Hirdetés

2024. május 18., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2022-07-13 14:16:17

LOGOUT.hu

Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#48151) Batman2


Batman2
őstag

Sziasztok !

Egy kerti, kb. 800W-os, aszinkron szivattyú motor fordulatszámát szeretném zsabályozni, hogy csökkenteni lehessen a vízhozamát, mert túl nagy nyomást ad, kimosok vele minden növényt !

Utána néztem a dolgoknak, az egyik lehetőség a fázishasító, de az csak szénkefés, és univerzélis motorokhoz való, ehhez frekvencia váltó kellene, úgy láttam.

Kérdésem, hogy valóban nem oldható meg fázishasítóval, csak frelvencia váltóval ?

Ha igen, akkor tud e valaki egy nem túl bonyolult frekvencia váltó kapcsolás adni, hogy építsek egyet ?

Előre is köszi !

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48152) Speeedfire


Speeedfire
nagyúr

Sziasztok,
van nálam egy autós erősítő (jbl gto752). Elvileg nem működik, de a kimeneten valami stimmel a hanggal valami. Hogy tudom biztonságosan tesztelni, hogy a hangszóró nem szálljon el?
Ránézésre nem látok rajta hibát.

Másik kérdésem az lenne, hogy a weller tcp pákához milyen hegyeket érdemes venni? Évek óta csak 1 hegyem van, ami nem rossz, de pl jó lenne még 1-2 másik is mellé.

Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com

(#48153) Kernel válasza Batman2 (#48151) üzenetére


Kernel
nagyúr

Az egy dolog, hogy az aszinkron motor fordulata a frekvencia függvényében változik, de egy 50 Hz-re készült motornak nem olyan jó például a 25 Hz, mert a frekvencia csökkenésével az induktív reaktancia is csökken, ami növekvő árammal, leégéssel járhat. Vagy a feszültséget is ennek megfelelően kell kontrollálni a PWM-áramkörrel.

A frekvenciaváltó nem egyszerű eset, a váltóáramot egyenirányítani kell, utána ismét megszaggatni, teljesítmény FET-ekkel, hozzávaló logikai vezérléssel. Példa egy fázisra.

Fázishasítóval meg csak korlátozott eredményt lehet elérni, mellékhatásként zúgó hangra is lehet számítani.

Mindamellett jobb híján szokták alkalmazni, ez a gyakorlatban derül ki, hogy mennyire válik be.

Fázishasítóval a mágneses forgómező fordulata nem csökken, csak gyengül az ereje, emiatt a forgórész lemarad tőle, ezt nevezik slipnek, ami az aszinkron motor természetes tulajdonsága. Csak normális esetben nem olyan nagy mértékben, mint ami fázishasítóval előidézhető. Emiatt bizonyos fordulat alatt rángatni kezd, teljesen elveszti a kapcsolatot a forgómezővel.

De elképzelhető olyan fordulattartomány, amin még épp használható, és nem csökken le túlzottan a nyomaték sem.

(#48152) Speeedfire

Leglényegesebb a kimeneten DC-t mérni, mivel az nyírhatja ki a mélysugárzót, ha nincs megfelelő védelemmel ellátva.

DC-csatolt kimenetű végfok, a DC-konverter kettős tápot állít elő benne (látszik a két puffer is), a kimeneteken GND-közeli feszültségnek kell lennie.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48154) mezis válasza Kernel (#48149) üzenetére


mezis
nagyúr

Nekem egy 10 A-es automata kismegszakítóm sűrűn lekapcsolt csak egy CRT monitor bekapcsolásakor is. Egy másik 10 A-es meg néha, egy LAPTOP töltő (kb 70 W)-os bekapcsolásakor ! (Csere 16 A-esre megoldotta a problémát.)

mezis

(#48155) Speeedfire válasza Kernel (#48153) üzenetére


Speeedfire
nagyúr

Köszi a segítséget. Működik a cucc, igaz nem valami szépen szól, dehát...ez van. Még a kicsi gainclone is szebben szól és még alap zaja is van ennek az erősítőnek. :U

Amúgy, ahogy írtad. A kimeneten szinte 0V van AC-ben. Csak 200V a legkisebb skála a multiméteremen, de ott is 0.1-0.0 között ugrál.

Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com

(#48156) CPT.Pirk válasza Speeedfire (#48152) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

nem érdekes

[ Szerkesztve ]

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#48157) Speeedfire válasza Speeedfire (#48155) üzenetére


Speeedfire
nagyúr

Úgy néz ki valami még sem stimmel vele.
Bekötöttem a kocsiba, ahol egy másik erősítő már van. A tápot, földet és a remote szálat áthúztam ehhez az erősítőhöz, rákötöttem a hangszórókat és amikor rádugtam a jobb oldali rca kábelt elkezdett erősen súgni és periodikusan brummogni minden hangszóró. Ha kihúztam ezt a jobb oldali rca dugót akkor megszűnt és az az egy rajta maradt hangszóró szépen szólt tovább. Megfordítottam az rca dugókat és akkor is csak az a jobb oldali résszel volt a gond.
Szerintetek mi lehet vele a gond?


CPT.Pirk: Ne tartsd magadban. :)

[ Szerkesztve ]

Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com

(#48158) Batman2 válasza Kernel (#48153) üzenetére


Batman2
őstag

Szevasz

Akkor jól gondoltam a frekvenciaváltó elméletét, mert én is erre jutottam, hogy az adott, áéllandó frekvenciájú hálózati áramot át kell alakítani, hogy változtatható legyen a frekvenciája, ahhoz viszont előbb "ki kell simítani", vagyis egyenirányítani, majd újra váltakozó áramot alakítani belőle, immár olyan frekvenciával, amilyennel akarjuk.
Ez még elvileg nem olyan bonyolult, gyak. egy inverter, csak nem transzformál sehová, 230 megy be és az is jön ki, csak más frekvenciával.

Igen, ze nekem is eszembe jutott, hogy alacsonyabb frekvencia esetében hoszabb ideig kapja az áramot egy periódusban, vagyis tübb áramot kap a tekercs, így tényleg jobban melegedhet, mint alap helyzetben, ráadásul a hűtő ventilátora is csökkent tempóval fog forogni, kevesebbet hűt.

Akkor előszőr mindenképpen egy egyszerű fázishasítót éíptek, megpróbálom azzal, hogy meddig bírja lefelé a motor, meddig stabil a járása, hátha olyan fordulaton még stabil, ahol már kellőő mértékben csökken a vízhozama.

Van még valamilyen szabályozási módszer váltakozó áramú motorokra, valami impulzus szélesség moduláció szerű, csak mindez egy fél szinusz hullám alatt, ahol a szinusz hullámot, vagyis a váltakozó hálózati áramot nem folyamatosan engedi, hanem meg szaggatja adott frekvenciával, de változó kitöltéssel.
Ez asszem a leg tökéletesebb módszer az aszinkron motorokra, ahgol megmarad a nyomaték és nincs fokozott melegedés, miközben teljes tartományban szabályozható a fordulatszáma !
erre viszont nem találtam kapcsolást.
Gondolom, valami null átmenet érzékelővel egybe épített PWM szabályozó kapcsolás kellene, ami egy triakon keresztül kapcsolgatja a hálózati áramot ! :U

Ha jól tudom, akkor a triak csak akkor és addig van bekapcsolva, ameddig áramot kap a vezérlő lába,nem úgy mint a tirisztor, ami ha begyújtott, akkor bekapcsolva marad, míg meg nem szakad az áramkör.
Úgy olavastam, hogy kisebb motorokat 30-40 KHz-el, nagyobbaka pedig 10KHz-esl szoktak kapcsolgatni.
Ez a frekvencia simán előállítható egy 555-össel, már csak a vezérlését a szinusz hullámhoz való szinkronizálását kell megoldani.
A null átmenetet lehetne valami tranyóval érzékelni, ami pedig az 555-ös reset lábát, ezzel akkor tudja indítani a kapcsolagtást, amikor kezdődik a szinusz félhullám.
Ez még egyszerűbben tűnik a frekvenciaváltónál.

Jól gondolom ?

Ilyen kapcsolást véletlen nem tudsz ?

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48159) CPT.Pirk válasza Speeedfire (#48157) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Végül is csak annyi, hogy pl. egy nagyobb elkót szoktak sorba kötni a hangszóróval, ha kérdéses az erősítő működése. A hang átmegy rajta, az egyebektől meg megvédi.

