"még a Splash-el de még egyik autónkkal sem kellett 100-ról, még hatvanról sem "satuznom", biztos, h ez szerencse kérdése is, de benne van a vezetési stílus, rutin is"
Ehhez aztán semmi köze a rutinnak, meg a vezetési stílusnak. Persze, aki vadállat, az sokkal nagyobb eséllyel kerül ilyen helyzetbe, de egy teljesen normális és rutinos vezetővel ugyan miért ne történhetne meg az, hogy megy valahol és kifut elé egy állat, leesik az előtte lévő autóról bármi, jön egy idióta, aki kikanyarodik eléd/büntetőfékez, vagy 100 másik esetet fel tudok sorolni, ami megtörténhet és satuznod kell, teljesen mindegy, hogy mennyire vagy óvatos, vagy rutinos.
Nyilván ezek ritkán fordulnak elő, nekem is 20 év alatt, ha kétszer kellett átnyomnom a fékpedált a trepnin, de elég, ha egyszer előfordul és nincs ott a technika. Vagy az is bosszantó, ha megállsz vele, de utána kuka, mert megvetemedett. És vannak olyan tárcsák a polcokon, amellyel egyszer fogsz egy nagy satut nyomni és utána rázni fog, túl sokat nézel ki a gyártókból.
Én amondó vagyok, hogy féken és gumin nem érdemes spórolni. Lehet fogni az 1-2-3 darab tízezrest, ha olcsóbb féket, vagy gagyibb gumit veszel, de ha az a +X tízezer felár azt eredményezi, hogy a jó fék+gumi kombóval csupán 60 cm-el hamarabb megállsz egy kritikus helyzetben, akkor lehet az a 60 cm dönti el, hogy összetöröd-e az autódat, vagy nem. És ez független attól, hogy 1000 kg-os az autód, vagy 2000 kg. Ha jön egy szélsőséges helyzet, akkor a gagyi fék lehet, hogy normál használat mellett teljesen jól szuperált, de itt ki fog jönni a hátránya.
"Nem hiszem, h a kereskedelmi forgalomban kapható alkatrészek, legyen az pl. a féktárcsa, nem ütik meg a műszaki minimumot."
Mondom, túl sokat nézel ki a gyártókból. Rengeteg olyan gagyi alkatrész van, ami semmit nem ér. Ha úgy vesszük, hogy az a műszaki minimum, hogy beteszed és a funkcióját el tudja látni és nem makkan meg az első percben, akkor persze, megüti a legtöbb ezt a szintet.
De mennyi olyan fos alsópolcos gyártót láttam már, amelyeknek mondjuk a fékhengerei, gömbfejei, de van, hogy egy nyamvadt gumicsöve nem bírta 1-2 évnél tovább. Megfogsz egy alsópolcos gömbfejet, megmozgatod, majd a kezedbe veszel egy felső polcost és azonnal érzed mi a különbség. Ha meg leszeded a gumiborítást róla, akkor látod a megmunkálásban és a kenőanyag mennyiségében is a különbséget. Aztán van a két alkatrész között 7.000 Ft különbség. Csak az egyikkel újra meg fogod látogatni a szerelőt mondjuk 2 éven belül, a másikkal meg sokáig elmész. Melyik volt olcsóbb végül?
Én nem azt mondom, hogy mindenből a top-top-top kategória kell és mindenki hülye, aki olcsóbbat vesz, de ne legyünk naívak sem és állítsuk azt, hogy minden alkatrész megfelel a követelményeknek és igazából halál nyugodtan lehet venni mindenből az árlista legalját, mert hát a szabványok. Sajnos a valóság nem ez. Vannak olcsón jó minőségű cuccok is, de iszonyat egypálcás retkek is akadnak köztük szép számmal.
És a fék szerintem pont nem az az alkatrész, ahol érdemes ezt a kockázatot futni, legyen szó bármilyen autóról.
[ Szerkesztve ]