Hirdetés
-
LOGOUT.hu
Általánosságban a napenergiáról (alapinformációk)
Kezdjük Ádámtól, Évától! Napenergiát nagyon sok mindenre lehet hasznosítani, nagyon sokféleképpen, de ezek közül a legelterjedtebb a napelem és a napkollektor.
Napelemmel villamos energiát lehet előállítani, napkollektorral hőenergiát állítunk elő, amivel vizet vagy levegőt lehet melegíteni, amit a használati meleg víz melegítésére, vagy épp fűtésrásegítésre lehet használni. Utóbbi előnye, hogy rendkívül magas hatásfokkal (<95%) tudja a beeső napsugárzást hasznosítani, hátránya, hogy akkor adja a legnagyobb meleget, amikor süt a nap – jellemzően amikor nincs rá szükségünk (nyáron)! Mosodáknak, autómosóknak (ahol sok hőenergiára van szükség nyáron is) ideális befektetés! Háztartásoknak már több problémát hordoz, mint előnyt, mert a nyáron keletkezett energiával valamit kezdeni kell, különben néhány év alatt saját magát fogja károsítani a rendszer!
Könnyű megjegyezni, hogy melyik-melyik, mert anno iskolában majdnem mindenkinek volt napelemes számológépe! Ez a topic a napelemekről szól!
Új hozzászólás Aktív témák
-
gorbep
senior tag
válasz Kornel #64248 üzenetére
AZ OBD-n teljes uti logot olvasnak, nem a km óra állást, szerintem pont a tekergetés miatt (is), amúgy valami EU adatszolgáltatás miatt( ha jól tudom) nem tudom napi szinten lehet e a logot átírni
Amúgy meg igen, a külföldieknek is kell fizetni, jelenleg is, hacsak át nem bír menni tankolás nélkül... de ha életvitelszerűen itt él, most is fizeti...
A HUGO csak egy irány... de akár változtatás nélkül is átemelhető lenne.... de akár egységes EU rendszer is kivitelezhető akár Gallileo alapon... bár az most szopacs lenne, nem kapnánk meg a magyar utakra eső részt...
Fizethetsz adóelőleget ( sőt, az előző elszámolás alapján kötelező is lenne), 2 évente csak korrigálnak... villanyt is még 2 hónapig így fizetted... bemondásra vagy átalányt, éves elszámoláskor pedig a különbözetet, ez nem kizáró ok... inkább ott hasalna el, hogy nem szétválasztható a külföldi és a hazai km... de lehet így is bepróbálkoznának vele...
[ Szerkesztve ]
- Micimackó! Hogyan betűzik azt, hogy szeretet? - Sehogy Malacka, azt érzik .......
-
Kornel
veterán
válasz gorbep #64251 üzenetére
Dehogy logolnak utat az autók. Mi ez, Sci-fi?
Talán egy Tesla, de ott is felhőben.
A km-t most is bármikor visszatekerik, ezek tények.A legyszerűbb mód valóban egy kötelező box által mért megtett úttal arányos díj, de ez biztosan nem EU konform, nem lehet városban/ főúton útdíjat szedni személyautóktól, pályán meg így is Európa legmagasabb útdíjait fizetjük, ha pedig maradna az autópályás díjfizetés, csak emelt / megtett távolsággal arányosan, akkor majd mindenki városon / országúton kerülné a díjat, még nagyobb dugókat és szennyezést okozva, lásd Budapesten a felesleges bicikli utak, hidak lezárása.
[ Szerkesztve ]
-
VaZso
senior tag
válasz Kornel #64252 üzenetére
...hát nagyon remélem, hogy az autók nem logolnak konkrét útvonalakat... ugye, amit egy helyen fel lehet használni jóra, az másik helyen rosszá válik a nem megfelelő kezekben...
akkor majd mindenki városon / országúton kerülné a díjat, még nagyobb dugókat és szennyezést okozva
...ezért "jó" az elkerülő utak fizetőssé tétele is - előre gondolkodás jeligére.
-
gorbep
senior tag
válasz Kornel #64252 üzenetére
Nem vagyok képben, mit logolnak, de kb 5 percen át olvastak belőle valamit, gondolom nem a km regiszterek kiolvasása tart eddig... egy előadást hallottam róla (EU felé kötelező adatszolgáltatás), még a motorállapotonkénti km-t is szolgáltatják így központilag a vizsgaadatokból, de nem vagyok járműipari szakember, majd a Contisokat megkérdezem...
Jövedéki adó minden km után szedhető, nem korlátozódik autópályákra, Önkormányzatok Szövetsége felhívásban is pártolta ezt a módot, mellé jelezve, hogy az önkormányzati kezelésű utakra eső útdíjra/jövedéki adóra igényt is tartanak...
De ez inkább a Elektromos autók - motorok topicba való...
- Micimackó! Hogyan betűzik azt, hogy szeretet? - Sehogy Malacka, azt érzik .......
-
-
kardkovacsi
senior tag
válasz Kornel #64255 üzenetére
Pedig de, sőt ma már a legtöbb autó ezt teszi. Mindent is logol. Nem local az obd-n kiolvasható módon hanem fel a felhőbe a gyártóhoz.
Októberi útjaink egy része a mobil appból:ez meg egy ha belemegyek (mindegyiket meg tudom nézni visszamenőleg):
és ugyanígy az összes töltést meg tudom nézni, milyen kilométer állásnál mennyi kWh volt betöltve az autóba, GPS koordinátákkal együtt.
[ Szerkesztve ]
-
Kornel
veterán
válasz kardkovacsi #64256 üzenetére
Milyen autó ez?
Mert a 3 éves Ioniq biztosan nem tudja ezt, mondjuk a beletöltött energiát pont ki lehet olvasni, de semmiféle GPS logolás nincs benne.
Tehát egy ilyen alapú adó esetén még autót is kellene cserélni?Gyanítom a még régebbi fejlesztésű i3 sem tudja ezt?
[ Szerkesztve ]
-
Doki16
addikt
válasz Kornel #64257 üzenetére
Pedig de tudja. A 4 éves Kona is tudja már a bluelinken keresztül és az Ioniqban is benne van. Mondjuk az más kérdés, hogy nyilván ezen adatok alapján nem tudnak adóztatni. Megette a fene ha mondjuk nem otthon töltenék hanem a méreg drága Ionity-n akkor is adót raknának rá otthon. Amúgy meg sajnos azt kell mondanom, hogy a smart meter adatai elérhetők a neten amit mindig beküld az eonnak és tökéletes látszik rajta, hogy mikor töltöm a kocsit. Folyamatos sok órán át tartó magas teljesítmény felvétel.
A Tyrannosaurus Rex legközelebbi ma is élő rokona: a csirke.
-
kardkovacsi
senior tag
válasz Kornel #64257 üzenetére
Ez egy BMW i4, de az előző 2018-as 330e is tudott hasonlókat.
Szóval az autók már gyűjtik és a gyártók maguknál tárolják is, csak ez nem lehet adó alapja, mert nem hitelesített a mérő, illetve a gyártó se hülye, hogy kiadjon ilyen személyes adatot.
Viszont ha kötelező lesz akkor nyilván megteszik, mint a nyomorult csipogót is be kellett építeniük, hogy gyorsabban mész a kelleténél és bár kikapcsolható minden egyes újraindításnál aktiválódik. Szóval azért ez az adóztatás még odébb van jó pár évvel. -
gorbep
senior tag
válasz Kornel #64257 üzenetére
https://www.vezess.hu/magazin/2023/05/26/muszaki-fcm-obfcm-fogyasztasmeres-muszaki-vizsga/
km-ekre bontott fogyasztási adatokat olvasnak ki... úgyhogy hiába ütöd át a km-t.... ennyi adatot hogyan generálsz le?
És a BEV-eket is olvassák, meg is lepődtem, az i3-at minek dugták rá...
A "Laser" minisztérium meg feldolgozza az adatokat... és továbbítja az EU felé... innen indult a PHEV fogyasztási botrány is, ugrott nekik a ZŐDRECCÁM
Ebből az adatbázisból nem nagy kunszt kiszámítani:
a: pontosan mennyi km-t mentél
b: ehhez pontosan hány kWh villanyt fogyasztottál elTÁDÁÁÁÁ... már vethetik is ki az adót, bármelyik alapján... és ez nem csak Mo, teljes EU! (Szlovákia , Németo. is... )
Minden 2021.01.01. után forgalomba helyezett autónak tudnia kell ezt... ennél nem sok régebbi BEV van.... de a 2016-os i3-mam is tudja...
[ Szerkesztve ]
- Micimackó! Hogyan betűzik azt, hogy szeretet? - Sehogy Malacka, azt érzik .......
-
Cyberbeni
addikt
válasz kardkovacsi #64261 üzenetére
Kimaradt egy szó:
illetve a gyártó se hülye, hogy ingyen kiadjon ilyen személyes adatot.
-
eegerferenc
csendes tag
válasz Kornel #64257 üzenetére
2017 óta az autóiparban dolgozom fejlesztőmérnökként. Már akkor (7 éve) az volt, hogy volt olyan (típust/márkát nem mondhatok, de azt igen, hogy belsőégésű) hogy az előtt tudtuk mikor és hogyan döglött meg a szervómotorvezérlő az automata váltóban, mielőtt a tulaj bement volna a szervizbe...
Másrészt 2010-es évek közepétől kb. az a korszellem, hogy az asztali app követ, az asztali OS követ, a mobilos app követ, az okostelefon követ. Azóta meg jóformán nincs olyan nem-opensource okoseszköz (nem csak telefon, de pl. webkamera, hűtő vagy szobatermosztát is), amiről nem derül ki utólag, hogy "hazatelefonál" a gyártónak. Mert ahogy mondják, "Az adat az új arany! (R) (C) TM". Naivitás lenne azt feltételezni, hogy pont egy olyan, adatokban és szenzorokban gazdag aranybánya platformon, mint a járművek (EV és ICE is) ne csinálnák ezt...
PS.: Arról nem is beszélve, honnan jön az a tömérdek fedélzeti adat, amin pl. az önvezetés vagy automata parkolás, táblafelismerés, ... vagy más hasonló asszisztensrendszerek neurális hálóit tanítgatják...
[ Szerkesztve ]
-
Kornel
veterán
válasz eegerferenc #64266 üzenetére
Sokan írtatok, igy várok egy önkéntest, aki demonstrálja nekem az autómon. Többször több helyen volt kiolvasva - köztük gyári géppel is - a beletöltött / kivett energián kívül biztosan nem volt utakra és GPS koordinátákra lebontott fogyasztás log.
Tényleg várom szeretettel a felajánlásokat, aki bemutatja ezeket -
Doki16
addikt
válasz Kornel #64267 üzenetére
Azt mondtad, hogy 3 éves Ioniq. Ebből nem derül ki, hogy micsoda de 3 kocsi lehet csak. Ioniq EV 38kwh, Ioniq5, Ioniq6. Mindegyikben gyárilag benne van a bluelink. Az automatikusan küldi a felhőbe az összes megtett utat. De az EV menüpontban offline is visszanézhető egy hónapig visszamenőleg az összes út fogyasztási adatokkal. Én nem azt mondom, hogy ez alapján fog bármit csinálni a kormány, mert az nonszensz lenne. csak, hogy hidd el a te kocsid is tudja. Már a 2015-ös Golfom mindent logolt és küldte a felhőbe. VCDS-ben olyan szinten visszanézhető minden, hogy mikor nyomtam a menetpedált és mennyire. Persze nem évekig, mert alig van memóriájuk, és pont ezért küldenek már a mai kocsik mindent a felhőbe.
A Tyrannosaurus Rex legközelebbi ma is élő rokona: a csirke.
-
-
wik_406
csendes tag
válasz eegerferenc #64266 üzenetére
-
zsiga19
csendes tag
válasz Kornel #64252 üzenetére
Maradna? Idéntől tették fizetőssé azt is, ami addig ingyenes volt...
2024. "január elsejével összesen 230 kilométerrel bővül a hazai díjköteles gyorsforgalmi útszakaszok hossza, köztük a teljes M0-s, az M44-es autóút, illetve az M30 miskolci elkerülője is fizetőssé válik."
https://www.boon.hu/helyi-kozelet/2023/12/fizetni-kell-az-m30-miskolci-elkerulojen-is -
zsiga19
csendes tag
válasz gorbep #64262 üzenetére
https://www.vezess.hu/magazin/2023/05/26/muszaki-fcm-obfcm-fogyasztasmeres-muszaki-vizsga/
"Az a helyzet ugyanis, hogy az autó tulajdonosa (tehát a jogszabály alapján nem az üzembentartója), mondhatja azt, hogy nem járul hozzá az adatok kiolvasásához és továbbításához.
A rendelet szó szerint úgy szól, hogy „Az időszakos vizsgálatok során 2023. május 20-tól kezdődően az (EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendelet 10. cikk (1) bekezdésében meghatározottak szerint – a 2.5.1. és a 2.5.2. alpont kivételével – adatgyűjtést kell végezni. 2.5.1. A jármű tulajdonosa vagy annak meghatalmazottja – írásbeli nyilatkozatával – megtagadhatja a 2.5. alpont szerinti adatszolgáltatást.
Ebben az esetben a nyilatkozatot a vizsgadokumentációhoz csatolni kell. 2.5.2. Ha a jármű műszaki hiányosságából adódóan a 2.5. alpont szerinti adatgyűjtés nem végezhető el, akkor a vizsgabiztos ezt a tényt rögzíti az időszakos vizsgálathoz kapcsolódóan.” Tehát a tulajdonosnak vagy képviselőjének írásba kell adnia, hogy ő ehhez nem járul hozzá és akkor elmarad ez a része a vizsgának." -
zsiga19
csendes tag
válasz gorbep #64262 üzenetére
https://www.vezess.hu/magazin/2023/05/26/muszaki-fcm-obfcm-fogyasztasmeres-muszaki-vizsga/
"Faramuci módon a fogyasztási adatok tárolása és továbbítása „az elektronikus jármű-interfészhez csatlakoztatható OBD-kiolvasó eszközzel”, hogy a rendelet megfogalmazásával éljek, nem vonatkozik sem az elektromos autókra, sem a náluk jóval kisebb darabszámban értékesített gázüzemű autókra. Sem a benzinen kívül sűrített földgázzal is (CNG), sem az autógázzal is (LPG) tankolható autókra." -
gorbep
senior tag
válasz zsiga19 #64278 üzenetére
A vizsgán megnézem mikor tagadod meg ezt, amikor gyakorlatilag van olyan rész (pl futómű vizsgálata -"rángatásos"), ami nem objektív mérési adatokon áll, vagy bukik... szerintem hepciázással simán morci hangulatba hozhatod a vizsgabiztost... de ki hogy látja jónak...
Amúgy ezt 1 perc megváltoztatni... és a BEV-et is olvasták, direkt rákérdeztem, hogy MINEK? Kell és kész...
Vitázhatunk ezen, de a lényeg, hogy 1 perc alatt kötelezővé tehetik, ha akár km, akár kWh alapú jövedéki adót/bármilyen adót akarnak tenni a BEV-ekre... és a megvalósítás már implementálva van, ma éjfélkor megjelenik a közlönyben és holnaptól már szedhetik is a pénzt... gondolkodni sem kell rajta, csak elhatározni
És akkor akkor is rádvágják a jövedéki adót ha a HMKE-dből közvetlenül töltöd bele az akkuba
[ Szerkesztve ]
- Micimackó! Hogyan betűzik azt, hogy szeretet? - Sehogy Malacka, azt érzik .......
-
zsiga19
csendes tag
válasz gorbep #64279 üzenetére
Az nem vitás, hogy kötelezővé tehetik. A cikk szerint azonban még nem kötelező. Én csak ennyit akartam mondani, mert amit írtál, azt sugallta, hogy jelenleg is kötelező. Persze még az sem kizárt, hogy a cikk megjelenése óta már kötelezővé tették, de ha már erre a cikkre hivatkoztál, akkor legyünk pontosak
-
gorbep
senior tag
válasz Kornel #64281 üzenetére
Én értem, hogy neked ez fáj... vitatkozz a Contis SW mérnökökkel, akik ezeket a rendszereket napi szintem fejlesztik...azt az infót kaptam, hogy az OBC, de még a DC töltés adatait is minden autó loggolja...
Nem foglak győzködni, részemről befejeztem ...
- Micimackó! Hogyan betűzik azt, hogy szeretet? - Sehogy Malacka, azt érzik .......
-
313313
addikt
Valakinek izgalmas éjszakája volt. 00.08-kor kaptam az üzenetet. Ha a koordináták jók voltak, majdnem biztos, hogy én vettem át a rendszert, környéken voltam több helyen is. Nem emlékszek rá pontosan, de kirívó dologkra nem emlékszek. Város széle/tanya rész, akár állat is megcsócsálhatta a vezetékeket...HP 250 G5, Creative Surround 5.1 USB, Genius 5.1 Home Theater 5000, Kona Blast Deluxe + Shimano LX, Torpado T2000 + Campagnolo Veloce, Motorola Edge 30 Neo 8/256GB
-
kardkovacsi
senior tag
[link] 7,3 GW. Azt hiszem tavasszal mindennaposak lesznek a negatív áramárak.
-
gorbep
senior tag
válasz kardkovacsi #64291 üzenetére
Nincs mit szépíteni, ezt beszoptuk... a baj az, hogy ez a helyzet nem fog itt megállni, ez egyre csak romlani fog, amíg oda nem jutunk, hogy csúcsidőben lesz egy minimális bevétel, mindenkor máskor 0 vagy veszteség... és ezt előbb vagy utóbb, így vagy úgy áttolják a HMKE-kre is... a mostani helyzetben amortizációval is számolva éppen megtérülés van... ezután csak a bukta lesz.... De erre számítani lehetett, csak 10-15 évvel hamarabb jött, mint azt bárki gondolta volna... és ehhez add hozzá, hogy most Ukrajna mindent átvesz szinte, amit a határkeresztező kapacitások át bírnak engedni. Ha magához tér az erőművi infrastruktúrájuk és megszűnnek korlátlan nyelők lenni, a helyzet hirtelen lesz sokkal rosszabb...
- Micimackó! Hogyan betűzik azt, hogy szeretet? - Sehogy Malacka, azt érzik .......
-
313313
addikt
válasz kardkovacsi #64291 üzenetére
Kecskemét mellett Ballószögön épül egy 49,95 MW napelem park, amely 132kV-ra fog rátáplálni...
HP 250 G5, Creative Surround 5.1 USB, Genius 5.1 Home Theater 5000, Kona Blast Deluxe + Shimano LX, Torpado T2000 + Campagnolo Veloce, Motorola Edge 30 Neo 8/256GB
-
kardkovacsi
senior tag
válasz gorbep #64292 üzenetére
Szakadnak is a használt inverter árak. 440-ért van a jófogáson SolarEdge inverter 24 darab 370-es optival.
Igen, örülhetünk ha nullába kijön a befektetésünk. Végül az jár jobban aki előbb telepített mert annak megtérül a beruházása.
Akinek elektromos autója van annak sokkal jobb lesz a matek, de a rengeteg hőszipkásnak meg nagyon nem. Bár ugye ez attól is függ, hogy a KIF4-ben milyen árak lesznek. Ha napközben nulla közeli akkor az első meghibásodásra elengedi mindenki a napelemes rendszerét.A másik, meg elkezdtek a szomszéd országok is mozgolódni. Mint írtam már a szlovénoknál is van szaldó, így egy idő után ők se fognak napközben annyit vásárolni mint most. Mert jelenleg a horvátok szívják fel a magyar áramtöbbletet tavasszal és nyáron.
[ Szerkesztve ]
-
Zügynök
tag
Sziasztok,
egy hozzáértőt keresek, aki hibrid napelemes rendszert használ otthon (és nem táplál vissza a hálózatba). Szeretnék eligazodni a következő kérdésben; azt olvastam, hogy amennyiben egy normál óra után felteszünk egy hibrid inverteres vezérlőt, amihez akku is csatlakozik, akkor be lehet állítani, hogy a napelem (ha tudja) töltse az akkut, ha nem tudja, akkor a töltés hálózatról menjen. Az akku inverteren keresztül ellátja a házat és visszatöltés a hálózatra nincs. Viszont állítólag ilyenkor a napelem által előállított energiát is úgy méri a villanyóra, mintha hálózatból venném ki, tehát ezt is fogyasztásként kell kifizetnem.
Szóval hogy is van ez?Üdvözlettel: Zambelly Péter
-
Strezi
őstag
válasz Zügynök #64295 üzenetére
Jól kezdtél neki, helyes az elgondolás a "Viszont állítólag ..." részig.
Legtöbb hibrid telepítés programozható, hogy ne(illetve minimális mértékben, mert technikailag nem lehet nulla) tápláljon a hálózat felé akkor sem, ha már tele az akku és helyben sincs fogyasztás, ami lefedné a napelemes termelést. Ekkor egyszerűen lemodulálja a napelemeket és csak a helyi fogyasztásnak megfelelőt veszi ki belőle.
Akku programozható tetszőlegesen, ha akarod adott időben tölt szintig, más időszakban meg támogatja a belső hálózatot adott %-ig.
Van olyan kombináció, régebbi termelő inverter(de akkor van is engedély, ugye) és AC párhuzamos hibriddel(kvázi akkus energiatároló), ahol fenti esetben a termelő inverter fennmaradó teljesítménye kimegy a hálózatra, mert az nem képes lemodulálni.Ami a villanyórát illeti, voltak mechanikusok (forgó tárcsás), voltak ennek reteszelt verziói(nem tud vissza forogni), majd jöttek elektronikusak amik mérték az oda és vissza irányokat is egyben (abszolult érték).
Ezután jöttek az Ad-vesz órák, amik különböző regiszterbe teszik a két irányt, majd a smart órák, amik ugyanezt teszik de el is küldik a központnak.Ha a Varázsló Zambelly Gyuri fia/rokona vagy, akkor szívesen segítek minden további infóval, készülékkel, szereléssel is
[ Szerkesztve ]
Használt 14.3 kWh LifePo akkuk eladók ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...
-
kardkovacsi
senior tag
Ha van egy aszimmetrikus három fázisú inverter, mondjuk 10-es, azaz ha szimmetrikus lenne az 3x3.33 kW-ot tudna. A legtöbb aszimmetrikus inverter +50%-ot tud egy fázisra tenni. Azaz ha jól értem három 5 kw-os konverter van benne. A kérdés, ha egy ilyen inverter mondjuk hatot termel akkor 3 | 1,5 | 1,5 ami ki tud magából tenni vagy akár 5 | 0,5 | 0,5-öt is? Azaz ki tudja a maxra rakni az egyik konverterét vagy muszáj a másik kettőre is teljesítmény raknia?
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
Az összefoglaló tartalma:
1. Alapfogalmak
2. Napelemekről
3. Napelem típusok
4. Inverterekről
5. Várható termelés kiszámítása
6. Mi történik működés közben?
7. Mi az engedélyeztetés menete?
8. Rendszer-méretezés és hibák(!)
9. Villámvédelem
10. Árak és megtérülés
11. Hibrid rendszerek
12. A megújuló energiák helyzete napjainkban
13. Egyéb
14. Telepítés után
Állásajánlatok
Cég: HC Pointer Kft.
Város: Pécs
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest