Hirdetés

2024. június 18., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  Technika, hobbi, otthon  »  Napelem

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-12-13 03:32:25

LOGOUT.hu

Általánosságban a napenergiáról (alapinformációk)
Kezdjük Ádámtól, Évától! Napenergiát nagyon sok mindenre lehet hasznosítani, nagyon sokféleképpen, de ezek közül a legelterjedtebb a napelem és a napkollektor.
Napelemmel villamos energiát lehet előállítani, napkollektorral hőenergiát állítunk elő, amivel vizet vagy levegőt lehet melegíteni, amit a használati meleg víz melegítésére, vagy épp fűtésrásegítésre lehet használni. Utóbbi előnye, hogy rendkívül magas hatásfokkal (<95%) tudja a beeső napsugárzást hasznosítani, hátránya, hogy akkor adja a legnagyobb meleget, amikor süt a nap – jellemzően amikor nincs rá szükségünk (nyáron)! Mosodáknak, autómosóknak (ahol sok hőenergiára van szükség nyáron is) ideális befektetés! Háztartásoknak már több problémát hordoz, mint előnyt, mert a nyáron keletkezett energiával valamit kezdeni kell, különben néhány év alatt saját magát fogja károsítani a rendszer!
Könnyű megjegyezni, hogy melyik-melyik, mert anno iskolában majdnem mindenkinek volt napelemes számológépe! Ez a topic a napelemekről szól! ;)

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#25051) varek


varek
csendes tag

Rövidesen felkerülnek a napelemek a tetőre. Aggódom mert a tetőhéjazat bituzsindely a tetőtér pedig belül burkolva van Kérdésem, hogyan fogják a szarufákhoz rögzíteni a napelem tartószerkezetét, ha felülről és alulról se láthatók a szarufák. Nem szeretném, ha összevissza lyukaszgatnák a héjazatot mert az beázáshoz fog vezetni

(#25052) nihill válasza varek (#25051) üzenetére


nihill
őstag

Ereszcsatorna van azon a tetőn? Mert az a szarufákhoz szokott lenni rögzítve, abból pedig visszakövethető, hol vannak... de elvileg ezt a telepítőknek kell tudniuk nem neked.

[ Szerkesztve ]

(#25053) tothbe válasza gygalilei (#25050) üzenetére


tothbe
addikt

mikor adtad be az igénylésed? Én januárban, de még nem jött a pénz. Az ELMŰ kis türelmet kért, mikor hívtam őket. De mivel lassan 60 nap is meglesz, asszem ismét telefont ragadok, hogy hassak rájuk.

By(e) Tothbe

(#25054) varek válasza nihill (#25052) üzenetére


varek
csendes tag

Ereszcsatorna van ott láthatók a szarufák, amelyek 1 m távolságra vannak egymástól, de a szarufák másik vége nem látható

(#25055) gygalilei válasza tothbe (#25053) üzenetére


gygalilei
tag

Még decemberben,de az is lehet novemberben..60 nap már rég lejárt.

(#25056) -ZeeZee- válasza varek (#25054) üzenetére


-ZeeZee-
senior tag

Ha minden jól megy, akkor a tetőgerincig egyenesen mennek a szarufák, a telepítő meg fogja találni.

(#25057) asdf_ válasza senki68 (#25049) üzenetére


asdf_
veterán

Köszönöm. Ezek szerint mindössze 8 db., lemezbe (ami nincs 1 mm vastag sem, sőt) hajtott önmetsző csavar tart egyetlen napelemet (szélen, középen kevesebb)? Oké, annyira nagyon nem tud aláfújni a szél, de elsőre ez meredeknek tűnik. Bár nyilván kiszámolták a hozzáértők, de akkor is :)

(#25058) Zolee897 válasza asdf_ (#25057) üzenetére


Zolee897
tag

Én nem tudom, hogy a lemezcsavarok elegek-e (tehát nem rémisztgetni szeretnék), de azt igen, hogy a tető vagy a napelem nem azért repül le, mert alá fúj a szél, hanem, mert fölötte fúj.

Egy tetőt vagy cserepeket azért emel le a szél, mert a tető fölött fúj, ahol Bernoulli törvénye miatt (az áramló közeg nagyobb sebessége miatt) lecsökken a nyomás vagyis a vákuum felfele szívja a tetőt (vagy mondhatjuk úgy is, hogy a tető alatti légnyomás felnyomja a tetőt, mert a vákuum nem tart neki ellent).

[ Szerkesztve ]

(#25059) asdf_ válasza Zolee897 (#25058) üzenetére


asdf_
veterán

Jogos.

(#25060) senki68 válasza asdf_ (#25057) üzenetére


senki68
senior tag

0.55 lemez.
0.35 lemezen nemigazán tart a lemezcsavar.

Nekem trapézlemezen van, minsín, nem aggódom, hogy valami szellő leszedné. Ha leszedi, csak lemezzel jön le.

(#25061) senki68 válasza Zolee897 (#25058) üzenetére


senki68
senior tag

Amit én láttam tetőt amit leszedett a szél, azt csak azért tudta leszedni, mert a széldeszka el volt rohadva, és alá tudott kapni a szél.

(#25062) asdf_ válasza senki68 (#25060) üzenetére


asdf_
veterán

Ez még régi, jófajta, nem az a szemét, amit mostanában árulnak pár helyen. Viszont akkor a minisín helye körül gondolom mindenképp legyen a lemez a tetőlécre rögzítve (jelenleg elég nagyvonalúan van), tehát színben egyező csavarokat kell majd szereznem. Thx.

(#25063) icemad


icemad
nagyúr
LOGOUT blog

Na végre nálam is fent van 12 panel, enphase iq7+ mikroinverterekkel... Meglátjuk.

Are you Baby Shark? No, i'm a motherf*cking hardstyle fish!

(#25064) senki68 válasza asdf_ (#25062) üzenetére


senki68
senior tag

Most is árulnak 2 fajtát, tehát akinek erre az új "szemétre" van pénze az az vesz, akinek meg a "régi jófajtára" az azt vesz. Csak pénztárcafüggő.

Nincs jelentősége, olyan erős az a lemez, hogy ha 20 cm arréb van a csavar nem is veszed észre.

(#25065) Reggie0 válasza icemad (#25063) üzenetére


Reggie0
félisten

Es engedelyeztettel hozza?

(#25066) icemad válasza Reggie0 (#25065) üzenetére


icemad
nagyúr
LOGOUT blog

Passz. Hollandiában élek, mindent a megbízott cég intéz.

Are you Baby Shark? No, i'm a motherf*cking hardstyle fish!

(#25067) Reggie0 válasza icemad (#25066) üzenetére


Reggie0
félisten

Jah, ugy kenyelmes. En engedely nelkul terveztem 1-2 ilyet, hogy az allandoan mukodo eszkozeim fogyasztasat kompenzalja. Egy tabla azert elfer egy erkelyen.

[ Szerkesztve ]

(#25068) liszkai 2


liszkai 2
csendes tag

Németországban egy Kw áram 300 Ft. fölött van, egy liter benzin 1000 Ft.

(#25069) icemad válasza liszkai 2 (#25068) üzenetére


icemad
nagyúr
LOGOUT blog

2 napja tankoltam, 1.94 volt a 95-s benzin. Ma már 2.15 a legtöbb helyen. Hollandiában 2.30-tól indul az ára. Egyik sincs ezer forint..

Are you Baby Shark? No, i'm a motherf*cking hardstyle fish!

(#25070) senki68 válasza icemad (#25069) üzenetére


senki68
senior tag

Én már decemberben 2 euróért tankoltam németországban.
3 hete svájcban 2 frank volt a prémium gázolaj. Ausztriában is 2 euró volt.

(#25071) liszkai 2 válasza icemad (#25069) üzenetére


liszkai 2
csendes tag

Mai árak Németország: Diesel 2.35 =945Ft.
E10 2.29 = 915 Ft.
Amit én is tankolok Prémium E5 2.52 = 1010 Ft.

Áram 0.8 Euro/Kw = 300 Ft.

(#25072) liszkai 2 válasza liszkai 2 (#25071) üzenetére


liszkai 2
csendes tag

Bocs rosszul számoltam az áramot 320Ft./Kw.

(#25073) radio11 válasza liszkai 2 (#25072) üzenetére


radio11
tag

Azért azon az áron már a villanyautó sem nagy üzlet.

(#25074) liszkai 2 válasza radio11 (#25073) üzenetére


liszkai 2
csendes tag

Napelemmel igen. De nincs sok jövője a villanyautóknak, a hidrogén lesz a nyerő.

[ Szerkesztve ]

(#25075) Samott válasza liszkai 2 (#25074) üzenetére


Samott
addikt

Ahh... remelem ironizalsz.A hidrogen harmad olyan hatekonysagu mint a villany.

(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.

(#25076) icemad válasza liszkai 2 (#25071) üzenetére


icemad
nagyúr
LOGOUT blog

Autópályán talán.

95-ös:

Are you Baby Shark? No, i'm a motherf*cking hardstyle fish!

(#25077) liszkai 2 válasza Samott (#25075) üzenetére


liszkai 2
csendes tag

Nem ironizálok, a hidrogén jobban tárolható mint az áram és hatékonyabb mint a benzin és nem szennyező. Eddig az olajlobbi miatt nem fejlesztették,de a háború megadja a lendületet.
Háztartási célra is jól használható lesz, a napelem által termelt áramot hidrogén előállításával lehet majd tárolni és fűtésre is felhasználni akár háztartásonként. Természetesen most még nem, de ki fogják fejleszteni a biztonságos technológiát.

[ Szerkesztve ]

(#25078) liszkai 2 válasza icemad (#25076) üzenetére


liszkai 2
csendes tag

Ezek már nem a mai árak és a mai is kevesebb mint a holnapi. Amúgy az E10-es jól le van gyengítve repceolajjal még az E 5-ös jól használható és tovább tárolható.

[ Szerkesztve ]

(#25079) Tiédetis válasza liszkai 2 (#25077) üzenetére


Tiédetis
senior tag

Aha. Mikor és mennyiért?

A T. rollok hozzászólásait ahogy eddig, ezek után sem olvasom

(#25080) 4Grider válasza liszkai 2 (#25077) üzenetére


4Grider
nagyúr

A zöld hidrogén (amiről írtál), ma még iszonyat drága, jelenleg harmadába kerül fosszilis szénhidrogénből előállítani a hidrogént (szürke hidrogén), ami viszont közel sem környezetkímélő megoldás, és még mindig kétszer drágább mint a legdrágább gázolaj teljesítmény-egyenérték. Szóval a zöld hidrogén maximum a szénhidrogén forrásoktól elzártak számára lehet megoldás, bár a villanyautóhoz képest mindenképpen környezetkímélőbb megoldás lenne, csak éppen sokszoros áron.

(#25081) icemad válasza liszkai 2 (#25078) üzenetére


icemad
nagyúr
LOGOUT blog

Na holnap lefotózom valamelyik kúton.... Bazz... Most látom, hogy ez a napelemes topik... Nem tudom, hogy ennyi off elfér e itt.

Are you Baby Shark? No, i'm a motherf*cking hardstyle fish!

(#25082) 4Grider válasza icemad (#25081) üzenetére


4Grider
nagyúr

A zöld hidrogén előállítása elsősorban napelemre épül.

(#25083) liszkai 2 válasza icemad (#25081) üzenetére


liszkai 2
csendes tag

Ez ugyan napelemes topic de kapcsolódik a napelemhez.

(#25084) liszkai 2 válasza 4Grider (#25080) üzenetére


liszkai 2
csendes tag

Ma még igen de mihez képest? Kerékpár is olcsóbb mint az autó. még az elektromos is. A hidrogén lehet vízből is, sőt. Ráadásúl napelemmel lehet előállítani.

[ Szerkesztve ]

(#25085) radio11 válasza liszkai 2 (#25084) üzenetére


radio11
tag

off
A kerékpár elég jó, csak nem időjárásálló. Viszont a könnyűszerkezetű, akármilyen hajtású autók jók lehetnének (kedvenc filmemben az 1993-as Pusztító című szösszenetben ilyennek képzelték el a jövő járműveit és ha ilyenek lennének valószínűleg jóval kisebb fogyasztása lenne, mint a mai kéttonnás monstre SUV-oknak). Persze ehhez olyan önvezető és vezetéstámogató rendszerek kellenének (technológia szvsz megvan) hogy még véletlenül se ütközzenek így nem kell a kéttonnás vas kasztni az utasvédelemhez, egy hárommázsás modern "velorex" viszont nagyon kevéssel is beérné, legyen az villany, fosszilis vagy akár hidrogén.

(#25086) HunChris válasza liszkai 2 (#25084) üzenetére


HunChris
senior tag

Akkor olvasgass még a hidrogén előállítás hatékonyságról napelemből és a tárolásról vs. akku.

[ Szerkesztve ]

(#25087) liszkai 2 válasza radio11 (#25085) üzenetére


liszkai 2
csendes tag

Nemcsak közlekedünk hanem melegszünk is és legolcsóbban napelem "meghajtású" hidrogénnel ami a jövő zenéje, de el fog jönni nem is olyan soká.

(#25088) Andras6800 válasza liszkai 2 (#25087) üzenetére


Andras6800
senior tag

Tök szupi dolog ez a hidrogén, de nem véletlen van csak 1 koncepció autó belőle.
Azt adom, hogy teherszállításban inkább a hidrogéné a jövő a diesel után és nem az akié. Viszont személyautóban macerás. Tároláshoz masszív túlnyomáson kell tartályba zárni. Nem hiszem, hogy szívesen csücsülnél egy túlnyomásos tartályon. És akkor azt ne is említsük, hogy a tankolásnál is masszívan tömített rendszer kell.

A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!

(#25089) Reggie0 válasza Andras6800 (#25088) üzenetére


Reggie0
félisten

Hidrogen palackot nem is lehet csak ugy venni. De majd most mindenki ulni fog egyen.

(#25090) hódmaci


hódmaci
senior tag

Sziasztok!
Tudnátok sziget üzemű napelem rendszert ajánlani?

1db hűtő/fagyasztó, 2db 80w szivttyú(fűtés) és 2db 10w ledes lámpa amit tudnia kellene ellátni télen is 24h.

Hölgyeim! Azt tesszük a kirakatba ami eladó.:)

(#25091) MrZed001 válasza hódmaci (#25090) üzenetére


MrZed001
tag

Számold ki, vagy mérd meg kb hány kWh kell egy napra. Utána már könnyű a tervezés :)

(#25092) Andras6800 válasza Reggie0 (#25089) üzenetére


Andras6800
senior tag

Nagyon remélem, hogy nem. Nézd meg, hogy akkuval is mennyi küzdés van, hogy balesetnél ne legyen baj. Pedig az "csak kigyullad". (Pl amikor egy balesetes teslat 2 napig pihentettek tartály vízben. Aztán utána is képes volt kigyulladni spontán.) De ez még kezelhető veszély. Diesel BMW is kigyullad. Ellenben ha a hidrogén szökik...

https://e-cars.hu/2019/06/12/bekovetkezett-az-elso-hidrogen-kut-robbanas/

Wikipedia:
"A hidrogén az emberi biztonságra nézve veszélyes anyag, levegővel keveredve potenciálisan tűz- és robbanásveszélyes; míg tiszta, oxigénmentes formában fulladást okozhat. Ezen túlmenően, a folyékony hidrogén kriogén anyag, ennek megfelelően a nagyon hideg folyadékokkal kapcsolatos veszélyeket rejti magában (mint például a fagyási sérülés). A hidrogén számos fémben oldódik, és azon túlmenően, hogy elszivárog, kedvezőtlen hatással lehet rájuk; ilyen hatás például a hidrogén-elridegedés, amely repedésekhez és robbanáshoz vezethet. A külső légtérbe kiszivárgó hidrogéngáz spontán meggyulladhat. Továbbá a hidrogénlángok amellett, hogy nagyon forróak, szinte láthatatlanok, és így véletlen égési sérülésekhez vezethetnek.
Még a hidrogén adatainak (beleértve a biztonsági adatlapot is) értelmezését is számos jelenség torzítja el. A hidrogén számos fizikai és kémiai tulajdonsága a parahidrogén/ortohidrogén arány függvénye (napokig vagy hetekig is eltart, míg egy adott hőmérsékleten eléri a egyensúlyi arányt, amelyre az adatokat általában megadják). A hidrogén detonációs paraméterei, mint például a kritikus detonációs nyomás és hőmérséklet, erősen függenek a tartály geometriájától.
A hidrogén a tárolóedény falának legkisebb repedésén keresztül is átszivárog. Az olyan tartályok, amelyek más anyagok számára gáztömör tárolást képesek biztosítani, a hidrogén számára nem biztos, hogy megfelelnek."

A benzin és a gázolaj sem veszélytelen. De arányaiban más a mértéke.
Ha a kívül béjemvé belül karácsonyfa 10 éve nem látta szerelő 320d üzemanyagtartálya ereszt, nem fog felrobbanni.

[ Szerkesztve ]

A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!

(#25093) Tiédetis


Tiédetis
senior tag

Szerintem lépjünk már túl ezen a hidrogénes dolgon. Biztos van neki topic.
Arról nem is beszélve, hogy miből is lesz? Vízből. Nagy ötlet, de komolyan. Csinálunk belőle hidrogént, aztán azt fogjuk inni? Vagy sós vizet fogunk előbb desztillálni? Van még módja, de az is rohadt drága eljárás.
Szóval szerintem biztos van olyan topic, ahol ez beleillik a profilba, de itt max annyiban, hogy elektromos áramot termel a napelem, ami kell hozzá, de ez sokkal hatékonyabban használható alapvető dolgokra.
OFF

[link]Alternatív üzemenaygok

[ Szerkesztve ]

A T. rollok hozzászólásait ahogy eddig, ezek után sem olvasom

(#25094) bb71


bb71
őstag

Na most öntünk tiszta vizet a pohárba: március 6-án megtörtént az éves elszámolás, lezárás!

2745kWh lett a visszatáplálás
3764kWh a fogyasztás 2021. szeptember 1-je óta (ELMÜ->MVM váltás)

akkor volt 18xxkWh plusszom, most ez 1019kWh mínusz, miközben az 0 km-es órában van +820kWh betáplálási előnyöm.
Ha minden az ígéretek szerint fog történni, akkor mivel 18xx > 1019kWh... vajon kell fizetnem?
:U

[ Szerkesztve ]

(#25095) Blackmate


Blackmate
senior tag

Szigetüzemű inverter kérdésem lenne:
Ezek DC bemenetére rá lehet kötni a hagyományos napelem táblákat?

Ugye azok a táblák 34-40V közötti DC feszültséget állítanak elő és a grid-tie invertereknél sorba kötve előáll egy több 100 V-os DC feszültség, ami az inverter bemenetére kerül.

Nézegettem itt Victron és TBB szigetüzemű napelemes invertereket és max ~60V input DC-t kezelnek. Ezekszerint erre csak párhuzamosan kötött napelem táblákat kötni, ugye? Vagy valami más trükk van?

(#25096) zsiga19 válasza gygalilei (#25050) üzenetére


zsiga19
csendes tag

Nekem augusztus elején volt az éves elszámolás, azt szeptemberben küldtem el, elsőre visszaküldték rövid időn belül, hogy nincs rajta az adószámom. Októberben küldtem vissza. A szeptemberi émászos átállás miatt megint küldtek egyet, azt decemberben adtam fel. Már többször hívtam őket telefonon, de az ügyfélszolgálat nem tud mondani csak annyit, hogy nagyon el vannak csúszva, esetleg próbáljak meg e-mailt írni, talán nekiállnak megkeresni, hogy hol tart a dolog...

[ Szerkesztve ]

(#25097) senki68


senki68
senior tag

Van itt valaki aki érti a Growatt 5000TL inverter lelki világát?Szigetelő elvágta a DC vezetéket. Újra lett húzva, kötve panelnél és inverternél is. Inverter azt írja ki No AC Connexion. Megvan a hálózat, inverter bemeneti csatlakozási pontján. 230 volt. Létezik, hogy az inverterben van még egy valamilyen biztosíték? Kibontottuk, így szemre nem találtunk. Hogy lehet az agyába belépni? Okostelefonnal? Vagy csak wifin keresztül?
Hibakódra rákerestem a neten,
NO AC connection
Nincs hálózati kapcsolat.Hálózati hiba
1. vezeték ellenőrzése, különösen a földelés.
2.Ha a hiba fönnáll, lépjen kapcsolatba a Growattal.

Ha nincs földelés nem indul be??????

(#25098) kardkovacsi válasza liszkai 2 (#25077) üzenetére


kardkovacsi
senior tag

A hidrogén lehet örökre ilyen "majd egyszer" technológia lesz. Sajnos az a baj, hogy a hidrogén molekula nagyon kicsi (a legkisebb) ezért képes keresztülmászni mindenen. Emiatt is nagyon problémás a tárolása. Talán ha sikerül valami komplexebb struktúrába bezárni és onnan könnyen kiszedni akkor talán igen, de egyelőre még sehol nem vagyunk ezen a téren.

(#25099) MrZed001 válasza Blackmate (#25095) üzenetére


MrZed001
tag

Hát bizony Victron-nak ilyen kis Voc-s MPPT-jei vannak: 100-150-250V, aranyáron.
Van egy 450Voc-s is, de röhögőgörcsöt kapsz, ha leírom az árát :D

Ezért is jók az all-in-one hálózatos szigetüzemű inverterek.
Benne van 450-500Voc-s MPPT, charger, inverter ... minden egyben.
Pl: https://www.mppsolar.com/v3/pip-mgx/

(#25100) joghurt


joghurt
addikt

Útvonal

Fórumok  »  Technika, hobbi, otthon  »  Napelem
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.