- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Geri Bátyó: B550 szűk keresztmetszet, de mi és miért?
- bitpork: Augusztus 2- szombat jelen állás szerint.
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- Parci: Milyen mosógépet vegyek?
- sziku69: Szólánc.
- Aggregátor gondjai, örömei, és elmélkedései
- Chosen: Canon 5D II - portrézás 2025-ben
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
[NVIDIA Brings Millions More Into the Metaverse With Expanded Omniverse Platform]
Ez nagyon baba dolog! -
Petykemano
veterán
Ebben a cikkben azt állítják, hogy 2021Q2-ben az európai piacon 50m mobiltelefon kelt el.
[link]Ez egyébként elég durva. Negyedévente minden tizedik európai új telefont vesz. Vagyis átlag 2.5 évig tartunk meg egy telefont. Innen nézve persze nem irreális.
Globálisan mondjuk 5Mrd fizetőképes emberrel számolva ez negyedévente 500m SoC.
Legyen mondjuk 100mm2, ami már elég nagynak számít.
Egy waferből kijön ~500db ilyen méretű soc.
Tehát 1m wafer kellene negyedévente. Az ~300e wafer havonta.
A Samsung és a tsmc különböző nanométeres kaacitásait általában ilyen 150e wpm -re szokták becsukni. Ez a 300e wpm persze mindenféle node-okat foglal. És a 100mm2-es lapkakérettel biztosan felülbecsültem, de azért jó tudni, hogy kábé ilyen számok röpködnek a mobil szegmensben. -
[Gigabyte servers hacked, 112GB of AMD, Intel and AMI confidential documents might be leaked]
na ez érdekes lesz...
Szerk, közben láttam már volt hír a főoldalon, bocsi. -
[Xiaomi CyberDog is powered by NVIDIA Jetson NX and Intel RealSense D450 Depth module]
ÁÁÁÁ egy ilyen kell nekem !!!
-
Devid_81
félisten
AMD-nek sikerult jol labon loni magat ezzel a 6600XT arazassal...majdnem 3060Ti ar de tulajdonkeppen csak picit erosebb a 3060 tol ami tole olcsobb is es tobb a vram+nincs korlatozva sem PCI-e oldalrol...
Megtarthatjak az osszeset maguknak -
tisztelturam
aktív tag
válasz
Yutani #43588 üzenetére
Magyar boltok mindent mondanak ,hátha van aki el is hiszi.
A legjobb amikor a hdd vagy ssd áremelkedést jelent be a "világ" a készleten lévő filléres tételek is hirtelen megmelkednek ...
Meg nekem senki ne mondja hogy a boltok 1 milláért rendeltek be VGA-kat../db természetesen. -
-
-
Busterftw
nagyúr
Ezt vettem eszre en is, nagyon ritkan volt 1050 eur 3080, de inkabb 1200-1300 EUR-ra ment le az aruk, viszont kb 3 hete mar nem csokken.
A durva az, hogy a hasznalt piac sem (facebook market/wallapop) valtozott, mindenki atlag 1200-1500 EUR-ert adja, amikor ennyiert mar boltbol kapsz.... -
válasz
FollowTheORI #43580 üzenetére
Pedig van mozgolódás
Félvezetőgyárat hozna Európába az Európai Bizottság -
-
Pipó
őstag
válasz
Petykemano #43517 üzenetére
Áder Lake
-
Pat Gelsinger interjú , Washinton Post. [link]
Intel Mega FAB.
Tom's hírben erre kitérve : [Intel: Upcoming U.S. Fab Will Be a Small City, to Cost $60 - $120 Billion] -
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz
Busterftw #43575 üzenetére
A TSMC-nek csak baja lenne az AMD-ből. A TSMC üzleti modellje épül arra, hogy mindenkinek ugyanannyi esélye van gyártókapacitást szerezni. Aki többet fizet érte, az viszi. Ha megvennék az AMD-t, akkor a TSMC az ügyfelei konkurense lenne. Az egész üzleti modelljük felborulna azzal, hogy maguk versenyeznének a partnereikkel. Ezen sokkal többet veszíthetnek, mint amennyit nyerhetnek. Ráadásul tényleg marha sok pénzbe kerülne az AMD és a Xilinx együtt. Én nem hiszem, hogy 200 milliárd dollár alatti ajánlatot meghallgatnának.
-
Busterftw
nagyúr
válasz
Petykemano #43573 üzenetére
TSMC-AMD mergerrel letrejohetne egy ujabb Intel.
Bar akkor lehet ugrana a X86 licensz, illetve dobbantana az Nvidia. -
Petykemano
veterán
Chrisnek abban lehet némi igazsága, hogy lehetett cél az AMD részvény árfolyamának felverése. De ha valami - a szokásos cégvezetői számdékon kívül - volt emögött, akkor az leginkább a Xilinx deal lehetett, amiért részvényekkel fizettek.
A legerősebb tipp egyébként a MS. A MS-nak éppenséggel jól jöhetne, ha vertikálisan integrálná a szoftvert a hardverrel és versenyben tudna maradni az Apple-lel. De ahhoz miért az amdt vennék meg és nem nemrég Nuviát felvásárló Qualcommot?
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Most veszik meg a Xilinxet, de el akarják adni magukat, világos.
Mellesleg, ha lenne sütnivalójuk a versenyhatóságoknak, akkor nem engednék az AMD-Xilinx üzletet.
Egyébként megvehetik őket, de jelen pillanatban iszonyatosan komoly kiadás lenne. Az AMD-Xilinx kombinációra 200 milliárd dollár alatt nem hallgatnának meg ajánlatokat. Annyiért meg, hát... azért ez marha nagy költség ám.
-
GeryFlash
veterán
Fuh amugy zseni dara megy twitteren Alexander Battaglia tweetjenel. Voltam annyira pimasz hogy belinekltem neki Abu cikket hogy nezegesse google translatorral
Pedig amugy a kedvenc Digital Foundrysom a gyerek, eleg szakmai szokott lenni (legalabbis nekem annak tunik).
-
Abu : Ehhez mit szólsz ?
[Is AMD For SALE? Who Might Be Buying???]
[link] -
-
válasz
Yutani #43564 üzenetére
Csak azoknál, akik nem gondolkodnak, ott működik a lejáratás része. A legtöbben oda is írták twitteren a kommentbe hogy hülyeség.
Az eredti Twitter bejegyzés , amit eza Battalglia nevű valaki meglovagolt Július 15-én az csak annyit jegyzett hogy megtalálták a Lanczos forráskódjait az FSR ében de kb itt le is zárta.
Ahhoz költött ez a valaki ilyen sztorikat, hogy megy Nvidián minden játékban,meg csak egy driveres ficsőr. Aki valaha használta anno videólejátszásra az már találkozott ezzel az opcióval, én is, tudom mire való. Eszembe se jutna játékra aktiválni. De látod így is mennek hozzá a kommentek, hogy 1660 , just work!! és hasonló szuper géniuszoktól vannak Twitteres szivecskéi...Abu:
A képen amit belinkeltem egy fül alatt van a skálázó és az ahhoz tartozó élesítő szűrő. Ennél jobban nem tudom leírni neked hogy ÉN külön veszem a szűrőt és a skálázót, de a Twitteren született bejegyzésben egybe van vonva... Vonatkoztass el tőlem kérlek ,köszönöm... -
Abu85
HÁZIGAZDA
Igen, de a GPU scalinget ide belekeveritek (jó nem pont te, hanem más
). Ez nem egy csodafícsőr a driverekben. Tényleg nem való annál többre, minthogy, ha a monitorban nincs saját skálázó, akkor nem lesz kurva szar a natív felbontás alatti kép. Szar lesz, de kurvára. Az, hogy valaki ezt akarja erőltetni driverből egészen szürreális, hiszen egyfajta vészmegoldásnak számít, nem egy általánosan alkalmazandó dolognak.
Ha ez tényleg működne, akkor az AMD és az NV már rég teleplakátolta volna a médiát, hogy ezt használjátok a játékokba épített res. scale helyett.
-
HSM
félisten
válasz
Yutani #43564 üzenetére
Számomra egész elképesztő, hogy egyáltalán vita alakulhat ki egy olyan egyértelmű dologról, hogy egy utólagosan a képre applikált 40 éves élesítő szűrő (ami évek óta ott van mindkét gyártó driverében) nem ugyanaz, mint ezek a futószalagba illesztett DLSS/FSR megoldások.
-
Azért nem csinálta meg eddig az AMD, mert az NV-nek sem volt a DLSS-ig ilyen jellegű upscaling eljárása. Aztán lett, és erre reagálni kellett. Az AMD egy mindenki által felhasználható eljárást dolgozott át és egészített ki. Lehet, hogy nem ad olyan tökéletes képet, mint egy high quality DLSS, de sokkal több hardveren használható és egyszerűbb implementálni.
Ez az egész most úgy van kommunikálva, hogy lejárassa az AMD-t és az általa kínált megoldást.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Szerintem az a baj, hogy kicsit kevered a fogalmakat.
A GPU skálázás az a hardverben egy fixfunkciós blokk. Az Intelnek, az AMD-nek és az NV-nek is van ilyen, és mindegyik Lanczos skálázást alkalmaz. A filter az maga az élesítő. Ez is van az Intelnek, az AMD-nek és az NV-nek is. Persze különböző shaderek, de ezek alapvetően az ALU-n futnak, csak nem szabványos shader nyelvben vannak írva, hanem a driver absztrakciós nyelvén.
Egyáltalán nem egyedi tehát a gyártóknál a GPU skálázás a hardveres blokkal, illetve az élesítés a driver specifikus shaderével. Mindenki tudja ezt, ami miatt nem reklámozzák, hogy irtó szar minőségű eredményt ad, ahhoz képest, mintha egy játékban kérnél mondjuk 70%-os resolution scale-t, és arra raknál élesítést akár a driverből, de inkább a játékból. Ettől függetlenül lehet használni, akármelyik gyártó driverével, csak tényleg marhára szar lesz a minőség, és kapsz egy rakás ringing képhibát.
Az FSR-nek a Lanczos egy töredéke. Nem emiatt működik, hanem az élrekonstrukció miatt.
A grafikai eljárások egyébként ritkán teljesen újak. Valamire épülnek, és azokat egészítik ki lényeges újításokkal. De ettől a gyártó nyugodtan mondhatja rá, hogy házon belül készült, mert vettek egy alapot, amin elindulnak, és csináltak egy házon belüli új eljárást. -
Már tapasztaltam régebben hogy nem gazán jó erre. Az élesítő része egy filter, egy szürő, erre írtam azt neked.
persze házon belül fejlesztette a módosításokat. de az FSR nem teljesen házon belül készült,mint ahogy eredetileg marketingelték. Ugye elég tág értelmezés, ha az forráskódban egy az egyben megegyezően megtalálod az évek óta létező Lanczos 2. sorait.
ERZ nem gond szerintem, inkább egy ügyes húzás. Ezt az RT gamer szegmensbe való bevezetése elött már be kellett volna hozniuk . -
Abu85
HÁZIGAZDA
Alexander Battaglia írt hülyeséget. A Tom's Hardware csak kontroll nélkül átvette. Nyilván így sem valami jó döntés volt, hiszen megnézhették volna a forráskódot, de az ő részükről a hamis információ inkább lustaság, mintsem tudatos.
Az AMD-nek is van a GPU-jában Lanczos skálázója. Még az Intelnek is. Több évre visszamenőleg igaz az a megjelent GPU-kra. Az, hogy ezt 2021-ben fedezi fel valaki, hát külön vicces.
