Épp ezért írtam a cikket pár éve, hogy a laikusok is nagyjából képbe kerüljenek. Azt hittem aki ide kommentel, veszi a fáradtságot és elolvassa nagyjából. Sok felesleges kérdést meg lehetne spórolni. Többek közt erről is írtam, hogy mik az előnyei hátrányai az agymotoroknak a középmotorral szemben.
Lehet középmotort is beépíteni utólag, pl a Bafangnak vannak ilyen szettjei: [link]
De ezek nem érik el egy gyári Shimano, Bosch, Yamaha, Brose minőségi szintjét, maga a motor nem rossz, de nyilván a motor váz kapcsolat közel sem lesz olyan stabil és merev egység, mint egy gyári építés esetében, ahol már a váz is a motorhoz készül. Ezért írtam azt, hogy trekking szintű felhasználáshoz jó az utólagos építés, mert ott nincs szükség arra merevségre ami egy MTB kerékpár esetében szükséges, terepezéskor. És az agymotor is nyilván bizonytalanabb terepen, mint a középmotor, mert a súly nem egy túl jó helyen összpontosul.
Neked először is azt kéne eldönteni, hogy pontosan milyen felhasználásra kell a bringa. Ha nem akarsz erdőben terepezni, akkor választhatod az átépítő szetteket is, jóval olcsóbban megúszod. De akár gyári építésű középmotoros pedelec-et is választhatsz az olcsóbb kategóriából, nem feltétlenül kell profi MTB, ha amúgy nem használod ki.
A másik meg az, hogy azt is el kéne döntened, hogy alapvetően kerékpározni vagy motorozni szeretnél? A szabvány pedelec kerékpáros rendszerek mint Bosch, Shimano, Yamaha, Brose, alapvetően kerékpárok, tehát ugyan úgy tekered a bicajt, csak van egy több fokozatban kapcsolható rásegítésed. Ezek ugye alapból 25-nél kikapcsolnak, de utólagos tuninggal, megoldható a 25-ös korlátozás kiiktatása, amivel 45-50-ig besegít a motor, de ezt akkor se úgy képzeld el, hogy úgy mész 50-et mint egy 50-es robogóval, erőbefektetés nélkül. Ehhez izomból pedálozni is kell! 30-35 inkább az a sebesség, amit egy ilyen korlátozás nélküli pedelec kerékpár tud, max rásegítésen, minimális erőbefektetéssel, ennél nagyobb tempóhoz már bele kell állni a pedálba. Tehát ha egy motor pótlékot keresel egy szabvány 25-ös vagy akár 45-ös pedelec kerékpárban, akkor annak valószínűleg csalódás lesz a vége. Persze erre is van megoldás, mert ugye ott vannak nagy teljesítményű e-bike kerékpárok, ahol pedálozni sem kell és akár 80-100-at is tud menni, de ezek hobbi járművek, a forgalomba nem használhatod őket, akár van jogsid, akár nincs. A szabályozás amúgy teljesen logikus, és érthető. 25-ig számít kerékpárnak, a 45-ös már segédmotor, ezzel mehetsz a forgalomban, de kell jogsi, biztosítás és motoros sisak is. A gyakorlatban én azt mondanám, ha tapasztalt bringás/motoros vagy, a 25-ös korlátozás kiiktatása nem ördögtől való dolog, lehet ezzel is ésszel, biztonságban közlekedni, persze a kerékpárod garanciáját bukod. De mondjuk egy átlag, kezdő, vagy idősebb kerékpáros kezében a 45-ös s-pedelec már veszélyes játékszer lehet. Teljesen jogos a korlátozása.
[ Szerkesztve ]