Hirdetés

2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2022-07-13 14:16:17

LOGOUT.hu

Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#76351) Batman2 válasza troll81 (#76350) üzenetére


Batman2
őstag

Ilyen hangerő mellett, ha a saját füledet nem félted, gondolj másokra is, akiket zavarhat ez a hangerő, akár az utcán is, ha ott tervezel vele közlekedni !

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#76352) troll81 válasza Batman2 (#76351) üzenetére


troll81
addikt

mindenki ember, attol h ferrarid van nem kell 300 al tépni.....
ember felhasználó függő az egész

(#76353) tordaitibi válasza Barret001 (#76344) üzenetére


tordaitibi
veterán
LOGOUT blog

Kijavitalak mert tevedsz.
Az hohy hany volttal tolt az addig igaz amig a generator a tervezett munkapontjabol ki nem esik.
Ez lehet a toltesigenyhez kepest alacsony fordulatszam, ilyenkor emelheted az egekig a gerjesztest, fizikailag keptelen a nevleges aramanak a negyedere se. Ergo a toltofeszultseg is zuhan.
Tipikus pelda, regi 54A generator, alapjarat. Szepen megvan a 14,4V.
Kezdd el terhelni, fenyszorok, minden oke. Ablakfutes, meg mindig oke. Futesventillator, meg birja. Majd egy egeszen kis fogyaszto, pl egy 30-40wattos bekapcsolasakor meredeken elkezd zuhanni a toltofeszultseg, esik 12,5 voltig is es vele a toltoaram is esik. Kiesett minden mukapontbol, keves a maximalis gerjesztes is hogy fenntartsa a sajat munkapontjat.
Ugyanezt el lehet erni mai 100-140 vagy akarhany amperes generatornal is, nagyobb terhelesekkel, kodlampa, ulesfutesek stb.

A megoldas a leirt jelensegre, emelni kell a fordulatszamot.
Helyreall a rend.

A masik hatarolas, az a generator maximalis aramterhelhetosege.
Viccbol van rairva hogy pl. 84A..? Nem, mert erre a maximumra van meretezve az alloresztekercseles, a diodahid, az ekszij altal atviheto nyomatek es meg sok minden.
Ezert a tervezesbol kifolyolag egy nevlegesen 84 amperes generator, jol mukodo fesz.szabalyzoval meg uveghangon porgetve, teljes gerjesztessel sem fog 84A fole menni.

Amit leirtal, Te akkor nem fesz.szabalyzot kototted le jaro motornal hanem az akkusarut vetted le.

(#76354) Barret001 válasza tordaitibi (#76353) üzenetére


Barret001
addikt

Úgy emlékszem olvastam valahol,hogy 90-100V-ot is képes leadni.De én a fesszabályzó nélkül értettem.Csak maximális gerjesztéssel.
", Te akkor nem fesz.szabalyzot kototted le jaro motornal hanem az akkusarut vetted le. " Nem írtam le részletesen,de majdnem ez történt! A főbiztosítékot vettem ki járó motornál. Jó kísérlet volt,mert az összes bekapcsolt "ízzó" El ízzott :D Az örök ízzómezőkre...

(#76355) Batman2


Batman2
őstag

Érdekes tapasztalat az 555-ös alapú kapcsoló üzemű Nixi táppal:

Megmértem az árameflvételét az eredeti felállásbvan, amiben megépítettem, 250mA-t nyelt, 170V kimő feszültséghez és 2mA áramerőhöz.
Kivettem az RC csillapítót a FET lábáról, erre 220mA-re csökkent a bemenő áram.
Vissza tettem az RC szűrőt, de az 1nF-os kondi helyett 180pF-osat tettem be, erre megnőtt az áramfelvétel 240mA-re, tehát a kondi csere nem hoz sokat a konyhára, jobb teljesen kihagyni az egészet.
Majd lecseréltem az kínából vett, elvileg 100uH-3A-es induktort egy hazai elektro boltból vásárolt 100uH-2,5A-resre, erre 130mA-re csökkent az áramerő és megnőtt a kimenő fesz 193V-ra.
A kimenetet visasszaállítva 170V-ra, tovább csökkent 90mA-re az áramigény !
Ezt már teljesen elfogadhatónak tartom, elemes táplálásra is alkalmas.
Tettem még egy kísérletet, lecseréletm az induktort egy 220uH-2A-resre, az eredmény majdnem ugyanaz, 85mA, 168V kimenő mellett.
A FETet fogom még kísérletileg lecserélni az eredti kapcsolási rajzon jelzett IRF740-re, mert a jelenlegi, fiókból előkotort darab csatorna ellenállása legalább ötszöröse ennek.
Szerintem ez is hozhat a konyhára még egy kis áramfelvétel csökkenést, mert csak hatékonyabb lesz vele a kapcsolás.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#76356) razorbenke92 válasza Batman2 (#76355) üzenetére

Ne hagyj fel ezekkel az update-ekkel. Egy iv-18 alapú asztali órán dolgozom hosszú-hosszú ideje. Igaz, hogy én mikrokontrollerrel vezérelt visszacsatolásos boost convertert terveztem rá, de az infóidból sokat tanulok!

A mikrokontrollerre amúgy is szükségem van, mert az óra funkción kívül más feladata is lenne, amit már bonyolult lett volna digit logikával.

Mások számára a kondi fáradós, nekem farad-os...

(#76357) Batman2 válasza razorbenke92 (#76356) üzenetére


Batman2
őstag

Örülök ha segíhetek !
Nekem is van IV-18-as csövem, azzal is órát szeretnék építeni, de csak egyszerű óra funkció, szintén logikai elemekkel.

Üdv.

[ Szerkesztve ]

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#76358) #90088192 válasza darvinya (#76348) üzenetére


#90088192
törölt tag

Egy nagyobbacska diesel motor eseteben kb 800-3000RPM a fordulat szam tartomany, a generatorra meg akkora ekszij tracsat raksz amekorat nyomatekkal elbir a motorod. Ergo alapjaraton is lehet max kimeneti aram egy generatorbol, mert mig a motor forog 800-at addig a generator vigan porog 2400RPM- 4000RPM-en.
Azert van sajat hutese a generatornak.

Ezert is van/volt sokon dupla tekercseles, mert a delta birja arammal, de alacsony fordulaton nem gerjed fel, mig a csillag hamar kifogy az aramerossegbol.

Most ahol vagyok, a generator ki tud preselni magabol 1500-as fordulaton 10kw-ot ha akarom, vagy 1500kw-ot. Vagyis a fordulatszam csak bizonyos tartomanyon kivul erdekes(A frekvencia miatt peldaul, mert ugye ahogy a no a frekvencia, ugy no az impedanciaja az aramturanak is), ami fontos a nyomatek igenye a generatornak. Egy 1000cc benzin motornak alapjaraton kb 5 Le a kimeneti teljesitmenye, mert azert hivjuk alapjaratnak, onmaga forgasat, meg a segedberendezeseket kepesek vagyunk fenntartani az adott fordulaton. Egy 12L literes diesel motornak alapjaraton, fuggoen a befecskendezes fajtajatol/beallitasatol fuggoen akar 20-30Le. Az azert mar eleg sok mindenre, mert pl a klima is alapjaraton mehet, vagy eppen a a levego kompresszor. :R

(#76359) #90088192 válasza troll81 (#76345) üzenetére


#90088192
törölt tag

Az 140mm2 600A-er hez boven jo. 58.8 a rez vezetese, ami annyit tesz 0.017 ohm. mm2/m amivel szamolni kell.
Ha 140mm2 kabeled van akkor 10m en van 0.0012142857142857‬ohm amin amin a feszultseg ese IR vagyis 0.72V es 437W.

Nem tudtam, hogy duplazod :DDD

(#76360) troll81 válasza #90088192 (#76359) üzenetére


troll81
addikt

igen a hossza maximum erősitő és a terminál közt maximum 65 70 cm van kábelhosszban.
a pozitív oldala a bekötésnek 4x75mm2 és a negativ 4x75mm2 2 terminál duplázva. :K

(#76361) troll81


troll81
addikt

sziasztok 35mm átmérőjű 45mm magas 2200uf 200V low esr elko kellene nekem hol szerezhető be értelmes áron :F

(#76362) tillatrilla


tillatrilla
senior tag

Sziasztok! Asus laposomat néhány hónapja nem használtam,ma töltőre tettem,elindítottam,viszont valami lehet az akkupakkal,mert azt írja,hogy töltődik,de órák óta 0%. Hogy próbálgatjátok ilyenkor? Valamelyik cella adta meg magát,vagy valami más a pakkba?

Üdv: Attila

(#76363) #85619712 válasza tillatrilla (#76362) üzenetére


#85619712
törölt tag

Kapcsold ki, húzd ki a töltőt, vedd ki az akkut és várj pár percet. Majd mehet vissza az akku, a töltő és hagyd töltőn bekapcsolás nélkül egy-két órára, ha ez nem segít akkor passz.

(#76364) darvinya válasza #90088192 (#76358) üzenetére


darvinya
titán

Mérd időben, s nem mindig töltés.
Persze dupla tekercses és külön hütéses már más, de azt 2500cm³-es kisebb motor meg sem tudja rendesen hajtani alapjáraton (900RPM).
Ezután jön generátor mérete, ami nagyobb lenne, mint maga a fosszilis motor. :DDD

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#76365) Batman2 válasza #90088192 (#76358) üzenetére


Batman2
őstag

Az egy dolog, hogy alapjáraton mit bír el egy belsőégésű motor, de azt nyilván Te is tudod, hogy a alapjáraton nem egészséges nagyobb terhelést ráereszteni a motorra, az nem arra való !
Csak, ahogyan Te is írtad, bizonyos segéd berendezések minimális ellátására.
Hatákonyan és egészségesen a legnagyobb nyomatékánál érdemes a motort megterhelni, akkor is működik egyébként a leggazdaságosabban.
Ilyenkor még ha nincsen terhelés függő szabályozása a motornak, csak fixen kapja a gázt, akkor is van ereje, tartaléka tartani egy bizonyos terhelésig a fordulatszámot.
Ha pedig a teljes teljesítménye kell, akkor a generátor leterheltségének függvényében emelnei kell a motor üzemanyag ellátását, hogy az konstans forudulaton járjon, és a legnagyobb erőt tudja átvinni.
Az öreg mercedesen 2000 köbcentis dízel motorja 750-et pörög alapjáraton. 2400-as fordulaton van a legnagyobb, névleges 113Nm nyomatéka, azon kellene terhelni, ha aggregátként akarnám használni, eezen a fordulaton a legtakarékosabb is,
Úgy emékszem a generátorának az áttételezése ennek megfelelően is van méretezve, 2400-as motor forudulaton pörög 6000-et, akkor adja le a maximum 55A-ét.
Alapjáraton valami 10A csak az áramereje, 14V-on, ezt már a két fényszóró ízzó (110W) elviszi, ha be van kapcsolva (+ még helyzetfény ízzók)

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#76366) Barret001 válasza Batman2 (#76365) üzenetére


Barret001
addikt

A mai motorok kivétel nélkül alapjárat szabályozottak! Klíma stb...Nem érdekli őket a terhelés,aktív szabályzással tartják a beprogramozott fordulatszámot.Fulladás? Azt el kell felejteni :) Az a generátor csak kicsike terhelés,számold át teljesítményben.néhány lóerő kell hozzá,nem oszt,nem szoroz.A klíma többet felvesz!

(#76367) darvinya válasza Barret001 (#76366) üzenetére


darvinya
titán

Igen, klíma, stb. bekapcsolásával emeli az alapjáratot 850-ről max. 1100-ra, s közben akku töltést lekapcsolja.
Ha elektromos fogyasztó is van, akkor min. 1500-ra emeli, ekkor is lelő pár dolgot.
Legjobb 1000cm³ Turbó kávédarálók, amiknél 3500-öt is lehetet mérni.
S csodálkoznak, hogy 5 évet sem bír ki a motor, persze addigra kaszni is úgy fog kinézni, mintha 10 évet állt városban napon szabadban.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#76368) tordaitibi válasza Batman2 (#76365) üzenetére


tordaitibi
veterán
LOGOUT blog

Ez kb. így van.
Kengurus fórumtársunk :) azt felejti el hogy egy stabil generátor és egy autó geneátor totálisan más üzemviszonyok között üzemel.

Az ékszíjtárcsa, vagyis az áttétel nem növelhető az égig mert ha pl. generátor max. 10ezret foroghat, és az alapjárat 1000, akkor nem lehet 10 az áttétel hisz akkor ha motort felpörgetik üveghangig, pl. 7000-re, akkor a generátor 70.000-et pörögne.
Vagyis a kis fordulat az mindig kritikus.

Alapjárat szabályozottak a mai motorok.
Igen persze, de ez nem azt jelenti hogy 2000-ig emeli az alapjáratot ha kevés a töltés!
Hanem ha 7-800 az alapjárat és bekapcsol a klímakompresszor a maga 2-5 kilowattjával, és a generátor kér 500 wattot, meg állóhelyben tekergeted a kormányt és a szervó levesz +2 kilowattot, akkor ne fulladjon meg a motor.
Az ECU igen rátol de csak annyit hogy a 7-800 alapjárat megmaradjon.
Azaz a generátor ugyanúgy az alsó munkapontjában szenved, teljes gerjesztéssel és teljesítménye 20-40%-át tudja csak leadni.

(#76369) Barret001 válasza darvinya (#76367) üzenetére


Barret001
addikt

Aki olyat vesz,meg is érdemli :D :D Remélem 3 hengeresre gondoltál!

(#76370) darvinya válasza Barret001 (#76369) üzenetére


darvinya
titán

:K

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#76371) #90088192 válasza Batman2 (#76365) üzenetére


#90088192
törölt tag

Ezzel én tisztában vagyok :K

A modern kényszer olajzas esetében elektromos a szivattyú, ergo alapjáraton is lehet max olajnyomas, így a motor károsodás nélkül képes elviselni az adott terhelést.

Itt most elméleti szinten folyik a vita SZVSZ :R

A másik benzin motor esetében kb 2:1 a gyorsító áttétel, de lehet 3:1 is. Diesel esetében ~5:1 szokott lenni.

A csapágyak 15E rpm környékén még simán elvannak, mégha egy sima melyhornyu golyós csapagyrol beszélünk is A többi a forgó rész kialakításán múlik.

(#76372) #90088192 válasza tordaitibi (#76368) üzenetére


#90088192
törölt tag

Akkor most Brain storming :DDD

Nem írtam sehol, hogy az autó motorjának kell bármilyen más uzemallapotban mennie ;]

Különben meg van változtatható áttétel, amivel meg lehet hajtani a generátort, a JD 8030 szériában (~2005) a ventilátor meghajtásáról gondoskodott.

Vagyis akarat kérdése az egész.

Nekem nem jelente gondot ezt megoldani, igaz ha ekkora hang cuccra lenne igényem, akkor eleve egy Buszt vettem volna, és minden probléma letudva. :DDD

(#76373) darvinya válasza #90088192 (#76372) üzenetére


darvinya
titán

Komatsu bánydömper kell, s letudva a ház áram ellátása is. :DDD
Szomszéd is jöhet.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#76374) #90088192 válasza darvinya (#76373) üzenetére


#90088192
törölt tag

Volt a kezem alatt 500kVA-os hordozható generátor, a 900A 220V DC akkumulátor töltő teszteléséhez. Egy picike konténer :DDD

Valami V8 Diesel amire lehet akasztani már rendes cuccot mondjuk 5L felett. Akkor aztán mindegy :DDD

[ Szerkesztve ]

(#76375) tillatrilla válasza #85619712 (#76363) üzenetére


tillatrilla
senior tag

Hát sajnos ez nem segitett... valakinek ötlete laptop aksi ügyében? #76362

Üdv: Attila

(#76376) #85619712 válasza tillatrilla (#76375) üzenetére


#85619712
törölt tag

Mérd meg van e feszültség az akkuban. Az 1es nyilakkal jelölt csatlakozó két szélső pontja a plusz és a mínusz, a műszerzsinórra tekert vékony merev vezeték befér a csatlakozóba. Ha nem mérsz semmit, akkor egy éles szikével ovatosan meg kell faragni az akku két szélét a 2es nyilakkal jelölt helyen. Így hozzáférsz a sorba kötött cellák két végéhez, és tudsz mérni feszültséget. Ha 10 volt alatti feszültséget mérsz akkor letiltott az elektronika és azért nem tölti a laptop. Ilyenkor rá kell segíteni, és 11 volt körül már a laptop is tölti. Én így szoktam csinálni, de lehet valaki tud valami okosabbat, várd meg mit mondanak. :R
Persze ez csak akkor igaz ha kivehető akkus, ha beépített ott máshogy kell eljárni, de ott is a két szélső a plusz mínusz.

[ Szerkesztve ]

(#76377) tillatrilla válasza #85619712 (#76376) üzenetére


tillatrilla
senior tag

Köszönöm,megpróbálom!! :R Ebben kivehető az aksi,x54c.

[ Szerkesztve ]

Üdv: Attila

(#76378) Batman2 válasza Barret001 (#76369) üzenetére


Batman2
őstag

...És abból még 1-1 hengert le is kapcsol az elektronika néha, és akkor már a luxus kispolszkinál járunk ! :N
Csak az eleve 2 hengerre volt tervezve és nem csúcsra járatva.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#76379) tillatrilla válasza tillatrilla (#76377) üzenetére


tillatrilla
senior tag

Hát szétszedtem,ebben 4 db 18650-es cella volt. 1 db volt 1V környékén,a többi 3.6V körül. Mind a 4 db-ot kicseréltem, (volt pont 4 db vadiúj Liitokala 3000MAh),be a laposba,de valami nem oké... 47% áll rendelkezésre,csatlakoztatva,töltődik,de nem megy feljebb a %,és ha kihúzom a DC csatit a laposba,ki is kapcsol azonnal.... ötlet? :W

leweegee2,neked akartam írni...

[ Szerkesztve ]

Üdv: Attila

(#76380) mezis válasza tillatrilla (#76379) üzenetére


mezis
nagyúr

- Fel vannak töltve az új akkuk?
- Próba: csak az 1V-osat cseréd, de előtte lődd be azonos feszültségre a cellákat.

mezis

(#76381) Barret001 válasza tillatrilla (#76379) üzenetére


Barret001
addikt

Elektronika még akkor letiltott,mikor az az 1 db cella küszöbérték alá merült. Egy gyári új akku a megoldás. :)

(#76382) tillatrilla válasza mezis (#76380) üzenetére


tillatrilla
senior tag

Türelmetlen voltam,így nem volt 100%-ra töltve a 4 db új. Most szedjem szét darabokra megint,és töltsem fel őket külön-külön?

Üdv: Attila

(#76383) tillatrilla válasza Barret001 (#76381) üzenetére


tillatrilla
senior tag

A laposban,vagy az akkupakkban lévő elektronika? Nem lehet vele kezdeni semmit??

Üdv: Attila

(#76384) Barret001 válasza tillatrilla (#76383) üzenetére


Barret001
addikt

Az akupackban lévő elektronika halottnak tudja az akkukat. (Biztonsági megoldás) A legtöbb ilyen. Nincs betervezve a házi javítása.

(#76385) Batman2 válasza tillatrilla (#76379) üzenetére


Batman2
őstag

Ha van a laptopodban akku újrakalibrálási lehetőség (BIOS setup-jából érhető el), akkor próbáld meg azt lefuttatni, hátha feloldja a tiltást.
Ha nem, akkor nemigen tudsz vele mit kezdeni, új akku, vagy új elektronika bele, de az sem igen lesz olcsóbb.

Üdv.

[ Szerkesztve ]

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#76386) #85619712 válasza tillatrilla (#76379) üzenetére


#85619712
törölt tag

Ahogy előttem is írták, ha már egyszer halottnak ítélte az akku elektronika a cellákat, nincs mit tenni. Illetve van benne egy eeprom ami tárolja az infókat a cellákról, azt átirva egy új akku tartalmával elvileg életre kel, de ez már nagyon mélyvíz, a legésszerűbb amit tehetsz, hogy veszel egy új laptop akkut.

(#76387) PHM válasza tillatrilla (#76383) üzenetére


PHM
addikt

Némelyikben tudtommal resetelhető az elektronika.
Erre mondjuk inkább a régebbi típusoknál van esély.
Nem tudom, van e még ilyen, de régebben láttam olyan hirdetést, ahol
notebook akku felújítást vállalnak.

Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?

(#76388) Batman2


Batman2
őstag

Lecseréltem a FETet az 555-ös Nixie tápban a kapcsolási rajzban megadott IRF740-esre. Eeredmény további 13mA áramfelvétel csökkenés !
Most már az eredeti 250mA-ről 77mA-re sikerült lefaragni a fogyasztást és semmi sem melegszik.
Mondjuk többre számítottam, ahhoz képest, hogy a korábbi FET csatorna ellenállása 5ohm, a mostaninak pedig 0,55ohm.
Igaz ennek kicsivel nagyobb a gate töltése, ezért szerettem volna IRF730-assal is kipróbálni a kapcsolást, ami mindkét paraméterében a kettő között van, de épp nem volt a boltban.

Még annyit kell hozzátegyek az eddigiekhez, hogy jobb a kapcsolás hatásfoka, mint eddig számoltam, mert csak a Nixie cső áramát mértem a kimeneten, ami 2mA, a kék glimmről megfeledkeztem, az pedig még további 1mA-t kér a táptól.
Így 3mA kimenőhöz (170V-on) társul a 77mA bemenő, 12V-on.
Így 55%-os hatásfok adódik, szemben valahol a neten ezzel foglakozó oldalon írt 12, max. 25%-os hatásfokkal.
A kapcsoló üzemű táp ICkel elvileg lehet 80-90%-os hatásfokú tápot is készíteni, azok viszont egyrészt kifejezetten arra tervezett ICk, másrészt többségében bőven 100kHz felett működnek, az 555 meg általános célú IC és ez a táp csak 30kHz körül megy tudtommal.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#76389) tillatrilla


tillatrilla
senior tag

Köszönöm a segítő ötleteket,és a válaszokat mindenkitől laptop aksi ügyében. Most odáig jutottam,hogy egy másik(régebbi,még jó,hogy nem dobtam ki 4 éve) aksi pakkot szétszedtem,át raktam rá az aksikat összepárosítva,ezzel az aksi paneljén tudtam 10V körüli értéket mérni.A másikban biztos a panelon fosta össze magát a védelem,mert mérni semmit nem tudtam rajta. Ez most veszi a töltést,megy is az aksiról,de még korai az öröm azért,mert vannak anomáliák.Pl: csak néhány másodpercig mutatja a töltést,viszont a %-os érték emelkedést mutat...Tesztelni később tudom csak. Persze lesz helyette majd másik,de azért vagyunk ezen a fórumon,hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki egy ,,betegből" . Én is nehezen adom fel,mint többen itt közületek! :C

Üdv: Attila

(#76390) Barret001 válasza tillatrilla (#76389) üzenetére


Barret001
addikt

Akkor Te is a rendszer ellensége vagy! :D

(#76391) Batman2 válasza Batman2 (#76388) üzenetére


Batman2
őstag

Gyári kapcsoló üzemű táp ICkkel az alábbiakkal volt tapasztalatom:
LM2679-ADJ:
step-down konverter, 5A-es, integrált FET
3,5-3,8A-nél többet nem bírtam belőle kiszedni, akárhogyan, akármivel építettem meg (24V-ból 12V)
LM2588-ADJ:
step-up konverter, 5A-es, integrált FET
2,2-2,3A körül tudtam belőle áramot kicsikarni max.
Kipróbáltam duplázva is, akkor is hasonló volt a helyzet.
Az induktor (többféle) erősen melegedett.
(12V-ból 30-32V)
TPS5450:
step-down konverter, 5A-es, integrált FET
már az első kezembe került induktoral jól működött,
valóban tudta az 5A-t, sőt még kicsit tovább is engedte, 5,1-5,2A-ig, azután bekapcsolt a túláram védelme és periodikusan le-fel kapcsolta a terhelést.
(24V-ból 12V)
Ezt tudom ajánlani, bár némi ügyességet igényel a power pad-dal ellátott, SOIC tokozású IC lapra forrasztása.
Volt még korábban más kapcsoló üzemű ICvel is dolgom, kettőre emlékszem, melyek szintén jól muzsikáltak, ha meglelem, majd megírom.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#76392) Barret001 válasza Batman2 (#76391) üzenetére


Barret001
addikt

Lefelé konvertálni kicsit egyszerűbb,mint felfele :D Sajnos...

(#76393) #85619712 válasza tillatrilla (#76389) üzenetére


#85619712
törölt tag

Ez igen dicséretes dolog, hogy nem adod fel! :R valami még eszembe jutott, a nem működő elektronikán nézted a biztosítékot?

Vagy ilyen:

Vagy ilyen:

Egy próbát megér, lehet csak ez szállt el a rossz cellák miatt. A felső bizti típus jobbra balra rövidzár, az alsó láb felé pedig 10-20 ohm kell legyen. Az alsó bizti a két baloldali rövidzár egymáshoz képest, a jobb oldali lábához képest szintén kb 10-20 ohm.

[ Szerkesztve ]

(#76394) razorbenke92 válasza tillatrilla (#76389) üzenetére

Néhány gyártó használ self-control (vagy self-blown) biztosítékokat az akkukban.
Ezek lényege, hogy az elektronika galvanikusan le tudja választani az akkukat magáról úgy, hogy vezérlőjelre felizzít egy forraszhidat, ami megolvadva a felületi feszültség hatására két golyóvá válik a híd két oldalán, így megszakad a vezetősáv.
Én egyszer egy HP akksit terveztem újracellázni. A benne lévő döglött aksikra nem triggerelt be, de amint kicseréltem a cellákat, azonnal kilőtte magát. Ebből arra következtettam, hogy egyes cellákat nem hogy nem terveznek javíthatóra, hanem egyenesen szándékosan javíthatatlanra terveznek - további egy perc néma csend az elvesztett ujjpercekért a pattanó kötéses ház bontása közben - ami valljuk be, valahol érthető, mert az akksi nem játék.

Szerk: Lassú vagyokp

[ Szerkesztve ]

Mások számára a kondi fáradós, nekem farad-os...

(#76395) tillatrilla válasza #85619712 (#76393) üzenetére


tillatrilla
senior tag

Mint az alsó képen,olyan van rajta! De annyira beöntötték az egész nyákot,hogy képtelenség levakarni azt a gumis valamit róla... képeket nem mutatok az aksiról,mert nem valami szép látvány,sőt a burkolat egyik felét rá sem bírtam taposni a vezetékek miatt,de az alsó fele,amibe a rögzítő fülek bepatannak legalább egyben van... 92%,és maradék időnek kb. 3órát ír még :)

Köszi neked is razorbenke92 !

Üdv: Attila

(#76396) #85619712 válasza tillatrilla (#76395) üzenetére


#85619712
törölt tag

Én hőlégfúvóval és faspatulával szoktam ezeknek nekiesni, elég a lábakat kiszabadítani egy mérés erejéig. De ha a régi elektronika ilyen jól viselkedik, talán felesleges is. :R kíváncsi vagyok mit bír majd. :) A százalékot csak pár ciklus után mutatja majd rendesen, a miatt ne aggódj/bízd el magad. :DDD

[ Szerkesztve ]

(#76397) tillatrilla válasza #85619712 (#76396) üzenetére


tillatrilla
senior tag

Köszi a tippet! :C Azért rá fogok nézni,hogy mi ment kukába rajta!!

Üdv: Attila

(#76398) csubuka


csubuka
addikt

Sziasztok!

Tudok tapasztalatot írni a gyári új, bontatlan, de 5 éve tárolt laptop akksiról. Ezen hozzászólásom kapcsán végülis vettem egy ilyet, nagyon a régebbi géphez vadiúj frissen gyártott már nincs (talán valami hitvány utángyártott akadhat még "friss").

Amikor kibontottam nem lehetett mérni feszültséget az akksi kimenetein. Most hogy ez gyárilag direkt így jön, hogy ne merüljön vagy már merült annyit, hogy az elektronika önmentő módba rakta és letiltotta az mindegy.

Lényeg, hogy gond nélkül vette a töltést és a merítési teszt alapján több, mint kétszer több ideig bírja vele a gép, mint a használt 3-cellással. Szóval eddig okésnak tűnik, ahogy kinéz túlélhette a tárolást, reméljük nem fog menet közben elpusztulni random.

[ Szerkesztve ]

(#76399) tillatrilla válasza csubuka (#76398) üzenetére


tillatrilla
senior tag

Hali! Hol lehet ilyen aksikat venni? Megosztod velünk?

Üdv: Attila

(#76400) csubuka válasza tillatrilla (#76399) üzenetére


csubuka
addikt

Itt egy eladónak volt egy utolsó beragadt darabja a harveraprón, nem tudok olyan helyről, ahol tömegesen lehetne ilyet venni egy 2570p Elitebookhoz sajnos. Meg az élet mutatja majd, hogy hosszútávon sem jön elő valami hátránya a tárolásnak stb.

A fenti hozzászólással csak azt akartam szemléltetni, hogy talán nem a lithium-ion akksi totál halálát jelzi a 0V mérhető feszültség a kimeneteken. Persze rendesen feltöltve már ott van rajta a kb. 12V.

Szívesen megnéznék egy tényleg új gyárit, hogy az is nem-e első feltöltés előtt szándékosan tiltja az akksit, hogy ne merüljön.

[ Szerkesztve ]

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.