Az AMD ezt házon belül fejlesztette. A Lanczos az egy kiváló általános skálázó algoritmus, de van egy rakás olyan probléma vele, amiért nem optimális valós idejű számításra, és nem kevés képi hibát is generál. Az AMD vette az alapalgoritmust, és felgyorsították valós idejűre, emellett leszámoltak a képi hibákkal az élrekonstrukció által. Utóbbi a fontos eleme az FSR-nek. A Lanczos csak felskáláz, de a minőséget a élrekonstrukció hozza vissza, és az RCAS teszi teljessé az eredményt. Ezt nem tudod driverből alkalmazni, mert a GPU-k beépített skálázójában nincs semmi élrekonstrukció, az túl bonyolult lenne, illetve a külön aktiválható élesítés nem a tone mapping után történik meg, így olyan post-process effekteket is elkezd élesíteni, aminek ez árt. Arról nem is beszélve, hogy a LOD-bias sincs hozzáigazítva az eredményhez.
Be tudod kapcsolni az AMD és az NV driverekben is az élesítést, dobhatsz be GPU-s skálázást is, nem nagy kunszt az sem, ott van régóta a hardverekben és a driverben, de megközelíteni sem tudod ezekkel az FSR minőségét. Ha meglehetne tenni, akkor az AMD és az NVIDIA is ezt ajánlaná a külön játékokba építhető felskálázó eljárásaik helyett. Sőt, a GPU skálázás miatt egy rakás ringing képhibát is kapsz. Ezért nem hallod sem az AMD-től, sem az NV-től, hogy ilyet csinálj. Tudják ők, hogy rosszabb lesz a minőség, mintha a játékban kérnél skálázást és élesítést.
-
Jó lenne ha erre más gyártó esetében is így reagálnál ugye.
A Tom's nem írt hülyeséget korrekt cikket írt szerintem. [link]
Ugye az Amd azt írta teljesen házon belül készült a dolog, hát nem. ami azért erős marketig volt,de ez nem akkora probléma. Finomították a technikát és optimalizálták hogy a GPU-n megfelelően fusson,de az alapja létező és évek óta használt eljárás. A kérdés mi tartott ennyi ideig. AZ Nvidia skálázóként használja élesítéssel. -
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz
Petykemano #43557 üzenetére
Nem volt bekészítve. Szeretem amikor valaki hülyeséget állít, és a média átveszi. Ezekre gyorsan meg lehet írni a cikkeket.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Egyáltalán nem használja az NVIDIA szűrőként a Lanczost. Mint írtam a GPU-k nagyon nem szeretik a gyökvonást és a trigonometrikus függvényeket. Ennek az az oka, hogy ezt a fő FP32-es ALU-k nem támogatják. Egy mai tipikus GPU egy gyökvonást 16-64-szer lassabban tud elvégezni, mint egy alapműveletet. Ezért tudta az AMD a Lanczost 20-30-szorosára gyorsítani a saját közelítésre használt egyenletükkel. Egyszerűen már nem a speciális ALU-kat használják, hanem a fő ALU-kat, amikből sokkal több van a GPU-kban. Ez nyilván architektúrafüggő, némelyik hardveren az AMD algoritmusa akár 70x gyorsabb is lehet, mint a tradicionális Lanczos.
Amiről a Lanczos szóba került az a GPU scaling a driverben. Ez sok-sok éve része a Radeon és a GeForce drivereknek is. Ez a beállítás egy fixfunkciós blokkot ér el a GPU-kban, ami Lanczos skálázást kínál, ezért nem lehet minden hardveren aktiválni. De ezzel a Lanczos tipikus képi hibái is megmaradnak, szemben az FSR-rel, ami nem csak Lanczos, így például FSR-nél a ringing errorral nem kell számolni.
Jó lenne, ha az FSR minősége és sebessége hozható lenne driverből, de sajnos ez a jelenlegi képfeldolgozási futószalagok mellett lehetetlen. Ezt muszáj játékba építeni, pont azért, hogy eltüntesd az alapeljárások tipikus képi hibáit.
-
válasz
Yutani #43554 üzenetére
na ja csak ez a technika/ forráskód 40 éve létezik.és 10 éve használja Nvidia egy szürőként. ha tudták, hogy erre épül a megoldásuk hogy módosítják ezt akkor miért nem adták ki előbb?2,5 éve várjuk.
nem az nvidiára értettem, mert az hülyeség hogy ennyi az FSR, mert az alapja mindkét megoldásnak valóban a lanczos,de az AMD módosított rajt annyit hogy jobb legyen a végeredmény.
Nvidia meg úgy, hogy használt egy ilyen technikát és integrálta már évekkel ezelőtt a Pascalnál inkább elment az AI meg ilyen varázslatok felé, mint hogy egy ilyen hót egyszerű megoldással jött volna elő... Szóval az utóbbi miatt piros pont az AMD nek az évekig tartó " fejlesztés " dumáért és az hogy azt nyilatkozták, hogy "teljesen házon belül készült" viszont azért erősen marketing rizsa. -
-
válasz
sutyerák007 #43551 üzenetére
hát ahogy néztem Abu gyorsan írt egy cikket,rekord sebességgel, hisz ezt nem hagyhatja.
Amúgy Twitteren ott van hogy teljesen az alapján készítették, de módosításokkal. az alap forráskódban is benne van. [link]
"Interesting. So it is a Lanczos variant after all. Prior to FSR being released, I had asked AMD about this (it looked Lanczos-y to me), and they said that the upscaling algorithm was "developed entirely in-house". Which doesn't seem to be entirely accurate now..."
De ezt AMD le is közölte. Az Nvidia kártyákon nem mindegyikben működik amúgy a bekpacsolható opció, ez nem fedi a valóságot.
[link] -
AsakuraDave
őstag
válasz
sutyerák007 #43551 üzenetére
SAM is hasonló köntös volt, hogy a BAR már régóta ott volt az nV -nél mint "technológia" csak ők addig adják a 0 fejlesztést amíg csak tudják. Mint Intel is addig tudott 0 fejlődéssel újabb procikat kihozni és eladni amíg az AMD oda nem pirított nekik.
