Kétszer akartam lopni életemben. Nagy szó, nem vagyok már ifjonc.
Az első alkalom szinte felkínálta vágyam tárgyát.
Nagy szó volt a hatvanas években az elefánt radír. Fel lehetett vele vágni a suliban, irigyelték érte a tulajdonost. Valahogy így nézett ki.
Nos, az egyik osztálytársamnak volt, mi pedig szándékosan elrontottuk a ceruzával írt szöveget, vagy rajzot, csakhogy kölcsön kérhessük, és élvezkedhessünk vele. Adta a srác, jó szívű volt. Azonban más dolog használni valamit, és egész más birtokolni. Ó, ha nekem is lehetne egy ilyen...
Egy szünetben kint felejtette a padon, én meg "véletlen" a zsebembe raktam. Mentem én is a folyosóra, elvegyültem a tízóraizó tömegben. Idáig rendben is volt a dolog, csakhogy a radír egyre jobban égette a zsebemet. Zakatolt az agyam, hova a fenébe is dughatnám, hiszen ha kiderül a lopás, első a zsebek kipakolása. Akkor még nem voltak ám ilyen fenenagy személyiségi jogaink. Gondoltam eldugom a gatyámba. Irány a klotyó, megtörtént. Ez sem jó, mi lesz, ha levetkőztetik az osztályt a radír miatt? Irány a klotyó, radír újra zsebbe, de már pislákolt a nyerő ötlet a fejemben. Kinyitottam a folyosón a második ablakot, unottan kibámultam, közben az ablakpárkány sarkára tettem a radírt. Becsuktam az ablakot, aztán vagy taj, vagy tutaj, talán enyém lesz vágyam tárgya, hacsak rá nem talál valaki.
Becsöngettek, irány az osztályterem. Osztály vigyázz, a hetes jelent, üljetek le. Már kezdtem volna megnyugodni, amikor úgy fél óra múltán felüvöltött a radír jogos tulajdonosa, hogy ellopta valaki a radírját. Ennek fele se tréfa, nem vették félvállról a lopást akkoriban. Zsebeket kiforgatni, táskákat kiüríteni, hangzott az ukáz. Óriási rovancs, radír sehol. A tanár viszont kiszúrta, hogy ez a Solymosi gyerek feltűnően sápadt, még a keze is reszket. Úgy vélte, hogy rosszul vagyok, és hazaküldött. Pakoltam, köszöntem, mentem.
Lopakodtam a folyosón, csak a vak nem szúrta volna ki, hogy stikli van a dologban. Csakhogy nem látott senki. Óvatosan nyitottam az ablakot, hogy ne nyikorogjon, és meghűlt a vér az ereimben. Ennyi izgalom után szembesültem azzal a ténnyel, hogy valaki tőlem is ellopta a radírt. Hatalmas világfájdalommal csuktam be az ablakot, és csak akkor jöttem rá, hogy a harmadikat nyitottam, pedig nem is oda rejtettem zsákmányom. Izgalmam a tetőfokra hágott. Irány a második ablak, pisszegtem neki, hogy ne nyikorogjon, óvatosan ki is nyitottam. Ott volt! Zsebre vele, irány haza.
Anyám meglepődött korai hazatértemen. Kérdezte az okát, és miután elmondtam, aggódva tette kezét a homlokomra. Hümmögve tálalt, azonban látva étvágyamat már nem aggódott.
A korai ebéd után hónom alá vettem a pöttyös lasztit, és kikérezkedtem játszani. Dekázgattam, fallal egyérintőztem, közben zakatolt az agyam. Jó, van egy szupi radírom. Na és? A suliban nem használhatom, de még itthon sem. Kész lebukás. Nem mutogathatom büszkén senkinek, az is lebukás.
Három lehetőségem maradt. Sutyiban használom itthon, és dugdosom. Vagy kidobom. Esetleg...
Az "esetleg" lett a nyerő. Másnap vissza vittem a suliba, és vártam az alkalmat. Szünet, osztály üres, itt az idő. Elővettem a radírt a zsebemből, és eredeti tulajdonosának táskájába tettem. Na, itt buktam le. Mégsem volt üres az osztály.
Rendkívüli osztályfőnöki óra, vésztörvényszék. Aki már megszégyenült társai előtt, az tudhatja, mit éltem át.
Mindent el kellett mondanom, én pedig könnyes szemekkel, csukladozva mondtam, csak mondtam. Igen, megbántam, de tényleg, és soha többé, de ez is tényleg, és idáig sem loptam, most is csak vissza akartam lopni azt a radírt, és én ebben az életben soha többé...
Megúsztam egy ejnyebejnyével. Tényleg olcsón, de mindent latba vetve jól döntött a tanár, és az osztály közössége.