Sőt akár jobb is lehet vele a hangzás, ha pl. hangváltós hangfal van rákötve, ki kell próbálni.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#48160) Batman2 válasza Batman2 (#48158) üzenetére


Batman2
őstag

Egyszerű, de nem túl praktikus megoldás a motorral kapcsolhatóan sorba kötni egy 1000W-os halogén ízzót, mint előtét ellenállást.
A motort közvetlen a hálózatra kötve "teljes gázzal" indítanám, majd felpörgés után sorba kapcsolnám az ízzóval, így lepörög és beáll nagyjából "félgázra".
Persze ez meg már lehet hogy túl erős lassítás, nem tudom mennyi W ízzót meg nehézkes elé kötni, plusz a hőjét kezelni, megfelelően elhelyezni.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48161) Batman2 válasza Speeedfire (#48155) üzenetére


Batman2
őstag

A digi műszer nem tudja követni a hangfrekvenciás jel változásának tempóját, analóg, mutatós műszer kell hozzá.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48162) KaiotEch


KaiotEch
nagyúr

Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni. A képen látható egy hűtő kompresszorának a csatlakozója, ahol kapja a betápot:

Baloldalon látszódik egy kerek fém(fogalmam sincs milyen), ami a kijelölt piros helyen volt, csak épp 3 felé tört. Most egy sima alátét lett berakva, de folyton be/kikapcsol. Ezek szerint nem lehet bármivel helyettesíteni, hanem pont ugyan olyan fém kell bele? Sajnos azt sem tudom miért felel az a kis cucc, ebben kérnék szépen segítséget! :R

Előzményként annyit tudok még hozzáfűzni, hogy mikor bedugtuk akkor elkezdett kicsit füstölni és a kábelnél picit megégett. Sok kosz volt lehet ott nem volt jó az érintkezés.

[ Szerkesztve ]

(#48163) zeix


zeix
senior tag

Sziasztok!

Lithium Polymer akksit lehet használni úgy, hogy közben a töltő rá van csatlakoztatva?
Ilyen felállásban:
töltő 50W
akksi 22.2V 5Ah 25C
motor 22V 100A
Nem az a célom, hogy a töltő kiszolgálja a 2kW-os motort, hanem a motor rövid ideig tartó működése után (30sec) automatikusan töltse az akksit tovább.

Köszi!

[ Szerkesztve ]

(#48164) Speeedfire válasza CPT.Pirk (#48159) üzenetére


Speeedfire
nagyúr

Első szetthez akarom bekötni, ott van hangváltó. Ezt a hangzás dolgot nem is gondoltam volna.


Batman2: Olyan sajnos nincs itthon. Digiből is csak a vacak van.

Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com

(#48165) Kernel válasza KaiotEch (#48162) üzenetére


Kernel
nagyúr

Az PTC kerámia, kétoldalt fémgőzölt réteggel.

A segédfázist kapcsolja, hidegen kicsi az ellenállása, hamar felforrósodik, utána nagy ellenállást képez. (Pozitív Termikus Karakterisztika, ebből van a neve.)

Nyomógombbal is lehetne helyettesíteni, csak addig kell zárni, amíg a motor elindul. Ellenkező esetben a motorba épített hőbimetál megszakítja az áramkört, vagyis leéghetne a motor.

De mivel nem barkácscélra kell, így a nyomógomb nem jön szóba, pótolni kell az alkatrészt.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48166) CPT.Pirk válasza Speeedfire (#48164) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Ez már ezotéria. Azt hiszem az Ágoston könyvben találkoztam vele, és ezzel a kondival hivatottak ellensúlyozni a hangváltó induktív elemeinek a hatását. Vagyis nem szándékosan, ők is hangszóró védelem céljából tették be a kondit, csak aztán feltűnt nekik, hogy kondi nélkül valami hiányzik a hangzásból...

Nem tudom mi az az első szett, nem értek az autós tuctuc világhoz. Viszont a könyvben írtakra igazat adok, mert itthon is sikerült hasonló eredményeket elérnem azzal a kapcsolással amiről írtak a könyvben. Hogy neked számít-e valamit ott egy kondi, azt majd a füled megmondja.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#48167) Kernel válasza zeix (#48163) üzenetére


Kernel
nagyúr

Attól is függhet, hogy a töltő milyen processzoros vezérléssel, logikával dolgozik (vagy épp semmiféle processzor nincs benne), de általában a kapocsfeszültség csökkenésének hatására folytatja az áramgenerátoros töltést mindaddig, míg ismét eléri a cellánkénti 4,2 V-ot.

Ha töltés közben terhelsz rá, a töltő árama akkor is változatlan.

A töltőben ilyen módon nem lehet kárt okozni, mert a saját áramkorlátjánál több áramot úgysem tud leadni, ez az áramgenerátoros üzem törvényszerűsége. Az akkunak sem árt.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48168) zeix válasza Kernel (#48167) üzenetére


zeix
senior tag

Köszi, ez jó hír. Így nem kell megszakítót berakni az akksi és a töltő közé ha megy a motor.

(#48169) KaiotEch válasza Kernel (#48165) üzenetére


KaiotEch
nagyúr

Értem köszönöm szépen. Hol kaptaható ilyen? Google-ba ha keresek a PTC-re, akkor egész eszközöket dob csak :( :R

(#48170) darvinya válasza KaiotEch (#48169) üzenetére


darvinya
titán

Nem akarok vauzni, de előzményként írt azt jelzi, hogy a motor halott.
Önmagában nem igazán lehet kapni, max. bontóból, de nincs értelme.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48171) Kernel válasza Batman2 (#48158) üzenetére


Kernel
nagyúr

Triak és tirisztor egyformán működik ilyen szempontból, nemrég volt is róla szó a topikban: [link] [link]

FET-tel lehet megoldani a fordított vezérlést.

(#48169) KaiotEch

Háztartási gépekkel foglalkozó alkatrészboltban érdeklődnék. Az is elképzelhető, hogy helyettesíthető valamelyik hagyományos segédfázisrelével, ami nem PTC-s.

A PTC nem egy tartós alkatrész, képcsöves TV-k lemágnesező körében is rengeteget kellett cserélni.

A régi hűtőszekrények reléje ehhez képest örökéletű volt.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48172) KaiotEch válasza darvinya (#48170) üzenetére


KaiotEch
nagyúr

Nem hiszem előtte évekig jól üzemelt, ki lett húzva, majd 1 hétre rá bedugtuk és az előzményben már olvasható :)

(#48171) Kernel: Megnézem, köszönöm! :R

[ Szerkesztve ]

(#48173) darvinya válasza KaiotEch (#48172) üzenetére


darvinya
titán

Nekem is pont ez volt.
Kihúzás után ment tönkre.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48174) Speeedfire válasza CPT.Pirk (#48166) üzenetére


Speeedfire
nagyúr

Lehet megsasolom majd valamikor, szerintem van is itthon 4700-as kondim.
Első szett, ami 2-3 részből áll, attól függ hány utas a rendszer. Általában hangváltó is van hozzá. Kérdés, hogy a jelenlegi blaupunkt erősítő és a focal szett "mennyivel lesz jobb". Lehet meg is nézem holnap. :)

Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com

(#48175) CPT.Pirk válasza Speeedfire (#48174) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Biztos maradi vagyok, de egy jó fejegység + 4 jó hangszóró elég kell legyen az autóba, ezekkel már bőven elérhető az ártalmas hangnyomás szint is. Ezen túl bármi erősítő, mély láda, stb. nettó pénzkidobás placebo tablettára. :)

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#48176) Batman2 válasza Kernel (#48171) üzenetére


Batman2
őstag

Köszönöm, bele mélyedek.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48177) Batman2 válasza Kernel (#48171) üzenetére


Batman2
őstag

FET esetében is kétféle típus van, mint normál tarnyóknál, N és P csatornás.
Úgy tudom, hogy a FETeket is két féle képpen kell bekötni, a típusa szerint, mint a normál tranyókat, polaritásuknak megfelelően, nem csak a vezérlő láb polaritása és a vezérlő jel polaritásában különböznek.

Ha ez így van, akkor a váltakozó áram esetében is két külön típusú FET képes lekezelni a színusz hullám egyik, illetve a másik fél periódusát.
Viszont van a JFET, aminek a csatornája asszem gyakorlatilag egy ellenállás, amit nyit vagy zár a vezrélő lábra adott, megfelelő polaritású jel, így ezen a szinusz hullám mindkét fél periódusa át tud haladni, vagyis kapcsolni tudja a váltakozó áramot, jól gondolom ?

