Hehe, nagyon negatívan állsz hozzá a dologhoz.
Még persze utópia az egész, de az alapjai már le vannak fektetve. Innen pedig már csak idő kérdése a megvalósítás.
"között miért szűnnének meg a különbségek?Hirtelen minden gyár jótékonysági intézménnyé vedlene át?"
Nem is értem ez hogy jön ide? Egyrészt automata autóból is lehet ezerfélét gyártani. Nagyot, picit egyaránt. A jótékonysági intézmény részt se értem. Az autók árát lefelé abszolút nem befolyásolja az, hogy milyen az irányítása...
Egyébként meg amit ebben a részben írtál az már szociális / társadalmi kérdés, nem pedig technológiai.
Visszatérve az automata autóra abszolút nem scifi. Sőt, annyira nem scifi hogy már működik is! Az USA valamely államában pár hónapja engedélyezték a sofőr nélküli autók közlekedését. Melyet a Google jól ki is használt és már élesben tesztelik a saját automata sofőr nélküli autójukat. Pár hónapos hír keress rá az indexen vagy más portálon, akár külföldin is.
Évek óta megy a fejlesztés és a Google pár éve jutott el odáig, hogy működőképes legyen a dolog. Zárt külterületen már régóta sikeres teszteket hajtottak végre.
Viszont köszönhetően az előbb említett engedélynek már hónapok óta városon belül valódi forgalomban is tesztelik az autót.
Továbbá asszem talán Japánban vagy hol már régóta működnek pl automata metrók villamosok és hasonlók. Teljesen vezető nélküliek. Persze az kötöttpályás, más tészta tudom.
De a lényeg, hogy amit te utópisztikus technológiának tartasz valójában már ma létezik. Persze ezt még sok sok évi tesztelés és kiforrás követi majd, mire eljut az emberekhez.
És nyilván csak szépen lassan fog beszivárogni az emberek közé.
Ami meg az informatikai hátteret illeti, ne hasonlíts egy ilyen fejlett rendszert egy gagyi mobiltelefonhoz. Másrészt statisztikailag a számítógépek szintekkel ritkábban tévednek / hibáznak vagy romlanak el, mint az emberek. És ez viszont már bizonyított tény.
Egy adott művelet végrehajtásában az embert millió egy tényező befolyásolhatja kezdve a reggeli kávé meglététől az épp aktuális esti menet sikerén át az épp aktuális fronthatásig minden... A számítógépes vezérlést egyik se érdekli. Se a napsütés, se a szél, se az eső se az éjszaka.
"Szóval a számítógép lehet,h megközelítené a tapasztalt sofőr szintjét,de az is lehet,h elmaradna tőle."
Hehe, nem csak megközelítené, hanem sokszorosan túl is teljesíti azt!
Gondolj csak bele, egy jóképességű ember reakció ideje 0,2 másodperc. Ezalatt - jobb esetben - képes felmérni a veszélyt, kigondolni mit kell tenni és kiadni a parancsot a cselekvésre.
Ehhez képest egy mai PS4 GPU-jának teljesítménye 1,84 TFLOPS. Ami azt jelenti, hogy az a 30x20cm-es kis dobozka képes 1 840 000 000 000 műveletet elvégezni másodpercenként! És ez csak egy "gagyi" APU teljesítménye, egy mai VGA - mivel a konzolok VGA-ja már megjelenésekkor is elavult volt - 7-80 ezer forintért akár a duplájára is képes ennek.
Szóval a számítógép nemcsak hogy képes gyorsabban felmérni a helyzetet és gyorsabban reagálni rá, mint az ember, hanem ugyanezen idő alatt képes lefuttatni vagy 5-10 féle szituációs lehetőséget melyből az adott körülményeknek megfelelően képes kiválasztani a legjobbat, legbiztonságosabb megoldást. És mondom, mindezt gyorsabban, mint ahogy az ember képes reflexből komolyabb gondolkodás nélkül reagálni.
Nincsen gond az utakkal sem, sem a nehezen bejárható területekkel sem. Az egész rendszer úgy van kialakítva, hogy kismillió szenzor méri fel a környezetet, valós 3D-s modellt alkotva belőle és ennek megfelelően irányítja az autót. Igen azt is látja ha csak 1cm-re van a fal a tükörtől, a lézeres érzékelők / távolságmérők jóval pontosabbak, mint az ember szemmértéke. Simán betudja venni a kanyart ha az autó fizikailag elfér. Az a gond, hogy sok sofőr akkoris megpróbálná bevenni ha nem fér el... A számítógép nem ilyen.