mindenképpen visszaverik a fényt, így a panel (szinte) nem nyel el fényt, azaz energiát.

Számomra a "mozi" vetített képet jelent, ez nem hiszem, hogy megváltozik. Az új generáció lehet, hogy másképp gondolja, de én már maradok a vetített képnél. Ez valóban ízlések és pofonok jellegű kérdés.

Egy jó DLP olyan képet vetít, hogy az ember azt hiszi, hogy egy hatalmas tévét néz, de persze ehhez nagyon sötét falak is kellenek. Nemrég láttam egy kis Barco-t egy mindenhol mattfekete felülettel burkolt házimoziban vetíteni, egészen durva élmény volt. Annyira az volt, hogy én is le fogom mattfeketével burkolni az összes felületet ami a vászon felé néz (a többit nem, mert a feleségemre rossz hatással lenne ha a mozi egy kripa érzését keltené, így a "nem kritikus" felületek maradnak sötétkékek). Lehet, hogy csak ezért pakolom tele a plafont skyline diffúzorral, hogy a vászon irányából tökfeketének látszódjon a plafon. Nyilván egy projektor ekkor sem veszi fel a versenyt pl. az OLED kontrasztjával, de azért ez már nagyon is élvezhető szint ... és ahhoz képest nevetséges pénzből.

Útvonal

Fórumok  »  TV & Audió  »  Projektor topic (kiemelt téma)
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.