- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- bitpork: Augusztus 2- szombat jelen állás szerint.
- eBay-es kütyük kis pénzért
- sziku69: Szólánc.
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Chosen: Canon 5D II - portrézás 2025-ben
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Geri Bátyó: B550 szűk keresztmetszet, de mi és miért?
- Fogkefe: elektromos vagy manuális?
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
-
LOGOUT
Opel topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
diablo1984
veterán
válasz
_seth_ #25185 üzenetére
nyugi, amelyik fényszóróból kilát az izzó, azokat mindig megtalálják a szűk pupillájú egyedek! én is mikor lemosom a teherautó fényszóróját, akkor jönnek a flash-ek, pedig csak tiszta és virít.... vannak gyökerek, de most járjak koszos fényszóróval, vagy sárga plexivel? emberek 30%-a sötétben csak távolságival jár, mindegy neki, hogy szembe villogsz, ő tompítottal még az utat sem találja meg, még autópályán sem.....
-
_seth_
veterán
válasz
Jim Tonic #25196 üzenetére
3-an néztük és nem angol
Akitől vettem is itthon használta + Első alkalommal is néztük, hogy rendben van-e és mint írtam a vetített kép a képen láthatóval megegyezik. A műszeren nincs is fordítva vonal sem csak a hazai szabványnak megfelelően
(Jah, pár hete műszakin is megnézték, ott is rendben volt, eddig nem láttam olyat, hogy műszert gurítanának elé de most még ilyet is csináltak már.) -
_seth_
veterán
Csak az tér el ami a furat méretéből eltérő a többi megegyezik teljesen.
Termosztátot neked is érdemes cserélni ha nem tuti a hőmérséklete, még a hangja is más ha 90 körül áll fixen a mutató, sem felette sem alatta nem tuti. Szelepfedél tömítésre pedig loctite tömítőpasztát tudom ajánlani, kinyomós flakonban van bírja az olajat és a hűtővizet, megszáradva pedig rugalmas de tartós gumi felületet ad. Én alig tudtam levenni a szelepfedelet miután kicsavaroztam annyira összetartotta ez a paszta, kb 250-400 ml egy flakon de sokáig elég és ez a legjobb belőle.
Érdemes még megnézni, hogy a generátorvédő fent van-e az autó alján, télen ott sok latyak jut be és képes tönkretenni a szíjakat, gyárilag lennie kell ilyennek de ki tudja megvan-e még.Jim Tonic: de EU-s a fényszóró, utángyártott bár de tökéletesen hozza a nekünk megfelelő vetítési képet
-
_seth_
veterán
Osram Night Breaker H7-es izzókról van szó, szerintem nem plus verzió mivel azt nem írtam oda anno mellé bár a net csak plus verziót dob ki belőle aminek 1500 lm a fényárama, E jelzéssel pedig H7-es izzó 1500 lm +/- 10% lehet tehát belefér még az 1650 is akár ugyanakkor nem a fény erőssége itt a gond hanem, hogy villognak mintha őket világítaná. Az is eszembe jutott, hogy mi van ha az utóbb vásárolt fényszóró nem EU szabvány mivel vateráról vettem hanem angol, de nem az ez elsőre látszik a vetített képén ami mértani pontossággal követi az előírt mintát és egyáltalán nincs szórt fénye sem a vonalak felett tehát rendben van. Az új ködlámpák képe is tökéletes, azok is be lettek állítva szépen vonalhoz. Úgy tűnt nem sokan állíttatják be a ködlámpát mert úgy néztek rám mintha valami nagyon nagy hülyeséget kérnék... Viszont nekem kell, hogy jók legyenek mivel sokat közlekedem folyó mellett ahol nagyon nagy köd van kora ősztől késő tavaszig.
Nem bosszantana ha nem közlekedtem volna 4 évig utólagos xenonnal ilyen fényszórókkal úgy, hogy összesen talán ha 10 autós villantott rám az évek alatt lehet sokat mondok és az is inkább csak hídon vagy nagyon rossz úton, ezzel szemben mióta halogén van benne villogtak már pár hónap alatt kb 15-en. A foncsor hibátlan, a lámpatest rendben van, nem is lötyög, a magasság állítás is jól működik szóval nem értem... Ráadásul ültetve is van az autó nem, hogy nagy SUV lenne ami valóban vakít közelről... az enyém lámpái egészen lent vannak.
----
Termosztátot kicseréltem, az "új" blokkon még eredeti GM volt de nem voltam megelégedve vele, az új termosztát is eredeti GM valamint a tömítése is, ezzel hamarabb melegszik, felmegy 90-ig mutató szerint majd kicsit visszaesik gondolom amikor nyit ezután tartja kb 88-90 körül szépen, délután megyek vele egy hosszabb utat majd kiderül mit tud pontosan. Az utángyártott tömítéssel szemben ezzel nem ereszt, az előzőt loctite tömítővel kellett feltuningolni, hogy jó legyen.
Alapjárati motor tömítését is lecseréltem új GM-re, a régi már eléggé el volt használva, nagy eltérés nincs ezzel sem.
Szelepfedél Erling került bele viszont a kis kerek bogyókat nem adták vele a csavarokhoz ami nem okozott gondot, ment oda is a speckó loctite tömítő valamint az új tömítés alá is + a szelepfedélre is követve a tömítés vonalát, kis száradás után össze is raktam. Ez is majd délután derül ki mennyire lett tuti. -
_seth_
veterán
Adott egy B vectra jól működő fényszóró magasság állítóval, nem bemattult jó szép állapotú fényszórókkal, bennük már nincs xenon csak halogén abból is csak night breaker szóval semmi kínai cucc.
Elvittem beállíttatni még nyár elején a fényszórókat, tekertek is rajtuk bár nem kellett sokat, a ködlámpák már régiek voltak és cserélve lettek most azok is be lettek állítva. Előzőleg is jók voltak a "műszer" szerint, most is viszont mégis van, hogy rámvillognak este. Most ismét beállíttatva is tekergettek rajta de cask minimálisan, ha megint villognak mit csináljak vele? A fényszórók vetítési képe olyan mint ahogy az a nagykönyvben meg van írva. A keréknyomás ugyanaz mint előzőleg, a súllyal is számolok de akkor is villogtak ha csak én ültem az autóban mindenféle csomag nélkül.
-
Imy
veterán
válasz
Findzs #25178 üzenetére
Ez mindkető igaz!
-volt egy széria, amire volt visszahívás a vezérmű tengely csavarok miatt (nem volt meghúzva, és falazulhatott)
-a műanyag csonkot érdemes csarélni (kb 2007-ig a XEP motorokba - Z12XEP, Z14XEP), mert műanyagból volt a csonk-szívótorok-twinport szelepek, egy idő alatt beadhajtja a kulcsot, de az inkább 200e+-nál jöhet elő, de nem annyira jellemző
-
Ehh...
Tegnapelőtt megcsináltattam a nagyszervizt (vezérműszíj, hosszbordás szíj, görgők, olaj, szűrők cseréje) erre ma nagyon nehezem volt csak hajlandó beindulni a kocsi. Reggel hidegen viszonylag jól indult; elkapta elsőre, de miután bevittem a lányom az oviba (kb 5 perc út) utána kellett vagy 4-5x 10 másodpercig köszörülni mire nagy nehezen beindult. Aztán bementem a városba (kb. 1 óra volt) és ott már nem volt hajlandó beindulni mikor el akartam indulni kb. negyed óra állás után. Aztán otthagytam a kocsit. Délután visszamentem érte akkor nagy-nagy nehezen elindult (persze már bikázni kellett)
Valami olyasmit sejtek, hogy valahol belevegősödik, mert az indítózások végére más lesz a hangja és akkor be is indul.
Tudtok esetleg tippet adni, hogy hol nézessem meg a szerelővel? A magasnyomású rendszer előtt vagy utána?
Halottam egy tippet, hogy a CR cső végén lévő légtelenítő szelepnél lehet a gond (a hűlő és visszafolyó üzemanyag levegőt szív be onnét) Erről mi a véleményetek?
-
Findzs
addikt
opel típushiba lista, elég érdekes hibák is vannak: [link]
pl:
"Z14XEP motorokban a vezérműtengely lefogató csészék fellazulnak (gyárilag alig van lehúzva vagy nincs is), a kipufogó oldali vezérműtengely eltörik akár 30-40.000 kmnél!. Ha még nem volt ellenőrizve, érdemes!"
