Jópofa: [link]
Delta-Laca:
Ha gondolod az elméletet és a gyakorlatot össze lehet hasonlítani.
Te azt tapasztaltad, hogy egy DDC-vel hajtott rendszerben a cső belső méretének változása (8->13mm esetén) csak pár fok cpu mag hőmérséklet változást okozott. (max. 3°C)
Az "elmélet" szerint a nagyobb csőátmérő kisebb ellenállást jelent -> kisebb ellenálású rendszerben a szívattyú nagyobb térfogatáramot képes létrehozni -> nagyobb térfogatátam esetén a CPU_blokk és a radi hővezető képessége is javul.
Ezt számszerűsíteni is lehet a gyártói adattáblák és publikált teszteredmények alapján.
Persze csak közelítő becslés...
.
Tételezzük fel, hogy csak CPU_blokk van a rendszerben és 1 db (túlméretezett) tripla radink. A környezet és a vizhőfok között a különbség legyen 10°C (erre van táblázat....)
Nem rég valaki linkelte egy táblázat halmazt, ahol a különböző tipusú DDC-k különböző méretű csövezéssel voltak tesztelve.
Ebből kiolvasható volt, hogy a tesztrendszerhez hasonló alkatrészekkel mennyi a térfogatáram(különbség) 8 és 13mm csövek esetén.
[pl. max 0,3 GPM]
Ezekután a te általad linkelt oldalon meg kell nézni hogy CPU_blokk diagrammjában ez mekkora változást jelent a hőellenállásban tényezőben.
[pl. 0,015 C/W]
A kapot értékkel meg kell szorozni azt a hőmennyiséget (amit a CPU leadott), mikor a a különbséget tapasztaltad.
Ez C2D-nél max 65W, tuningolva ~100Watt. Számoljunk a tuningos állapottal
[ 0,015 C/W * 100W = 1,5°C ]
Kb. ennyivel csökkenhet a deltaT a CPU_hűtőn.
Ezekután nézzük meg ugyanezen táblázatokat a radinál.
A térfogatáram változás azonos az elöbbivel [0,3 GPM] viszont a radi hőellenállása csak 0,01-vel változott meg, tehát 100W-nál 1 fokkal lesz hidegebb a viz.
A becsült maghőfok változás a kettő összege, tehát 1,5+1=2,5°C
.
Az ilyesfajta "műszaki" becslések pontossága akár 20-40% is lehet, ha a környezeti feltételeket jól állítjuk be, vagy képesek vagyunk helyesen transzformálni a gyártói vagy teszt környezet paramétereit.
Mivel a legegyszerübb PC vizhűtési rendszer is min. két fő hőcserélési folyamatból áll, és rengeteg paraméter befolyásolja ezért csak egy konkrét teszt vagy próba igazolja a végletekig leegyszerűsített elméleti tervezést vagy becslést.
Az én konkluzióm:
Általában a cső belső átmérő változása (ha eleve >8mm) csekély változást okoz a hűtendő alkatrészek hőmérsékletében, ennél sokkal fontosabb paraméterek lehetnek a hőcserélők tulajdonságai, a radiátoron átáramló levegő mennyisége és hőfoka(!), vagy akár a hűtőfolyadék fajhője.
[ Szerkesztve ]