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48178) Speeedfire válasza CPT.Pirk (#48175) üzenetére


Speeedfire
nagyúr

A legtöbb autós hifi pedig úgy épül fel, hogy első szett + láda. Amúgy csak gondolj bele. A mély tónusok az ajtóban nem tudnak kiteljesedni. A rendes doboz is elég nagy térfogattal rendelkezik, hogy kellően le tudjon menni a mély. A fejegység erősítő kimenete egy vicc szerintem. Az a kb 4x15W nem sok mindenre elég abban a kategóriában.
Bár ízlések és pofonok. :)

Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com

(#48179) CPT.Pirk válasza Speeedfire (#48178) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

A "mély tónusok" attól sem fognak kiteljesedni, ha nagyobb kakaóval nyomod be őket a zsúfolt utaskabinba, helyette szépen elnyomod a hangkép többi összetevőjét. Az ajtóban, ajtóból nem is kell kiteljesedniük, mivel a mély hangok nagyon jól ki tudják kerülni a tereptárgyakat, elég őket hátulról megfelelően kisugározni.

A mély láda meg nem azért olyan nagy, hogy le tudjon menni mélyre hanem mert kell a légrugó a hangszóró számára. Autós hangszórók ráadásul úgy vannak tervezve, hogy a jelentősen nagyobb csomagtartó levegő térfogat adja meg a kellő légrugót.
Ha csak a mély tartományba számítana, akkor mínusz 50Hz-ig le kellene menni akkora láda mérettel mint a csomagtartó. :D

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#48180) Speeedfire válasza CPT.Pirk (#48179) üzenetére


Speeedfire
nagyúr

Ebben nem fogunk egyet érteni, de szerintem össze veszni sem fogunk rajta. ;)
Én kalaptartóba tett ováltól sem estem még hasra.

Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com

(#48181) darvinya válasza Speeedfire (#48178) üzenetére


darvinya
titán

Autó HiFi kiépítés úgy kezdődik, hogy az utasteret telitömjük szigeteléssel.
Ennélkül berakratsz 1000W-t sem lesz mély.
Utána megtervezni légnyomás/hanghullám terjedését.
4x15W nem kevés, csak rossz helyen semmit sem ér.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48182) Kernel válasza Batman2 (#48177) üzenetére


Kernel
nagyúr

Teljesítménykapcsolóként JFET nem jön szóba, kevés hozzá. De minden FET lényegében feszültségvezérelt ellenállás, más kérdés, hogy fordított áramra nem lehet igénybe venni, ezt a beépített védődiódák amúgy is meggátolják, illetve a diódák miatt ellenirányban vezet a FET:

Ezt ki is lehet használni AC-kapcsoláshoz, amikor két MOSFET-et szembekötnek:

A diódákat oda kell képzelni, azok is szembekapcsolódnak, így az áram egyik irányba sem tud folyni, amíg a FET-ek nem vezetnek. Amikor mindkét FET vezet, akkor pedig mindkét irányba vezet az áramkör:

Érdekes megoldás látható alább:

A fotodiódákban keletkező feszültséget használja ki, meg azt is, hogy a FET-ek áramot nem igényelnek a kapcsoláshoz, csak feszültséget. Forrás: [link] [link]

Másik lehetőség AC-kapcsolásra a diódahídba kötés:

Motorvezérlés komplementer vagy nem komplementer hídban is lehetséges, csak nagyobb feszültségnél a felső FET-ek Gate-vezérlését impulzustrafóval lehet például elválasztani (PWM-impulzusok átvitelére optocsatoló nem igazán használható, csak lassú kapcsolásra):

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48183) mezis válasza CPT.Pirk (#48175) üzenetére


mezis
nagyúr

+1
Nekem is csak gyári. beépített van. Egyszer nagyon zavart a szomszéd sávban szörnyen recsegő, hangos, egyébként is hallgathatatlan, zenére hasonlítani próbáló valami. Erre a Bartók rádiót felnyomtam maxra, én is lehúzott ablakokkal. Talán egy percig tarthatott a "hangversenyünk" (útjaink elváltak), de nekem egy darabig még fájt a fülem a saját rádiómtól.

mezis

(#48184) Batman2 válasza Kernel (#48182) üzenetére


Batman2
őstag

Vissza felé a 3. képen a DB3-as jelzésű, ránézésre egymással szembe fordított dupla dióda mi lenne és mi a funkciója ?

Köszi az ábrákat, nagyon hasznos segítség ! :K
A fenének sem jutott eszébe, hogy graetz hídon keresztül egyenáramú eszközzel tudok vezérelni váltakozó áramú fogyasztót, ha a fogyasztó a váltakozó áramú oldalon van, nagyon jó megoldás !! :K

Már csak egy null átmenet érzékelő kapcsolást kell a bejövő hálózati vezetékekre kötni direktben és máris kész a null átmenettel szinkronizált PWM vezérlés !

A váltakozó áramú oldalba gondolom, hogy érdemes induktivitást kapcsolni a motorral sorban, hogy csökkentsük a bekapcsolási áram lökéseket, vagy megy anélkül is ?
A kis kondi az a kapcsolgatási zavarokat hivatott szűrni ?
Értéke mennyire kritikus ?

Az optocsatoló fotodióda részének táplálása gondolom úgy is megoldható, ha egy előtét kondival adom az áramot a hálózatról, majd egy egyeniránytó dióda és puffer kondi, esetleg előtte egy pár ohmos szűrő ellenállás, hogy a fotodióda szaggatás mentes egyen áramot kapjon ?

Üdv.

[ Szerkesztve ]

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48185) Kernel válasza Batman2 (#48184) üzenetére


Kernel
nagyúr

Az egy DB3 típusú diac, de szerintem baklövés odatenni, mint ahogy az 1k értékű source ellenállást sem gondolta át a tervezője.

A Google-képkeresővel találtam, de ha jobban megnézem a forrását, csak egy fórumos ötletelés eredménye, vagyis módjával kell kezelni.

A Graetz-hidas megoldásnál azt is figyelembe kell venni, hogy a FET vezető állapotában a diódákon eső feszültség miatt a táplált fogyasztók olyan szinuszt kapnak, ami a nullátmenetnél megtörik, illetve "kihagy". Tehát egyszerre 2 db soros diódán eső feszültséggel kell kalkulálni, minden nullátmenetnél.

Ohmos terhelésnél ez nem probléma, induktívnál okozhat zavarokat is, vasmagos trafók sem szeretik az ilyet, zúghat tőle.

Szűrőtagokat érdemes használni, kísérletezés alapján betenni valamit.

Kapacitív leosztás járható út, mivel nem jelentős a vezérlés áramigénye.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48186) Salex1 válasza Salex1 (#48146) üzenetére


Salex1
senior tag

Egy kicsit előrébb jutottam. Az időzítőre bemenő két vezeték egyikével tökéletesen megy (ez a két méterre lévő kapcsolóé) viszont a másikkal nem. Ez utóbbi kb 40-50m hosszú, és rámérve 70-100V közötti feszültséget mértem, valószínűleg a hosszú vezetéken indukálódik, mivel teljes hosszan mellette fut egy fázis is. Úgy tűnik, hogy az időzítő erre érzékeny.
Tudnátok valami ötletet mondani a megoldásra???

(#48187) Kernel válasza Salex1 (#48186) üzenetére


Kernel
nagyúr

Mihez képest van a feszültség, egyik szál nullára van kötve és ahhoz képest a másik szálon? Milyen típus pontosan?

A klasszikus GLE 2 rajzán látható, hogy maga az áramkör visz rá feszültséget a fázisról, ellenállásokon keresztül, már amikor be van kötve.

Egyébként ilyen hibák nem állnak elő csak úgy, ha előtte jó volt, utána nem, az általában elkötés eredménye.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48188) Lompos48 válasza Kernel (#48182) üzenetére


Lompos48
nagyúr

Számomra ez a rajz kissé furcsa:

A jelzett optocsatolóban (TLP591B) a kimeneti részen tényleg fotodiódák vannak. Ezeknek az a szokásuk, hogy "megvilágítás" függvényében több vagy kevesebb áramot engednek át nyitóirányban. Tudtommal "csak úgy" nem keltenek feszültséget fény hatására, mert nem napelemek. Namármost az áramkörükhöz nélkülözhetetlen tápot nem nagyon kaphatják a MOSFETek kapuitól. Hogy van ez? :Y

[ Szerkesztve ]

(#48189) Kernel válasza Lompos48 (#48188) üzenetére


Kernel
nagyúr

Nekem is furcsa volt, nem nagyon találkoztam ilyennel, de a hozzászólásomban szereplő két linken, kétféle rajzon is állítják ugyanazt, ezért nem tudtam másra gondolni, csak erre a magyarázatra.

Az sem véletlen, hogy több soros diódát alkalmaznak, így összeadódik.

De úgy látom, írják máshol is, hogy van ilyen photovoltaic alkalmazása is:

https://www.google.com/search?q=photodiode+photovoltaic+mode

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48190) Lompos48 válasza Kernel (#48189) üzenetére


Lompos48
nagyúr

Még az opamp bemeneteken is elfogadom (bizalmatlanul), hogy a nA nagyságrendű input bias current segítségével produkálható valami. Ennél sokkal jobb a helyzet, ha az opampon ott van a visszacsatoló ellenállás. A MOS fA nagyságú kapuáramainál már nem. Az pedig, hogy ez az áram akár mA is lehet a kapcsolás pillanatában semmit nem ér a nagyon rövid idő miatt. Tehát komolyak (maradnak) a fenntartásaim . :K De lelke rá annak, aki állítja. :)

(#48191) Salex1 válasza Kernel (#48187) üzenetére


Salex1
senior tag

Finder, de a pontos típusát meg kell néznem (a padláson, elég eldugott helyen van).
Nincs elkötés és zárlatot sem találok. Kikötött állapotban mértem a feszültséget rajta, nullához (a röviden is mértem, de ott csak 20V körül).

Lehetséges egy relét egy nyomógombbal öntartásba hozni (eddig ok) és ugyanazzal a gombbal bontani?

[ Szerkesztve ]

(#48192) Batman2 válasza Lompos48 (#48188) üzenetére


Batman2
őstag

Ha pl. valami LED szerűt építettek be foto diódának, akkor az tényleg ad nehány milivoltot fény hatására.
A szimpla foto dióda az persze nem.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48193) Batman2 válasza Kernel (#48185) üzenetére


Batman2
őstag

Igen, az igaz, hogy a graetz híd esetében, egyáltalán dióda jelenlétében meg törik a szinusz hullám, 1, illetve ebben az esetben kb. 2x1V esik, de szerintem ez egy 230V-ra tervezett kézsüléknél jelentéktelen mennyiség, hogy a kb. 325V-os maximum feszültségű szinusz hullámból a kezdetén és a végén is 2V levágásra kerül.

Köszi az infókat !

Üdv,.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48194) Batman2 válasza Salex1 (#48191) üzenetére


Batman2
őstag

Elsőre nem, de ezt jobban át kell gondolni.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48195) Batman2 válasza Kernel (#48185) üzenetére


Batman2
őstag

A MOC xx-xx IC jó lehet a céljaimra: [link]

Van benne nullátmenet érzékelő, eddgi rendben van, de ott nem tudom mi funkciója, ahogyan be van építve, a PWM jel ettől még nem szinkronizálható vele szerintem.
Mit mondasz ? :U

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#48196) Lompos48 válasza Batman2 (#48192) üzenetére


Lompos48
nagyúr

Ha lenne is ilyen jelenség (én kétlem), az biztos nem fog meghajtani 2 MOSFETet.

(#48197) rita7107


rita7107
aktív tag

Sziasztok.

Van egy TR9120-as tápegységem:

Az ebben lévő legkisebb trafó "búgó" hangot adott ki. Szétszedtem, és a közepén 2 részből álló "vasmag" eléggé laza. Ezt mivel lehetne kicserélni, vagy megjavítani?

Köszönöm a segítséget!

(#48198) Lompos48 válasza rita7107 (#48197) üzenetére


Lompos48
nagyúr

Általában valami kengyel szokta összefogni. Azon szokás ilyenkor szorítani valahogy egy keveset. Egyébként csak mint hang zavaró.

(#48199) Kernel válasza Lompos48 (#48196) üzenetére


Kernel
nagyúr

Pedig le van írva a neten, hogy a PN-átmenetes félvezetőknek ez a jelensége a napelemek működésének alapját képezi. Kezdetben a napelem gyakorlatilag egy nagy fotodióda volt, illetve most is az, csak az anyagok összetételén fejlesztettek, a célnak megfelelően.

Régi TV-k infraegységéből lehet bontani BPW41N infravevő fotodiódát, ami még nem volt erősítővel integrálva, csak szimpla dióda.

– Megnéztem letakarva már lead 150 mV zajfeszültséget.
– Szobai fény vagy távszabályzó hatására 250 mV körül.
– Ha rásüt a nap, 460 mV.

Pedig a dióda sötétbordó tokozása elvileg napfényszűrő, mint az adatlapon is szerepel.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48200) Kernel válasza Batman2 (#48195) üzenetére


Kernel
nagyúr

Ezt nullátmeneti be-ki kapcsolóként lehet alkalmazni, fázishasításra vagy PWM-re nem jó.

Szerepel az adatlapon is a "Static Power Switches", SSR, stb.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.