Hirdetés

2024. május 28., kedd

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-12-13 04:28:18

LOGOUT.hu

A topikban az apróhirdetés, csere-bere, és hirdetés linkelés tilos. Hardveraprón a megfelelő kategóriában van erre lehetőség Hardverapró/Drón
Társtopik - Quadkopterek, felső tagozat
Drón, multikopter, quadcopter, hexacopter.. számos kifejezéssel találkozhatnak a hobbi távirányítós repülés rajongói. De pontosan melyik mit jelent, és melyiket érdemes beszerezni?

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#3091) Teréz Atya válasza Teréz Atya (#3088) üzenetére


Teréz Atya
senior tag

Berakom ide, hátha valakinek hasznos lesz:
Mini / mikro / nano méretű szénkefés kvadkopterek

Bevezető
A kvadkopter nem más mint egy négyrotoros helikopter. Felénk szokás drónnak is hívni, de én személy szerint nem szeretem a kifejezést, mivel amit egy átlagos halandó nálunk meg tud fizetni nem képes autonóm működésre. Egyedül a repülésstabilizátor ami automata.
Tehát van négy rotorunk amiből a két szomszédos ellenkező irányba forog, a kettő átellenes azonos irányba forog. A képen piros ill kék színnel jelölve.
Mozgása nagyon hasonlít a hagyományos helikopterekhez. Tehát képes dőlni előre-hátra, jobbra-balra illetve fordulni a saját tengelye körül és emelkedni-csökkenni.
A helikopetereknél a döntést a ciklikus karral oldják meg, az emelkedést gázkarral a tengely körül fordulást pedig pedálokkal.
Irányítás
Kvadkoptereknél az irányítást két joystickel oldják meg. A legelterjedtebb konfigurációban a bal oldali adagolja a gázt illetve szabályozza a jobbra-balra fordulást míga jobb oldaliva tudjuk megadni a az előre-hátra, jobbra-balra dőlést. Ez a „MODE 2” kiosztás. A „MODE 1”-nél a bal oldali a dőlés és a jobb oldali gáz/fordulás.
Kis fizika
A kvadkoptereknél nem a rotorofej ill. lapátok döntésével érik el az irányváltoztatást hanem a motorok forgási sebességének változtatásával. Logikusan, ha mind a négy motor egyszerre gyorsul/lassul a kopter emelkedik, süllyed. Ha csak két egymás melletti motor gyorsul (világos zöld), lassol a kopter a lassabb motorok irányába dől be és indul el (világos zöld).

Ha a tengely körül akarunk fordulni akkor a két átellenes motornak kell adni kakót. A hatás-ellenhatás törvényének értelmében ha az óramutató járásának ellentétes irányába forgó motorokat gyorsítjuk fel (kék) a kopter az óramutató járásának irányáb fordul el a saját tengelye körül (szintén kék)

Stabilizátorok

A piacon kétféle stabilizátorral ellátott kvadkoptert lehet kapni:
3-axis gyro – három giroszkóp alapján számolja ki, hogyan is áll a levegőben. Mamár elvault, mivel lassan stabilizálja magát. Amennyiben egy ilyet akarnak ránk sózni meneküljünk.
6-axis gyro – helyesebben 3 axis gyro + 3 accelerometers. A giroszkópokon kívül gyorsulásmérőt is tartalmaz. Sokkal gyorsabban stabilizálja magát es gyorsabban reagál a váratlan helyzetekre, pl. a széllökésekre. Annyira gyors, hogy pl. egy H8 minit fejjel lefelé is eldobhatunk a levegőbe, egy gázfröccsre szinte azonnal stabilzálja magát.

Szénkefés motorok
A kvadkopterek mechanikai szempontból sokkal egyszerűbbek a hagyományos helikoptereknél.
Azonban arra oda kell figyelni, hogy a mtorok egyforma teljesítményűek legyenek. Motorcserénél mind a négyet ajánlott cserélni amennyiben az új motoroknak jelentősen eltér a karakterisztikája.
Mivel a szénkefementes motorok egyelőre aránylag nagyok a megfizethető árú kopterekbe, jellemzően 150 dollár alatt, szénkefés motorokat építenek. Előnyük, hogy aránylag olcsóak és a vezérlésük is egyszerű. Hátrányuk, hogy a szénkefék aránylag érzékenyek és gyorsan kopnak. A kopter méretétől és vezetési stílustól függően a motorok 5-10 órát bírnak. Személyesen találkoztam olyan motorral ami 3 óra után befuccsolt míg a haverja 20 órán túl is vígan pörög.

Forgásiránytól függően vannak az óra járásával megegyező irányba forgók (ClockWise - CW) és az óra járásával ellenkező irányba forgók (CounterClockWise CCW)
Legelterjedtebb méretek (bővítendő):
0720 – 7 X 20 mm – pl. Hubsan X4, Revell Atomium, Wltoys V939, Walkera Ladybird
0820 – 8,5 X 20 mm – pl. Hubsan X4 Camera – H107C, Dromida Ominus

1S Akkumlátorok:
A legelterjedtebb akkumulátorok a kvadkopterekben a LiPo akkumulátorok.
LiPo, azaz lítium-polimer alapúak. Névleges feszültségük 3,7 volt (feltöltve 4,2), könnyebbek a Li-Ion-nál mivel nem kell műanyag tokba zárni őket. Mivel csak egy alu csomag védi őket sokkal sérülékenyebbek, mechanikai sérülésnél, pl szúrás hajlamosak kigyulladni és sötét, átláthatatlan füsttel magas hőmérsékleten égni. A LiPo akkukat ne dobjuk ki a háztartási szeméttel együt mert könnyen tüzet okozhatunk. A LiPo töltőnek és akkunak is rendelkeznie kéne védőelektronikával. Sajnos a legtöbb „charging cable” tényleg csak egy kábel és minden védelem az akkura hárul. Amennyiben az akku nem rendelkezik ilyennel konnyen túl lehet tölteni az akkut és már jön is a puffadás, tűz, füst, túzoltók.
Egy tipikus LiPo akku jellemzői – a képen Dromida Ominus zöld akkuja:
JST Plug;1S – 3,7V; 700 mAh; 25C; 2,6Wh
Magyarázat:
JST plug – kétféle dugaszt használnak a kisebb kopterek. Ez a piros JST vagy a (utána kell néznem)
Ez utóbbinál nagyon oda kell figyelni mert pár gyártó perverzója megfordítani a polaritást.
1S – 3,7V – Egycellás akku, cellánként 3,7V feszültséggel. Logikusan 2S - 7,4 V; 3S – 11,1V, stb.
A kisebb kvadkopterek jellemzően 1S akkut használnak hogy egy olcsó töltővel is tölthetők lehessenek az USB 5V-os feszültségével.
700 mAh – kapacitás. 700 mA-t tudna leadni óránként, 1,4 A-t fél óra alatt, stb.
25C – A névleges kapacitás 25-szeresét képes leadni rövid ideig. 0,7*25=17,5 Amper!!!
2,6Wh – Tárolt energia = feszültség * kapacitás. E = U*I*t
[http://kepfeltoltes.hu/view/150802/20150802_150202_oldalazas_www.kepfeltoltes.hu_.jpg]
Ismertebb kvadkopterek

1. Cheerson CX-10 / CX-10 A
Nano méretű kvadkopter 6 axis gyro. Kimondottan apró, ellenben nagyon stabil. Kezdőknek ajánlott. Nagyobb távolságokra ne használjuk mivel már 5 méterről alig látható. Beépített 100 mAh akku. Töltési idő kb 20 perc. Repülési idő kb. 7 perc. Kb 13-14 euró
2. Eachine H8 Mini / JJRC H8 Mini
Mikro / Nano méretű kvadkopter, 6 axis gyro. Nagyon agilis, még 10 km/h szélben is használható. Az eddigi legolcsóbb kvadkopter. Kimnodottan ajánlott. Cserélhettő 150 mAh akku. Töltési idő kb. 40 perc, repülési idő kb. 7 – 10 perc. Kb. 13 euró
3. Dromida Ominus / Dromida Ominus FPV, avagy Revell Rayvore / Nine Eagles Galaxy Visitor 6
Mini méretű kvadkopter, 6 axis gyro. Belépő szintű akrobata kvadkopter. Vigyázat az F-mode nevű gombra amely kikapcsolja a stabilizátort - „Acro mode“. Így mindenféle kunsztot megcsinálhatunk, de a kvadkopter nem fogja magát stabilizálni. Szerencsére bármikor visszakapcsolható. Nagyon agilis, kegyetlenül gyors, szinte elpusztíthatatlan. Achilles ina az áttételezés, illetve a puhább alutengely. Cserélhető 700 mAh akku. Töltési idő 40 perc, repülési idő 7-15 perc. Létezik belőle kamerás verzió (FPV) ami WiFi-n keresztül a képet a mobilunkra küldi.
Kb 70 - 75 Euró a csupasz, 150 az FPV
4. Revell Atomium – avagy Isten csapása. Elavult 3 axis gyro, abból is valam T* gazdaságos. Összetett mozgásra alkalmatlan. Ha előrehaladás közben el akarunk fordulni kitör oldalra, amit a másodperc tört része alatt kell megfogni. Így pl dugóhúzót nem lehet vele repülni. Fordulóköre kb. 6 méter! Jobb esetben. Az H8 mininél kb. 5 cm! A képen szinte már csak a tartórudak és az FCB az eredeti, minden más cserélve lett.
Game of Drones:

[ Szerkesztve ]

A hedonizmus egyetlen elfogadható formája a kvadkopterezés! - koptergeza.blog.hu - www.youtube.com/channel/UCLtnLDubykhLEvDX0ZVUM8w - www.facebook.com/koptergeza

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.