Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Gyorskeresés
Legfrissebb anyagok
- Bemutató Spyra: akkus, nagynyomású, automata vízipuska
- Bemutató Route 66 Chicagotól Los Angelesig 2. rész
- Helyszíni riport Alfa Giulia Q-val a Balaton Park Circiut-en
- Bemutató A használt VGA piac kincsei - Július I
- Bemutató Bakancslista: Route 66 Chicagotól Los Angelesig
Általános témák
LOGOUT.hu témák
- [Re:] [gban:] Ingyen kellene, de tegnapra
- [Re:] [Szevam:] Érzelmi magabiztosság/biztonság - miért megyünk sokan külföldre valójában?
- [Re:] [bambano:] Bambanő háza tája
- [Re:] Elektromos rásegítésű kerékpárok
- [Re:] eBay-es kütyük kis pénzért
- [Re:] [Tüzi:] Geek-hatarozo
- [Re:] [D1Rect:] Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- [Re:] [Luck Dragon:] Asszociációs játék. :)
- [Re:] [sziku69:] Szólánc.
- [Re:] Gurulunk, WAZE?!
Szakmai témák
PROHARDVER! témák
Mobilarena témák
IT café témák
Téma összefoglaló
- Utoljára frissítve: 2022-07-13 14:16:17
LOGOUT.hu
Hozzászólások
Dr.NX
addikt
Sziasztok!
Van egy 12 V-os szivargyújtóról működő kompresszorom, ezzel szoktam mindenféle gumit felpumpálni.
Gondoltam, hogy milyen jó lenne szobában hálózati feszről is működtetni biciklihez, labdához, matrachoz, ezért rendeltem egy ilyet:
http://www.ebay.com/itm/EU-Plug-220V-AC-Power-to-12V-DC-Car-Cigarette-Lighter-Converter-Adapter-ITBU-/192102980617?
Nem igazán néztem meg alaposan, így igencsak lekonyult a szám amikor megláttam ráírva az 500mA-t, mint kimenő áram. Mondanom sem kell, hogy a 8A-t igénylő kompresszor mennyire nem akart dolgozni.
Úgyhogy most ezeket nézem:
http://www.ebay.com/itm/8A-96W-Vehicle-Power-Inverter-110V-AC-to-12V-DC-Car-Cigarette-Lighter-Converter-/201586966539?
http://www.ebay.com/itm/12V-120W-AC-to-DC-Power-Adapter-Converter-Car-Cigarette-Lighter-Socket-Charger/142234909474?
Bár ezek jócskán meghaladják az erre szánt keretet, a kérdésem az, hogy ezek javasoltak-e vagy felejtős és inkább vegyek egy jó kézipumpát?
Köszi a tanácsokat előre is!
Elfogadom a sütiket.
VIPowER
senior tag
Miért nem veszel inkább egy szivargyújtó aljzatot, meg egy olcsó PC tápot?
Teejay83
tag
Sziasztok
Van egy ilyen akkus fúróból kivett 18V-os motorom,ezt szeretném meghajtani külső áramforrásról. Gyárilag 24V 400mA adapter töltötte az akkuját,ehhez mindenképp egy 18V-os adapterre van szükségem, hogy működjön? A projekt egy oszlopos hobby fúró készítés lenne.
DPS Hungary- szoftverrobot fejlesztés-online marketing támogatás-rendszerek bővítése,korszerűsítése-digitalizáció-IT biztonsági tanácsadás | www.onlineasszisztens.com | www.dpshungary.eu |
bandi0000
nagyúr
sziasztok
gondolkodok egy kis gányoláson, kerestem itthon egy kapcsolót, amit ki tudnék szedni, és bekötni a számító gép házba, hogy ezzel kapcsoljam be, na már most nem vagyok egy elektronikai zseni, de ha jól látom ennek 4 lába van, de a háznak ugye csak 2 vezetéke van, ezt hogy tudom bekötni? vagy életképtelen az ötlet?
Xbox One: bandymnc
darvinya
titán
Ne a töltőt nézd, hanem akkujának Ah(mAh)-t.
Induláskor, erőltetéskor, annak max. 10x-ét veszi fel A-ban.
Ekkora táp.kell hozzá.
bandi0000
Ilyen kapcsolók 2db záró érintkezője van, ezért van 4 lába.
[ Szerkesztve ]
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
xxxjjjkkk
senior tag
Általában 2db NO, tehát 2 záró érintkezősök ezek, ha van multimétered, akkor szakadásvizsgálóval meg tudod nézni, vagy ha nincs, akkor ahogy bekapcsolja úgy jó.
Két vezetéknél nagyon nem lehet elrontani, vagy jó vagy nem.
"Attól, hogy valaki tud fogat húzni, még nem lesz fogorvos"
bandi0000
nagyúr
akkor ha random bekötöm egyik oldalra az egyik másik oldalra a másik vezetéket akkor jó lesz?
Xbox One: bandymnc
xxxjjjkkk
senior tag
Ha li ion volt, akkor eleve 5x3.7V=18V a névleges, az 5x4,7=21V a maxon.
[link]
itt van minden, ami kellhet:
Manufacturer ID HRS-550S-12V HRS-550S-18V
Nominal voltage: 12V DC 18V DC
Operating voltage: 3-16V 3-24V
No load speed (min.): 20,500rpm 19,040rpm
No load current: 1.4A 0.9A
Stall current*: 72A 62A
Max. efficiency current: 10A 8A
Max. efficiency power output: 83W 103W
[ Szerkesztve ]
"Attól, hogy valaki tud fogat húzni, még nem lesz fogorvos"
golyani
addikt
Itt akad némi adat a motorról. Célszerű valami 18V környéke adapter legalább 8A terhelhetőséggel.
szerk: lassú voltam
[ Szerkesztve ]
Teejay83
tag
Ni-Cd akku volt benne 15db 1,2V 1200mAh-s
Ezek szerint a 18V-os motort tudom üzemeltetni a 24V-os töltővel max 8A-el?
[ Szerkesztve ]
DPS Hungary- szoftverrobot fejlesztés-online marketing támogatás-rendszerek bővítése,korszerűsítése-digitalizáció-IT biztonsági tanácsadás | www.onlineasszisztens.com | www.dpshungary.eu |
xxxjjjkkk
senior tag
Azt irja, hogy 24V al még ok, ha jól értem, akkor indulásnak a 63A-t felkapja, de ez nagyon rövid idő ha nincs meg akkor lassabban pörög fel.
Egyébként max 8A kell neki, tehát elméletben igen.
Gyakorlatban, ha nincs otthon ilyen tápod, akkor érdemes megvárni valaki okosabbat, aki biztosra tudja
"Attól, hogy valaki tud fogat húzni, még nem lesz fogorvos"
kezdosql
tag
Univerzalis akkutoltot keresek, NiMH, AA es AAA a minimalis elvaras, de egyesevel is lehessen oket tolteni, mert neha 3 db-ot kell tolteni. Letezik ilyen, vagy marad a barkacsolas?
[ Szerkesztve ]
pjen
félisten
Létezik,bár nem túl olcsó.Somogyiban láttam 8K ért.Igaz azzal a gnomtól a góliáton át a 9 voltosig mindent lehetett tölteni.
gyenesmartin
őstag
Liitokala Lii 500. Akár lithium cellákat is lehet vele tölteni, valamint kiírja, hogy hány mAh-t tudnak a cellák.
Samus
addikt
Hogy tudnék nagyjából működési időt számolni akku esetén? Építettem egy Boomboxot, egy régi autórádió az alap. Mértem működés közben áramfelvételt, 0.35-0.51A volt a maximum. 18650 cellákkal akarom hordozhatóvá tenni. Mennyi ideig működhet a dolog 1500-2000mAh cellákkal?
Másik kérdés, hogy mi lenne, ha kicsit nagyobb feszültséget kapna a rádió? Gondoltam itt 4 cellára.
'' Az élet egyszerű. Döntéseket hozol és nem nézel vissza.'' // Tomorrow's just your future yesterday!
Batman2
őstag
Korábban már volt szó páraérzékelő szenzor használatáról, működtetéséről.
A következő kapcsolás tervezetet készítettem: [kép]
A működése az lenne, hogy 80% alatti páratartalom esetén bekapcsolt egy mágnesszelepet, aminem hatására viz porlasztódik a helyiségbe, elindul a párásítás.
Ha a páratartalom eléri a heéyiségben a 80%-ot, akkor kikpacsol a párásítás.
Ha a pára eléri a 90%-ot, akkor bekapcsol egy ventilátor, ami átszellőzteti a helyiséget, ezzel csökkentve, a párát, vagy legalább is mozgatva a levegőt.
A gondom a ezzel a HR202L pára szenzorral, hogy jelentős hőmérséklet függése is van az ellenállásának, a pára függése mellett.
Ezt valahogyan kompenzálnom kell, mert 25-30 fokon is ugyanolyan páratartalom mellett kell kapcsoljon az elektronika, mint 5-10 fokon.
Mivel a higrisztor hőmérséklet függése negatív, így azt egy pozitív karakterisztikájú termisztorral lehetne ellensúlyozni, sorba kötve a higrisztorral, de csak biztosíték termosztorokat leltem PTC karakterisztikával.
Viszont ha a komporatár referencia feszültségét változtatom a hőmérséklet függvényében, aaz is járható út és akkor használhatok NTC termisztort is, megfelelő helyre téve.
Mivel a higrisztornak 80-90% pára mellett 7-5, illetve 5-3Kohm az ellenállása 10-25 fok közötti hőmérsékleten, így valami 10kohm körüli NCT-t gondoltam beiktatni kompenzációként.
Ez az el így jó lenne, persze az elkatrész értékeket még kicsit pontosítva ??
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
weiss
addikt
Nem jó, ha a ki- és bekapcsolás ugyanakkora értékhez van kötve.
I did nothing, the pavement was his enemy!
Kernel
nagyúr
Maga a számítás egyszerű, csak a változó áramfelvétel miatt nehéz eltalálni.
Soros celláknál az Ah-kapacitás nem adódik össze, illetve a körben lévő legkisebb lesz a mérvadó. A nagyobbik nem fog teljesen lemerülni.
Tehát például 1,5Ah / 0,3A = 5h
Vagy amennyi áramot veszel átlagnak.
4 cella csúcsra töltve 16,8 V, annyit elvileg el kell bírnia minden autós elektronikának, mivel nem pont 14,4 V-ra tervezik őket, hanem bizonyos ráhagyással.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
Kernel
nagyúr
Ha nem kell Li-ion, akkor egyrészt lenne a klasszikus BC700 / IPC-1L, de ma már vannak helyette hasonló alternatívák. Erre itt találhatsz példákat, az évek során volt szó többféléről is:
https://prohardver.hu/tema/akkumulator_toltot_digit_fenykepezogephez_de_milyet/friss.html
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
Gyula84
veterán
darvinya
titán
Terheletlenül mindig nagyobb lesz a feszültség.
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
pjen
félisten
Üresjáratban,de névleges terhelésen leesik az 12 körülire.
Gyula84
veterán
az oké, de ennyire?
Nem rossz, de nem is jó, de legalább nem rossz.
pjen
félisten
Mérjél egy csengő reduktor 8V os kivezetésén,16-18V.
Kernel
nagyúr
Minél kisebb trafó, annál nagyobb belső ellenállást képvisel, mint feszültségforrás. Ez most így zavarosnak tűnhet, de minden természetes feszültségforrásnak van ugyebár valamennyi belső ellenállása (az ideálisnak nincs, de az csak elméletben létezik).
Persze az is igaz, hogy egy kisebb trafónak kisebb a névleges terhelése is, így végül nagyjából hasonló arányok jönnek ki. De ebbe beleszólhat még a nyugalmi primeráram is (vasmag nyugalmi gerjesztésének nagysága).
Tehát ez így működik, nem is lehetne hibás, mert ha menetzárlatos lenne, akkor lejjebb esne a feszültség és kórosan melegedne. Ha szakadt lenne, akkor meg semmit nem adna le.
Ez egy egyszerű szerkezet, van egy konkrét áttétele, felszabályozni nem tudja magát.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
Gyula84
veterán
nincsen de elhiszem csak furcsa volt idáig amikkel találkoztam 1-2voltot tértek el igaz nagyobban is voltak
(#58875) Kernel
köszi
Nem rossz, de nem is jó, de legalább nem rossz.
Batman2
őstag
Szevasz
Ez igaz, elfelejtettem, hogy ez egy egyszerű komparátor, nem schmitt trigger, nincsen hiszterézise.
Akkor legfeljebb kell csinaljak a kimenetről egy kis visszacsatolást, hogy 1-2%-nyi pára hiszterézist kapjak.
Köszi az észrevételt!
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Dr.NX
addikt
Köszi, ez jó ötletnek tűnik.
Tehát veszek egy akármilyen 300W-os tápot, és mondjuk egy ilyen molex hosszabbító sárga és fekete drótjára ráforrasztok egy ilyet vagy ilyet? Mert ez így max. 2000 Ft.
Kaptam olyan tippet is, hogy 5 amperes akkutöltőt rácsíptetni.
Elfogadom a sütiket.
xxxjjjkkk
senior tag
azért ne akár milyet, az adattáblán rajta szokott lenni, hogy hany ampert tud, tobb ágra lebontva, azt azért nézd meg, hogy tudja e a 8A-t
elvileg igen, a sarga a +12V, de jobb szeretek ilyenekre rámérni
ha van régi xbox 360táp 12V 13A kb
szerk: gyanus, hogy a piros lesz a 12V, sok csatlakozó...
[link]
ha nincs műszered, ki kell bogqrászni, melyik van neked
[ Szerkesztve ]
"Attól, hogy valaki tud fogat húzni, még nem lesz fogorvos"
Kernel
nagyúr
Célszerűbb kipróbálni először, hogy az indulással járó túláramot mennyire viseli el a tápegység. Másik topikban is írták, hogy hajlamos lekapcsolni a védelem. Még jobbik eset, amikor van a gépen fordulatszabályzó, amivel lassan fel lehet pörgetni.
Az a motor állóhelyzetben szinte egy darab drót, nem sok ellenállása van.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
Dr.NX
addikt
Köszi!
Hogyan kell kipróbálni, hogy elviseli-e az indulással járó túláramot?
Elfogadom a sütiket.
xxxjjjkkk
senior tag
Mi találtunk a cégnél egy marha régit, azzal működött, igaz, hogy miután 1000 éves volt, hagytuk, de beindulni beindult.
Gondolom ez is valami dugattyval működik, gondolom a környező tömítések megunták.
"Attól, hogy valaki tud fogat húzni, még nem lesz fogorvos"
Dr.NX
addikt
Konkrétan erről van szó:
Black & Decker ASI200
Elfogadom a sütiket.
Kernel
nagyúr
Rákötöd és kész. Ha nincs otthon a lomtárban tápegység, akkor persze nem tudsz mit kipróbálni.
Inkább arra gondoltam, hogy én addig még csatlakozók beszerzésén sem gondolkodnék, előbb bekötném egy darab dróttal.
Ezekben a kompresszorokban hasonló motor van, mint az akkus fúrógépekben. Utóbbit is többen próbálták már tápegységre kötni, a már említett eredménnyel.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
VIPowER
senior tag
Minek kellene hosszabbító? Bár ha még másra is akarod használni, pl gépben valamikor, akkor jó ha van. Én a molexnél vágtam le közvetlen, méghozzá kettőnél, és összekötöttem őket, így dupla vastag ugye a vezeték amin az áram jön. A sárga/fekete páros kell Neked. A tápot a 20/24 pines csatlakozónál tudod majd indítani a zöld, és az egyik fekete drót összekötésével, pl egy drótdarabbal megoldható, amit benne is hagyhatsz. Egy ágas tápot nézz (1db 12 voltos ág), ami tud legalább 15 ampert. Nálam a világ talán legeslegpocsékabb tápjáról megy vagy 4 éve, de persze ajánlatos ettől kicsit jobb tápot választani. Nekem ilyen kompresszorom van, nem hiszem hogy a tiéd több áramot kérne ettől.
Dr.NX
addikt
Csak azért gondoltam hosszabbítóra, hogy ne legyen annyira "gány", de valóban elhagyható, másra nem fogom használni. A zöldet és feketét akkor is össze kell kötni, ha kapcsolós a táp?
Mivel semennyire sem értek az elektronikához, ezért egy láma kérdést is feltennék: muszáj forrasztani, vagy elég összesodorni a csupasz kábelt és leszigszalagozni?
Amúgy ez jó piaci rés lehet egy hozzáértőnek; ebay-en, alin, amazonon ezerszámra rendelték ezt a fajta átalakítót amit én is rendeltem és gondolom ugyanúgy ezerszámra dobták a kukába, ahogyan én is.
Nekem is csak egy működő megoldás kellene, ehelyett gányolhatom magamnak 0 hozzáértéssel és felszereltséggel.
Elfogadom a sütiket.
xxxjjjkkk
senior tag
jáj, szigszalagot azért ne már, azt is illik leforrasztani, akkor már inkább kis csoki
"Attól, hogy valaki tud fogat húzni, még nem lesz fogorvos"
VIPowER
senior tag
A zöldet és feketét akkor is össze kell kötni, ha kapcsolós a táp?
Igen, kivéve ha AT-s a táp, de olyat én már vagy ezer éve nem láttam.
Ha nem akarsz forrasztani, ahogy már írták utánad is, összetekered, aztán csokiba vele.
Batman2
őstag
Így már elvileg van hiszterézis a visszacstolások révén.
Ha kellően nagyra választom az ellenállásokat, akkor szerintem megoldható a mindössze 2-3% párányi hiszterézis.
Mondjuk 82%-nál kapcsol ki a párásítás, de csak 79%-nál kapcsol vissza.
A ventilátor pedig mondjuk 91%-nál be és 89%-nál ki.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Batman2
őstag
Egy alapvető hibát követtem el a kapcsolásban, az LM339 kimenete OC, aktív állapotban földelt, tehát a reléket nem földpontra, hanem pozitívra kell kötni.
Továbbá kell a kapcsolásba egy stabilizátor is, hogy a mérés pontos legyen, ne függjön a hálózati feszültség ingadozásától.
Ez lenne az újabb módosítás:
Továbbá most nézem az LM339-es datalapján, hogy csak 20mA a kimenete terhelhetősége, az elég sovány egy relének, így valszeg még két tranyót is be kell iktatni.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
darvinya
titán
Szétszedtem akkus fúrógép töltőjét, amiben csak egyenirányítás van.
Tudnátok egyszerű rajzot rendes töltőhőz(12V)?
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
Kernel
nagyúr
Legegyszerűbb és még korrekt is a már sokszor emlegetett 500 Ft-os CC/CV modul használata, vagy annál is egyszerűbb egy ellenálláson keresztül C/10 árammal 15 óráig tölteni (Ni-Cd).
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
darvinya
titán
Köszönöm, megpróbálom megkeresni fórumban.
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
gyenesmartin
őstag
Szia!
XL4005-öst nézzél majd, ne LM2596-ost. Mert ez újabb, kevésbé melegszik.
darvinya
titán
Kösz, de nem Li-hez kerestem.
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
gyenesmartin
őstag
Ez egy CC/CV konverter. Nem csak lithiumhoz való.
darvinya
titán
Ok, köszönöm
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
Kernel
nagyúr
Van két trimmer, egyikkel állítod az áramkorlátot, másikkal a végfeszültséget.
Noha Ni-Cd akkunál a végfeszültség nem olyan pontosan definiált, mint a Li-ionnál, mert nem annyira érzékeny a túltöltésre.
Folyékony elektrolitos Ni-Cd akkunál van 1,55 V végfeszültség, de a hétköznapokban a zárt, szárazcellákkal találkozunk, ami gázrekombinációs tulajdonsággal bír, ezért jobban túltölthető. (Nem teljesen száraz, csak így is nevezik.)
De ennyi erővel be lehet tartani ezeknél is cellánként az 1,55 V-ot, ártani nem árt. Másrészt viszont C/10 vagy kisebb töltőáramnál még feszültségkorlátot sem fontos meghatározni, mert ennyi áramot 15 óráig akkor is el kell viselnie, ha nem is volt teljesen lemerítve.
További lehetőség, ha van labortápod, amin tudsz áramkorlátot állítani, azzal is tölthető.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
darvinya
titán
Csak a trafó van.
Csak kevésnek érzem sima egyenirányítást, mert lehet emiatt halt meg korábban az akku.
Igaz van még rajta valami LED elektronika, ami jelzi töltő áram alatt(piros LED), akku töltés(zöld LED).
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke