Hirdetés

2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2022-07-13 14:16:17

LOGOUT.hu

Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#5001) Batman2


Batman2
őstag

Hi

Vettem nemrég egy 300W-os invertert.

Azt sejtettem, hogy nem rajong az ilyen inverterek többsége az induktív terhelésekért, és az is van írva a papírjában, hogy nem javallott ilyeneket csatlakoztatni hozzá, mert a készülék meghibásodását okozhatja !

Namost a kérdésem az lenne, hogy lehet ezt megoldani, mondjuk egy külső, plusz áramkörrel?

Pl. egy ferrit tekercses, kondenzátoros szűrőre gondoltam, esetleg még valami túlfeszültség védő eszközre.

Szóval végiggondolva, arra jutotta, hogy az induktív terhelések megzavarhatják az inverter frekvencia generálását és ezzel a működését, :F

a másik probléma lehet, hogy az induktív terhelések nagy fezsültség impulzusokat gerjeszthetnek, amik tönkre tehetik az ivertert ! :F

Szóval, ki mit tud mondani, hogy lehetséges e egy külső szűrő, túlfeszültség védő áramkörrel üzemeltetni probléma mentesen induktív terheléseket ??? :F

A válaszokat előre is köszönöm ! :)

Üdv.:

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#5002) CPT.Pirk válasza #96302336 (#4999) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Végre kis haladás az ügyben, beépítettem 1-1 10nF-es kondit, azt a fehér műanyagos kivitelűt, és csökkent az erősítő alapzaja, a magas és mély hang átvitele jelentősen jobb lett, valamint a pattanások hangereje kb. a fele lett. Szóval már nagyban javúlt a cucc. most mit próbáljak még? Vettem az RT újságban írt kisebb értékű kondikat, majd megnézem azokkal mi a helyzet...

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#5003) ReJim válasza CPT.Pirk (#5000) üzenetére


ReJim
őstag

kicsitide-kicsitoff:

nekem egy hasonló felépítésű házi-gyártmány basszusgitár fejjel volt dolgom nemrég. a végfok torzított, de nagyon. scope hiányában nem jöttem rá a hibára. lehetséges, hogy egyik végfok tranyó deglett meg benne? vagy valamenyik kisebb (BC182) tranyó? vagy az op-amp? vagy mi tudm eghalni egy ilyen régifajta végfokon? (képet max hétvégén tudok feltenni, rajzom sincs róla, max ha visszarajzolom)

</end.?>

(#5004) CPT.Pirk válasza CPT.Pirk (#5002) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Korán örültem, ugyanúgy pattog...

Rejim, ezt passzolom...

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#5005) ReJim válasza CPT.Pirk (#5004) üzenetére


ReJim
őstag

a marantz-od és ez a végfok ugyan abba a konnektorba van dugva? :U és a konnektor biztos hogy földelt?

(amúgy bátyám 2.1es rendszere csinálta ezt. az nem volt földelve. a villanykapcsoláskor mindig pattant.... )

</end.?>

(#5006) Ja no válasza CPT.Pirk (#5004) üzenetére


Ja no
aktív tag

nem vok egy végfokszakértő, de mindenképp megnézném, hogy a jelutakon lévő szűrők nem szakadtak-e le, illetve hogy a tápkon a kisértékü kondik jók-e még; valamint a műverősítők tápjánál a hidegitőkondik rendben vannak-e. Ha csak úgy hirtelen előjött a probléma, akkor szvsz valami elvérzett kondi lehet az oka, ha egyébként normálisan szól.

(#5007) Batman2


Batman2
őstag

And, Ja no, valaki az #5001-esre ?? :F

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#5008) Bigya válasza Batman2 (#5007) üzenetére


Bigya
őstag

egyszerűbb a táplálandó ezköz tápját kapcsolóüzeműre cserélni, vagy tévedek

(#5009) Ja no válasza Batman2 (#5007) üzenetére


Ja no
aktív tag

én nem erőltetném a dolgot. Ha nem szereti az induktív terhelést már gyárilag, akkor ez van. De lehet hogy a tápos topicból erre téved vki, és megsaccolja, hogy mekkora kondival tudnád ohmos jellegű felé billenteni a terhelésedet. :)

(#5010) And válasza Batman2 (#5001) üzenetére


And
veterán

Nem hinném, hogy az inverter "frekvencia generálását" zavarná meg a ráaggatott induktív / kapacitív terhelés. Túlfeszültség-impulzus sem állhat a háttérben, ha az inverter szinuszos kimenetű, a terhelés pedig lineáris. Az más kérdés, hogy a kisteljesítményű és olcsó UPS-ek, inverterek általában nem szinuszos kimenőfeszt adnak, és a terhelések is eléggé nonlineárisak. De fesz.tüskék ellen viszonylag könnyű védekezni. Az induktív terheléssel inkább az a gond, hogy a valós összetevőn felül meddő áramot is felvesz, így végsősoron a rendszer hatásfokát rontja. Ezen leginkább fázisjavítással tudnál segíteni, bizonyos keretek közt. LC-szűrő nem jó ötlet, mert az sem feltétlenül javítja a teljesítménytényezőt, legfeljebb a felharmonikusokat tudja eltüntetni a vonalról, ha valamilyen erősen nemlineáris jellegű a terhelés a kimeneten. Szóval én sem erőltetném annyira ;).

(#5011) Bigya


Bigya
őstag

Sziasztok!

Mi a véleményetek arról, amikor hangszórók meghajtásához szükséges nagy szintű jelet leosztják megközelítőleg vonal szintű jelre, és azzal hajtanak más erősítőket?
Sok aktív sub is táplálható így jellel.

Dinamika nagyon romlik? Torzítás nő? Háztáji megoldásokban érdemes használni?
Nincs kedvem szétszedni a jelenlegi erősítőmet, de variálnék egy kicsit...

Én azon vagyok, hogy ha minőségi ellenállásokból készül a feszosztó létra, akkor nem lehet abból baj, hiszen csak ohmos, lineáris alkatrészről van szó. Impedancia illesztésre kel egyedül figyelni.

nos?

(#5012) oregharcos


oregharcos
csendes tag

Sziasztok!
A családunkban van egy fogorvos és tönkrement a Visilux2 3M 5520 BH tipusu lámpájában az égővel sorbakötött hőmegfutást megakadályozó valami. Ez egy kb 05w-os ellenállás méretű dolog. A felírat már lement róla így fogalmam sincs, hogy mi lehet? Gondolatom szerint megakadályozza, hogy a 12V 70W-os égő túlmelegítse a műanyagházat, azt jó lenne tudni, hogy csak egy hőbiztosíték, vagy hőkapcsoló lehetett.
Ha valaki találkozott ilyen dologgal, kérem, hogy segítsen.
Köszönettel!
Pista

(#5013) #96302336 válasza oregharcos (#5012) üzenetére


#96302336
törölt tag

Hőbizti. Tuti.

(#5014) oregharcos válasza #96302336 (#5013) üzenetére


oregharcos
csendes tag

Szia!
Köszi a segítséget!
Valóban bisztiről van szó, sikerűlt beazonosítani.
Bye!

(#5015) Bubu79 válasza #96302336 (#4999) üzenetére


Bubu79
addikt

Helyes a dörgés, az biza tényleg egy QUAD405 :) Nagyfrekis gerjedésnél érezhetően melegszik a végfok, tehát hőfok alapján is beazonosítható a gubanc - a pattogó hangot is okozhatja túlmelegedés :) A kimenetről alap helyzetben hiányzik egy soros 10ohm, 100nano, ami le van ültetve földre - nálam egy alkalommal ez oldotta meg a gerjedékenységet ;)

A műveleti erősítő ha még az eredeti UA709, akkor azt érdemes lehet kiváltani NE5532-re - minimál átlakítással apllikálható a régi nyákba is és tisztább lesz a végeredmény hangzásilag :) ( Járt nálam annak idején egy UA741-gyel szerelt végfok is - no comment, érdekes alapzaja volt a lelkemnek... )

"In the mist | dark figures move and twist | was all this for real | or just some kind of hell | 6-6-6 the Number of the Beast | Hell and fire was spawned to be released" - Iron Maiden: The Number of the Beast

(#5016) #96302336 válasza Bubu79 (#5015) üzenetére


#96302336
törölt tag

741-el? LoL :)

(#5017) Hujikolp


Hujikolp
őstag

Üdv!

Lene egy kérdésem. A lézer (piros) pointerbe 4 darab gombelemet kell rakni h fusson. Ez akkor 6 volt. Hogy hány milliamperes azt fogalmam sincs. A telefonom akkuja 4,6 voltos, és annak sem tudod az amperét. Namármost, valahogy megoldható, hogy a telefonom akkujával megtudjam hajtani azt a pointert? A pointer elektronikájához nagyon nemnyúlnék.

(#5018) And válasza Hujikolp (#5017) üzenetére


And
veterán

A pointer árama néhányszor 10mA lehet. A gombelemek belső ellenállása viszont elég nagy, hogy azon jelentős feszültség essen működés közben. Így a lézermodul üzemi tápfeszültsége sem valószínű, hogy 6V lenne, inkább annál kisebb. Legegyszerűbb, ha ezt működés közben kiméred. A telefon akkuja (milyen fajta az, hogy 4.6V-os?) a gombelemekkel ellentétben képest kicsi forrásellenállással rendelkezik, így szerencsés esetben simán rákötheted a pointerre. Arra vigyázz, hogy ha a pointer üzemi feszültségére kisebb érték adódik, mint a telefonakku nyugalmi feszültsége, akkor utóbbit ne közvetlenül kösd rá a modulra, hanem egy kisértékű soros ellenálláson keresztül, amin a modul árama a szükséges feszültséget ejti. Az akku névleges feszültsége valszeg a merüléshez közeli állapotban v. kellően terhelve igaz, jól feltöltve és kicsi kisütőárammal használva annál tizedvoltokkal nagyobb is lehet.

(#5019) biker válasza #96302336 (#5016) üzenetére


biker
nagyúr

miért LOL?
mutassak olyan 741-es végfokot, ami 40W-os, és nem 5% a torzítása, hanem 0.002%?
(kulcsszó: tápáramvezérlés)

[ Szerkesztve ]

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#5020) biker válasza CPT.Pirk (#4994) üzenetére


biker
nagyúr

háát, ezzel én is így vagyok.
már kicseréltem a kondit az összes fénycsöves lámpában, vettem túlfesz levezető zavarszűrős egységet minden audió rendszer elé, mégis pattog mint állat az erősítőm.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#5021) CPT.Pirk válasza biker (#5020) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Tied is ilyen quad?

Én holnap veszek új kondikat, És a tápegységben, előfokban, meg amihez csak hozzáférek, ott kicserélem az elkókat frissre, mert kb. 1978-ban épült az erősítő... Ebből kifolyólag szívás lesz a nyákkal.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#5022) biker válasza CPT.Pirk (#5021) üzenetére


biker
nagyúr

nem, egy integrált végfok, de az előerősítőm hiperérzékeny.
szerintem Te se a végfokban keresgélj, hanem az előerősítőben. az szedi fle a hibát, és erősíti fel, nem a végfok.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#5023) CPT.Pirk


CPT.Pirk
Jómunkásember

Nah, megelégeltem a töketlenkedésemet, szétkaptam az erősítőt, minden pontra, ahol tápfeszt mértem, az adott ág és a föld közé betettem egy kis kerámiakondit, ez olyan 4 v. 5 külön táp pontot jelent, ennek következtében a pattanások csippanásokká szelidűltek, a kivez. jelző már csak kb. a feléig ugrik ki, azelött teljessen kitért. Szóval bár a háborút még nem nyertem meg, egy csatát megnyertem.

syn7h37ic: Mi baj a 741-es ICvel? Az én quadom majdnem 30 éve megy vele, a hangzása meg gyönyörű. Netes vélemények a 741-est tartják legjobbnak a quadhoz. (ahogy én olvastam)

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#5024) biker válasza CPT.Pirk (#5023) üzenetére


biker
nagyúr

pedig zajilag nem az igazi...
torzítás még csakcsak, mert ugye pl a csöves erősítők és a papírhangszórók is papíron szarok, de hangzásilag mégis jók.

de valaki majd megmondja a frankót :)

(én most néztem, van aki még ma is 741-el és bc182-vel javasolja, holott mindből van ugye jobb zajú cucc is)

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#5025) Batman2 válasza And (#5010) üzenetére


Batman2
őstag

Értem !

Köszi mindenkinek !

Üdv.:

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#5026) Batman2


Batman2
őstag

Szevasztok !

Valaki tud nekem mondani GTO tirisztor típust, ami elbír 15-20 ampert folyamatosan ??? :F

Illetve milyen kis ellenállású, kis veszteségű kapcsoló elemmel lehet még nagyobb áram kapcsolgatását megoldani 12V-on? :F

Esetleg IGBT tranzisztor ? :F

Ezekről található valahol katalógus ?? :F

És kerestem neten, Googliban, de semmit sem leletem nehány villamos és trollibusz leírásán kívül, aminek az inverterében ezen alkatrészek a kapcsoló elemek !
Az is érdekes volt számomra, csak most nem az kellett volna.

Az egyik szövegben viszont azt olvsatam, hogy a GTO tirisztor a vezérléshez az általa kapcsolt áram tizedét igényli, az pl. 20A esetében már 2A !! :Y

Szóval a másik kérdésem, hogy milyen meghajtó árakör kell hozáá, jó e valami 2-3A-es pl. BD tranyó meghajtónak ?? :F
Természetesen nem megahertzeken akarom hajtani a kapcsolást, mivel azt is olvastam, hogy a GTO csak kb. 1KHz-ig működik rendesen, feljebb csak az IGBT tranyóval lehet menni.

And, vagy aki tud erről valamit ? :F

Előre is köszi mindenkinek ! :)

Üdv..

[ Szerkesztve ]

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#5027) And válasza Batman2 (#5026) üzenetére


And
veterán

A mosfetekkel mi a baj? Egy valamirevaló mosfet soktíz A áram vezetésére alkalmas, elég alacsony csatornaellenállás (x*10mΩ) mellett. Természetesen egy mosfet gyors kapcsolgatása is szép áramimpulzusokat igényel, de akár sokszáz kHz-es, sőt MHz-es tartományban is használhatók. Ezen felül többféle logikai bemeneti szintet támogató, széles meghajtóáram-tartományban dolgozó integrált mosfet-drivereket lehet hozzájuk venni.
De mégis mit szeretnél kapcsolgatni vele, és milyen vezérléssel?

(#5028) Batman2 válasza And (#5027) üzenetére


Batman2
őstag

Szevasz

Hű, valahogy a FETek és MOSFETek nem jutottak eszembe ! :)
De teljesen igazad van, ezek is bírnak sokat és kicsit a csatornaellenállásuk !

Azt hiszem, annak idején, mikor egy másik dolgon gondolkodtam, akkor ott eszembe jutott a FET, konkrétan dízel járgány ízzítás szabályozásához, ahol max.12V a feszültség de 30-40A körül van az átfolyó áram.

Ebben az esetben egy utóízzító áramkört akartam és akarok is majd készíteni, ami PWM moduláció, vagy hasonló módon kapcsolgatja különböző hosszúságú időre, Hertzes tartományban a tápot a gyertyákra a motor beindítása után,
vagy bizonyos időtartamra meghatározva, vagy motor hőmérséklet szerint változóan.

A mostani ötletem, ahol szintén hasonló a feszültség, és mondjuk max fele az áramerő, az egy ólomakkutöltő kapcsolás lenne, ahol a töltöttségi szintnek megfelelően végezné az áramkőr a töltést egy PWM szabályozó.
A két periódus pedig két kapcsoló elemet kapcsolgatna felváltva, az egyik a töltésért a másik pedig a kisütésért lenne felelős !

Valahol neten olvastam egy cikket, talán le is van mentve, az ólóm akkuk töltéséről, hogy ha a töltést folyamatosan váltogatjuk kisütéssel, akkor az ólomszulfár képződést is el lehet kerülni, és ha elég magas frekvenciával és áramimpulzusokkal megy, akkor még a régebbi, kicsit passziválódott lemezekkel rendelkező akkukat is "fel lehet még ébreszteni" !

Szóval ez lenne.
A feszültség függő PWM modulátor egy 555-ös ICvel felépített áramkőr lenne.

Tudsz esetleg típusokat írni, és vannak e esetleg kapcsolásaid, illetve egyéb infót szeretnék kérni Tőled a FETek és MOSFETek meghajtásáról ! :F

Kösz előre is a segítséget ! :)

Üdv.:

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#5029) Ja no válasza Batman2 (#5028) üzenetére


Ja no
aktív tag

először találd ki a frekit, mert lehet, hogy nem is kell driver hozzá. (magasabb frekiken "eszik" csak sokat egy FET a gatején keresztül. Hogy mennyit kér egy ki/be-kapcsolásra, azt a FET adatlapján megtalálod).
MOSFET-eket találsz lomexnél. (40A-es van egy pár, TO220-as, vagy hasonló SMD tokban)
Drivert, ha szüksége, csipked oldalál lelsz

(#5030) mezis válasza Batman2 (#5028) üzenetére


mezis
nagyúr

Jó néhány évvel ezelőtt a "Hobbi Elektronoka" folyóíratban és talán a "Rádiótechnika"-ban (vagy valamelyik évkönyvében) komplett kapcsolási rajzok jelentek meg, melyek pontosan az általad vázolt működési elv szerint készültek.

Valahol neten olvastam egy cikket, talán le is van mentve, az ólóm akkuk töltéséről, hogy ha a töltést folyamatosan váltogatjuk kisütéssel, akkor az ólomszulfár képződést is el lehet kerülni, és ha elég magas frekvenciával és áramimpulzusokkal megy, akkor még a régebbi, kicsit passziválódott lemezekkel rendelkező akkukat is "fel lehet még ébreszteni" !

mezis

(#5031) Batman2 válasza Ja no (#5029) üzenetére


Batman2
őstag

Köszi az infót ! :)

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#5032) Batman2 válasza mezis (#5030) üzenetére


Batman2
őstag

Neked is köszi ! :)

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#5033) Winner_hun


Winner_hun
félisten

Kocsiba való működéshez ennek kell valami ellenállás?

[ Szerkesztve ]

► "Kicsit olyan webcaritas" ◄ ヅ

(#5034) fero02 válasza Winner_hun (#5033) üzenetére


fero02
veterán

Sztem nem kell, max ha nagyon precíz akarsz lenni, akkor egy stabilizátor, h a 12 V ne legyen töb 12 V-nál, de sztem ennek a LED-es cuccnak a 14 V sem gáz, ami meg pont jó, mert autóban töltéskor kb enyi fesz van. :R

(#5035) Winner_hun válasza fero02 (#5034) üzenetére


Winner_hun
félisten

Nem tudom lesz-e baja több fesztől, nem nekem kell, csak utánajárni meg forrasztanom kell

► "Kicsit olyan webcaritas" ◄ ヅ

(#5036) fero02 válasza Winner_hun (#5035) üzenetére


fero02
veterán

Akkor máshogy fogalmazok. :DDD Ha az enyém lenne, akkor én rákötném. :K ;)

(#5037) szacsee


szacsee
nagyúr

Hali!
A minap hozzám került egy gép javításra és a VGA miatt fagyik vannak...
Kiveszem, hát Inno 6600 Pci-E van benne, a kondik púposak eléggé, tehát csere (kondi)..
Az lenne a kérdésem, ha nincs pont ugyanolyan kondi, akkor milyet vegyek?
Nagyobb vagy kisebb kapacitásút?
1000uF 16V és 470uF 16V-osok kellenének, de ha jól rémlik a BE 6-2-es időkből, akkor abba sem tudtam venni, csak ott 6,3V-os kellett volna rá és inlább gubertam lapot és abból pótoltam ki...
A válaszokat előre is köszönöm! :R

(#5038) biker


biker
nagyúr

Terrárium fűtés és világítás vezérléséhez keresek kapcsolárt a következő trükkel:

reggel egy adott időben be, este egy adott időben ki kapcsolna, ehhez elég az is, hogy ha 12óra on, 12 óra off állása van, és bekapcsolom egyszer reggel 8kor, onnantól áramszünetig így ketyegne :)

dimmelve kapcsolna 230V 2A körüli teljesítményt. bekapcskor kb 10-20perc alatt érné el a 100%-ot, kikapcskor ugyanígy kapcsolna le.

Gondolom egyik másik fele megoldható, a kettőt meg már összekötni nem bonyolult.

oka egyszerű: a természetben se ki-be kapcsolgatják a fényt :)

Várnék némi segítő tippet.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#5039) biker


biker
nagyúr

gyakorlatilag kell egy hosszú idejű timer, illetve egy dimmerhez való vezérlés, ahol a meghajtó ellenállás értékét elhúzom egy kondival, ami töltődik, illetve kisül?
akkor csak azt kell kitalálni, mekkora kondi ketyeg 10 percig?

apropó, van egy gyári 230V dimmerem, 3 vezetékkel megy, azt hiszem.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#5040) Batman2


Batman2
őstag

Szevasztok !

And, vagy aki tudja !

Újabb kérdéseim vannak !

Akkor FET-et akarok bszerezni a kapcsolásomhoz !

A sima FET és a MOSFET között olyan szempontból van jelentős különbség, hogy melyiket alkalmazom alacsony frekvencia, kis feszültség és nagy áramerő esetén ?? :F

POWER-MOSFETben alig találtam valamit a lomexnél, de POWER-FET-ből van bőven !

Ha jól tudom, akkor ezeket lehet párhuzamosan kötni, hogy nagyobb teljesítményt lehessen velük kapcsolni ? :F

Ha negatív és pozitív periódusú vezérlőjelem van, akkor jó, ha N és P csatornás FETeket használok, vagy a pozítív periódust invertáljam egy tranyóval és a P FET helyett is N FETet használjak inkább ?? :F

Ezt a teljesítmények és az áramerők miatt is kérdezem !

Üdv.:

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#5041) mezis válasza biker (#5038) üzenetére


mezis
nagyúr

A világítás bizonyára fénycsöves. Láttam már fénycsövekkel is szabályozott fényerőt, de nem tudom, hogy mivel csinálták...(gyári volt).

dimmelve kapcsolna 230V 2A körüli teljesítményt. bekapcskor kb 10-20perc alatt érné el a 100%-ot, kikapcskor ugyanígy kapcsolna le.

mezis

(#5042) And válasza biker (#5039) üzenetére


And
veterán

Ha nem saccperkábé időzítéseket szeretnél (főleg a hosszúidejű timert tekintve), akkor eleve valamilyen kvarcvezérelt időalap lenne jó ehhez. Ha pedig már kvarc, és nem akarunk egy rakás osztóláncot meg kaput használni, akkor egy mikrokontrolleres megoldás szinte adja magát. Én egy párszáz Ft-os µC, meg (esetleg optocsatolón keresztül vezérelt) nagyáramú triak segítségével csinálnám, kevés plusz alkatrésszel. Ötletmorzsák: [link] (ötletes, de galvanikus leválasztás és trafó nélküli minimalista verzió), [link].

#5040: Mi a hagyományos, a JFET? Mert azok a nagyáramú 'power fet'-ek szerintem mind mosfetek.. Lehet párhuzamosan kapcsolni (pl. 1-1 kisértékű kiegészítő drain-ellenállással fetenként), de ez a bekötés a megnövekedett gate-kapacitás miatt egyben nagyobb meghajtóáramot is igényel gyors kapcsolgatáskor. Egyébként szerintem felesleges, mert brutális áramot elviselő mosfeteket is be lehet szerezni (pl.: IRF2807). A vezérlőjel fázisa olyan legyen, amilyet a fet és a vezérelt terhelés megkíván (n-csatornás mosfetnél pozitív vezérlőjel a gate-en a source-höz képest: a fet kinyit). Egyébiránt a kapható integrált mosfet-driverek ilyen célra is hasznosak, hiszen a kellő meghajtóáram biztosításán felül képesek akár a vezérlőjel invertálására és szinteltolására is.

(#5043) biker válasza mezis (#5041) üzenetére


biker
nagyúr

nem, egészen biztosan halogén izzós, mert az sokkal szélesebb spektrumot ad, mint az akár 5sávos fénycső.
lesz mellé egy kieg. fénycső, de az csak keveset, UV pótlásra.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#5044) biker válasza And (#5042) üzenetére


biker
nagyúr

nincs semmilyen felszerelésem pic programozáshoz, csak az általunk forgalmazot kész panelekhez van egy programozóm, de nem tudok rá programot írni, illetve a programmerhez adott gyári kábelt moddolni :(

megtaláltam a kis modult, amit emlékeim szerint dimmerként lehet használni, de semmi rajzom, és nem emlékszem, honnan van, csak rémlik, a conrad-tól, de ott nem lelek ilyet már.
NACESA RAC 16A 400V van rajta, hűtőbordás, három vezetékes, fekete, szürke, sárga.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#5045) Batman2 válasza mezis (#5041) üzenetére


Batman2
őstag

OSRAM gyárt szabályozható, elektronikus fénycsőelőtéteket kompletten !!!

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#5046) CYBERIA


CYBERIA
őstag

Tudom, hogy nem hobby elektronikai kérdés, de járna-e valamilyen hátránnyal/előnnyel a mostani 50/60 Hz-hez képest, ha 25/30 vagy 100/120 Hz-es lenne a hálózat?

APU: AMD, MB: AMG :) A peresztrojka nálunk olyan gyors, hogy már ma jobban élünk, mint holnap! | Tudja Mohnke, a nyugati demokráciák dekadensek. Előbb-utóbb alulmaradnak a szigorúan fogott keleti népekkel szemben. | Volvo och SAAB beundrare. | A vér nem válik vízzé.

(#5047) #96302336 válasza CYBERIA (#5046) üzenetére


#96302336
törölt tag

100Hz-nél kisebb vasmagú trafókat lehetne használni. A régi szovjet haditechnikában, pl. 400Hz-es rendszerek voltak a rádiólokátoroknál.

(#5048) CYBERIA válasza #96302336 (#5047) üzenetére


CYBERIA
őstag

És annak mondjuk lehet-e bármi előnye, hogy a vasúti rendszerek pl. Németországban 16,7 Hz-esek?

APU: AMD, MB: AMG :) A peresztrojka nálunk olyan gyors, hogy már ma jobban élünk, mint holnap! | Tudja Mohnke, a nyugati demokráciák dekadensek. Előbb-utóbb alulmaradnak a szigorúan fogott keleti népekkel szemben. | Volvo och SAAB beundrare. | A vér nem válik vízzé.

(#5049) SEK3


SEK3
tag

hali,

Tudja valaki, hogy itt az eon terültén ( Kisalföld ) mennyi a megengedett fi érték? - lakossági hálózatra vonatkozóan ( vagy tán nincs is korlátozás? )

(#5050) funkygee


funkygee
aktív tag

Üdv!

Kellene nekem egy kis segítség: adott egy asztali DVD játékos, ami tud kiadni RGB jelet Scarton keresztül ( Yamada-dvx-6600) és adott egy Syncmaster 900 IFT, mely tud fogadni RGB analóg videó jelet, BNC formájában:

"Input Signal,Terminated • Video signal: Analog 0.7 Vpp positive at 75 1
• Separate sync: TTL Level, positive or negative
• Composite sync: TTL Level, positive or negative
• Sync-on-Green: Composite sync 0.3 Vpp negative
(Video 0.7 Vpp positive)"

Tudtok erre esetleg kész kábelt elérhető árban valahol? Vagy ötlet, hol lehetne körülnézni?

Köcce!
Üdv!

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.