Hirdetés

2017. augusztus 19., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Sport rovat / Akármi rovat

Elektromos rásegítésű kerékpárok

Bevezetés az e-bike-ok, a pedelec-ek, a tuning pedelec-ek és az S-pedelec-ek titkos világába.

[ ÚJ TESZT ]

Bevezető

Sziasztok!
Elöljáróban azzal kezdeném, hogy viszonylag régóta kerékpározom. Úgy a '90-es évek elején kezdődött a szerelem, gyerekként, főként a hegyi kerékpározás iránt. Ez azóta is tart, persze az idő múlásával sajnos egyre kevesebb időm lett a szeretett hobbimra és itt jön képbe a pedelec, de ne szaladjunk ennyire előre. :)
Szóval mondhatom, hogy több mint 20 éve taposom a pedált. Sok tapasztalatot szereztem ez idő alatt, és ha ez nem lenne elég, még a munkám is a kerékpárral kapcsolatos, ugyanis kb 8 évvel ezelőtt beleuntam az akkori szakmámba és eldöntöttem, hogy munka szinten is inkább a bringákkal foglalkoznék.
Elkezdtem kerékpárszerelőként dolgozni. Persze sokat kellett tanulni, mert bár régóta bicajoztam már akkor is, és sokat szereltem a bringáim, más az amikor gyorsan és munka szinten kell ezt űzni. Voltak hiányosságok bőven, amiket igyekeztem behozni, ez viszonylag jól is ment. Persze mindig van mit tanulni és van hova fejlődni. Én nem is tudok csak munkaként tekintek a kerékpárra, hanem hobbi és szórakozás is egyben.

De akkor térjünk is rá a bemutató fő témájára, az elektromos rásegítésű kerékpárokra, vagy más néven Pedelec bringákra, aminek a neve a pedal, electric és cycle szavakból tevődik össze. Ez egy rendkívül megosztó téma, ami pont azért is megosztó mert kevesen ismerik, és sokan úgy alkotnak negatív véleményt, hogy életükben nem próbálták, de még csak az elvét sem ismerik. Majd erre a témára is ki fogok térni részletesen. Magyar oldalakon keresgélve viszonylag kevés infó van ezekről a bringákról még, kivételt képez az ebikeshop.hu, ahol magyar viszonylatban a legtöbb infót találjuk a pedelec bringákról. Mint pedelec értékesítő, az egyik legtapasztaltabb az országban. Én is többször voltam már náluk, szoftver frissítés miatt és pár apróságért. Bátran ajánlom mindenkinek az ebikeshop-ot. Illetve akad pár bikemag-os cikk is.
És ott van még az AM Bringa is, illetve az Evobike.
Ezeken az oldalakon található információkat is próbáltam összefoglalni ebben a cikkben, kiegészítve a saját tapasztalataimmal. Külföldi oldalakon rengeteg infó elérhető a témában. Nem véletlen, rendkívül dinamikusan fejlődő része a kerékpáriparnak, sőt, jelenleg a legdinamikusabban fejlődő. Az eladások évről évre növekednek, de van, hogy duplázódnak. Vannak gyártók akik nem tudnak annyit gyártani, mint amennyit el tudnának adni, így sokszor lehet hiány is bizonyos típusokból. Olyan kerékpárgyártók is vannak, akiket az e-bike eladások mentettek meg a csődtől.

2011 KTM e-Race, BionX rendszer, hátsó agymotorral, 250 W

2012 KTM e-Lycan, BionX rendszer, hátsó agymotorral, 250 W

Kb 5-6 évvel ezelőtt kezdtem felfigyelni a kerékpáripar ez irányú fejlesztéseire. Egyébként a Yamaha már 1998-ban kiadott egy kezdetleges megoldást, ami nem is volt annyira kezdetleges, mivel a modern középmotoros rendszerek előfutára volt. Ez volt tulajdonképpen az első pedelec bringa a világon.

Alapvetően különbséget kell tenni az e-bike és a pedelec között, bár mind a két elnevezés használatban van akkor is, ha pedelecről van szó, mégis másfajta működést takarnak. Az e-bike pedálozás nélkül is képes haladni, egy gázkar segítségével, ezt felfoghatjuk tulajdonképpen elektromos robogónak, vagy adott esetben elektromos motorkerékpárnak is. A pedelec-ben az elektromos motor viszont csak akkor kapcsol be ha tekerjük a kerékpárt, de amint abbahagyjuk a tekerést a rásegítő motor azonnal kikapcsol. A rásegítés több fokozatban állítható, ki is kapcsolható. Bizonyos modelleken visszatöltő funkció is van. Pedelecből létezik fordulatszenzoros és nyomatékszenzoros, de a legfejlettebb rendszerekben mindkét szenzor van. A fordulatszenzor a pedálozás sebességét figyeli, ha gyorsabban tekerünk nagyobb nyomatékot ad, ha lassabban akkor kevesebbet. A fordulatszenzor akkor jelenthet problémát ha emelkedőre tekerünk és nem váltunk vissza. Ez esetben értelemszerűen lassul a csapásszám és a rendszer vissza is veszi a nyomatékot, pedig pont, hogy több nyomaték kéne. Tehát ez nem annyira tökéletes megoldás, ilyenkor gyorsan vissza kell váltani, hogy megmaradjon az ideális fordulat és nyomaték. A nyomatékszenzoros meg azt figyeli milyen erővel tapossuk a pedált, úgy adagolja a nyomatékot az adott rásegítési fokozaton belül. Ez egy sokkal fejlettebb és jobb megoldás. Ilyen rendszernél sokszor vissza sem kell váltani, akkor is könnyen feltekerhetünk az emelkedőkre, persze a váltó használata minden esetben ajánlott, mert ezzel kíméljük az akkut.

1998 Yamaha Power Assisted Bicycle

Kezdetben nem voltam elragadtatva ezektől az elektromos bringáktól, mivel engem alapvetően a hegyi kerékpározás, azaz a MTB érdekelt inkább, és itt bizony akadtak hiányosságok, de ennek ellenére már évekkel ez előtt is nagyon népszerűek voltak külföldön az ilyen jellegű kerékpárok.
Magyarországon kevésbé, bár ez máig sem sokat változott, aminek nyilvánvalóan anyagi és egyéb magyarázata is van. Ezek a bicajok nem olcsók, és sokan összekeverik a pedelec bringákat a gagyi, kínai, ólom akkumulátoros, elektromos robogókkal. Pedig ez nagyon más, ezek minőségi termékek többnyire, modern lítium akkumulátorral, szabványos kerékpár alkatrészekkel, más fajta működéssel, más felhasználásra, és semmi közük nincs, semmilyen szinten a fentebb említett olcsó, kínai elektromos robogókhoz!
Mivel elektromos rásegítés is van rajta, a törvényi szabályozást is érdemes figyelembe venni amikor ilyen kerékpárt szeretnénk venni vagy építeni.

Jogszabály szerint:
Kerékpár:
legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300W teljesítményű elektromotor segíti. A hangsúly a kiegészítő hajtáson van, tehát pedál nélküli elektromos kerékpár nem minősül sima kerékpárnak. A 300W alatti teljesítménynél az elektromos kerékpárra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a hagyományosra, nem kell jogosítvány, sisak és biztosítás hozzá, a maximális megengedett sebesség kerékpárúton 30 km/óra, gyalog-és kerékpárúton 20 km/óra, lakott területen belül 40 km/óra, azon kívül pedig 50 km/óra is lehet, ha a kerékpáros sisakot visel.

Ami ennél nagyobb teljesítményű (vagy nem kisegítő hajtásos), az segédmotoros kerékpár. Ennek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/óra és legfeljebb 4kW-os lehet az elektromos motor. Ide már kell jogosítvány, motoros sisak és biztosítás is!

2012 Gepida Berig 1000, első generációs Bosch középmotoros rendszer, 250W

2012 KTM Machina Race 29", első generációs Bosch középmotoros rendszer, 250W

Említettem a hiányosságokat, városi használatra már 5-6 éve is kiváló pedelec bringákat gyártottak, de MTB felhasználásra ezek csak nagyobb kompromisszumokkal voltak használhatóak. Ezek a hiányosságok akku kapacitásban voltak, illetve az agymotor sem kifejezetten ideális MTB kerékpárra. Erre a felhasználásra inkább a középmotor az alkalmasabb. Középmotorban is az első generáció eléggé rossz elhelyezésű volt, mint látható fentebb azon a 2012-es KTM Machina kerékpáron, a váz aljára biggyesztett motor sem éppen a legideálisabb egy terepezésre szánt kerékpárra, könnyebben elakad. Ez a későbbi rendszerekben feljebb, optimálisabb helyre került.

Ma így néz ki egy modern középmotoros rendszerrel szerelt, csúcs kategóriás Pedelec MTB kerékpár.

2017 Lapierre Overvolt AM 900+ Carbon
Bosch Performance CX középmotoros rendszer, 250W, 500Wh-s nagy akkuval

Látható, hogy mindössze 5-6 év alatt eljutottunk az ormótlan, egyszerű agymotortól az összetettebb, gyönyörűen integrált, középmotoros rendszerig. Ez az a megoldás ami már kiküszöbölte a legtöbb hibát, és szinte kompromisszumok nélkül, tökéletesen alkalmas a hegyi kerékpározásra.
De nem akarom én leszólni az agymotort se, számos előnye van, épp ezért még ma is előszeretettel használják az olcsóbb pedelec bringákon, főleg trekkingeken, különböző városi bicajokon és teherszállító cargo bringákon is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.