"Emellett a gyári twinport láncos (Z10XEP, Z12XEP, Z14XEP) vízpumpákon van egy kicsi műanyag vízcsőcsonk, ami rendszeresen eltörik. Ez nem is volna baj, csak általában későn veszik észre és besül a motor. Érdemes kicserélni fémre, amíg nem késő!"
-
TasiA
senior tag
válasz
Jim Tonic #25172 üzenetére
Mondjuk ebben igazad van, 135 ezer volt az anyagár így első körben: pár szilent, lambdaszonda, veztengely jeladó, olajak ,szűrők, vezérlés, szíjak, izzók a műszerfalban, hátsó szélvédő ragasztás, futómű ellenőrzés, főtengely szimering, szelepfedél. Eddig ennyi. Most, hogy csörög csattog, voltam a bontóban, szétszedtem egy valós 160 ezer km-es 1.8-ast, olyan mintha most jött volna a gyárból, se olajsár, se semmi. Van kopásmentes 2 veztengely, 16 hidrotőke, légtömegmérő, marék biztosíték, apró patentek, szir-szarok, csatlakozók. ezért fizettem 20 eurót
-
mikoljan
tag
Sziasztok,
Lassan motorolaj csere előtt állok. A szerekezet 250800 km-nél áll. Dexos2 minősítéssel milyen olajat ajánlotok, 5W30 csuroghat bele?
Köszi!
Remélem nem indítok el háborút...
Szerk: Z14XE
-
TasiA
senior tag
válasz
Jim Tonic #25166 üzenetére
Hali! Igazad van, elmaradt!!
3 hete vettem, de igazán csak most hétvégén ültem bele,addig az üzembiztossá tétel volt a lényeg, nehogy gond legyen vele a hosszú utakon. Egy X20XEV B Vectra kombit vettem, "Irmscher" verzióban.
itt van róla 1-2 fotóKicsit fura még és vannak apróságok, de alakul. Jelenleg kormány holtjátékkal küzdök, amit az okoz, hogy az a csuklós toldó (vagy hogy fogalmazzak) kotyog ami a kormányrúd végét a kormányművel összeköti. A csuklókban is van egy pici lógás, de inkább, ahol egymásba csúszik a két vas, ott kotyog ide oda.
ez az a szarAkkor kapott motormosás jelleggel 5W-40-es Castrolt, azonnal előjött a hidrotőke csattogás.
Egy kicsit kínlódok és sajnálom az öreget, azzal soha semmi gondom nem volt. (lehet fiatalabbatt kellett volna néznem, vaalmi H Astrát, C vectrát, nem tudom, majd kiderül)
-
TasiA
senior tag
Hali! Hol van ez a fentebb említett cím? Eladtam az öreg gázos vasat az új meg benzinnel horror áron közlekedik. Nekem speciel 15-20 ezer km alatt jön vissza az ára egy 200-ezres szettnek. Egy oda vissza haza utam 250 euró benzinnel, 160 gázzal. Nagyon nem mind1 és ez csak a hazaút. Ez a 160 ezres beszerelés nagyon érdekelne!!!
-
-
zso79
őstag
válasz
gaben75 #25150 üzenetére
Ott van a leírás a pdf-ben. Mindent lehet a kormányról állítani, amint beleptél a menübe a hangerő görgővel tudsz váltani a funkciók között, a nyilakkal tudod változtatni az értékeket. Amúgy az Alpine-hoz is ugyanez a kütyü való, csak a fejegységhez megfelelő kábel kell hozzá. Kb. 1500Ft-os tétel.
-
zso79
őstag
Nem szeretnék hirdetni, de eladtam szeretett Astra H-mat és megmaradt egy szinte új JVC fejegység és Connects2 kormány interfész. 100%-ban kezelhető marad vele a fedélzeti computer. Zafira B-be és Vectra C-be is használható. Ha valakit érdekel, vagy csak kérdése lenne keressen meg bátran privátban.
-
bzoly
aktív tag
Sziasztok,
Azt meg tudnátok mondani, hogy miért van az, hogy 3 féle szivagyújtó töltőt kipróbáltam a G Astrában és mindegyik kiesik a helyéről? Más autónál még nem találkoztam ezzel... Ennek nem kéne szabványak lennie?
Köszi
-
OrLiX
tag
válasz
KillHates #25136 üzenetére
Szia!
Tudom, hogy programozni kell még.
A legnagyobb baj az, hogy bekábelezem én, ha van hozzá leírás.
Amit találtam leírás nálam nem játszik, mert olyan pontokra mutat, ahova már más érzékelő be van kötve.Tehát olyan, mintha nekem másképpen lenne pár dolog bekötve az UEC-embe. :-)
-
HWSW
tag
válasz
KillHates #25139 üzenetére
2006-os Swiftbe még karbis lenne az 1.3? Nem hinném.
Ha kicsit is utánanéznél, mielőtt ostobaságokat írnál, akkor rájönnél, hogy a STAG-4 Plus nem karbis autókba kell.
Tisztában vagy miből áll egy beszerelés? Az LPG-s ECU-nak nem sok infó kell: benzin üzemű injektorok befecskendezési időkre, valamint a lambda értékre. A többit majd ő kimatekolja. De ha nincs megfelelő szorzó beállítva (szartak a finombeállításra) az injektálásnak, akkor bizony erőtlen lesz a verda, szar a keverék, és elindulnak az urban legendek, hogy ilyen meg olyan kenő rendszer kell, HF csere kell, ha gázt használsz.
Imi barátod meg gyanítom megtalálta a "legjobb" műhelyt, ahol LPG-t szerelnek be. -
Nézzétek; nem én szereltettem be a gázt, nekem is mondta az Imi barátom haverja, hogy majd 600 ezerbe állt meg neki a beépítés (ami ezek szerint eléggé gáz
) Azt, hogy viszont szétszalad a ménes gáz-üzemben az Imi barátom mondta és ő megbízható forrás.
A többi meg már matekolás; hogy X összeg Y spórolással Z idő alatt térül meg...Azért hozzátenném, hogy szerintem ezekbe az új CAN-buszos autókba még egy qrva ködlámpát is beszereléséhez is kell egy informatikus
Úgyhogy gyanítom, hogy nem annyiból áll bedobni a gáz szettet mint egy 1.3-as karbis Suzukiba...
-
Imy
veterán
válasz
KillHates #25110 üzenetére
Van pár dolog, ami hülyeség...
Egy barátomnak van. Baromi erőtlen lesz a gáztól az 1.4-es. - ha jól van beállítva akkor NEM, akár még alacsonyabb fordulaton nyomatékosabb is...
Ha korrektül szerelteted be a gázt akkor olyan 400 és 600 között áll meg az egész (munkadíjjal együtt) MAX 250e, pl a Bp-i medicar, a Pécsi gázautó is Landirenzo parner, az utóbbi a magyar referencia szerviz...és ők sem 400e-ért szerelnek..
és olyan 100 ezer kilométer futás alatt termeli vissza az árát, (kb 600,- Ft-ot tudsz spórolni 100 km-enként) de kényessé fog válni az egyébként gondozásra igénytelen motorod.
100e km az azért nem nagyon igaz, attól függ, hogy mennyiért szerelteted (400e hülyeség) és mennyi nálatok az LPG, és hogyan alakulnak a fogyasztások, de benzinhez képest 15-20%-al több fogy LPG-ből, és használattól függően 0,5-1L benzin is fogy. Amióta drágult az LPG jövedéki adója, és olcsóbb lett a benzin, így nem sok marad meg, de aki adóemelés elött 1 évvel beszereltette, azoknak általában már csak 'visszatermeli' a pénzt. Nekem 35e km alatt térült meg. És éves 20e km futás alatt nem szabad beletenni, de inkább 30-40e-nél, a mai áraknál. -
-
Szerintem Tech2-vel is fel kell okosítani az UEC-et... Nem elég bedrótozni. Én a sötétedős-esőérzékelős visszapillantóval jártam így. Felraktam, szépen besötétedett mikor áramot adtam neki és szépen úgy is maradt. Az esőérzékelőt akár víz alá is nyomhattam az akkor sem kapcsolta be az ablaktörlőt
Szépen visszavittem a bontóba, hogy rossz az egész... Aztán pár nap múlva felokosított az autóvillamosságis haverom, hogy nem elég feldugdosni mindenféle csicsamicsát a kocsira azt "meg is kell mutatni" a computernek
-
OrLiX
tag
Sziasztok!
Hátha tudtok segíteni.
Egy Opel Astra H Caravanról van szó. GID kijelzővel.
Belefogtam a Check Control (ellenőrző elektronika) nevű extra utólagos beépítésébe.
Addig jutottam, hogy megvannak az érzékelők, helyükön is vannak. (ablakmosó tartály, kiegyenlítő tart.)Programozás már volt egyszer, az izzókra jelez is a kocsi.
De...
Megpróbáltam az érzékelők kábeleit bekötni az UEC-be, de sajnos a neten fellelhető leírások nem segítenek.
Például ez sem.
Ugyanis a Coolant level, és Washer bottle level helyekre nálam már van kötve vezeték.Kipróbáltam, elvágtam az egyiket, mire az üzemanyagszint mérőm hibába fordult, nem mutatta a szintet és nem is írta a megtehető távot. Tehát oda nem köthetek, ahová kellene.
Van-e valakinek tapasztalata e téren?
Esetleg meg tudjátok-e mondani, hogy hová kell ilyen esetben kötni az érzékelőket?
Vagy így jártam és nem fogom tudni bekötni?Válaszokat előre is köszönöm!
-
Imy
veterán
Szia!
Én 60e km-nél tettettem bele LandiRenzo Omegas-t.
~95e km körül tettem bele egy Flashlube szelepkenőt. Hogy mennyit ér, passz. Pár ember megszívta, a klubból, mert szelepszorulásuk volt. De ez LPG nélkül is előfordul, főleg ha sokat megy valaki városban, és nem pörgeti.
Most 113e-nél tartok.
Eddig 97e km-nél egy lambdaszonda hiba volt. Én cseréltem szűrőket.Eddig probléma mentes.
Ha bármi tapasztalat kell, keress privátban. Szívesen segítek.
-
hdman
őstag
Akkor csak nekem van elcseszett izlesem.
Mindenkinek tetszik, csak nekem nem
-
hdman
őstag
Na, feltettem a csunya teli felnit
-
HWSW
tag
válasz
zolikaDB #25113 üzenetére
Nem is a Szotyorin van a legjobb LPG-s Debiben.
Egyébként ez a felső kenő elérte hatását, ma már mindenki be akarja szereltetni, holott szvsz. egy nagy bullshit. A szelepek nem attól égnek be, mert nincsenek hűtve. Be kell állítani az LPG-s keveréket jól és kész.
Még jó, hogy az autóm nem tud olvasni, mert ha ezekre rájönne, akkor holnap sarokba állítana, és követelne magának HF cserét. Sőt, nem is egyet, hanem min. 2-3-at a hibamentes* közel 200e km-ért.x16xel
* LPG-re visszavezethető -
zolikaDB
veterán
Debrecen legjobb gazosanal, a Szotyori utcan, legnagyobb potkerektartallyal a legfullosabb, olajzos rendszer lett volna nekem 250e HUF. Opelforumon amugy van LPG topik, ott nezelodj.
Kollegam 1.6-osat isteniti, Zavoli gazszettel.
Akartam, de nem ugy alakultak a dolgok. Amugy, igen, ha ennyire kozponti kerdes a fogyasztas, akkor el kell adni es a gaz arabol rendbeszedni egy valamilyen dizel autot. Ha te gazositasz, elonye, h nem ulsz fel egy uj szoporollerre, hatranya, h a nem jol belott gaz miatt lesz egy szoporollered. Joparan a totalcar-os LPG dokinal vegeztek, igaz azota van egy tokeletesen mukodo, jo aron autozhato kocsijuk. -
válasz
Findzs #25109 üzenetére
rider-eseknél nézted? Én ott rendeltem; utastér hótálcákat, kombiba való csúszásgátlós csomagtér-tálcát, és a motortér alá való felfröccsenés gátló műanyagot (mert alul úgy kilóg a főtengely ékszíjtárcsa, hogyha egy mérettel kisebb kereket raknék a kocsira, akkor bal első kerék már nem is kellene
) mert télen a latyak szereti megenni a hosszbordás szíjat! Ez az egész szett 26 ezer volt. Úgy tudom a gumi laffantyú sem több náluk 3-4 ezernél / pár.
-
Egy barátomnak van. Baromi erőtlen lesz a gáztól az 1.4-es. És fontos, hogy olajozót is beszerelj, mert kényes a 16 szelepes a szárazságra. Ha korrektül szerelteted be a gázt akkor olyan 400 és 600 között áll meg az egész (munkadíjjal együtt) és olyan 100 ezer kilométer futás alatt termeli vissza az árát, (kb 600,- Ft-ot tudsz spórolni 100 km-enként) de kényessé fog válni az egyébként gondozásra igénytelen motorod.
Ha teheted, add el és vegyél egy ISUZU dízelt. A 8 szelepesek igaz, hogy gyengébbek, de ott még nincsen kettős tömegű lendkerék-mizéria, adagolós és nem közös-nyomócsöves, nincsen 200 ezres porlasztócsúcs csere sem. Borzasztó lesz a hangja (alapjáraton varrógép, pörgetve Zetor traktor) de a 4-5 literes fogyasztással kárpótol a vibrációért és a kelepelésért. -
Findzs
addikt
sárfogó gumikat kéne vennem a g astrámhoz tudtok olcsóbbat valahol?
cromax clubtag ár alatt?
köszi
-
nzozz
aktív tag
Sziasztok!
Milyen tapasztalataitok vannak Z14XEP (Astra G) motorok LPG -s üzemeltetésével kapcsolatban? Fogyasztás, teljesítmény, problémák, stb.?Köszönöm
-
adidas4death
aktív tag
Valakinek volt már szerencséje C-s Corsához?
Anyának gondolkodom ilyen autó megvételén, olyan 700-750k lenne a keret rá. Tud esetleg valaki róla valamit? Miket kell nézni rajta ha esetleg vennék egyet, milyen az alkatrész ellátottság (és persze ár) hozzá, mennyire megbízhatóak stb... infó érdekelne róla.Előre is köszi a segítséget.
-
Ha azt veszem előtte, hogy a Suzukim bepuszilta a 9-9.5 litert akkor hamar nullszaldós lesz az autó csere
Mondjuk, holnap viszem vezérműszíj-szűrők-olaj cserére, de szerencsére meglesz olyan 70 ezer körül. Így, hogy eladtam a 17-es szekérkerék felniket lesz miből beruháznom, de inkább beáldoztam a jó kanyarfekvést egy motorgenerál helyett... -
Hogy valami jót is írjak a varrógéphangú rettenetemről:
Túrtam neki egy kicsit így megbüntetett 3.9-el:
Két hete volt az akku levéve a szerelőnél azóta ennyit mentem vele:
Tegnapelőtt tankoltam tele (60 literes) ennyit menne el gondolom:
Egyébként nem egy stresszes előzőgép és én sem vagyok egy ólomlábú, de azért ez a fogyasztás meglepett.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- BMW E39 - 540i V8 Touring - Komplett Motor Felújítás, Friss Műszaki, Hibamentes
- Gyeon Q2 autó kerámia bevonatok TOP Áron! + ajándék
- Új Ctek D250TS premium 12V/24V auto akkumulátor töltő 10A/200Ah - 5 év bolti garival! -
- Immax - EV utazó töltőállomás elektromos autókhoz AC Type 2 32A/380V 22kW + dugó 230V 5m Wi-Fi Tuya
- Radon Cragger 29" L Trail Hardtail MTB
- AKCIÓ! Dell Optiplex 5060 TWR számítógép - i5 8500 16GB DDR4 256GB SSD 500GB HDD UHD630 WIN10
- Samsung Galaxy S23 Ultra 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Fujitsu USB Port Replicator PR09 docking station (1x5K vagy 2x4K felbontás) (DisplayLink)
- Hp USB-C/Thunderbolt 3 dokkolók: USB-C Universal, G2, G4, G5, Hp Elite/Zbook- Thunderbolt 4 G4
- Lenovo Thunderbolt 3 kábel (4X90U90617)
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged