- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Gurulunk, WAZE?!
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Geri Bátyó: B550 szűk keresztmetszet, de mi és miért?
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- sh4d0w: Csak a profit - emberélet nem számít
- vrob: Az IBM PC és a játékok a 80-as években
- f(x)=exp(x): A laposföld elmebaj: Vissza a jövőbe!
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- bb0t: A könyvelő szakma halott?
Új hozzászólás Aktív témák
-
PazsitZ
addikt
válasz
Bencom ™ #8197 üzenetére
Ha syntax highlight kell, akkor szinte bármilyen normálisabb szerkesztő támogatja a html-t.
Ha pedig meg akarod tanulni, akkor ne ilyen nvu-t meg ilyesmit használj, ami látatlanban kiegészítgeti automatikusan a kódot, hanem mondjuk notepad++ -t.
Vagy programozáshoz úgyis előbb utóbb érdemes elővenni valamilyen IDE-t, akkor eclipse, netbeans, jó lehet.Most látva, megközelítőleg, hogy hannan indulsz, lesz az több is, mint 3 hónap, sőt.
De mint mondtam, amit anno én is írogattam kódot, bár működik (pl. PH movies oldal), de a kódot nem szívesen mutatnám meg senkinek.
-
Sk8erPeter
nagyúr
"És nem, nem fog kelleni 2-3 hónap majd a php doksihoz sem. Egy alig 100 oldalas magyar nyelvű szöveg file szerintem nagyon egyszerű és lényegre törő magyarázatokkal. Max 2 nap alatt át lehet rágni, aztán nekiállsz gyakorolni, kicsi logikai érzékkel 1 hét, és már oda neked az oroszlánt is."
Most saját tapasztalatról beszélsz?Úgy tudom, még Te is viszonylag kezdő vagy PHP-ben (legalábbis a kérdéseid alapján, nincs is ezzel baj).
Én saját tapasztalat alapján azt mondanám, hogy nem, 2-3 hónap még nem elég arra, hogy "oda neked az oroszlánt is". Bőven kell a tapasztalat ahhoz, hogy valaki elsajátítsa azt a szemléletet, ami kell ahhoz, hogy már viszonylag jó, legalább saját maga számára átlátható és könnyen módosítható kódokat írjon az ember. Meg hogy értse, hogy egyáltalán mit csinál.
(#8197) Bencom ™ : speciel a DOCTYPE-ra nem vonatkozik a "mindent kisbetűvel"-elv.
Jó lenne tudni, az NVU most mit csinál, ami miatt nem működik, nem ismerjük a körülményeket. Egyáltalán milyen kiterjesztésbe ment, stb.
-
Bencom ™
őstag
"Hát nem tudom, de én alapból úgyszoktam, hogy van az IDE (Fejlesztő eszköz, legyen az NVU vagy bármi...)
Ha ott írok valamit, speciel a HTML-ben, akkor elmentem.
Aztán egy böngészőben megnyitom a fájlt, amit módosítottam, és ott megnézem az eredményt.
Meg szerintem ezt így célszerű is, hogy mindig ott nézed meg, hogy hogyan néz ki "Pontosan ezt csináltam. Ezért nem értettem, miért nem működik? Aztán inkább az NVU-ból kimentettem egy .txt-be, átírtam a kiterjesztést, és láss csodát, utána már megjelent, amit akartam. Előtte is, meg utána is .html-ben mentette (mármint az NVU is abba mentett, meg a .txt-ből is azt csináltam) tehát elvileg ugyanaz a két program, mégis, az egyiket megjelenítette, a másikat nem
XHTML miatt azt olvastam hogy célszerű inkább mindent kis betűvel írni és úgy megszokni mert abban csak az az elfogadott.
coco2: akkor már értem, mi az a másik program amit meg a tanárom küldött nekem, mert az is ugyanezt csinálja úgy látszik, hirtelen nem tudtam, mit kezdjek vele
a másik az appserv win32
És így már értem, hogy miért nem akarta megjeleníteni, azt hitte, hogy én ezeket akartam megjeleníttetni, mindjárt más...
Notepadban viszont nem színez, és ahogy én láttam ilyen kezelőfelületeket ott bizony színezett szépen, ami azért is lenne jó mert egyből látom a színéről, mi micsoda, vagy hogy nem hagytam e véletlenül nyitva valamit valahol.
-
Lacces
őstag
válasz
Sk8erPeter #8194 üzenetére
Sosem néztem a Google forráskódját
A w3.org-ra meg nem emlékszem, utoljára 4 éve jártam arra fele
Én kérek elnézést, azthittem az is lehet a probléma. Lehet csak az én szememet piszkálta -
coco2
őstag
válasz
Bencom ™ #8184 üzenetére
Az nvu automatikusan pakolja bele neked a tag-eket, azokat annak nem kell beírnod. Ha beleírsz bármi olyasmit, akkor azt direkt idézőjelezi meg nem tudom, hogy pont az és úgy kerüljön ki browser képernyőre is. Az az nvu olyasmi, mint egy Winword, csak éppen Webword. Ha tag-eket saját kézbe akarod venni, akkor notepad-ot használj. Esetleg pingálj pár dolgot nvu-val, és ne webbrowserrel nyisd meg, hanem notepaddal. Akkor látni fogod, mit is csinál. Meg tölts le egyszerűbb weblapokat is HTML formátumban, és nézd meg azokat is notepaddal. Hamar bele lehet jönni.
És nem, nem fog kelleni 2-3 hónap majd a php doksihoz sem. Egy alig 100 oldalas magyar nyelvű szöveg file szerintem nagyon egyszerű és lényegre törő magyarázatokkal. Max 2 nap alatt át lehet rágni, aztán nekiállsz gyakorolni, kicsi logikai érzékkel 1 hét, és már oda neked az oroszlánt is.
Amit az 1. linkemben találsz, nevezetesen az EasyPHP csomag, az egy apache webszerver + mySQL SQL szerver, meg még pár dolog, de azt én sem tudom, és amúgy sem kell semmire
Ha fut az EasyPHP, akkor csináld ezt:
1. Óra mellett "e" betűre jobb klikk, "Administration" menü pontra bal klikk. Bejön az admin felület. Az már a te gépeden futó saját webszervered admin felülete.
2. Azonnal a legelső pont a "LOCAL WEB" egy mappát mutat neked, amit kotorj elő a winchestereden (nálam történetesen a C:\Program Files\EasyPHP5.2.10\www\-re mutat), rakj rá egy parancs ikont (jobb klikk a mappán kívülről, parancs ikon létrehozása), és azt a parancsikont rakd ki az asztalra. Hasznos kis dolog az, majd meglátod. Ha ezzel megvagy, klikk rá, és azonnal egy olyan mappába léptet bele, ami a te saját webszervered root-ja.
3. Rakj bele a root-odba mondjuk egy proba.html file-t (igazából bármit firkanthatsz bele, a tartalma irreleváns, csak legyen valami). Aztán írd be a webböngésződbe: http://127.0.0.1/proba.html. És hoppá az ott már a te oldalad a saját webszerveredről. Lehet benne html tartalom, php program, lévén van fent a gépedem már mySQL is, azonnal PDO-zhatsz, meg ami tetszik.
Hajrá.
-
Sk8erPeter
nagyúr
-
Lacces
őstag
válasz
Bencom ™ #8192 üzenetére
Hát nem tudom, de én alapból úgyszoktam, hogy van az IDE (Fejlesztő eszköz, legyen az NVU vagy bármi...)
Ha ott írok valamit, speciel a HTML-ben, akkor elmentem.
Aztán egy böngészőben megnyitom a fájlt, amit módosítottam, és ott megnézem az eredményt.
Meg szerintem ezt így célszerű is, hogy mindig ott nézed meg, hogy hogyan néz kiCsak ne felejts el menteni az IDE-ben és ctrl+F5-t (vagy sima F5-t vagy frissítés gombot) nyomogatni a webböngészőn. Én jelenleg ezt csinálom
. Meg amikor a jQuery-t tanultam(azt is átkéne újból néznem XD) ott csak ez a megoldás létezett
rászoktatja az embert a "jó használatra"
Szerk:
Kötöszködni nem akarok. de inkább ezt használd(ez a biztos):
<!DOCTYPE HTML>
Nincs szóköz a ! jel és DOCTYPE HTML között, jah és nagybetű. Én még mindenhol így láttam. a Te verziód új az én szememnek -
Bencom ™
őstag
persze, egyébként meg se nyitotta volna
de kipróbáltam egy trükköt, Nvu-ból kimásoltam mindent txt-be, letöröltem a .txt végződést, átírtam html-be, és láss csodát, amit leprogramoztam, böngészővel megnyitva működött! Pontosan úgy, ahogy vártam tőle... Na akkor most mi van?
szerk.: nem, úgy látszik a programmal van valami, vagy nem arra akarom használni amire való, vagy fogalmam sincs mi baja...
egyébként nagyon egyszerű dolgot "programoztam" csak hogy kipróbáljak 1-2 kódot:
<! doctype html>
<html>
<head>
<title> Teszt oldal </title>
</head>
<body bgcolor="green" background="http://4.bp.blogspot.com/_JboMOxc4Rsc/S9_BhLAa1MI/AAAAAAAAAV8/sSOxoiBhJ5Y/s1600/green_grass.jpg" style="background-repeat:no-repeat; background-attachment:fixed"> </body>
</html>Ennyi az egész, és a várt formában is működik: megjelenik egy háttérkép, és kiírja felül, hogy teszt oldal. Ennyi is volt a célom vele egyelőre. De az Nvu által mentett verzió nem megy, csak magát ezt a kódot mutatja böngészővel, ha meg .txt-ben írom meg és lecserélem a kiterjesztést, egyből megy...
-
Lacces
őstag
válasz
fordfairlane #8188 üzenetére
Aham, köszönöm az oldalt! Xhtml, tényleg...az pedig nem árt.
Mindenkinek:
HTTPS ez hogy működik. Most is nézegettem itt a google találatokat. De nem igazán találtam még példát. Max csak egy függvényt. De nekem ez új, egy komplett példa érdekelne.
Van a regisztrációs oldal, és azt szeretném ha böngészőben nem http://example.com lenne, hanem https://example.com
Kezdőnek tudtok ajánlani egy jó oldalt ebben a témában?
Bencom: Én akkor tudom ajánlani azt az oldalt amit én linkeltem. Vagy a Weblap szerkesztés vagy Kérdések HTML fejlesztésből nevű fórumokat. Mert inkább oda tartozik ez a téma. Remélem a fájlt .html-ben mentetted el, és úgy nézted meg a böngészőben. De ezt gondolom.
-
fordfairlane
veterán
Most nézegettem a <selected> Html tagot. Néztem itt a könyvben, és a kijelölt értéket az <option> html-ban simán csak egy 'selected' -del jelölte.
Neten meg találtam még ezeket a megoldásokat: selected="selected", illetve selected="yes".
Kipróbáltam mind a 3-at és működik... Mégis melyik opciót célszerű használni az <option>-ben?XHTML szintaxis szerint selected="selected", de tulajdonkép majdhogynem mindegy. A "selected" egy logikai attribútum, ami attól lesz true, hogy az adott tagban jelen van, false pedig, hogy egyáltalán nincs ott.
-
PazsitZ
addikt
A textarea whitespace-t észre se vettem
De az a fura, hogy ha hagysz s whitespace-t a textarea-ban annak meg kellene jelennie, azaz látható az input bevitele során.
A szabvány a selected="selected", de mint írtad, a mai böngészők támogatják más formáját is, azaz gyakorlatilag elég, ha létezik az attributumnév.
-
Lacces
őstag
válasz
Bencom ™ #8184 üzenetére
Valahogy így kell kinézni a html fájlodnak:
<!DOCTYPE HTML>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
<title>Delete Blog Entry</title>
<link href="../styles/admin.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>
<body>
<h1>Delete Blog Entry</h1>
<!-- És ide jön a többi HTML kód-->
</body>
</html>Lezáró HTML tagok is voltak?
w3schools - HTML szekció Angol nyelvű oldal, de nagyon hasznos, itt ki is tudod próbálni azokat, amiket ide írtál HTML tag-eket. Kábé a Nagy Gusztávos könyvben is befigyelnek ennek az oldalnak a tartalma
-
Bencom ™
őstag
Na most valamit nem értek... az első progit letöltöttem, ha elindítom, fut az óra mellett, de ez mit is csinál igazából? Utána elolvastam a html doksit amit linkeltél, aztán most nekiálltam volna gyakorolni a harmadikként linkelt progival, suliból már relatíve ismerős a kezelőfelület (bár ott mást használunk) erre elkezdtem beírni az imént tanult html tag-eket, és semmi nem történt (mármint nem váltott színt, meg semmi) aztán elmentettem hogy megnézzem, mit csináltam, megnyitom böngészőből a html formátumot, erre ugyanaz jelenik meg, amit begépeltem (tag-ekkel, mindennel együtt, és nem pedig az, amit leprogramoztam... szóval szöveg jelenik meg ugyanúgy, mint a kezelőfelületen, ugyanaz) akkor itt most valamit nagyon nem értek
Lacces: 2-3 hónap az szerintem simán belefér, többre számítottam, thx
-
Lacces
őstag
válasz
fordfairlane #8179 üzenetére
fordfairlane: Eszem megáll, tényleg csak ennyi volt a probléma. Auto-formáztam a kódot az Eclipse-ben és az belerakta a tabokat. Ez jó volt. Köszi
[Szerkesztve]: Igen, értem mire gondolszPazsitZ: Az jó, gondolom. És most már működik. De köszönöm a hszt.
Bencom: Úgy értettem ahogy te is, én is hallottam, hogy 2-3 hónap alatt meglehet tanulni a PHP-t.
Bár én előnyben vagyok a Java miatt, mert az OO paradigma nekem az így kisujjban van. Azzal szenvedtek néha az emberek Java-ban itt a suliban.Mindenkinek:
Most nézegettem a <selected> Html tagot. Néztem itt a könyvben, és a kijelölt értéket az <option> html-ban simán csak egy 'selected' -del jelölte.
Neten meg találtam még ezeket a megoldásokat: selected="selected", illetve selected="yes".
Kipróbáltam mind a 3-at és működik... Mégis melyik opciót célszerű használni az <option>-ben? -
fordfairlane
veterán
válasz
fordfairlane #8179 üzenetére
Illetve, a htmlbe ne kerüljön tab, enter, vagy egyéb whitespace karakter, mivel ide a tartalom kerül. A php kódrészben lehet.
<textarea name="..."><?php
?></textarea> -
Lacces
őstag
válasz
Bencom ™ #8177 üzenetére
Jó eszed van, gyorsan el lehet jutni.
Én nem vagyok jó képességű programozó, de az én agyam gyorsabban vette be a Java-t, mint most a php-t. De az asp.net mvc - azzal sok kínom volt, azt félbe is hagytam
A Nagy Gusztáv-os jegyzet tényleg jó.
Php Solutions
Én is most tanulom. És gyakorlati szinten, szerintem ez a legjobb a könyv. Jó másikat nem is nagyon kerestem. De ez... Ez nagyon jó! A példakódok is működnek. Kivéve amikor adatbázishoz mysqli-vel akar csatlakozni. De én amúgy is a PDO-t szeretem.
Nagyon jó. (már pár angol könyvet forgatam más nyelveknél. De ez magasan veri az összeset. Kezdőknek nagyon jó! Én szívem szerint ezt az 1.hsz-be is kiraknám)Egyedül még Murach féle sorozatra tudom azt mondani, hogy gyakorlati szinten jó.
Jquery-s Cookbookot magyarul is tudom ajánlani, de ott sajnos sok szerző van... 1-1 témára felbontva, szerzője válogatja, hogy melyik mennyire jó könyv. -
Bencom ™
őstag
válasz
Sk8erPeter #8175 üzenetére
Persze, de más ha egy hasznos programról van szó, vagy más, ha egy játékról... meg én azt is figyelembe veszem (ha tudok róla) hogy valami milliárdost támogatok, vagy olyat, aki tényleg rá is szorul (és nem a csövesekre gondolok sajnos nagyon sok hajléktalan van de a 95%-uk maga tehet róla, és a maradék 5% meg érdekes módon nem kéreget, de ez már az offon belül is off
)
El fogom olvasni akkor ezt is, amit linkeltél, amit coco2 linkelt, az egyiket már át is futottam, aztán tartottam egy rövid kis szünetet... bár meglepően hamar a végére jutottam, és nem tűnt túl bonyolultnak (a html-ről beszélek) így felmerül bennem a kérdés, hogy szerintetek, mennyi idő alatt lehet a semmiből eljutni egy stabil, megbízható alap szintig? Én eddig azt hittem, hogy évek kérdése, de ha a többi is ilyen lesz, akkor kis gyakorlás egy egy hónapon belül már magabiztosan fog menni szinte minden, ami nekem kell, a többi meg majd jön idővel...
-
Lacces
őstag
Urak!
Segítség kellene.
Adatbázisba felküldöm. egy textarea-ba bevitt szöveget. De amikor onnan kiolvasom (egy textarea-ba ami az Upload.php-ban van), akkor a szöveg olyan 3-4 tab-bal beljebb helyezkedik el. És valahányszor lekérem ezt a kis szövegrészletet az adatbázisból. Egyre több ilyen beljebb kezdi el a szöveget a textarea-ban.
Megnéztem a MySQL-ben is, már oda is alapból úgy tölti fel a szöveget, hogy már ott is sorbekezdés van (3-4 tabnyi beljebb igazítás) vagy minek nevezem ezt. Nem jut eszembe a szakszó...Mit kéne használnom, hogy a bevitt szöveggel együtt ne töltsön fel (sorbekezdés, beljebb igazítást vagy 3-4 tab-ot) ?
Insert.php, ahol megtörténik a beillesztés.
<label for="article">Article:</label>
<textarea name="article" cols="60" rows="8" class="widebox"
id="article">
<?php
if(isset($error)){
echo htmlentities($_POST['article'], ENT_COMPAT, 'utf-8');
}
?>
</textarea>Upload.php, ahol megjelenik a szöveg tab-okkal.
<label for="article">Article:</label>
<textarea name="article" cols="60" rows="8" class="widebox"
id="article">
<?php echo htmlentities($article, ENT_COMPAT, 'utf-8'); ?>
</textarea> -
Sk8erPeter
nagyúr
válasz
Bencom ™ #8173 üzenetére
Az ingyenes dolgokért fizethető adományokat nem arra értettem, hogy az milyen szép dolog, ha fizet az ember azért, hogy egy játékban előnyre tegyen szert. Igaz, ezzel is támogatod közvetett módon a játék alkotóit, karbantartóit, de inkább arra gondolok, hogy ha valaminek valóban nagy hasznát veszed, használod hétköznapjaidban, akkor azért az nem egy rossz dolog, ha valamit vissza is csepegtetsz; persze nem kötelező, csak aki valamennyit rá tud szánni, de minimális reprezentatív összeg is valami. Régen szartam az ilyesmire, én sem fizettem semmiért, ha nem volt muszáj, aztán változtattam az álláspontomon.
Egy példa: nővérem laptopjának vinyóját egy hardveres probléma esetén (alaplapot kellett cserélni, tök ugyanolyanra) a szervizben tök feleslegesen formattálták, majd újrahúzták rajta a Windows-t, így rengeteg adatát bukta, többek közt fontos fotóit; na, próbálkoztam kismillió profi, fizetős és ingyenes adatvisszaszerző programokkal, hogy visszahozzam az adatokat, de sajnos a legtöbb elvérzett; aztán megtaláltam a Linux-alapú Photorec-et, ami pont ilyenre lett kitalálva, és ezzel az adatainak nagyjából 85%-át sikerült visszaszerezni (egyetlen bajunk az volt, hogy ronda, generált neveket adott a visszaszerzett fájloknak, így elég sok fájlt utólag át kellett nevezgetni, de gondolhatod, hogy ezt akkor a legnagyobb mértékben leszartuk, mivel legalább sikerült visszaszerezni az adatokat). Máskor ugyanettől az alkotótól igénybe vettem a TestDisk-et is elszállt partíciótábla megmentésére, amikor bár nem reménykedtem már benne, de sikerült ezt is megmenteni... Na ekkor úgy döntöttem, hogy ez a fejlesztő megérdemel annyit, hogy támogassam őt valamennyivel, persze túl sok pénzt én sem tudtam erre áldozni. De legalább valamennyivel hozzájárultam, hogy inspirációt kapjon a további fejlesztéshez. Írt is egy köszönőlevelet.Szóval érted, van az az eset, amikor az ember úgy érzi, hogy még ha ingyenes is egy program, megérdemli, hogy mégis költs rá valamennyit, így megvan az a kellemes érzésed, hogy eldöntheted, mennyit tudsz szánni rá.
Na, de ne OFF-oljunk.Ezt a könyvet már másnak is ajánlottam, amennyit olvastam belőle, az alapján jól összeszedett áttekintő anyag az alapismeretek elsajátítására: [Nagy Gusztáv: Web programozás alapismeretek].
-
Sk8erPeter
nagyúr
Jaja, persze, hogy használnak assembly-t a mai napig, nem is mondtam, hogy nem.
Épp ezért mondtam, hogy jó és értékes dolog, ha valaki manapság vágja ezt a nyelvet. Nagyon nem egyszerű, és szerintem iszonyatos szívás benne programozni (már kisebb projektet is nagyon nehéz benne átlátni), de van, aki ezzel együtt szereti.
A C++-os állásokról írtak viszont szerintem kevésbé igazak: még mindig rendszeresen kapok hírlevelet informatikai állásokról, és még diákmunkában is keresnek C++-fejlesztőt. Tehát a mai napig akad rá kereslet.
A C#-ról, Java-ról írtakkal viszont nem értek egyet. Persze, jöhet a jövőben olyan nyelv, ami "lenyomja" ezeket, népszerűbb lesz, és ezek a nyelvek veszíthetnek népszerűségükből, de az tény, hogy manapság ezek már nagyon fontos, és nagyon széles körben támogatott nyelvekké váltak. A Java-t már annyi platformon használják, hogy nehéz elképzelni, hogy a közeljövőben csak úgy eltűnik a süllyesztőben, ahogy predesztináltad. A C# meg szintén egyaránt fontos szerepet kapott a vastag- és vékonykliens-fejlesztés terén egyaránt; használják asztali, webes és szerveralkalmazásokhoz is; az XNA miatt a grafikában sem lett már elhanyagolható (persze, a C++ ezen a téren még mindig fontosabb, a teljesítményben nyújtott többletei miatt). Ezeken a nyelveken a programozás is elég kényelmessé vált és felgyorsult, ezt még inkább segíti az, hogy a fejlesztőkörnyezetek milyen nagy mértékben támogatják ezt a folyamatot. Nem beszélve a rengeteg library-ről, pluginről, frameworkről, stb."Viszont én még C++-ban sem állnék neki nagyon alapos indok nélkül, asm-ben pedig már főleg nem. Te igen?"
Dehogyis.Főleg nem egyedül.
Ezek szerint valóban félreértettem, amit írtál, mert azt, hogy "Én pld biztosra veszem, hogy meg tudnék írni egy webszervert akár asm-ben, de a hajam égnek áll az ötlettől, hogy akár C++-ban nekiessek.", úgy értelmeztem, hogy assembly-ben még inkább állnál neki, mint C++-ban.Késő volt már úgy látszik.
"A hiphopon azért is röhögtem erőset, mert át lehet forgatni egy PHP-t C++-ra, de az csak maga a kód részlet. Annak a kódnak van egy futási környezete is, ami nélkül használhatatlan. Ebből az egészből csak annyit látni, hogy lefordítani a PHP-t C++-ra, szóval ezt viccesnek tartom. Aranyos, de semmi más."
Nyilván kell hozzá egy környezet is, amiben ez futhat is, ezen szerintem semmi meglepő nincs.Gondolom senki nem feltételezett mást. Ettől függetlenül továbbra sem értem, miért olyan nevetséges, ez egy kódoptimalizálási módszer, ami javíthat a teljesítményen, gyorsabb futási időket eredményezve. Ha a Facebooknak bevált, szar nem lehet. (Értsd: a sebességre többnyire nincs panasz a Facebooknál, még ha minden másra van is. Legalábbis kevésbé jellemző, hogy a gyorsaságával lenne probléma.)
"szerverkapacitás kategóriában az asztali gépek az összes tartozékukkal együtt a normális minőséghez képest nem többek, mint kommunity szutyok. Kommersz hulladék mind. Szerverként azokat tartani technológiai netovábbnak legalábbis tájékozatlan dolognak nevezném."
Hát szerintem akkor itt erősen összemosod a szerver és a webszerver fogalmát. Ki mondta, hogy egy Apache+MySQL páros csak asztali gépen futhat?Miért ne futhatna azokon a monstre szervergépeken, amikről éppen beszéltél?
Lehet, hogy ismét csak félreérthetően fogalmaztál, de úgy tűnik, mintha azt feltételeznéd, hogy az Apache és a MySQL páros csak asztali gépeken fut a világ minden táján... Egy ilyen profi, megfelelően klimatizált, nagyon gondosan karbantartott szerverszobában is nyugodtan lehetnek ilyen "community szutykok" is, amiket éppen említettél.
Ha óriási terhelések elbírásáról van szó, senki nem mondta, hogy valaki ingyenes "community szutykokat" (ettől a kifejezéstől eldobom az agyam, komolyan) használjon. Az nem arra való. Ha meg valakinek már óriási terheléseket kell kezelnie, nyilván megvan az anyagi háttere is ahhoz, hogy igazán komoly szerverhátteret tegyen az alkalmazásai mögé.
Azért nem árthat, ha revideálod azt a véleményedet, miszerint az ingyenes, közösséggel megosztott webszerverek és ehhez kapcsolódó egyéb szoftverek mind szutykok (még ha óriási terheléseket nem is bírnak el, mégis valami oka van, hogy olyan mértékben népszerű, amilyen).Szerk.: OFF.
-
Bencom ™
őstag
válasz
Sk8erPeter #8168 üzenetére
Az jó ha saját gépemen is tudom tesztelgetni, mert egy dolog az idő, amibe telik, meg egy másik az anyagi oldala, amíg nem fut fel a dolog, nem kell komolyabban beruháznom...
Azt pedig értettem, és teljesek jogosnak tartom, hogy mindenki azt mondja, hogy ne kezdjek bele egyből ennek, nem is az volt a célom hogy egyből fejjel a falnak, és majd lesz valami, ezt már korábban is leírtam, hogy nem egyből a legnehezebb részével akarom kezdeni, vannak terveim szerint egyszerűbb modulok is benne, amit szép apránként majd összeállítok egy nagy dologgá, és ha már telesen magabiztosan megy az egész, akkor befejezem / nekikezdek a nehezebbik részének.
Osztályfőnököm jóvoltából most rátettem a kezem 3 dvd-nyi c, c# és c++ oktatóanyagra, azzal remélhetőleg már el fogok tudni indulni valamerre, a másik tanárom pedig webtervező, ő emailben ígért nekem óriási pdf fileokat html-ről, php-ról és java-ról, az is egy jó kiindulási alap és legalább a könyvtárakkal sem kell kísérleteznem (egyébként az egy dolog hogy a BME könyvtárában minden megvan, szégyen is lenne, ha nem lenne meg, a miskolci egyetemi könyvtárban is minden megvan, de nyíregyen a megyeiben nem hiszem hogy túl sok ilyen könyvet találnék... )
Linket megnéztem, így már tudom hová tenni
Az utolsó részre meg annyi, hogy én egy elég csóró családból jöttem, nem véletlenül mondják rám hogy skótzsidó vagyok, nem szívesen adok ki a kezembe pénzt, csak ha szükségesnek érzem. Ha van egy játék, ami ingyenesen játszható online, akkor nem fogok pénzt fizetni azért, hogy másokkal szembe előnybe kerüljek, mert abból nekem nem lesz sem ételem, sem benzinem sem kocsim se házam stb, csak egy virtuális (ráadásul abban a játékban meglehetősen unfair) dologra szórnék ki pénzt az ablakon. Az egy nagy beruházás, és elég nagy bevételeik vannak, sőt, ahogy egyre jobban leépítik az oldalt, egyre egyértelműbb, hogy csak a pénzre mennek, emiatt megszüntettek sok olyan modult, amik régen közkedveltek voltak a játékosok köreiben, szóval már csak ezzel is tiltakozom (mármint azzal hogy nem költök rá) az ilyen lépések ellen
Mobal: erre mondtam én is, hogy nem suliban tanulom, attól hogy a tanárom segítségét kérem a témában, meg tananyagot kértem tőle, ennek még magamtól fogok utána járni, ahova én járok ott csak java-t flash-t és hasonlót fogunk tanulni bevezetés szinten, a többit már én teszem rá magamtól.
Tele von Zsinór: igazad van, ezen tegnap én is gondolkodtam, pl azt simán meg lehetne oldani hogy földrajzi fekvés alapján megosztani a szervereket: a csatán kívül kvázi minden elférne egy helyen, a csata ami a húzós rész, ott pedig ha másmiatt nem, a fairplay érdekében meg lehetne határozni hogy egy csatába maximum 5000-ren vehetnek részt, legyen mondjuk ez egy magyar-román összecsapás, míg ha az amcsik háborúznak a világ másik végén, az már átkerülhet egy másik szeróra, csak magát a világtérképet nem akartam széttagolni, de a logikára amit mondasz este már én is rájöttem, csak már késő volt
Coco2: na ilyen jellegű útmutatásra számítottam, át fogom rágni magam rajtuk, köszi!
Szóval még egyszer leírom, nem egyből a legnehezebb részébe akartam belecsapni (bár tény hogy az a "legizgalmasabb" része, meg az lenne talán a lelke az egésznek) hanem ez a végső cél, aztán odáig szépen eljutni fokozatosan, gyakorlással, meg előbb a könnyebb részeket megírni, stb!
Köszi még egyszer mindenkinek a válaszokat!
-
coco2
őstag
válasz
Sk8erPeter #8168 üzenetére
Annyira rohan most a topic, hogy már kezdem elveszíteni a fonalat, miről is van szó, de azért pár kérdésre reagálnék.
Természetesen C++-t mai napig használnak, de olyan elzárt projectekben, amikbe bekerülni erőteljes reputáció és referenciák nélkül kb lehetetlen. Szóba sem állnak veled. Ergo egy jelenleg éppen kezdő (sőt, még csak tanulni kezdő) számára ezt mennyire releváns információ? És igen, asm-et is használnak mind a mai napig, mert egyéni titkosítási, kódolási, adatáradat szűrési feladatokra a sebességi előnyei óriásiak. Azzal együtt használják, hogy ha egy alkalmazás portolva van pld több platformra, akkor azokat az asm rutinokat minden platformnak a saját környezetében külön meg kell írni, és a fejlesztéseket is mindegyikhez külön-külön be kell vezetni. Platformok, processzor típusok, sőt néha OS verzió bontás is szükséges, ami eszetlen egy munka, és nem is kicsit idegesítő, és mégis csinálják. És a véremmel alá merem írni, mégpedig vastagon, hogy még akkor is használni fognak ASM-et, amikor a C# és a Java már a világon sem lesznek. Mert amíg van FPGA, amire VHDL-ben megírják a processzor magot, mert processzort igényel egy rendszer központosítása, addig ASM is létezni fog, és valószínűleg a C++ is, de a .NET és Java, ezek szerintem fele annyira sem kemény részei az informatikának. Azok eltűnhetnek mind2-en a süllyesztőben nagyon könnyen. Igazából nem többek, mint hogy valakinek kipattant a fejéből, hogy a 386-os procinál megjelent memory managert meg lehetne valósítani felsőbb programozási szinten is, és ráhúzott egy absztrakciós szintet a C++ fölé, abból lett garbage collector és társai. Ennyi a managed kódos világ összes misztériuma. Ahogy jött, úgy mehet is, sőt másikat is kitalálhatnak, ami majd kiszorítja azt a kettőt.
A C++ nyelv a legesleggyorsabb olyan nyelv, ami egyáltalán platform hordozható _és_ csapatmunkára az inkrementációs fejlesztés peremfeltételével a gyakorlatban alkalmasnak bizonyult. Sebesség előnye is jelentős. Teljesen processzor, platform és OS verzió függetlenül hurcolható, amit sem a .NET, sem a Java nem mondhat el magáról. És akkor még ott vannak az üzleti és jogi vonatkozások, a licencelés. A Java és C# nem csak a segged alá tolják a széket fejlesztés közben, hanem zsetonba is kerülnek. Különféle oktatási célokra akár ingyenes, de üzleti célokra már nem. Pláne némelyik komponens / program példány licence, ami annyit tesz, hogy minden eladott program példány után perkálnod kell, ha azt is beleépítetted a programodba. Nem mindegyik komponens egyformán olcsó. Időnként nagyon komisz szituk tudnak lenni, amikor pénzen veszekednek a dicső üzleti vezetők. Nem az én asztalom, hogy miért, de bizony nekiestek a Java és a .NET torkának is. Én programozó vagyok, nem jogász, sem nem ügyviteli vezető, és pláne tojom le a monitoromon kívüli világot, de annyira nagy a hangzavar, hogy már hozzám is eljutott. Márpedig akkor valahol már plafonig ér a sza*. Ha kotorászol kicsit press release-ek között, szerintem meg fogod találni a magyarázatot.
Az asm / C++ utalásomat szerintem félreértetted, vagy talán én nem fogalmaztam pontosan, de akkor most pontosítok. Asm-ben is meg lehet írni egy webböngészőt. Ekkora alkalmazásnál mondjuk olyan 25..30x-os erőfeszítés lenne, mint C++-ban (gyors becslés). Viszont én még C++-ban sem állnék neki nagyon alapos indok nélkül, asm-ben pedig már főleg nem. Te igen?
A hiphopon azért is röhögtem erőset, mert át lehet forgatni egy PHP-t C++-ra, de az csak maga a kód részlet. Annak a kódnak van egy futási környezete is, ami nélkül használhatatlan. Ebből az egészből csak annyit látni, hogy lefordítani a PHP-t C++-ra, szóval ezt viccesnek tartom. Aranyos, de semmi más.
Webszerverből, SQL szerverből, sőt számítógépekből is nem csak az asztali gépek és azok tartozékai léteznek. Szintén nem topic releváns, de a gyakorlatban előkerülhet, hogy léteznek másmilyen cuccok is. Pld nem tudom, voltál-e már olyan szobában (jó 15..20 m2 szobáról van szó), ahol télen-nyáron pontosan 19,5 fokot mutat a hőmérő, és a szellőzés is 0.4 mikronos porszemcse méretig kizár minden mást, ezen kívül ofc hermetikusan van lezárva (gumi szigetelés, és belső túlnyomás). Na olyan szobában képzelj el 1,80 magas fémszekrényeket tucat szám, és benne kazettákat, amikben processzorok, winchesterek, kommunikációs perifériák vannak. És az mind 1 darab számítógép. Ilyen számítógépek is vannak, és azokra is léteznek webszerverek is, SQL szerverek is, és bár vicces, de még játékok is. Én elhiszem, hogy a világ nagyjának a fejében a "számítógép" az asztali gépet jelenti, és én is tudom, hogy létszámra többen használnak asztali gépet / laptopot, mint egész szobás VAX-ot, de akkor is az a véleményem, hogy szerverkapacitás kategóriában az asztali gépek az összes tartozékukkal együtt a normális minőséghez képest nem többek, mint kommunity szutyok. Kommersz hulladék mind. Szerverként azokat tartani technológiai netovábbnak legalábbis tájékozatlan dolognak nevezném. Na ha az lenne kérdés, hogy egy ilyen kategóriás szervert szerelni fel, hogy php-ban tudjon valami egyszerre 100k szerver requestes terhelést bírni, vagy inkább egy olcsóbb (mondjuk csak 2 szekrényes klímaszoba igény mentes) gépre C++-ban írni újra a teljes webszervert is, ebben az esetben én már megfontolnám, hogy talán a webszervert újraírni lenne költséghatékonyabb. És speciel amikor elolvastam Bencom ötletét a 100k felhasználóról, történetesen erre asszociáltam. Bűnös vagyok?
-
coco2
őstag
válasz
Bencom ™ #8166 üzenetére
A startup-ok tipikusan úgy szoktak menni, hogy elkezded egy olyan apróban, és olyan könnyűben, amilyenben egyáltalán lehetséges. Ha életed első szárnypróbálgatásaiba fognál bele, akkor pld csináld ezt:
1. http://www.easyphp.org/download.php letölt + feltelepít otthoni kicsike gépre.
2. http://psycho.unideb.hu/munkatarsak/erdelyi_norbert/targyak/HTML_programozas_az_alapoktol.pdf letölt saját gépre, és végig olvas. Gyorstalpaló HTML-ről. Action scriptekkel kezdetben ne foglalkozz. Statikus képeket felhasználni is bőven elég lesz.
3. http://download.chip.eu/hu/Nvu-1.0_534872.html letölt + megnéz, ezzel lehet HTML lapokat szerkeszteni. Kicsit gyakorolni, amíg érzed a dolgok felépítését. Hogy a dolgok szétbontható, és elkülöníthető részekből állnak. Tudni kell látni az egész rész mögött a részleteket, és azok összességét. Amíg nem áll rá a szemed, hogy elkülönített részleteket láss az egész helyett, addig vakon tévelyegsz. Az úgy nem játék.
4. http://www.fzolee.hu/download/download.php?fname=./PHP_programoz%E1s_kezdoknek.pdf és amúgy is körbeleshetsz az fzolee lapon, mert akad ott bőven, amiket olvasgathatsz. Még SQL is.
5. Szerintem ennyi anyag + a saját ötleteid már elégségesek lesznek, hogy fel tudd mérni, mi mindenre lesz még szükséged életed első website-jához. Egyáltalán valós látótávolságba kerülhetnek a dolgok miután a html + php doksit végig olvastad.
6. PHP doksiról ha visszaolvasol 1-2 hétnyit, találsz linkeket ebben a topicban, töltsd le, amelyik tetszik, és keress neten PHP programozási példákat kezdeti gyakorlásnak. Temérdek sokat lehet találni.
Ha idáig megvagy, akkor már lesz egy-két saját weblap, login példa, és sql kezelési példa is a hátad mögött. Egyenlőre ezekkel legyél meg, hogy tisztán láthasd, mi minden várhat rád.
Ha idáig eljutottál, akkor majd jer vissza, és innét folytathatjuk. Addigra már tudni fogsz úgy kérdezni, hogy legalább esélyünk van neked valódi segítséget adni. Perpillanat én azt érzem, hogy kvázi kívülálló vagy egy szakmai környezetben. Hogy egy alkalmazás most erep vagy warcraft vagy akármi, az nem tartozik egy szakmai környezetre. Azt a te dolgod lesz lebontani ezernyi apró részletre, és mindegyik részlettel _egyesével_ meg kell majd küzdened. A fentebbi doksikkal + jó logikai érzékkel tudnod kell addig elboldogulni, hogy legalább a 90-95%-ot te magad át tudd látni, és a maradék 5%-nyi problémát is szét tudd bontani egészen egyszerű és szakmailag objektív kérdésre, és azt azon a nyelven meg tudd fogalmazni. Ezt jelenti tudni kérdezni. Legalább eddig el kellene jutnod, és addig hagyd az összes többi kérdést a nagyon távoli jövőre.
És most kezdd az 1. ponttal. Hajrá.
-
Tele von Zsinór
őstag
válasz
Bencom ™ #8166 üzenetére
Csak erre az egyre válaszolnék, a többit kb. kimerítettük, és csak önmagunk ismételjük:
Nem akarom több szerverre szétosztani a játékot, úgy értem, ez nem ilyen "szigetek mindenütt, aztán harcolj az xy szerveren" dolog lenne
Az, hogy te egynek látod, nem jelenti, hogy valóban egy szerver, lásd google, facebook, avagy bármi komolyabb oldal. Kulcsszavak: replikáció, load balancing.
-
Sk8erPeter
nagyúr
válasz
Bencom ™ #8166 üzenetére
Utsó kérdésedre válaszolva: igen, a saját géped is szerverré tehető.
A többire: akár elfogadod, akár nem, azért javasolta eddig nagyjából mindenki, aki hozzászólt, hogy előbb kicsit kisebb projektekben gondolkodj, mert nem lehet egyből ilyen durván fejest ugrani az ismeretlenbe. Vagy lehet, de akkor megvan az esély rá, hogy nagyot koppansz. Az meg lehet, hogy fájni fog.
Amíg egy programozási nyelv alapjait sem ismered stabilan, addig szinte garantált, hogy az eleinte összeírogatott kódjaid nagy része később mehet a kukába. Haladó programozó is milliószor írja át a kódját, és jön rá, hogy van jóval egyszerűbb módszer is, plusz nagy projektnél a tapasztalt programozó is könnyen elveszti a fonalat, hogy mi nem stimmel. Kezdőként meg egy óriásprojekt átlátása lehetetlen.
Több területen is tapasztalatot kellene szerezned a programozásban ahhoz, hogy azt lehessen mondani, hogy már belevághatsz.
Ebben az esetben nem a szokásos magyar kishitűség beszél belőlünk, hanem szimpla reális hozzáállás.Hacsak nem vagy valami egetverő géniusz, akkor ennek nagy kockázatai vannak az alapján, amiket elmondtál: egyelőre nincsenek tapasztalt fejlesztőid, partnereid, túl kevés a programozási ismereted, minimális a programozói tapasztalatod - nem hangzik túl jól egy monstre projekthez. Ezért van szükséged a gyakorlásra, alapok lefektetésére, komolyabb felfejlesztésére, aztán csak utána jöhet a többi.
"ezért nem érdemes c++-szal foglalkozni, mert az nagyságrenddel nehezebb a többinél? "
Ez ízlés és tehetség kérdése... De az igaz, hogy egy menedzselt kódban sokkal kevesebb dologra kell odafigyelni. Meg pl. C#-ban könnyű úgy kódot írni, hogy úgy érzed, még a széket is a segged alá tolják.
Ha valaki jól megtanulta a programozás alapjait, akkor C++-ban is könnyen ír alkalmazásokat, viszont jóval több a hibázási lehetőség.
A C++-ban jól megírt alkalmazás viszont jóval gyorsabb tud lenni egy Java-s vagy C#-os alkalmazásnál, ez tény."arról tud valaki valamit, amit fordfairlane említett az elején? arról még mindig egy szót sem tudok..."
[link]"én pl elvből nem fizetek soha ingyenes játékért, de mindig megdöbbenek, hogy hányan, hány forintot/eurót ölnek akár hetente 1-1 ilyenre..."
Elvből? Nem vágom. Mi ennek az elvnek az alapja?
Elég sok ingyenes alkalmazás van, amiért a fejlesztő(k) szívesen fogad(nak) el támogatást, ha már időt ölt(ek) bele - amennyiben az elkészített alkalmazás bevált, megfelelt a célnak, és gyakran használod, akkor meg is érdemli a támogatást...
Ezek szerint elvből nem donate-elsz? Furcsa dolgokat olvasok itt... -
Sk8erPeter
nagyúr
válasz
PazsitZ #8162 üzenetére
"Szerintem felesleges könyvtárral bejlódni, nem feltételezem, hogy túl sok mindent találsz."
Hát ezzel nem értek egyet.Attól függ, hol keresed. Pl. BME műszaki könyvtárrészlegén számomra meglepően sok hasznos infós könyvet lehet találni, tényleg nagyon nagy a kínálat, ami még meglepőbb, hogy egész sok viszonylag aktuális is van (jó, nyilván nem pont 2010-11-esekre kell gondolni, de érted), tehát azért időnként frissítik a kínálatot.
===
(#8156) coco2 :
"Azért azon a hiphop-on röhögtem egy jót"
És mi vicces volt benne? Az, hogy a Facebook igénybe vette kódoptimalizálásra?Azért nem egy kinevetendő cégről van szó.
[link](#8151) coco2 :
"míg a C++ nem tartozik a különösen keresett ismeretek közé"
Azért ez ebben a formában nem teljesen igaz. Grafikai fejlesztésekre mind a mai napig az egyik legnépszerűbb nyelv...és ezen a területen nagyon is számít, hogy vágod-e a C++-t, vagy sem."Én pld biztosra veszem, hogy meg tudnék írni egy webszervert akár asm-ben, de a hajam égnek áll az ötlettől, hogy akár C++-ban nekiessek. Irgalmatlan mennyiségű jobb sorsra érdemes idő megy el vele"
Hát ez azért alaposan meglepett, hogy szerinted assembly-ben gyorsabb megírni egy elég komplex "alkalmazást".Persze ízlések és pofonok, ki mihez van hozzászokva, de nekem speciel az assembly-től áll égnek a hajam - tanultam, őszintén szólva nem voltam oda érte - persze nem mondom, hogy haszontalan, ha valaki vágja a témát, de én több perspektívát látok egy jól átlátható programnyelvben. De öröm, ha vannak még olyanok, akik ebben a nyelvben pengék.
(#8163) coco2 : Erről a .NET kuka, Java kuka, C++ nem rúg labdába, assembly vissza fog jönni témáról egy kicsit beszélhetnél bővebben, mert őszintén szólva csak kikerekedett szemekkel olvastam, amiket írtál.
De lehet, hogy csak velem van a baj, és rosszul értelmeztem, amiket írtál, de a jövőről beszéltél, és hogy a mai modern nyelvek meg majd mehetnek a levesbe, szerinted nem tovább fognak fejlődni ezek a nyelvek, hanem térünk vissza az őskorba, a magas szintű nyelvektől a leginkább gépközeliekig, aztán majd jöhet a gépi kódban programozás?
Érdekes meglátások, csak nem értem az alapját...
(#8165) coco2
"Ha nem átlagos tesco gazdaságos számítógépekben, meg community szutyok freeware webszerver + mysql-ben gondolkodsz"
A "community szutyok" alatt az Apache+MySQL párost érted?
Hmm, az igen. Nézz pár statisztikát ezeknek a "szutykoknak" a nemzetközi felhasználtságáról. Furcsa, mennyi hülye van a világban, aki ilyen szutykokat használ, nem igaz?===
(#8154) CSorBA :
"Egyidejű nagyszámú terhelésre optimálisabb."
Na de minél?Mert ezt nem fejtetted ki. Feltételezve, hogy a Java-s alkalmazás jól van megírva, egy hasonlóan jól megírt C#-kódnál kétlem, hogy gyorsabb. (vagy nagyjából egyező a sebességük)
-
Bencom ™
őstag
Ingyenesre tervezem, magát a regisztrációt, de hogy magát eltartsa az egész/ profitot hozzon két lehetőség van, az egyikkel mindenféleképpen élni fogok: a prémium szolgáltatások... prémium fiók, itt egy pici előny, ott egy pici előny a többiekkel szemben, én pl elvből nem fizetek soha ingyenes játékért, de mindig megdöbbenek, hogy hányan, hány forintot/eurót ölnek akár hetente 1-1 ilyenre...
A másik az a reklámok beszúrása, de ahhoz meg szponzor kell... ismerek 1-2 embert, aki a reklám szakmában dolgozik szóval még ez sem lehetne annyira lehetetlen megoldani, de személy szerint engem rohadtul tud idegesíteni mikor egy oldal tele van reklámmal...
szóval reményeim szerint a játék el fogja magát tartani annyira, hogy egy normális hardver/szoftver hátteret meg tudjak neki engedni, addig meg majd vándorol az olcsó szerverektől a használhatóig a játékosszám növekedésével.
Nem akarom több szerverre szétosztani a játékot, úgy értem, ez nem ilyen "szigetek mindenütt, aztán harcolj az xy szerveren" dolog lenne mint pl a travian, vagy sok más hasonló, hanem pl mint az erep, hogy beregelsz a saját országodba, és a globális térképen harcolsz a többi ország ellen (vagy éppen szövetséget kötsz velük, stb)
Szóval ha hirtelen ugrana meg a létszám, és nem tudnék vele mit kezdeni, akkor maradna az, hogy nem tudnak belépni míg más ki nem lépett ,de ilyet nem szívesen vetnék be. Ezért is szeretném lehetőség szerint eleve olyanra tervezni, hogy ha sok felhasználó lesz hirtelen, akkor se legyen fennakadás.
Akkor ezek szerint mégis csak ássam bele magam a php-java-flash kombóba, és a c++ csak végső esetként jusson eszembe, akkor ha már (a ti értelmezésetekben százezres/egyidejű) milliós nagyságrendű a felhasználók száma?
arról tud valaki valamit, amit fordfairlane említett az elején? arról még mindig egy szót sem tudok...
Még egy nagyon alap láma kérdés így hirtelen beugrott, bár ez már némileg off-topic: amíg nagyon kis felhasználószámról beszélünk (full társaság 100-1000 fő, nem egyidejűleg) akkor egy stabil, gyors netkapcsolattal akár a saját gépem is szerverré tehető, ha másra nem béta-tesztelés erejéig, vagy egy kis tőke-halmozás céljából, és hogyha felfut a dolog, csak akkor átköltöztetni valami normális szerverre?
-
coco2
őstag
válasz
Bencom ™ #8164 üzenetére
A 100e felhasználót én úgy számoltam, hogy szerveren egyidejűleg 100e folyamat fusson. Ha te úgy számoltad, hogy cakk-pakk a teljes community 100e, az nagyon más. Olyankor napi összesben talán fel fog logolni 30k körül, akikből az egy idejűleg logolt player 10k-t valószínűleg nem fogja túllépni, és az egyidejű szerver kérések 3-4k limit alatt maradnak. Az úgy már nagyon más, mint egy idejűleg 100e kiszolgálás.
Normális webszerver egy normális szerver vason szerintem el tud boldogulni vele. Gondolom fizetősre van tervezve a dolog, és ahogy nő a felhasználó számod, tudni fogod lecserélni a freeware apache + mysql párost valami normálisra. Később aztán jobb szerver vas is jöhet. Ha nem átlagos tesco gazdaságos számítógépekben, meg community szutyok freeware webszerver + mysql-ben gondolkodsz, az a fentebb említett 100..1000 felhasználó sokkal több is tud lenni. Azt a 3-4e-t egyetlen szerver is elbírhatja.
Végső soron az a kérdés, mit teszel olyankor, amikor brutálisat ugrik a felhasználó számod, mert történetesen pont bejött neked a cucc. Rts-ekben átlag úgy osztják a terhelést, hogy limitálják a szerver loginok számát, és azt mondják, hogy első 5k player beléphet, a többi meg majd jön akkor, amikor valaki kilépett. Addig a többi player mehet egy szerver2-re játszani. Ha a game nem olyanra van tervezve, hogy kötelezően egyetlen szerveren kell mindenkinek lennie, akkor még freeware dolgokkal és tesco gazdaságos szerverekkel is nagyon sokat ki lehet szolgálni. Game design kérdése.
-
Bencom ™
őstag
korábban írtam hogy tanultam alap szinten pascalt, majd később c-t, szóval a nagyon alap dolgokkal már tisztában vagyok (emlékszem pascalban annó még egy "játékot" is programoztam, ahol egy x kergetett egy O-t és volt "multiplayer" billentyűzetről irányítós verziója, meg egy "singleplayer" "mesterséges intelligenciás" verziója, de az egész nem lehetett több vagy 80 sornál szerintem)
PazsitZ: erőltetni a fene, csak eddig akárkit kérdeztem, azt mondta, könyv, könyv, én is jobban örülnék valami letölthető, mintsem kikölcsönözhető/megvásárolható dolognak, az angol tudásomon még csiszolni kell, de szerintem elboldogulnék vele. Ha tudsz linkeket, azt nagyon megköszönném!
Akkor tanuljam meg a php-t majd a c++-t, majd írjam meg php-ban, mert az a könnyebb, aztán konvertáljam át hip-hop-ban, ami tele lesz hibával, de mivel ismerem a c++-t, majd ki is tudom őket javítani, és így időt/energiát spórolhatok meg, de a program "gazdaságosabb" lesz az erőforrásokkal? Ha jól értelmeztem ezt...
Értem én hogy nagy vállalkozás, de megnézted például az erepet, amit linkeltem? Bugyuta, primitív játék, de vannak benne jó ötletek, amik szerintem egyszerűen megvalósíthatóak, pl újságíró vagy politikai modul... kb egy blog szintjén van az a rész, mégis megtölti élettel, vagy a fejlesztési fák majd az egységeknél, ezek is csak statikus dolgok, a.k.a. kisebb kalandok. Ezeket szépen apránként megcsinálom, ezen kitanulom amit kell, aztán majd a harc modult utoljára hagyom, mivel az a nagy kihívás, igazából azzal számol mindenki, holott az csak a jéghegy csúcsa, addigra remélhetőleg már menni fog olyan szinten, hogy elbírjak vele, így nem kell az előzőeket javítgatni, és nem is lesz átgondolatlan, mert a könnyebbtől megyek majd a nehezebb felé.
Valóban nehéz eltántorítani engem attól, ha valamit elhatározok, és estem is már pofára, de mint mondtam, papír alapon már annyi ilyen stratégiai szabályrendszert dolgoztam ki, és olyan jól beváltak, primitívek, mégis realisztikusak voltak, és azt remélem, hogy ha kivehető belőle az emberi tényező (vagyis a rajzolgatás, a számológép kezelése, nem utolsósorban az elfogultság... ) akkor egész jó kis játékok válnának belőle, akár sok ember számára is, ezért is szeretnék belefogni, meg azért is mert, mint írtam, előreláthatóan túl sok szabadidőm lesz, amit mással aligha tudnék eltölteni az adott... speciális helyzet miatt...
coco2: tehát akkor a c++ a legjobb, és (nekem) csak az felel meg elvileg, de egy "átlag" akármihez, bőven elég a többi is, amit leírtál, és ezért nem érdemes c++-szal foglalkozni, mert az nagyságrenddel nehezebb a többinél? Egyiket sem használtam még, így nem tudom, ezért kérdezem...
Egyébként a 100ezres nagyságrendű felhasználókat nem tudom, ki hogy értelmezte? Én úgy, hogy 100ezer regisztrált tag, akikből mondjuk jó esetben 10-20ezer belép napi szinten, és csúcsidőben olyan 10ezer felhasználó egyidejű kezelésére számítok (erepublik statisztikából indulok ki továbbra is). De mivel azt mondtátok, php-val egy adott szerver max 100-1000 ember egyidejű "lekezelésére" képes, így továbbra is marad a c++ vagy valami trükk...
szerk.: PazsitZ: erre én is gondoltam, hogy először kicsiben megcsinálni, aztán majd átalakítani a nagyra, de aztán arra gondoltam: ha bejön, és nagyban kell megoldani, akkor a kommentek alapján nem jöhet szóba más csak a c++, ami teljesen más nyelv, mint a php. Magyarul akkor nekem előröl kellene kezdenem az egészet, c++-ban (hacsak az említett hip-hop cucc mégis működik, mert akkor "egyszerű" átállni) így semmivel sem lennék előrébb. Plusz egy ilyen átállás sok időt venne igénybe, amíg le kellene lőni az egészet. Erepen voltak olyan időszakok, hogy 10 percenként beiktattak ilyen 1-1 órás "maintenance" szakaszokat, amikor nem volt hozzáférhető semmi, és emlékszem, milyen hangulat volt a játékosok között, meg hogy hányan hagyták abba akkor, "fizető vendégek" is, ezt egyből szeretném elkerülni/megkerülni/átugrani stb...
-
coco2
őstag
válasz
Bencom ™ #8153 üzenetére
Az utóbbi pár hónapban olvasni lehetett egy-két felszólalást még nagyon illusztris szóvivőktől is, és én is meglepődtem rajta, hogy már napirendre került a ".net kuka, java kuka, php sose volt más, kérjük vissza a C++-t" kérdés, de mire az kiforrott téma lesz, lefolyik még egy kevéske víz a Dunán.
A C++ majd akkor fog labdába rúgni, amikor átalakulnak a humán interface-ek. Eltűnik a monitor, a billentyűzet, az egér, lesz helyettük 3d interface rendszer. Lévén a 3d nagyon eszi a processzort is, és a memóriát is, az elején egészen biztosan meg fognak hervadni még a .net és java is, nem hogy a böngészős alkalmazások. Talán még az assembly is vissza fog jönni! Páran már arra spekulálnak, pedig előreszámítható, hogy még hosszú évekig semmi sem lesz abból.
Ez a webes játék ötlet, amin elfiloztál, hogy 100ezres felhasználót te ki akarsz szolgálni, ennek révén csak azért jött be a C++, mert szimplán nem lesz más esélyed. De mint te is írtad, nincs különösebb tapasztalatod abban, mennyire durva az a dolog, amit akartál. Itt most elárultuk neked: extrém durva. De csak ezért jött elő a C++, semmi másért.
-
PazsitZ
addikt
válasz
Bencom ™ #8160 üzenetére
Szerintem felesleges könyvtárral bejlódni, nem feltételezem, hogy túl sok mindent találsz. A neten viszont találhatsz ezeregy pdf könyvet. Persze többnyire angolul. De doksi olvasáshoz úgyis hozzá kell szokni, ha fejleszteni akarsz szvsz.
Bár már vagy egy éve, de volt egy próbálkozás hip-hop php-vel saját részre, de akkor nem tudta lefordítani a kódot hibátlanra. Persze azóta millió push mehetett már bele.
Egyébként a véleményem megosztom a nagy projektről, bár ahogy látom, mások is elmondták és nem győztek meg.
Egyedül, ekkora projektnek nekikezdeni, kezdőként halál.
Már csak azért is, mert ha haladsz vele, akkor a fejlődésed során a régi kódodat magad akarod majd átírni, mert érezni fogod a hibáékat benne. Ezáltal gyakorlatilag egy végtelen ciklusú refactorhoz jutsz és végül sosem lesz kész terméked.
Vagy nem refactorálsz, csak nyomatod és tegyük fel kész lesz. Ekkor egy tervezés nélküli, nem átgondolt, kusza kód lesz az eredmény, ami több sebből vérzik majd.
(#8161) mobal +1 által említettekről nem is beszélve.Terhelés: szerintem a terheléses dolgokon elég lesz akkor aggódnod, ha oda jutsz. Ha véletlenül el is éred az általad kitűzött felhasználóbázist, az nem egyik napról a másikra lesz. Kezdésnek jó ideig elég a php, lehet finomhangolni, DB-t, használni data és code cache-t egyebek...
Tehát érdemesebb lenne kisebb projektekkel megtanulni, minimális alapokat és utána belekezdened a nagy projektbe szerintem.
-
Bencom ™
őstag
hát az ofőmet megkértem, hogy hozzon c++-hoz anyagot, szóval akkor már abba is belenézek, biztos ami biztos, egyik ismerősöm meg be akar iratkozni a helyi nagykönyvtárba, és mondta hogy majd szétnézünk, ott van e valami használható...
java-t elvileg fogunk is tanulni suliban valamilyen szinten, ezt a jquery-t nem ismerem.
-
CSorBA
őstag
válasz
Sk8erPeter #8135 üzenetére
Szvsz sebesség, ha megfelelően van megírva, de csak abban az esetben. Látogatottsági kiszolgálás, adatbázis kezelés. Egyidejű nagyszámú terhelésre optimálisabb.
-
Bencom ™
őstag
tudom, ebben a suliban teljesen mást tanulok, csak megkérdeztem az ofőt, hogy neki van e ehhez valami anyaga, és jófejségből felajánlotta, amivel rendelkezik, azt már magamtól fogom átnézni/megtanulni stb.
Igen, felfogtam hogy nem egy embernek való feladat, meg nagyon sok időt vesz igénybe, de ahogy kinéz, semmi mást nem fogok tudni magammal kezdeni ezen idő alatt, szóval akkor már inkább "hasznosan" töltsem el az időmet, mint az abszolút semmivel. Egyébként pont előtted írták, hogy a php helyett most inkább átállnak c++-ra mert hogy az mennyivel erőforrás-takarékosabb, akkor erre idővel más is rá fog jönni és inkább c++ra lesz szükség, mint egy sokkal "gazdaságtalanabb" megoldásra, nem?
Vagy akkor aki ezt mondta, az tévedett, de én nem értek hozzá, én itt csak kérdezek.
-
Tele von Zsinór
őstag
válasz
Louloudaki #8145 üzenetére
Mielőtt túllihegnéd: ne feledd, hogy mikor végez a scripted, úgyis felszabadul mind. Ráadásul sima webscripteknél nem a memóriaigény szokott a szűk keresztmetszet lenni.
-
coco2
őstag
válasz
Bencom ™ #8149 üzenetére
Nem tudom minek az iskolát túllihegni. Ha valamit meg akarsz tanulni, ne egy gagyi okj sulira nyomasd a pénzt, hanem szerezz egy normális könyvet (akár Szabó Ervin könyvtárban találsz 100 számra, és oda elég csak egyszer befizetni a tagságot egész évre), és olvasd végig, csak hogy az alapokkal tisztában legyél. Utána már a webes doksikból is folytatni lehet. De az alapokra mindenképpen normális könyveket javasolnék.
Amire készülsz, ahhoz nagyon kelleni fog a szál kezelés, a socket programozás, és el kell tudnod boldogulni a memória modell építéssel, tudnod kell bánni a dll-ekkel, és legalább egy SQL szerverrel. Bele kellene ásnod magad az adatbázis tervezésbe is a transact sql ismeretek mellett. Ezen kívül szükséged lesz a megfelelő RFC dokumentumokra is, hogy tisztában legyél a webszerverekre jellemző kommunikációval (a header elemeit tudni kell lekezelni). És persze ez mind csak a szerver oldali rész. Kliens oldalon továbbra is html + java script + action script.
Talán már írták előttem is elegen, de én is leírom. Ez nem egy embernek való feladat. Én pld biztosra veszem, hogy meg tudnék írni egy webszervert akár asm-ben, de a hajam égnek áll az ötlettől, hogy akár C++-ban nekiessek. Irgalmatlan mennyiségű jobb sorsra érdemes idő megy el vele, és lehet jobban járnál, ha valami gyakorlatiasabb dolog után néznél. Pld PHP-ban lehet nem fogod megírni álmaid alkalmazását, viszont pénzt lehet szedni belőle, míg a C++ nem tartozik a különösen keresett ismeretek közé. Létezni létezik, de a hirdetések 85%-a nem pont azzal van tele.
-
Bencom ™
őstag
az erep, amit linkeltem elvileg jó kell hogy legyen, pl most is be vagyok jelentkezve... tény hogy néha "maintenence" meg egyebek miatt le van halva, de a link jó volt, ellenőriztem is, nem tudom, mi baja lehetett...
tanáromat megkérdeztem, c++-szal kapcsolatban tud majd anyagot adni, valami egyetemi előadást vettek fel, meg egészítettek ki, még nem láttam de így hallás alapján jónak tűnik, akkor abból már el lehet indulni, a php meg ezek szerint felejtős!
Java/flash pedig lesz a másik sulimban (flash már van is), meglátjuk azzal mire fogok menni...
-
vilmaboy
őstag
<?
$files=scandir('abc123');
foreach($files as $file) {
if($file!='.' && $file!='..') echo '<a href="'.$file.'">'.$file.' '.date('F d Y H:i:s',filemtime($file)).'</a><br />';
}
?>mi a hiba ezzel a scriptel? a könyvtár neve abc123 természetesen
Fatal error: Call to undefined function: scandir() in /vilmaboy/index.php on line2
-
coco2
őstag
Összetalálkoztam egy olyan esettel, hogy szövegesen összerakok egy ilyet darabokból:
<a href="egyik/masik">Duma</a>és a webböngészőből lementve ez lesz belőle:
<a href="http://127.0.0.1/egyik/masik">Duma</a>Egy friss EasyPHP van fent, apache, egyebek. Amit tapasztalok, az a böngésző lementésének a tréfája, vagy a PHP kimenet belerakott valamit változóbeállításoktól függően?
-
Louloudaki
aktív tag
válasz
Tele von Zsinór #8143 üzenetére
köszi, akkor a kis változókat hagyom úgy, de a nyelvek szerint az oldal szövegeit tartalmazó tömböt unsetelem miután mindent kiírattam belőle. az kb így néz ki: $pageTexts=array('login'=>'Login here','loginError'=>'Invalid user and/or password',... stb néhol van hogy 100-200 eleme is van az aloldal típusától függetlenül);
ennek így van akkor értelme, ugye? -
Tele von Zsinór
őstag
válasz
Louloudaki #8134 üzenetére
Valahol 100 és 1.000 között, a pontos szám sokmindentől függ, többek közt: szerver hardvere, annak beállításai, opcode cache, mysql indexek - messzi nem teljes a lista.
Érezhető haszna egy script esetén nincs, a ritka kivételektől (nagy objektumok, amikre ez volt az egyetlen referencia) eltekintve, még ott sem biztos a dolog. Hacsak nem hosszú ideig fut a scripted (mert mondjuk valami háttérfeldolgozó cronból indítva) ne foglalkozz ilyennel.
-
raczger
őstag
-
Bencom ™
őstag
Beleélni beleéltem magam, de az még édes kevés, pont ott van az első bökkenő, hogy abszolút nem tudok programozni, c-ben (alapban, nem pluszplussz meg egyebek) meg pascalban tanultunk gimiben / egyetemen egy kicsit, az pont annyira elég, hogy tudom hogy létezik, meg ismerek pár parancsot, meg a szintaktikát, aztán csókolom. Ebből el lehet indulni megtanulni a valóban (ez esetben) használható nyelveket, másra szerintem nem elég... ezért is kérdeztem, hogy milyen nyelvet tartotok az adott feladat megvalósítására, mert mivel egyiket sem ismerem, akkor eleve azt kezdem megtanulni, ami erre a legalkalmasabb.
Flash-t tanulunk már most is, illetve nagyon régóta használok PS-t, szóval nálam a grafikai megjelenés a legkisebb gond, több éves tapasztalatom van ilyenekben, inkább a mozgatásukat/működésüket leprogramozni a necces, egy swf-et, vagy gifet bármikor összedobok, vagy egy háromdés modellt is meg tudok csinálni (autocad, akár google cketchup, csak hogy a legegyszerűbbet és legelterjedtebbet mondjam, de azok alapján bármelyik programban megtanulható, hogyan dobjak össze egy háromdés valamit, bár én egyelőre továbbra is 2d-ben gondolkodom).
Szóval az hogy mi hogy nézzen ki, nálam nem probléma, a munka a programozásban és annak megtanulásában van.
Tele von Zsinór: valóban rengeteg, ezzel tisztában vagyok. Tudom, hogy más dolog mondjuk 10-100 felhasználóra megírni valamit, meg más 100ezerre, ezért is mondtam, hogy ez a cél (pl az erep, amit linkeltem, a fénykorában 400ezer aktív felhasználót számlált, ez a szám azóta kb 60-70ezerre esett vissza, igaz, az jókora beruházás is volt, de már az amatőr klónjai közül is eléri pár a 10ezres felhasználói létszámot annak ellenére hogy rendkívül gyatra megoldásokat használnak bennük.)
Tehát én elkezdhetném megírni 10 felhasználóra, valszeg egyszerűbb is lenne, működne is, csak amikor már 100 felhasználót kell kiszolgálni, az egész összeomlana, aztán állandóan újra kellene programozni az egészet, hogy megfeleljen az elvárásoknak, ezért is szeretném egy bakugrással egyből úgy megírni, hogy sok felhasználót elbírjon minimális erőforrás-igénnyel, ezért is keresem az erre a célra legmegfelelőbb nyelvet, hiszen való igaz, hogy a nyersanyag (szerverek, stb) kerül igazán sokba, nem pedig az, hogy én nekiállok, és finomítok rajta.
Amit coco2 is felvetett, hogy szerver oldalról is írok valamit, nem script nyelvben, és mutatta rá azt a játékot, azzal nekem semmi bajom nincs, sőt maga a játék tetszetős megoldásokat alkalmazott, de azt sem igazán tudom, hogy mit meg hogy, tehát előtte azt is meg kellene tanulni, amivel semmi gond nincs, csak mivel már most is években gondolkodunk, valóban csak olyannal akarok behatóbban foglalkozni ami szükséges is ehhez.
Brown ügynök: mármint az FB? mert ahhoz semmi addont nem kell (elvileg) letölteni, ha ilyen trükkökkel így lehet csökkenteni az erőforrás-igényt, és ugyanúgy kompatibilis bármelyik böngészővel, akkor valóban ez a kézenfekvő megoldás!
Sk8erPeter: a suliba, ahova járok, nincs semmi, csak két számtech terem, meg néhány tanár. Okj-s rendszerű suli, gyakorlatilag még ők is a netről szedik a tananyagot, amit leadnak, szóval ilyen hogy könyvtár, vagy bármi használható, az nincsen. A másik suli (kettőt viszek most egyszerre) az szintén hasonló, de azok legalább adtak ki tankönyvet (jó drága is volt és pont a tanárunk írta, milyen meglepő) abban viszont alig alig érintik ezt a témát, ahogy elnéztem
Ez egyértelmű, hogy nem fogom egyből egyedül megépíteni a transzszibériai vasutat, és hogy rengeteg tanulás/gyakorlás kell hozzá, hogy eljussak egy olyan szintre, ahol ezt meg tudom már oldani, most a nulláról indulok, de elindulni mindenképpen el kell valahol valamikor
Azért is most jutott ez eszembe, mert úgy néz ki, hogy lesz 3-4 év "üresjárat" az életemben, és ha szerencsém van akkor addig tudok ezzel napi sok sok órában foglalkozni... azt meg, hogy mit értünk gyakorlás alatt... gyakorlás lenne ennek az oldalnak is az összehozása szépen apránként, aztán ahogy egyre többet tudok, úgy fejlesztem tovább / illesztem egybe a részeit... tényleg nem egyik napról a másikra gondolkodok, hanem évekre előre tervezem ezt az egészet, valahol viszont akkor is el kell kezdeni
A hét másodperces az pont az amire te gondoltál, nálunk még így emlegették, bár ott is elmondták, hogy igen, végül is az már csak 3, vagy néha még kevesebb, de ez nem csak honlapokra, pl bevásárlóközpontokra, vagy bármilyen termékre igaz, ezért sem úgy akarom megoldani hogy a honlap egy letöltéssel, vagy egy 2 perces loading-screennel induljon... az hogy a játékon belül lesz már java script is, az kvázi elkerülhetetlen főleg a harci modulnál, de addigra már el akarom érni hogy ne hagyják el az oldalt
Szóval akkor eddig azt mondjátok, hogy hagyjam a php-t, és inkább c++ -ra, és javara álljak rá?
Fordfairlane említett még valami J2EE rendszert, arról sem hallottam még soha, hogy az mi vagy mit tud?
Köszi a válaszokat!
-
vilmaboy
őstag
Sziasztok!
Szükségem lenne egy php scriptre... A segítségeteket kérném.
Adott egy tárhely. ultraweb. gyökér könyvtárban van 4-5 file és egy index.html... Annyit szeretnék, hogy az index html-be szeretnék be szeretnék építeni egy scriptet, ami kilistázza nekem a könyvtárában lévő file-ok nevét és azt, hogy az adott file-t mikor módosították utoljára. Mint ah egy total commanderben nézném meg, csak ezt a weblapomra tegye... mint egy ls parancs tenné a képernyőre.
Segítségeteket előre is köszönöm...
-
Sk8erPeter
nagyúr
Pedig de, az unset() teljesen jó erre a célra.
Most amikor írtad, hirtelen felmerült bennem a kétség, ezért ki is próbáltam.
Az array_values() függvénnyel pedig újraindexeled a tömböt.
Próbáld ki ezt a kódot:$testarray = array('asd','blabla', 'foo', 'bar');
echo 'unset ELŐTT: <pre>';
var_dump( $testarray );
echo '</pre>';
unset($testarray[2]);
echo 'unset UTÁN: <pre>';
var_dump( $testarray );
echo '</pre>';
$testarray = array_values($testarray);
echo 'kulcsrendezés után: <pre>';
var_dump( $testarray );
echo '</pre>';Egyébként nyilván az array_values függvény is végigmegy egyszer a tömbön. De ez nem feltétlenül "brutálisan lassú"... Nyilván attól is függ, mit tárolsz abban a 2-3 ezres tömbben.
Szerk.:
Na, most látom, be sem kellett volna ezt pötyögnöm, gyors Google-keresés után látom, hogy már született erről is fórumkérdés persze: [link].Szerk. 2.: na, meg is előztek.
-
coco2
őstag
PHP kérdés.
Egy nem asszociatív tömbbel olyasmit kellene csinálnom, hogy tömb elemet kinyisszantani. Pld van egy 4 elemű tömböm $tömb[0]..$tömb[3], és ha a $tömb[0]-t kinyisszantom, akkor legyen egy $tömb[0]..$tömb[2], ahol a régi $tömb[1]-ből lett az új $tömb[0] és így tovább.
Kipróbáltam az unset($tömb[0])-t de nem jó. Nem eltávolítja az elemet, hanem átállítja null-ra. Asszociatív tömbben működik, főleg mert ott foreach()-el megyek végig, de ha nem asszociatív a tömb, és for() / while() ciklussal megyek végig count() alapján, akkor beleakadok a null elembe, aminek nem kellene ott lennie.
Végig kotortam 2x a doksit, mi az a függvény, ami tömb elemet távolít el teljesen és véglegesen, de nem találtam ilyet.
Tömb elemszámból néha nagyon nagy tud előfordulni. Megtehetném éppen, hogy ciklussal készítek a régi tömbből egy újat, és elemenként másolok át, de az brutálisan lassú lesz 2-3 ezer elemnél. Valami gyorsabb megoldás kellene.
Mitévő legyek?
-
Sk8erPeter
nagyúr
Miért pont Java?
Csak érdekel az indok, meg az, hogy egyikőtök sem említette a C#-ot, mint lehetséges alternatívát, ha már "nem scriptnyelvekről" beszélünk.===
(#8119) Bencom ™ : többiek a lényeget már elmondták, de amúgy a suliban, ahova jársz, nincs műszaki könyveket is elérhetővé tevő könyvtár? Elég jó írásos könyvek is vannak a PHP-ről.
Amúgy mielőtt ilyenbe belevágsz, egy kicsit kisebb dolgokban gondolkodj, szerezz tapasztalatot. Lehet, hogy nagyon mainstreamnek tűnik, de PHP-ben először tanulj meg viszonylag szimpla dinamikus honlapokat készíteni. Aztán jöhet a komolyabb.
Mindenesetre az elképzelésedre az ideális megoldás úgysem a PHP, de ezt már leírták előttem.(#8124) Bencom ™
"ott pl óva intettek tőle honlapszervezésnél a "7 másodperces szabály miatt""
Milyen 7 másodperces szabály?Nem tudok ilyenről...
Ha arra gondolsz, hogy 7 másodperc után a felhasználók elhagyják az oldalt, akkor arra az a válaszom, hogy nem, az esetek többségében már hamarabb megteszik. Akkor már érdemesebb inkább 3 másodperces "szabályról" beszélni, bár ez a "szabály" szó itt elég vicces, túlságosan is könyvszagú kifejezés ebben az esetben.Egyébként azért ne úgy tekints a Java-ra, mint egy rémséges valamire, mert nagyon is jó nyelv az, főleg a platformfüggetlensége miatt (meg a bőséges támogatottsága miatt is), de a működési elve (virtuális gép, stb.) miatt sok esetben lassabb lehet egy adott program, mint más nyelven megírva (most ez elég általánosan hangzott, nyilván függ attól, hogyan írja meg valaki).
-
Louloudaki
aktív tag
válasz
Tele von Zsinór #8132 üzenetére
1 szerveren futtatva egy php-mysql weblapot szerinted maximum hány párhuzamos usert tud kiszolgálni maximálisan, normálisan használható sebességgel (mondjuk max 1mp válaszidő/user)? online lottót fejlesztek nemzetközi piacra sok országba, eloszlik a terhelés, csak a fogadási határidő előtt meg a húzás napján ill azt követő napon lenne nagyobb terhelés a becsléseink szerint. 1 szerverünk van egyelőre.
ill még az a kérdésem lenne így hirtelen, hogy mennyit gyorsítok rajta, ha a kiíratott vagy már nem használt változókat unsetelem? van érezhető haszna?
-
Brown ügynök
senior tag
válasz
Tele von Zsinór #8132 üzenetére
Olvastam is róla. PHP-ről szépen átálltak C++-ra amivel 70%-os erőforrásigényt takarítottak meg. Azért az nem semmi.
"semmi realtime nincs benne"
Van benne chat.
-
Tele von Zsinór
őstag
válasz
Bencom ™ #8119 üzenetére
Többszázezer felhasználó rengeteg. Már a százas-ezres határon mozgó szimultán felhasználószámnál problémáid lesznek és el kell kezdened beállítani több szervert, de ekkora számnál még ez sem lesz elég.
Ennyi felhasználónál nem ideális választás a php. Példaként hozom a facebookot: semmi realtime nincs benne, és a becslések szerint 30.000 szerverük van (HipHop előtti adat). Egész egyszerűen a php egy ilyen feladathoz lassú.
Jobb megoldás, amit többen felvetettek már, javaban / c++ban / bármi nem scriptnyelvben megírni a szerveroldali részét.
Semmiképpen nem egyemberes feladat egy ilyent összerakni, különösen nem, ha kezdő vagy. Mögöttem van már pár év tapasztalat, de nem állnék neki legalább 4-5 szakember nélkül.
-
Bencom ™
őstag
nem, jól érted, az rts eredetileg real time strategy, de erre mondtam hogy magának a játéknak a szempontjából már tök mindegy, hogy valódi rts vagy rövid körökre osztott valami e?
Mellesleg, mikor az erep a hexás rendszert használta az is körökre volt osztva, de volt egy durva lag benne csúcsidőben, és 1-2 kör között néha 10-20 percre (egyes játékosok elmesélése alapján több órára) is elhúzódott az idő, ami elég sok ember agyvizét felforralta, szóval eleve akarok majd valami automata-csata funkciót beletenni, ahol ugyanígy csak megnyom egy gombot, aztán az irányítás vagy egy századparancsnok kezébe kerül, vagy pedig automatikusan köztes értékekkel kiszámolja a csata eredményét, ezzel is sok számítást spórolva meg valószínűleg az emberek nagy részénél.
Csak mivel én rövid köröket tervezek, nem óra hosszúságúakat mint az általános, körökre osztott stratégiákban, így ez már kvázi-rts lenne... de gondolj csak a travian-ra, az is mmorts, BÁR ott mindig csak kvázi 1-1 játékos között zajlanak a csaták, és a vonuló egységek sem jelennek meg a térképen, csak azt tudjuk hogy "úton vannak", harcoltak, majd "úton haza" és megérkeztek.
mindenesetre most húzok aludni, mert elvileg holnap is sulim lenne, aztán meglátjuk, hogy fordfairlane mond e valamit arról a rendszerről amit említett, mert tényleg még csak nem is hallottam róla eddig, és minden lehetőség érdekel, köszi az eddigi véleményeket/segítséget!
-
Bencom ™
őstag
Hát elnézve a játékot, amit linkeltél, ez is realtime, MMORPG, és ennél azért én egy jóóóóval egyszerűbb dolgot szeretnék alkotni, nem pedig még ennél is bonyolultabbat, és ha itt megoldották, hogy fusson minden szépen, akkor valahogy csak le lehet programozni, ennek a mikéntjét szeretném kideríteni/megtanulni
Realtime, vagy nem realtime: ami egyszerűbben megoldható, vagy kézenfekvőbb... az, hogy most realtime kattingatnak és telik az idő, vagy egyperces/félórás körökre osztom a csatát (mert ez ugye a húzós rész az egészben) az már a játék szempontjából részletkérdés (bár a leprogramozás és működés szempontjából gondolom egyáltalán nem mindegy...)
Én sem tudom, hogy mi hogy működik, ezért kérdezem, mik a lehetőségek
fordfairlane: nem hallottam még ezekről, szóval örülnék ha bővebben kifejtenéd!
Ha lenne szakértő ismerősöm, akkor nem itt kérdezősködnék, aki meg ködösen hallott a témáról, az a php-t javasolta és óva intett a jávától, nagyjából most ennyit tudok. Aki "beavatottabb" a témába, és kérdeztem, azok tanárok, akik tanítják ezt is, de nem túl behatóan, illetve nem ez a szakterületük. -
fordfairlane
veterán
válasz
Bencom ™ #8119 üzenetére
Erre többen kapásból rávágták, hogy a PHP az egyik legjobb megoldás.
Pedig valószínűleg erre egy J2EE alapú megoldás jobb. Egyrészt ilyen összetett programhoz egy jobban megkonstruált OO nyelv nem árt a fejlesztés során, másrészt ilyen igénybevételnél nem árt a skálázható alkalmazásszerver, amik elsősorban ezen a platformon léteznek.
-
coco2
őstag
válasz
Bencom ™ #8124 üzenetére
Biztos én nem vagyok képben a fogalmakról, de egy rts szerintem még többet húz, mint egy rpg. Durván többet. Meg pláne egyáltalán real-time akarsz vezérelni valamit szerver oldalról? A szerver nem szokott saját akciózgatni. A hagyományos webszerver nem arra van kitalálva. Egyáltalán nincsen olyan funkciója.
Az egyetlen eszköz, amit használni lehet rá, hogy elindítani kliens oldalon egy xmlhttprequest-et, és szerver oldalon addig váratni azt a kérést scripten belül, míg letelik a hozzá rendelt idő szelet (kliens oldalon a javascript callback-jére lehet rádrótozni a tennivalót).
Ha te ezt meg tudod írni php-ban, akkor valamit nagyon tudsz.
(Szerk.)
Ez az e-republic oldal nem akar tovább engedni a sign up-ról. Le van halva vagy én nem tudom. Nálam fehér képernyő és semmi. Most nem tudom megnézni. -
Bencom ™
őstag
válasz
Bencom ™ #8124 üzenetére
Megnéztem ezt a nadirimet, egész érdekes, de én abszolúte nem ilyen fajta dologra gondoltam, sokkal inkább valami ilyesmire: Erepublik.com
Ez egy rendkívül leegyszerűsített, mármár bugyuta valami, számos klónja létezik, de mikor még nem volt ennyire lebutítva, a harcrendszere ennek is hexa alapú volt, és lépkedni kellett a térképen... most már csak egy "fight" gombot kell nyomogatni, ami röhejes, ha belegondolok, milyen volt régebben...
Szóval az alap oldal valami ilyesmi lenne, csak visszahoznám a hexás mapot teljes világtérképpel (valami google map szerűen kisebb részekre osztva persze, és leegyszerűsített "háttérképekkel", plusz domborzatot adva az egésznek) amin rögzítve lennének az egyes nyersanyagok, városok, a karakterek épületei, infrastruktúra, és dinamikusan mozognának rajta az egységek (vicces volt a megoldás, amit ebben a Naridimban láttam, hogy mindenhol gyönyörű, részletesen kidolgozott képek, erre a karakterek nem mozognak vagy járnak (még a jó kis HOMM3-os 2d-ben sem) hanem csak "lebegnek" ide oda... de mondjuk az én stratégiai vackomban ez a lebegés sem lenne feltűnő, térképen való tilitolihoz tökéletesen elég lenne, az meg, hogy megvannak e animálva az egységek már nem különösebben terheli a szervert, csak nekem kell megcsinálni a kis gifeket, vagy bármilyen formátumot, aztán hozzárendelni őket egy bináris kódhoz, és majd azt a felhasználók gépei egyénileg lejátsszák, gondolom én...
szerk.: ha megnézitek az erepet, és ott a térképet, az ne tévesszen meg benneteket, az csak egy régiókra osztott valami, a régi harcmodul nem ezen zajlott, hanem a térkép 1-1 "kiragadott" részén, amit hexákra osztottak, bár én inkább hajlok az olyan megoldásra, ahol a teljes térkép váltás nélkül mindig elérhető, és kinagyítható (aztán, valóba, mint pl a google maps-nál) csak az adott rész töltődik be, amire ránagyít a játékos, és a hexák sem lennének láthatóak, hanem kb úgy működne a "közlekedés" mint ahogyan a linkelt naridimban is.
-
Bencom ™
őstag
A böngésző azért az alapötlet, mivel az emberek látatlanban nem szoktak szeretni letölteni egy bármit a gépükre, viszont ha böngészőből kapásból minden nélkül játszható, azt már szívesebben próbálják ki.
A másik meg hogy nem RPG-t tervezek, hanem RTS-t, esetleg rövid körökre osztott változatot, ami azért lassabban "mozog" mint az emberi reflexek... és igen, épp ezért mondtam hogy már így belegondolva is biztosan baromi gépigényes, ezért is szeretném a lehető legprimitívebb módon megoldani a dolgokat, hogy minél kevésbé terheljem a szervert. Ha meg már összejönne valóban a 100ezres nagyságrend, akkor remélhetőleg telne is 25 millás szerverekre
Nem ismerem a Nadirim-ot, de meg fogom nézni, egyébként hasonlóra gondoltam én is, hogy böngészőből, esetleg valami kisebb addonnal, vagy választási lehetőséggel, hogy aki gyorsabban futó játékot akar, az letölthet valami kieget, és így az ő gépén mennének végbe a gépigényesebb folyamatok (esetleg másokéi is, hehehe
) és csak a végeredményt küldené meg a szervernek, ami feldolgozná (de ennek a pontos menetét nem ismerem, tényleg nagyon nagyon kezdő vagyok, vagy még az sem a témában).
Csorba: a JAVA-val fenntartásaim vannak... pl mobilok közül sokkal nem kompatibilis, hosszú rémisztő betöltési-időket látok magam előtt, plusz azzal kapcsolatban sincsen semmilyen programozási tapasztalatom... de egyébként én is gondoltam rá, csak ismerőseim/ tanáraim sem nagyon tudták ajánlani ilyen célokra (egyik suliban multimédia fejlesztést tanulok, ott pl óva intettek tőle honlapszervezésnél a "7 másodperces szabály miatt")
szerk.: úgy látom ez a nadirim valami MMORPG, én nem igazán ilyenre gondoltam, inkább MMORTS... mint mondjuk.... a panzer general II, hasonló "színvonalon" csak nem kettő hanem 100ezer felhasználóra (és más egyéb, de sokkal kevésbé "terhelő" modullal)
-
coco2
őstag
válasz
Bencom ™ #8119 üzenetére
akár több-százezres felhasználói nagyságrendre méretezve miben érdemes leprogramozni?
Ha tényleg ilyen brutális terhelésre számítasz, és php-zni akarsz, remélem van 25milcsi+ zsetonod a dec/alpha serverreAz egyik dolog, amit át kellene gondolnod, hogy egészen biztosan böngészősre akarod-e csinálni? Lehet egy bináris app fejlesztéssel jobban el lehetne boldogulni. Ha csak nem sok milcsis a szervered, akkor egy hagyományos webszerver szoftver nem lesz képes bírni azt a terhelést, amit előirányoztál. Pláne nem emberi reflexekhez képest real-time.
Ha biztosan böngésző, és sok milcsis géped sincsen, akkor C++-ban kellene írni egy 1.1-s webservert, és dll classok formájában írni a weblapokat hozzá (pluginként betölteni). Nézd meg pld a Nadirim-ot. Ők is C-ben írtak egy webszervert, és az futtatja a flash gamet.
-
CSorBA
őstag
válasz
DeltaPower #8120 üzenetére
Sőt szerintem lehet, hogy a JAVA jobb választás lenne ilyenre...
-
Bencom ™
őstag
válasz
DeltaPower #8120 üzenetére
Igen, ezzel az egyetlen részével a dolognak tisztában vagyok, de úgy néz ki, ha sikerül időben megtanulnom valamennyire, akkor lesz rá kb 3-4 évem, hogy megvalósítsam... aztán ki tudja, talán kerítek addigra pár embert aki ért is hozzá meg részt is venne ilyenekben
Magyarul tudom, hogy ez baromi összetett feladat, és időigényes, nem is egyik napról a másikra akarom összehozni, de valahol csak el kell kezdeni, nemde?
-
Bencom ™
őstag
Üdv!
Bevallom nem olvastam végig a topicot, (és az első hsz linkjei vagy egyáltalán nem működnek, vagy csak nyomtatott irodalomra hivatkoznak, ami engem nem igazán segít ki) de lenne pár kérdésem:
Egy ideje több online stratégiai játékot nyomok, vagy inkább "társadalom szimulátort", ami valaha egy nagyon jó elgondolásnak indult, mára azonban egy lebutított, jellemezhetetlen sz*r szintjére süllyedt (ha valakinek ismerős az erepublik, akkor tudja). Mivel egyre több (és jobb-rosszabb) klónja készül ennek a játéknak, belegondoltam, milyen nehéz lehet egy ilyet leprogramozni?
Mindig is jó érzékem volt a stratégiai játékokhoz, akár készítés terén is, több papír és számológép alapú stratégiai játékot/szabályrendszert alkottam (többnyire a bonyolultságuk és a papír-alapú kidolgozás miatt inkább csak saját magamnak) különböző valóságból vett adatok és képletek alapján, hexa és négyzetrácsos térképekre milliónyi egységgel, és ezért arra gondoltam, hogy egy ilyet, összekombinálva egy társadalom-szimulátorral érdemes lenne egy online játékká megírni.
Az első kérdés tehát az, hogy ezt (több modul, újságírás, gazdaság, fejlesztések, hadi egységek, emberek, épületek, valós világtérkép, hexás csaták stb) akár több-százezres felhasználói nagyságrendre méretezve miben érdemes leprogramozni?
Erre többen kapásból rávágták, hogy a PHP az egyik legjobb megoldás. Itt jön azonban a következő probléma: életemben nem használtam még, azt sem tudom szinte hogy mi az. Programozni korábban Pascalban és C-ben tanulgattam alap szinten, szóval ezt is biztosan meg lehet tanulni valahogyan, de semmilyen szakirodalmat nem találtam még erről, ami elég meglepő számomra, így nem nagyon tudok honnan elindulni... az anyagi oldala miatt pedig nehezen beszerezhető nyomtatott irodalom nem-igen jöhet szóba (hacsak valakinek a környéken nincsen kölcsönbe, azt szívesen venném).
Most olyan suliba járok ahol nagyon alapszinten, sokkal később tanítani fognak némi php-t de szeretném minél előbb elkezdeni a tanulást és gyakorlást, mert később ezzel komoly terveim lennének (ha meg nem járható út amit itt leírtam, akkor jobb, ha már most megtudom
)
Tehát a lényeg: egy eléggé összetett online játékot szeretnék leprogramozni, ami tartalmaz térképet, és "statikusabb" modulokat is, nagy felhasználószámra tervezném, és anélkül hogy a böngészőn kívül bármilyen más programot kelljen használni (lehetőség szerint) de ne gyilkoljon le egy szervert, tehát viszonylag egyszerű és nem gép/netigényes folyamatokra lebontva működjön, plusz a felhasználók gépét se erőltesse meg túlzottan, mindezt php-ban amihez semennyire sem értek, tehát az alapoktól kezdve meg kellene tanulnom.
Na ehhez keresek vállalkozó szellemű embereket, aki elmagyarázza mit hogy lehet, esetleg tud nekem mutatni megfelelő szakirodalmat, vagy besegítene, netán ötletei vannak ezzel kapcsolatban. Bocs a hosszú posztért, remélem mindent beleírtam, és nem néztek teljesen hülyének
-
Sk8erPeter
nagyúr
válasz
Tele von Zsinór #8117 üzenetére
Akkor biztos szarul ért a PHP-hez.
Amúgy köszi a választ. -
Tele von Zsinór
őstag
válasz
Sk8erPeter #8115 üzenetére
David Soria Parra, core php fejlesztő (mármint nem php-ben, hanem a php-t), 5.4-esnek a release managere (és talán az 5.3-é is, ebben nem vagyok biztos).
Mellesleg ő a felelős a teljes php projekt kódjának svn-ről git-re portolásáért. -
Sk8erPeter
nagyúr
válasz
Tele von Zsinór #8114 üzenetére
Ki az a dsp_, és miért érdemes tudni róla egyáltalán?
-
coco2
őstag
válasz
Tele von Zsinór #8112 üzenetére
Az a PDO pár google-kidobta cikk alapján jó dolog, csak kicsit furcsa, hogy éppen a php offi pagen egy ilyet látok: [link] (404)
A linkeket köszönöm. Ezzel a PDO-val még nyűglődöm kicsit.
(Szerk
Apropó, ha már úgyis előkerült, olyasmi kellene majd alkalmazáshoz, hogy nem táblákba nyulkálok, hanem kizárólag az adatbázisban rögzített tárolt eljárások alapján férek hozzá dolgokhoz. Azoknak kell paramétereket küldeni, és ami tábla azoktól jön vissza, azt kell értelmezni kapott adatként. A teljes adatbázis kvázi csomagolva lenne. Ez lenne az elgondolás. Remélem ez a PDO elég kiforrott lesz hozzá, hogy elboldoguljon ilyen szituval. -
Louloudaki
aktív tag
itt le tudod tölteni a teljes php.netet, szerintem ez hasznos.
lehet azért van ott getben valami paraméter, mert az urlből dolgozza fel a készítő, pl kell neki valami olyan adat, ami azzal az id-val kapcsolatos. a post esemény meg akkor jön létre, ha kitöltesz egy formot és beküldöd. hirtelen ezt tudtam válaszolni, nem fejtetted ki bővebben, hol és milyen körülmények közt láttad a nevezett id értéket.
-
coco2
őstag
Segítséget köszönöm. Cookie kérdés tiszta.
Egy apró kérdésben a GET / POST paraméterekkel is el vagyok akadva. Nagyon sok oldalnál látom webezés közben, hogy a GET paraméterek közé rakják be a &sid= értéket. Látom a böngészőben visszaírt request-et, és ott az id. Miért? Mi a baj a POST paraméterekkel?
Más. Jó lenne valami offline manual php5 + mysql függvények. Kimondottan csak a függvények, és hozzájuk példa illusztráció. Legalább a php string kezelő, tömb kezelő és mysql kezelő függvények jó lenne, ha a teljesség igényével benne lennének. Létezik ilyen, vagy csak online tudok barangolni, és maximum essek neki én magam webspiderrel valamelyik site-nak "csináld magad" akció jelleggel?
-
trickyy
senior tag
Köszi szépen a tanácsokat,ötleteket,szerintem belekezdek!
-
coco2
őstag
válasz
Peter Kiss #8105 üzenetére
Ez valami nagyon vad dolognak tűnik nekem, de azért csak rákérdezek.
Ezek a cookie-k webserver címek alapján vannak file-okba rendezve kliens oldalon? Amikor http requestet elküldök, a webböngészőm mindig végig kotorja, vannak-e arra a címre letárolva cookie-k a helyi winyómon, és ha talál, minden egyes http request mellé kinyomja upstreamben az összes cookie-t válogatás nélkül?
-
Sk8erPeter
nagyúr
Azért ez annyiban sántít, hogy nem igaz, hogy csak ezekből lehet megélni, és "pénzt szedni". C#-os (webfejlesztésre fókuszálva ASP.NET-es), de akár Objective C-s (ld. IPhone) megoldások is bőven születnek; még mindig él a C++programozás, és még nyilván lehetne sorolni. Mindenféle területen lehet "pénzt szedni". De tény, hogy webfejlesztésben nem lehet elmenni a PHP mellett.
-
coco2
őstag
Php alap kérdés. Ezeket a cookie-kat nem igazán értem. Éppen egy doksit nyelek, és egy kalap alatt látom itt a session meg a cookie változókat. Namost a php az szerver oldalon fut, és a session változók így még bele is passzolnak a képbe, de a cookie-k nem szerver oldalon, hanem kliens oldalon kerülnek letárolásra. Azon vagyok kiakadva, hogy mikor kerülnek azok oda, meg onnét vissza?
A php script szerver oldalon fut. Kliens oldalra már maximum csak java script + html kerül át, php nem. Mit keresnek akkor a php-ban ilyen setcookie() meg $_COOKIE? Hogyan kerülnek át azok az adatok szerver oldalról kliens oldalra (setcookie()), és hogyan kerülnek onnét vissza a szerverhez ($_COOKIE) kiértékelésre? Mikor? Mi közvetít ilyen adatokat?
Thx,
-
coco2
őstag
válasz
trickyy #8100 üzenetére
Ha a mai világban pénzt akarsz szedni programozásból, akkor jellemzően 2 dolgot fogsz találni: php + mysql + javascript webes fejlesztésre, és java androidra személyi alkalmazás fejlesztésre. Most ez van, és még jó pár évig marad is. Ha vannak alapjaid c++-ból, és a szükséges logikai készséged is megvolt hozzá, a php-t webes doksiból meg tudod tanulni. Erre iskolázni szerintem felesleges. Annyit szerintem nem fog megérni.
-
Sk8erPeter
nagyúr
válasz
trickyy #8100 üzenetére
Mivel a PHP az egyik legnépszerűbb nyelv a webfejlesztés terén, ezért ez bőven kínál munkalehetőségeket is. Na meg nagyon nagy mértékű támogatottságot élvez, így bőven találsz segítséget is hozzá (könyvek, e-tutorialok, e-bookok, fórumok, blogok, stb.), és szoftveres támogatást is (CMS-ek, keretrendszerek, stb.).
Mindenképp megéri tehát belefogni, persze attól is függ, mennyire gondolod komolyan - ha jól csinálod, nagyon is kifizetődő lehet. Gondolj csak bele: valószínűleg honlapokra még nagyon sokáig szükség lesz...
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- BESZÁMÍTÁS! Intel Core i9 14900KF 24 mag 32 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- LG 65QNED86T / 65" - 164 cm QNED / 4K UHD / 120Hz & 3ms / HDR 10 Pro / FreeSync Premium / HDMI 2.1
- LG 42C3 - 42" OLED EVO - 4K 120Hz 0.1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - A9 Gen6 CPU
- LG 55G4 - 55" OLED evo - 4K 144Hz & 0.1ms - MLA Plus - 3000 Nits - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium
- BESZÁMÍTÁS! ASUS ROG STRIX Z270G GAMING WiFi alaplap garanciával hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged