Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Gyorskeresés
Legfrissebb anyagok
- Bemutató Route 66 Chicagotól Los Angelesig 2. rész
- Helyszíni riport Alfa Giulia Q-val a Balaton Park Circiut-en
- Bemutató A használt VGA piac kincsei - Július I
- Bemutató Bakancslista: Route 66 Chicagotól Los Angelesig
- Tudástár AMD Radeon undervolt/overclock
Általános témák
LOGOUT.hu témák
- [Re:] [D1Rect:] Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- [Re:] Gurulunk, WAZE?!
- [Re:] [Luck Dragon:] Asszociációs játék. :)
- [Re:] [gban:] Ingyen kellene, de tegnapra
- [Re:] [Luck Dragon:] MárkaLánc
- [Re:] [sziku69:] Fűzzük össze a szavakat :)
- [Re:] [sh4d0w:] Rebel Moon - Ne nézd meg!
- [Re:] [attilasd:] A laposföld elmebaj: Vissza a jövőbe!
- [Re:] [ubyegon2:] Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
- [Re:] Elektromos rásegítésű kerékpárok
Szakmai témák
PROHARDVER! témák
Mobilarena témák
IT café témák
Téma összefoglaló
- Utoljára frissítve: 2022-07-13 14:16:17
LOGOUT.hu
Hozzászólások
Barret001
addikt
A söntről egy külön álló elszigetelt tekercs veszi le a megjelenő feszültséget,amit a minimális átfolyó áram is képes előállítani. Ha elég nagy a sönt keresztmetszete,nem lesz sok veszteség.A levett jel erősíthető.Rossz az elképzelésem?
leweegee
aktív tag
Igen ez az ármaváltó amit már linkeltek fentebb. amihez sönt se kell, mert a vezeték is önmagában egy sönt tulajdonképpen.
[ Szerkesztve ]
Ne nőj fel! Csapda!
Barret001
addikt
"Sönt se kell, a vezeték is önmagában egy sönt tulajdonképpen." Ez így van. A söntnek sok formája létezik.
[ Szerkesztve ]
Pontosan.
15A/60mV sönt még csakcsak de az akkukörömön pl. 150-180A mindennapos, ott egy 250A/60mV söntön 15W lesz hő.
Villanymozdonyba anno így mértük az 1000 ampereket is de ott nem számított pár kW ha elfűtötték.
PHM
addikt
Még mindig amondó vagyok, hogy tegyél egy próbát az általam linkelt áramváltóval.
Ha erre jársz, tudok adni egyet.
Gyakorlatilag a fiókból túrt alkatrészekkel megoldható a kapcsolás.
Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?
Reggie0
félisten
Ez attol fugg mekkora sontot hasznalsz. 1mOhm nem vesz fel nagy teljesitmenyt, tobbet vesztesz a falakban levo vezetekeken.
Az lesz vagy van otthon pár gyűrűmag, arra tekergetek madzagot.
Csak ma nem tudtam vele foglalkozni mert haveromnál betonozás volt ezerrel és most meg már megint itt vagyok a melóhelyemen éjjeli műszakba.
Gondolom egy graetz kondi trimmer és meg is van az állítható érzékenység.
Ha ettől erősen eltér a feldolgozás, jelformálás akkor megköszönöm ha segítesz.
Persze csak azzal megint ott vagy hogy ha pl. 0-100A között kellene valami értékelhető jel, 0,5-1 ampernél pár 10mikrovolt lesz a változás amit stabilan fel is kéne dolgozni.
Nálam is kitűnően működik egy darab 6-os rézdrót 20 centi hosszban mint sönt, csakugye nem mérni kell ezzel hanem egyedül a túláramvédelem a dolga az utána kötött komparátornak, 15mV-nál szólal meg. De ezzel 4-500mA-t bajosan lehet mérni.
Samus
addikt
Autós erősítőnél, ha bekapcsolás után halkan serceg, néha recseg, de egyébként rendben szól, terheni is lehet, merrefelé érdemes nézelődni a hiba után? A probléma működés közben fennmarad, nem szűnik meg, csak enyhül. Primer/szekunder puffer kondik okozhatják? Egy közel 30 éves Alpine erősítő, minden eredeti benne. Ugyanilyen kondit nem is találtam, mivel egymás mellett állnak, mint a heringek, és a magasságot is teljesen kitöltik, csak a méretet figyelve kicsit nagyobb kapacitásút kapni csak (3000uF - > 3300uF),de ez elvileg nem probléma. Olvastam olyat is, hogy ilyen hibát a FETek okoznak. Csatornánként nem próbáltam, hídban megy (2+2 csatorna).
'' Az élet egyszerű. Döntéseket hozol és nem nézel vissza.'' // Tomorrow's just your future yesterday!
A kisjelű jelútban lévő kondenzátorok enyhe átvezetése szokott ilyet, vagy visszacsatoló kondik.
Nagyon ritkán ellenállás is okozhatja de ez nem jellemző hogy így nyúlik meg. És még természetesen kh-s poti és kapcsoló is produkál ilyet.
Csak hogy jobb kedvre derítselek valóban okozhatja félvezető, és ezenkívül még kontakthibás, az évek alatt elvált forrasztás is.
Vagyis bármi.
Taperolj, nyomkodd a panelt, így a kontakthiba kiderülhet. Megtalálni a forszemet, az már neccesebb.
[ Szerkesztve ]
User_2
tag
4:29-nál a kapcsolási rajz.
állítható érzékenységgel ad egy kapcsolási jelet.
AC Current Detection Interface
https://youtu.be/gvBVxQGS_OU?t=269
Reggie0
félisten
1 ampernel 1 mV lesz a jel 1mOhmos ellenallason, ami 10W-ot disszipal 100Ampernel. Oda meg 0.1mOhmmal is mehetsz es az 100uV/A lesz.
Gondolom ez DC kor, nem 100A AC-d van otthon. Ilyen helyre pedig CSA-t celszeru rakni a sontre, mint pl. INA228. Annak 1uV az offszetje, az 100uOhm ellenallason 10mA hibat jelent.
Ha analog kell, akkor INA241A5-nek 200-as erositese van 8uV offszettel, az 80mA hiba es 20mV/A lesz a kimeneten.
[ Szerkesztve ]
rednifegnar
senior tag
sata nyakba forraszthato aljzatot honnan lehetne vetelezni? turom de nem lelek csak mindenfele kabeleket lelek.
van egy alaplap amire ket sata aljzat hibasan van felforrasztva az egyik le is esett, masik fityeg.
leszednem akar egy rossz laprol is de nincs. meg ahogy elnezem eleg picik a labai, nehez roncsolas nelkul kibontani. jobb lenne egy uj. nyilvan valami itthoni bolt lenne a tuti, nem kinabol 2 honap mulva.
A camera does not make art, the artist makes art.
ekkold
Topikgazda
1000Ft nagyságrendben kapható panelbe ültethető áramváltó - vegyél egyet...
Gyűrűmagra meglehetősen macerás azt a legalább 1000...2000 menetet feltekerni.
Mivel a vasmag keresztmetszet kicsi, csak hatalmas menetszámok mellett kapsz használható nagyságú feszültséget. 100mA érzékelése nem túl nagy kihívás egy ilyennel.
Ezt építettem régebben, és itt írtam róla: [link]
A kapcsolási rajza ugyan nem publikus, de gondolom neked ez nem akadály, és találsz megoldást...
Nagyon ügyes!
Az áramváltó szekunderéből lopod a segédtápot, brilliáns.
ekkold
Topikgazda
Ja még egy tipp, ha mindenképpen barkácsolni szeretnél. Kell egy kicsi hálózati trafó, ennek leszeded a primerét vagy a szekunderét (amelyikkel számodra kedvezőbb áttételt ad), és a helyén kell átfűzni a hálózati áramot vezető vezetéket - és máris kész az áramváltód.
Amúgy az ACS is használható de annak hatalmas és imbolygó DC offszetje van. Viszont ha csak AC-t kell vele érzékelni, akkor a kimenete leválasztható egy kondival (és már nincs is offszet probléma), utána kell egy AC-t erősítő opamp (nem sokkal 50Hz fölé korlátozott sávszéllel), majd egyenirányítás, és (hiszterézises ) komparátor....
[ Szerkesztve ]
ekkold
Topikgazda
Abba a kis kütyübe sok órányi kísérletezés, és sok tapasztalat van beleépítve.
[ Szerkesztve ]
[w]
őstag
ETA kenyérsütő motorja 3 év után alig forog, lassú, mintha nem bírná el a tésztát, első ilyen alkalommal kissé égett szaga is volt (nem tipikusan leégős), azóta nem büdös, de melegszik
szétkaptam és üresben így viselkedett... mit lehet a gondja, minek nézzek utána?
cmdr PETER W. VOLKOV
Ránézésre semmi baja, nem menetzárlatos, nem körtüzes.
A vezérlése szart be szerintem.
Köss vele párhuzamosan egy 25W izzót, ha az is abben az ütemben villog beszart a vezérlése.
Azt gondoltam rögtön
Dr. Szilikát
őstag
Véletlenül nem ebben van olyan DC-motor, ami az egyenirányított és pufferelt 230 V-ról megy és tranzisztor kapcsolja?
Nem kondiból a kifújt elektrolit szagát érezted?
Járása ebben a formában túl szabályos, ami nem utal motorhibára. Olyat láttam már, amikor nem érintkezett rendesen a kommutátor, de az nem ilyen szabályosan ment, meg amúgy is zárlatos volt, szikrázott, égette a kefét.
(#95022) fatpingvin válasza Dr. Szilikát (#95021) üzenetére
fatpingvin
őstag
de, ha nem tévedek ez DC motor. a betápnál lesz valami galiba. a panelről kaphatunk esetleg képet? preferált mindkét oldalról, de ha csak az alkatrészek felől sikerül az is elég.
A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)
[w]
őstag
a videó már azután készült, hogy megtisztogattam a kommutátort, mert két helyen ilyen beégés-szerű volt rajta, ez látszik is 0:20-0:30 között, többször feltűnik kétcsíknyi fekete érintkező (pedig ez már a tisztított állapot, most már hallhatóan szikrázik is)
engem az zavar, ahogy rögtön az elején jól láthatóan 0:03-nál megáll a motor, próbálkozik, de nem tud továbblendülni
az ilyen meg-megakadásokból több szokott lenni, kihagy ütemeket, elveszti a ritmust, bár ebben a közel 1 percben sajnos pont csak ez az egy ilyen látszik (tipikus "murphy")...
van ugyan 3-4 kondi, de külsőre épnek tűnnek, a méréshez ki kellene forrasztanom őket, az pedig sokszor nem sikerül nekem
majd teszek még fel képet, de ránézésre néhány relé, középen pedig egy tranzisztor csücsül
@fatpingvin: persze, este megmutatom a paneljét, de tegnap annyira örültem, hogy valamennyire megint működik, hogy egyből összeszereltem!
[ Szerkesztve ]
cmdr PETER W. VOLKOV
(#95024) Dr. Szilikát válasza Dr. Szilikát (#95021) üzenetére
Dr. Szilikát
őstag
Persze, az nem is kérdés, nekem amúgy is kötelező felismerni ilyen motorokat, tanultuk is régen. Hengeres permanens mágnes állórész, kommutátoros forgórész.
De volt már ilyen téma, Moulinex kenyérsütő motorjára ráírták, hogy 230 AC, holott vak is látta a DC-motort, meg a Graetz-hidas táplálást (pufferelt tápost máshol láttam valószínűleg, nem ennél). De szerintem az csak az alkatrész rendelési azonosítását szolgálta:
- AC 230 V-os kenyérsütőbe rendeljük.
- AC 115 V-os gépbe rendeljük.
Hogy kefés DC-motor valójában, kereskedelmi szinten senkit nem érdekel.
[ Szerkesztve ]
leweegee
aktív tag
Arra azért figyelj, hogy a kenyérsütők a program elején szakaszosan üzemeltetik a motort, 1-5 percen keresztül a hozzávalók megfelelő összekutyulása okán, nehogy ez szivasson meg. Persze ha ez az adott gép eddig nem így működött és ezt már kizártad, akkor nem szóltam.
Ne nőj fel! Csapda!
fatpingvin
őstag
ha jól értem itt nem az volt a panasz hogy kb 50% kitöltési tényezővel kapcsolgatja a motort, hanem hogy amikor rákapcsol arra a fél másodpercre, akkor akad.
A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)
leweegee
aktív tag
Jahogy úgy, lehet benéztem. Akkor opció még, hogy becsorgott a csiríz az áttétel közé, szét kell szedni és ha úgy van takarítani/zsírozni (vazelinezni).
Ne nőj fel! Csapda!
[w]
őstag
na közkívánatra itt a panel képe:
még annyit csináltam, hogy 1200-as papírral megcsiszoltam a kommutátort, most faszán szikrázik mint egy csillagszóró, hát nem tudom mennyit ártottam ezzel...
a mechanikája tiszta, azzal nincs mit tenni, nem szorul, a szíj is tökéletes állapotú
a kefék elé viszont irtó idióta módon egy kondenzátor van forrasztva, szóval a kefét visszatartó sarut sem tudom kihúzni, mert a kondi rövid lábai nem engedik
vannak további kérdések, javaslatok?
cmdr PETER W. VOLKOV
baly81
aktív tag
Általában a motor bordásszíjjal hajtja meg a keverőlapátot a keverőtálban. Ott nincs mit olajozni, kenni. Az egyetlen dolog ami szorulni szokott az a keverőtál hajtásának tömszelencéje / szimeringje. Én még semelyik márka, semelyik típusát sem tudtam szétszedni roncsolásmentesen. Sajnos, az így bejuttatható olajmennyiség nem elég...
Ne mássz fára, ha nem tudsz úszni, mert elüt a villamos!
baly81
aktív tag
Írd meg légyszi a pontos típusát! Lehet van itt nálam egy elfekvőben! Oddaadom belőle ami kell!
Ne mássz fára, ha nem tudsz úszni, mert elüt a villamos!
[w]
őstag
megírom, de nem fogom tudni mi kell belőle
ETA Delicca 8149
cmdr PETER W. VOLKOV
baly81
aktív tag
Van egy rossz hírem! Nem ilyenem van itthon!
1-2 napon belül szetszedem és megnézem a motorját, hátha az egyezik! Ami nálam van az fűtőszálvezérlés bajos.
[ Szerkesztve ]
Ne mássz fára, ha nem tudsz úszni, mert elüt a villamos!
[w]
őstag
XB62/40-B a motorja, ha a többiek segítenek belőni, hogy valóban motorhibás-e, akkor van hozzá "eredeti" is, legfeljebb azzal még tudok futni egy kört
cmdr PETER W. VOLKOV
leweegee
aktív tag
Vízzel ki kell áztatni a csirízt majd ptfe tartalmú élelmiszeripari olajjal megküldeni, amennyi kell be tud oda csorogni. De itt szerintem se ez a gond.
Ne nőj fel! Csapda!
leweegee
aktív tag
Az a csiszolás elég bátor volt, de majd bekopik most már mindegy. Én papírral szoktam felpolírozni (sima irólap pl.) a kommutátort, szép fényesre lehet sikálni vele, mikrokarcok nélkül.
Motor próba: kiszeded, egy graetz hidat pakolsz elé ami tud 1000V/10A-t és rákötöd direktbe 230-ra. Én így csinálnám, ez megmondja hány az óra a motorral kapcsolatban. Ha jó a motor tovább tudunk menni, sőt 10k körül van vatta új gyári panel, bár gondolom erről is tudsz.
Ne nőj fel! Csapda!
[w]
őstag
áhh, bolond módra csiszolni lófax, viszont a 230V-tól direktben már nemkicsit f0snék
dehogy találtam gyári panelt! örülnék ha linkelnéd!
cmdr PETER W. VOLKOV
leweegee
aktív tag
Itt van, [link] (esetleg szlovák kontakttal 6k [link] ) De valahogy ki kellene deríteni, hogy mi újság a motorszal. Fotózd le a panelt alulról, van egy olyan opció, hogy kiszedsz egy alkatrészt, és egy rövidzárat teszel a helyére, így direktben kapja meg az egyenirányitott hálózati feszt. Ehhez gyakorlatilag minden ott van a panelon... vagy ez is hardcore megoldás?
[ Szerkesztve ]
Ne nőj fel! Csapda!
Dr. Szilikát
őstag
Közben kiesett nekem is, hogy az elején szakaszosan járnak ilyen gépek, sőt volt ennél érdekesebb is, amikor kaptam egy kétlapátos gépet és el sem akart indulni, csak néhány programnál.
Persze, mert nem tudtam, hogy van az a fajta, amelyik bekapcsolás után sokáig csak áll és melegíti a tartalmat, majd egyszer elindul. Ez pontosan szerepel a programtáblázatban is. Nekem mondjuk ez nem is valami szimpatikus, ahhoz vagyok szokva, hogy megnyomom a gombot és rögtön indul, eleinte csak szaggatottan.
Tehát ez lehet normális, de a kommutátoron látszik egy kis hiba is. Ha pont ott kapja el a kefe, az átmeneti ellenállás miatt le is fulladhat, sőt fokozódhat is a beégés. Azt mindenképpen ajánlatos szerintem felcsiszolni, sőt "síkba" kellene hozni, esztergával szoktak ilyet felszabályozni:
(Előző válaszom mellékattintás miatt linkeltem önmagamra.)
[ Szerkesztve ]
Dr. Szilikát
őstag
Sütőforma aluszegecseinek elütött végeit sarokcsiszolóval síkba letolom (lehet reszelővel is, csak kínosabb). Utána a szegecsbe belefúrok egy 2 mm-es lyukat. A lyukba belehajtok egy lemezcsavart, amivel kihúzatom a sütőforma belseje irányába. Ehhez kell még egy nagyobb csavaranya alátámasztásnak, meg egy alátét a lemezcsavarnak.
A teflonréteg védelme érdekében alulra ajánlatos egy puhább alátét. Így egyáltalán nem deformálódik az alumínium sütőforma, szépen kijön a szegecs. Végül a szegecs helyett süllyesztett fejű csillagcsavarral rakom össze, így bármikor könnyen szétszedhető lesz.
[ Szerkesztve ]
Barret001
addikt
" szegecs helyett süllyesztett fejű csillagcsavarral rakom össze, így bármikor könnyen szétszedhető lesz." Enyém is ilyen,5-ös rozsdamentesekkel
[w]
őstag
köszönöm! végső esetben legalább alkatrészem lesz
meg fogom próbálni a motort ellenőrizni direktben, de a "legviccesebb", hogy egy átlag háztartás egyenirányító diódával, főleg meg felesleges hálózati kanóccal nincs felszerelve , majd igyekszem beszerezni és úgy egyértelműbb lesz a dolog
@Dr. Szilikát: igen, szerintem is két helyen be van égve néhány érintkező, szóval szerintem ez lehet a probléma okozata, de hogy mi az oka, mitől égett be azt nem tudom, mindenesetre még kicsit finomítok rajta, hátha!
srácok, érzem az explicit aggodalmat (és meg is hatódtam), hogy program szerint nem is kellene tekerni, de mindenki megnyugtatására 3. éve használom a gépet, tudom mikor kever és mikor nem
cmdr PETER W. VOLKOV
laed
junior tag
"meg felesleges hálózati kanóccal nincs felszerelve"
Az azért érdekes. Én ha kidobok valamit, akkor mindig levágom a zsinórt és megtartom. Néha fel is használok 1-et 1-et....
Barret001
addikt
30-40 db nálam is kallódik biztos
Azt hittem ez csak az én mániám
leweegee
aktív tag
Akkor lehet tényleg nem kellene erőltetni, amúgy sem játék a hálózati fesz. Nincs valami ismerős aki egy bocicsokiért bevizsgálná?
Ne nőj fel! Csapda!
leweegee
aktív tag
Abból sose lehet elég.
Ne nőj fel! Csapda!
[w]
őstag
imént még alaposabban megpolíroztam a doktor úr által is kiszúrt beégés okán és most mintha jobb lenne, de büdös amperszagot áraszt
egyébként nem tudom mennyire kell melegednie egy ilyen motornak, ez 56-60 fokra szalad fel a program folyamatos keverés részében, úgyhogy eldöntetett, további gyengülés (vagy kimúlás) esetén berendelem a 12ezres új motort, ezzel nincs értelme tovább szenvedni
minden beleszólónak köszönöm a segítséget, együttgondolkodást!
cmdr PETER W. VOLKOV
[w]
őstag
helyesbítek, rettenetes égett szaga van a motornak, úgyhogy ez kuka...
cmdr PETER W. VOLKOV
Dr. Szilikát
őstag
Volt egy sejtésem, amire még rá akartam térni, hogy azt a beégést okozhatta a forgórész menetzárlata, ami elég gyakori hiba sajnos.
Igaz, hogy annak velejárója általában erős szikrázás és melegedés is, de lehet időszakos hiba is, amikor néha jó, néha nem.
[ Szerkesztve ]