-
[AMD's FSR Uses Lanczos Tech, Just Like Nvidia's Years-Old Sharpening Filter]
Kérdés mi tartott ennyi ideig akkor, ha ez egy létező Nvidia által évek óta használt nyílt forráskodú élesítő szűrő alapján készült,
-
keIdor
titán
válasz
KillerKollar #43547 üzenetére
Én konzolpártiként mondom, hogy az is elavul, ha így fejlődnek a hardverek, 2025-re azért lemaradnak majd a mostani gépek rendesen.
Persze drága a PC ma már, ez nem vitás… -
AsakuraDave
őstag
válasz
Petykemano #43546 üzenetére
Úgy se lesz kártya meg ahány X annyi X ezer. 3x perf lesz min 3x1000ojró+áfa
-
KillerKollar
őstag
válasz
keIdor #43545 üzenetére
Legújabb pletykák szerint már CU-k sem lesznek viszont 3szor annyi core lesz mint a 6900XT-n. Az a baj a 2000-3000$-al, hogy megy vele a többi szegmens is fölfele, 500$-os konzolok mellett nem sokan vesznek majd ennyiért gamer PC-t, hiába 15x erősebb mint egy konzol papíron, minden játékot alapba konzolra fognak optimalizálni.
-
keIdor
titán
válasz
KillerKollar #43543 üzenetére
Most van versenyhelyzet, eddig az nVidia dekára kimérve adagolta a teljesítményt, most nem teheti meg ezt, mert van konkurencia és bele kell húzni.
3x-os szerintem se lesz, a +80-100% viszont abszolút reális lehet.Eleve, ha tényleg 2x80CU lesz a Navi 31, akkor az már 6900XT x 2, és erre még jön az, hogy újabb architektúra. +IPC és +órajel még jöhet rá. Viszont ez nem 1000$-t fog kapni, a Titan/3090 ársávba is mondják. 2000-3000$
-
Alpi.
addikt
válasz
KillerKollar #43543 üzenetére
"amikor az ember azt hallja, hogy 3x, akkor Ő arra gondol, hogy az XY nevű játékban 4K-ban csak 50 fps-t megy a 6900XT-je mert az egy brutálisan gépigényes játék, de ha beleteszi majd a 7900XT-t vagy tököm tudja mi lesz a neve akkor 50-ről 150-re fog ugrani az fps... "
Ezzel nincs értelme foglalkozni szvsz.A plusz gpu erőt, elsődlegesen sosem az fps növekedésére fordítottuk, miért lenne majd pont most másképp ?
Ezt a 350 vs. 382 fps-es dolgot pont az általad is említett xy jutúberesek rendszeresítették, hogy képesek legyenek különbségeket kimutatni vga és cpuk közt. Életszerűsége kb. zéró. -
KillerKollar
őstag
válasz
keIdor #43542 üzenetére
20-25 éve amikor még gyerekcipőben járt az ipar... de most tizen x éve kapunk évente 30-50% közötti ugrásokat, a Pascal volt a legbrutálisabb de az sem volt duplázás, most meg ilyen triplázásokról beszélnek... hiszem ha látom, szerintem megint elszakadt a hype-vonat aztán hiába fognak kiadni valószínűleg brutális kártyákat, csalódni fog mindenki még akkor is ha tényleg a legnagyobb ugrás az elmúlt 10 évben mert mér' "csak" 2x gyorsabb az xy jútúber meg twitter júzer aszonta, hogy 3x lesz gyorsabb...
Amúgy meg amikor az ember azt hallja, hogy 3x, akkor Ő arra gondol, hogy az XY nevű játékban 4K-ban csak 50 fps-t megy a 6900XT-je mert az egy brutálisan gépigényes játék, de ha beleteszi majd a 7900XT-t vagy tököm tudja mi lesz a neve akkor 50-ről 150-re fog ugrani az fps... Ez a része a bullshit. A 3090 36 TFLOP a 2080 Ti 12... tehát már most is megvan a 3x teljesítmény ugrás... kivéve, hogy a 3090 50%-ot ver csak játékokban a 2080 Ti-ra. Ray-Tracing teljesítményben el tudok képzelni hatalmas ugrásokat, mert az még nagyon gyerekcipőben jár, főleg az AMD-nél, 1-2 szintetikus benchmarkban meglehet, TFLOPs-ban meglehet, de az, hogy játékok alatt 3x gyorsabb, én hatalmas összeget fel mennék arra tenni, hogy ez nem lesz így.
-
keIdor
titán
válasz
KillerKollar #43541 üzenetére
Mérget azért ne vegyél rá, mert pedig igen is valószínű, hogy ez akkora ugrás lesz, mint amik 20-25 éve még általánosak voltak.
-
KillerKollar
őstag
válasz
Petykemano #43539 üzenetére
2500$ a csúcs Navi és a középkategóriás 7800XT 75%-ot ver a jelenlegi csúcs 1000$-os 6900XT-re?
Vicc az ami pletyka szinten itt megy, remélem ahogy közeleg a megjelenés bele fog lógni a kéz a bilibe, ha ez lesz az utóbbi 10 év legnagyobb ugrása teljesítményben akkor se fogja a valódi teljesítmény ezt megközelíteni sem.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz
Petykemano #43538 üzenetére
Semmi. Ugyanonnan veszik a GDDR6-ot. Az a hír kamu, hogy drága a GDDR6.
-
Petykemano
veterán
Összeállítás a jelen és a jövő gpuiról.
mármint ez persze egy ember elképzelése.Én alulról kezdtem nézni.
Világos: jelenlegi generáció
sötét 2022 (végi) generációRögtön furcsa, hogy a Navi 24-et milyen alacsony árra taksálta. Az persze egy tényleg kicsinek mondható lapka, nemtom, mondjuk 150mm2 4GB-tal, stb 4tflops. Biztosan gyorsabb, mint a polaris és a maga 75W-os TDP-jével már akár passzív is lehetne. De ez $149-ért nem túl olcsó? Jóhogy lényegesen lassabb, mint a 6600/XT (Itt a theoretical perf oszlopot kell nézni) De nem úgy volt, hogy megszűnnek a $400 alatti árszegmensek?
Aztán a jövő év közepétől megjelenő kártyákra nagyfokú árcsökkenést vár. Itt rögtön hozzá kell tenni, hogy valószínűleg a kurrens generációhoz hasonlóan a nagyobb és erősebb kártyák fognak először megjelenni és aztán félévente kerül kiegészítésre a portfolió az alsóbb szegmensekben.
Tehát számoljunk inkább 2023-mal, amikor már minden elérhető lesz.Mindenesetre az jól látható, hogy a 6900XT táján brutálisan jó 2x-szeres perf/$ javulás lesz tapasztalható. A 6600XT-től 6800XT-ig szerény másfélszeres. Legalul meg ilyen 25% körül.
Ami egész jól hangozna (úgy értem, szép előrelépés lenne)
az egy ~6800XT $399-ért
6700XT $339-ért
Valamint a ~6600XT $259-értNajó, újra elmondom: ez persze csak egy ember jósgömbjéből származó elképzelés.
-
Petykemano
veterán
A múltkor volt egy hír, hogy 16GB GDDR6 $240-ba kerül.
Ma meg már nem veszteséges a $499-os PS5 [link]
Tulajdonképpen mi különböztet meg egy PS5-öt egy hasonló kvalitásokkal rendelkező videokártyától? GDDR6 ram van rajta, meg egy chip, mindkettőhöz kell valami alaplap minden szükséges rajtalevő alkatrésszel és persze a chip teljesítményéhez mérten megfelelő hűtés Talán egyedül a tárhely, ami lényeges különbséget jelent (ebben a generációban elvileg nem is kevés különbséget, mert SSD van benne és külön dedikált hardver a megfelelő tárhelykezelésre), illetve némi extra költség, hogy a PS5-höz van PSU, illetve a bluray lejátszó. Képviseljen a bluray a tárhely, a tárhelykezelés és PSU $70-80-t.
Ez azt jelenti, hogy egy elvileg egy ~308mm2-es lapka 16GB GDDR6-tal durván $420-ért nyereséges kéne hogy legyen.
Ezek szerint egy 20%-kal kisebb lapka akár mondjuk $20-ral is olcsóbb lehet, valamint a feleannyi GDDR6 RAM is levesz akkor a költségekből $100-120-t. Tehát egy 6600XT - jelenleg is - nyereséges lenne (mégha csak éppenhogy) $300-ért.
Nyilván persze ez csak elméleti elmélkedés. Ha valaki okosabb, tájékozottabb, mint én, nekiállhat részletesebben részletezni a komponens árakat (BOM)
Két jelentősége viszont van a hírnek:
- mindenképp igazolja azt, amit Abu állított, hogy a 6600XT vonatkozásában:
"A gyártástechnológia költsége megdrágult, de nem annyira, hogy egy ilyen hardvert 379 dollárért kelljen adni. Még 259 dollárnál is bőven lenne rajta haszon. 199 dollár lehet az a határ, ahol már kicsi haszonnal menne el." [link]- másrészt rámutathat arra, hogy az ártrendek - ha lassan is, de jelenleg - lefelé haladnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Na most a leépítés nem valószínű, mert az ARM azért elég sok lábon áll. Nyilván a szervert nem feltétlenül kell annyira erőltetni, mert az sok pénzt visz, és gyakorlatilag semmit sem hoz vissza a 0% közeli részesedéssel. Ezt vagy elkezdik jól csinálni, vagy hagyni kell a fenébe. És a jól csinálás alatt azt értem, hogy elkezdenek alulról építkezni, hogy 10 év múlva legyen esély az első 1-2% megszerzésére az x86/AMD64 ellen. Enélkül ez pénzkemence. Az NVIDIA-nak is az lesz, de az ő pénzük, úgy égetik, ahogy akarják.
A brit székhelyet nem érdemes felszámolni, mert ott van az egyetemi háttér. Ha valamit érdemes bezárni akkor az pont az austini iroda, de csakis pénzszűkében. Ennek az oka, hogy irodát könnyebb máshova rakni, mint működő egyetemet építeni köré. Ez egyébként egy elég fontos tényező lehet a felvásárlás során, mert a SoftBanknak nincs lehetősége bezárni a brit székhelyet, nem tudja ugyanis helyettesíteni a Cambridge-i Egyetemet, míg az NVIDIA számára pont a brit székhely a nyűg, mert ők tudják más egyetemmel helyettesíteni a kutatásokat. Valahol szomorú, hogy annyira felhígult a szakma, hogy ezt már egy IT elemző sem látja, miközben az IT fejlesztések jó része egyetemi kutatásból származik.
-
Kolbi_30
őstag
A politikust ez nem érdekli...lásd nálunk idehaza...fullba nyomják a faszsagot átlag Józsi meg tapsol,hiába vették el a jövőt tőle meg az unokaitol is. A lényeg hogy abban a pillanatban népszerű legyen,elmondhassa hogy fudemegvedtem..Ez a pofátlan lopások kivételével pl Angliában is így van.
-
Tudom hogy írtad hogy a politikusokat nem igazán érdekli az üzleti része, egyetértek a meglátásoddal, én is így gondolom, hogy most a saját politikai megítélését és erejét próbálja erősíteni és az általános közvélemények meg pont úgy tűnik, hogy kiáll az angol értékek mellett, pedig közben a mérleg másik nyelvében ott van amit Dylan Patel írt.
Ma este elolvastam egy csomó cikket tőle és bejegyzést, egy zseni a fickó, nem véletlenül tartják a véleményét fontosnak ilyen ügyekben.
Ugye ő írja,Ha a Softbank nem tudja eladni Nvidiának akkor elbocsájt egy csomó alkalmazottat ,leépíti a céget, akár székhelyet is joga van most már módosítani de áthelyezni ha jól értelmezem mindenképpen és részvényre kerül egy gyenge ARM. Nvidia feltételekhez köthető, csomó pénz és fejlesztés kisajtolható belőle, székhely maradhat alkalmazotti állomány bővülne és olyan költségvetést és lehetőséget kapnának, mint még soha.
Kérdés ez milyen fényt vet Borisra, ha ezt elutasítják és az első forgatókönyv jön létre, ami egyre valószínűbb...bár ha jól tudom így járt már sok neves autóimárka is, az a pár evickél még amiket sikerült eladnia Fordnak, BMW nek stb... -
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz
Busterftw #43533 üzenetére
Én arra hoztam fel, hogy Boris elkezdte nyomni politikai szinten a kritikus infrastruktúra védelmét. Egyszerűen túl sebezhetővé vált politikailag az ellenfelei által a korábbi üzletek révén, és erre minden politikus reagál valahogy. Ráadásul egyre inkább értékek az IT szabadalmak. Nem egy választónak imponálhat, hogy nem akarja az USA-nak adni az ARM-ot. Persze az okosabban át fognak látni rajta, de ilyen ez a politika.
-
Busterftw
nagyúr
"újabban védik a kritikus infrastruktúrákat."
Nvidia-ARM tavaly szeptemberben jelentette be ez, szeptember vegeig nincs Google-ban arrol hir, hogy a Nexperia szandekozott volna megvenni vagy akar bejelentes.
Most meg csak az lathato hogy ennyi megvettek.Tehat akkor mi szamit ujabbnak? Nem ezt kellett volna megtorpedozni vagy legalabb ezt is, ha ez ujabb deal mint Nvidia-ARM?
-
Igen , olvastam a Forbes-en már hogy felülvizsgálják, de le vannak döbbenve az elemzők hogy bólinthatott erre rá Kwasi felülvizsgálat nélkül, ráadásul alá is írta a jóváhagyást.
Most eléggé szarba vannak mert a konzorcium már befektetéseket eszközölt és tőkét jegyzett be az üzletre a jóváhagyás miatt . Állítólag olyan feltételekhez fogják/ akarják kötni az üzletet, például x mennyiségű Waffer belpiacra gyártásához, csak hogy megőrizzék a látszatot amivel megmaradhat az üzlet. Valami ilyesmit kellene az ARM nál is eszközölni, de az NWF-nél van kényszer is( hibát beismerni ugye nem szokás politikában) és ezért akarat is rá, most olyan látszat terv kell ami azt mutatja, hogy milyen szigorúan járnak el és tudatos volt a jóváhagyás és így akarták ... -
Abu85
HÁZIGAZDA
Pont az a probléma, hogy a britek már túl sokszor engedtek, és már politikai nyomás van velük szemben, hogy többet ne engedjenek. Ezért csinálja most Boris azt a politikát, hogy újabban védik a kritikus infrastruktúrákat.
Azt tudnod kell, hogy Boris egy elképesztően populista politikus. És azt látva, hogy az embereknek számít, hogy ne szórják ki a britek a kritikus cégeiket, elkezdték Newport Wafer Fab üzletének felülvizsgálatát, de Kína nélkül csinálják a Sizewell C nukleáris projektet, és most az ARM-hoz is ragaszkodnának. Ez Borisnak most politikai tőke, ami jól jön abban az időszakban, amikor lassan kiderül, hogy a Brexiten durván rajtavesztettek. Most jobban eladható a híveiknek a kritikus infrastruktúra védelme, mint az, hogy ezeket eladják. Politikai szinten azt nem vizsgálják, hogy anyagilag vagy piaci alapon mi érné meg. Lásd Brexit.
-
válasz
GeryFlash #43525 üzenetére
lesz olyan CPU náluk szerver vonalon. Szerintem az Apple M1 legnagyobb erőssége a szoftverkörnyezet, x86 alapon már nagyon sok pénzt kellene beleölnie hogy hasonlón eredményeket elérjen+ jöjjön ki azt támogató Windows és arra az összes szoftver működőképes legyen és miután beleölte a sok pénzt hozná rá bármelyik cég a saját megoldásait viszonylag fillérekért. nem érné meg neki mint ahogy Nvidiának sem fogja így megérni, csak ha a sajátja lenne a cég. Így csak olyan terepen ahol az X86 nem létszükséglet vagy megéri azt kikerülni. Jelenleg nem sok ilyen van...
-
GeryFlash
veterán
De nem ertem, az ARM mint ceg csinalt egy architekturat, es ahhoz ad ki evente designokat, amiket vagy hasznalnak a cegek vagy nem. Ha jol tudom az Nvidia eddig is sajat tervezesu magokkal dolgozott, es korabban a Snapdragon is sokszor kihagyta az ARM altal tervezet dolgokat. Miert ne csinalhatna az Nvidia egy Apple M1-hez hasonlo SOC-ot?
X86 az egy sullyedo hajo, csak eppen nagyon lassan sullyed, de azert szerintem nem kell aggodnia az Nvidianak. Vagy az arukapcsolast a RISC-V-re ertetted?
-
-
GeryFlash
veterán
Az kemeny. Tehat felunk hogy egy amcsi ceg megveszi a brit eredetu jelenleg japan kezen levo ARM-et. De az hogy Kina mit csinal az Imaginationnel az nem problema
Tudom b. hogy izgulsz az Nvidiaert, de szerintem nincs okod. Vagy elkaszaljak es akkor sporolnak egy rahedli penzt az Nvidianak, es utana vagy terveznek ok is ARM chipet vagy mivel hogy tenyleg pacban lehet az ARM a piac inkabb a RISC-V fele fordul. Igazabol mind1. Olyan szerintem nem lesz, hogy az ARM-t megveszi Kina, es a piac ne valtana RISC-V-re.
-
beteszem ide is, hátha van valakinek véleménye a dolgoról. feljebb belinkeltem, hogy az Angolok blokkolhatják az Nvidia ARM üzletet :, közbena Ph-n is jött a hír oda írtam ezt közben Dylan patel nyilvánosságra hozott egy olyan lépést ami eléggé durva :
"
Dylan Patel vezető elemző szerint gond lesz , ha elkaszálják az üzletet az ARM mal. Be vannak fékezve a kifizetések, blokkolva van a fejlesztési büdzsé , a részvényre bontás / tőzsde nem fog segíteni nekik.
plusz közben történt egy olyan rejtélyes és érthetetlen lépés az Angolok részéről amit senki nem ért , a kínaiak megveszik a Newport Wafer Fab-ot korlátozások nélkül ..
Poltikai áldozata lesz az ARM ból :"UK considers blocking Nvidia Arm. Seems politically irrational.
EU or China could/maybe should block, UK no.
If the deal fails, Softbank cuts jobs and lists it on the NYSE, eventually Arm may move to Austin HQ.
With Nvidia they demand HQ remains and jobs.
What's more puzzling is they allowed Imagination to be taken over and all the IP transfered to China with no restrictions.
They are allowing the Newport Wafer Fab, the most advanced and largest semiconductor fab in the UK to be bought by China,
The UK Govt needs their head checked! -
Busterftw
nagyúr
válasz
GeryFlash #43518 üzenetére
Az OEM-eknek inkabb fontosabb, hogy jojjon uj CPU.
Az Intel roadmap szerint 2021-2022-2023, tehat minden evben 1 CPU gen, most az mar reszlet kerdes, hogy nem 12 honap pontosan.Plusz ugye a Raptor Lake inkabb az Alder Lake "Zen3+"-ja lesz, mintsem Zen4.
A Meteor Lake szerintem csuszni fog ami kicsit hulyeseg mert nincs konkret megjelenesi datum.Az Intelnek fesziteni kell a tempot hogy minel elobb zarja az ollot.
A tobbseg meg ugy sem valt evente procit. -
Alpi.
addikt
Dehogy csúszik [a gyártástechnológia] !!
Vagy így, vagy úgy, de lesz 7, lesz 4 ! Ha nem Nanométer, hát akkor Manóméter ! -
Petykemano
veterán
válasz
GeryFlash #43518 üzenetére
> Nem az elkeszules szempontjabol tartom irrealisnak,
> hanem a letjogosultsagat kerdojelezem meg
Miért?
Elméletileg az AMD idén év végén, legkésőbb jövő év elején kiadja a Zen3D-t (ami lehet, hogy 7nm, lehet, hogy 6nm, lehet, hogy Warhol, lehet, hogy nem, lehet, hogy Zen3+, lehet, hogy nem, mindenesetre valószínűleg B2 stepping)Ezzel fog versengeni az Alder Lake.
De az AMD már többször elmondta, hogy eltökéltek a Zen4 2022-ben történő kiadására. (Ami általában először desktopra szokott megtörténni, de lehet, hogy nem, lehet, hogy v-cache-sel érkezik, lehet, hogy nem.)
Ha az AMD zen4-e hoz mondjuk 20-25% IPC-t még 2022-ben kiadva, akkor az az Intel a Raptor lake-kel (valamivel fejlettebb cove magok az egyszálú teljesítmény növelése érdekében és +8 atom mag a többszálú teljesítmény növelése érdekében) épp megfelelően tudhatja kezelni. (ami vagy elég lesz, vagy nem)Arra gondolsz, hogy minek?
Amikor fél évvel később jön valami, ami új gyártástechnológián készül?Nem tudom, én készítenék tartaléktervet arra az esetre, ha az új gyártástechnológia csúszik, vagy nem jó a kihozatal.
-
GeryFlash
veterán
válasz
Petykemano #43516 üzenetére
Nem az elkeszules szempontjabol tartom irrealisnak, hanem a letjogosultsagat kerdojelezem meg
-
Petykemano
veterán
válasz
Petykemano #43511 üzenetére
CEO of Jansen Products
[link] -
Petykemano
veterán
válasz
GeryFlash #43513 üzenetére
> Engem ez az Alder Lake 2021 Q4- 2022 Q1 lepett meg, az hittem elobb jon.
Előbb jön.
Október végén lesz a bejelentés, novemberben már vélhetően kaphatók lesznek a K-s változatok. (értelemszerűen a szűkös kínálatra és a nagy érdeklődésre tekintettel drágán.)> hova, meg minek jon egyaltalan a Raptor Lake, kinek fog az kelleni?
Lehet, hogy a tile-based fejlesztéssel az Intel is fel tud gyorsulni.
A Tiger lake eléggé régóta piacon van - a 4 magos. a 8 magossal nyilván azért kellett várni, hogy javuljon a kihozatal. Ezzel arra utalok, hogy a Golden Cove szintén elég régóta kész lehet 10nm-en. A Raptor lake-ben az atom magok nem frissülnek, csak számosságuk duplázódik.
Tehát nem látom irreálisnak a jelzett 22Q3 / Q4 rajtot.Ami nekem korainak tűnik az inkább a Meteor Lake. Az új node, új cove és atom mag is. Ha valami, inkább az csúszhat.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy az intel szokott mostanában azzal trükközni, hogy új node-on először kisebb magszámú sku-t hoz ki, illetve hogy először mobilra hozza ki.
-
GeryFlash
veterán
válasz
Busterftw #43514 üzenetére
Azert kivancsi leszek hany ember illetve hany OEM fog barmit epiteni a Raptor Lake-re. Akkora sikere lesz mint az ocska Rocket Lake-nek, amire a legnagyobb OEM-ek is fel evvel a kiadas utan reagaltak, pl HP-nal (de leeht a DELL-nel sem) meg mindig nem lehet kapni 11. genes gepet. Teguk fel a 2022Q1ben par teljes palettaval rendelkezo gepeket lereagaljak az OEM-ek 2022Q2-Q3-ra. Akkor hova fog jonni a Raptor Lake, ha 2023 Q2-ben biztos jon a Meteor lake 7nm-en.
Amit mondani akarok: nem lesz piaca a raptor lakenek, annyira osszetorlodnak a dolgok es annyira nem ad sokat az Alderhez kepest, mikozben varhatoan a meteortol meg jocskan le lesz maradva.
-
Busterftw
nagyúr
válasz
GeryFlash #43513 üzenetére
Errol volt hir, hogy a K-s verziok johetnek Q4-ben, jovo el elejen meg a "kisebbek".
Oktober meg siman jo, nem terne el az eredeti tervtol.Intel driverben a Windows 11 elvileg oktoberben jon, az uj utemezo miatt kizart, hogy elobb rajtoljon az Alder Lake. Szerintem oktober bejelentes lesz es novemberi launch.
Raptor Lake johet ugyanigy 1 evre ra, aztan a Meteor Laket bejelentik ev elejen es aruljak mondjuk majusban.
Volt mar ilyen. -
GeryFlash
veterán
válasz
Petykemano #43512 üzenetére
Oda akartam eloszor, de lattam milyen doglott az a topik, havonta 1-2 aktivitas
Engem ez az Alder Lake 2021 Q4- 2022 Q1 lepett meg, az hittem elobb jon. Arrol volt szo hogy a 7nm Meteor Lake 2023 elejen jon. Most az is Q2, de nem ertem igy hova, meg minek jon egyaltalan a Raptor Lake, kinek fog az kelleni?
-
Petykemano
veterán
válasz
GeryFlash #43510 üzenetére
(Ezt lehet, hogy az intel találgatósba kéne inkább)
Mindenesetre szerintem az lenne különösen izgalmas, ha ebből HEDT(esetleg szerver) processzort csinálnának:
A képeken úgy tűnik, 8db atom mag elfér 2db nagy mag helyén. A lapkaméret kb 50%-os növelésével hozzá tudnának adni még legalább 8 atom clustert. Az hely szempontjából ez még mindig elég takarékos, miközben 8/16 + 40 magot jelentene. -
Petykemano
veterán
válasz
Petykemano #43450 üzenetére
3DFX: Jansen Products
A videokardz szerint trollkodás. (Jansen~Jensen)
Viszont fura, hogy senki nem indított eljárást a brand illetéktelen használata miatt. -
GeryFlash
veterán
-
válasz
tisztelturam #43506 üzenetére
Annyiban igazad van, hogy ebben a nyerészkedős helyzetben normális ember számára nem opció bármit is venni, így kevésbé lehet érdekes bármilyen technikai részlet vagy akár csak találgatás, mert nincs tétje.
Ugyanakkor sokan azért mégis figyelemmel kísérjük a dolgokat, beszélgetünk róla, már csak azért is, mert érdekel minket, mit nem fogunk megvenni még egy ideig.
-
Busterftw
nagyúr
válasz
tisztelturam #43506 üzenetére
Nagyon sok embernek es kb senkinek sem jo, ez nyilvanvalo. Errol beszelni es panaszkodni allandoan viszont nem jo, foleg mert kb egyik topik sem errol szol es a helyzet nem lesz jobb ettol.
De ennyi erovel ne beszeljunk semmirol ami a vilagban tortenik, mert valakiknek mindig tul draga lesz.
Meg megjelenes sincs es hivatalos arak se Inteltol, de ugy se tudom megvenni.
Mi az, hogy atlag ember? Mi az, hogy rendes ar? Ami neked megfelelo? Amennyit te adnal erte? Ez mind nagyon szubjektiv.Ertem, hogy frusztralo a helyzet, de allandoan panaszkodni felesleges. Raadasul kb minden topikban mar 1 eve kb.
-
Busterftw
nagyúr
válasz
tisztelturam #43504 üzenetére
Kb mindenkit, akit erdekel a tech.
Vagy ez hogy mukodik, akit erdekel minden ami auto, az csak arrol olvasson amire penze van? Autos magazin van, olyan nincs, hogy Autos magazin 500ezerig vagy Autos magazin 20-40 millioig.
No offense, de kicsit unalmas minden topikban ezt olvasni toled. -
tisztelturam
aktív tag
válasz
Petykemano #43503 üzenetére
Szerintem kár számolgatni és találgatni az intel kapcsán.
Bárhova is jön ugyse lesz kapható "rendes áron" , így meg kit érdekel mit tud?
-
Petykemano
veterán
Számoljunk:
6600XT Geekbench opencl: 76661
Ez 160W, 32CU (2048 shader), ~2.5GhzDG-128EU: 13710
Legyünk rettenetesen jóindulatúak és tételeezzük fel, hogy ez a SKU5,
vagyis 25W, 96EU (768 shader),Tételezzük fel, hogy linerárisan skálázódik a teljesítmény az ismert EU számokkal (ami persze nyikván nem igaz, mert a frekvencia is számít)
Akkor a következő pontokat kapjuk:
SKU4 (1024 shader): 18280
SKU3 (2048 shader): 36560
SKU2 (3072 shader): 54840
SKU1 (4096 shader): 73120Ha még jobban jóindulatúak vagyunk és azt feltételezzük, hogy az SKU4 és SKU5 frekvenciája megegyezik az SKU3-éval, tehát alacsony, akkor esetleg az SKU1 és SKU2 számait megszorozhatjuk az SKU3-hoz képesti frekvenciatöbblettel.
SKU2 (3072 shader):54840~68000
SKU1 (4096 shader):73120~9000070000-90000 pont 120W-ból (amihez persze még hozzájön a VRAM + egyebek) nem kiemelkedő, de nem is annyira rossz.
További TDP keret bővítéssel (180W + VRAM) asztali verzióhoz talán még 10-15%-ot rá lehet pakolni. Bár szerintem a 3080 és a 6800 is elérhetetlen távolságban van.
-
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
A topikban az OFF és minden egyéb, nem a témához kapcsolódó hozzászólás gyártása TILOS!
Megbízhatatlan oldalakat ahol nem mérnek (pl gamegpu) ne linkeljetek.
- HYNIX 2GB DDR3 RAM eladó
- LG 42C4 - 42" OLED evo - 4K 144Hz - 0.1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync - HDMI 2.1 - A9 Gen7 CPU
- REFURBISHED és ÚJ - HP Thunderbolt Dock G2 230W docking station (3TR87AA)
- Új és használt laptopok , üzletitől a gamerig , kedvező áron. Garanciával !
- Samsung Galaxy S23 Ultra 5G / 8/ 256 GB / Gyári független / 12 Hó Garancia
Állásajánlatok
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged