Hirdetés

2024. május 12., vasárnap

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-12-13 04:28:18

LOGOUT.hu

A topikban az apróhirdetés, csere-bere, és hirdetés linkelés tilos. Hardveraprón a megfelelő kategóriában van erre lehetőség Hardverapró/Drón
Társtopik - Quadkopterek, felső tagozat
Drón, multikopter, quadcopter, hexacopter.. számos kifejezéssel találkozhatnak a hobbi távirányítós repülés rajongói. De pontosan melyik mit jelent, és melyiket érdemes beszerezni?

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#71039) Schaf válasza DJGABI (#71037) üzenetére


Schaf
tag

Egelőre ami a tapasztalatok és a hivatalos szervek információi alapján ismert és tudott (Az imént hívtak a Légügyi hatóságtól néhány tisztázandó kérdéskörben az épített cuccokkal kapcsolatban):

Jelenleg alap esetben NEM KELL foglalkozni a cuccaink C kategorizálásával, mivel jelenleg NINCS Cx jelölésű eszköz a piacon, így a jogalkotó minden "régi" eszközre az "épített" kategóriát húzza rá. Azaz nem repülhetünk lakott terület felett, de 25 kg.-ig akár egy trabant kasztnival is repülhetünk a prérin.

Ugyancsak alapvető probléma, amit itt már páran felvetettek, hogy sok helyen irreálisan drága és értelmetlen a szabályozás, mivel elsősorban a képfelvételt készíteni képes drónokra lett kitalálva a dolog. Persze tőlünk nyugatabbra sem rózsásabba helyzet, elég csak az ottani fórumokat olvasgatni. Az olaszok pl kerek perec letiltottak mindent és még annyi lehetőségük sincs, mint nekünk.

Szóval... megpróbálom a jelenlegi tudásom összeszedve leírni, aztán majd javít valaki, ha valahol azóta már változás van (ez percenként lehetséges jelenleg). A Nyílt kategóriákra vonatkozókat írom le, hiszen a speciális stb. kategóriák egy teljesen más világ...

Szóval mi halandók:

1. Az UAS...
Azt, hogy milyen jogsi szükséges, első körben az UAS határozza meg. Léteznek az EU standard szerinti besorolások, de mivel jelenleg ilyen Cx kategóriás cucc gyakorlatilag nincs, minden más eszközt az un. "épített kategória"-ba sorol a jogalkotó.

a, . Az épített kategória kamera nélkül A1 jogsival is repülhető, de csak 250gr súlyhatárig, kamera nélkül. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy jelenleg A1 kategóriában semmivel sem repülhetünk, hiszen a technikai paramétereink minden esetben megsértik a kategória valamely szabályát. Fontos azonban, hogy az A1-ben is csak úgy repülhetünk a semmi közepén hogy pl. út, ösvény, sztráda, stb. ne látszon a képeken (meg ne kérdezzétek ki az a barom aki ezt a kitételt kitalálta?)

b,. Elviekben az A1 kategória, korlátozásokkal lehetővé teszi lakott terület, vagy építmény megközelítését/felette repülést, azonban ahogy írtam jelnleg a szabályoknak megfelelő, használható A1 eszközt nem igen tudunk felmutatni. Tehát az A1 ki is záródott.

c. A2 kategória. Ez megint egy érdekes kérdés, hiszen elviekben ez az a kategória, amelyben lakott terület fölé is berepülhetünk nagyobb súlyú eszközökkel, valamint képeket is szabadon készíthetünk. A képzések európai ára jellemzően 70-100e Ft, azonban az elérhető képzések közül majdhogynem EGYEDÜL A MAGYAR képesítés nem ír elő ehhez gyakorlati vizsgát!!! Értsd jelenleg sima elméleti vizsgával és "önképzés"-sel megszerezhető lenne itthon az A2-es jogosítás. Lakott terület feletti repüléshez ráadásul minden esetben esti légteret is kell majd igényelni a régi rendszer szerint, szerencsére most már talán illetékmentesen.
Sokra nem megyünk az A2 vel sem, hiszen ismét ott a probléma, hogy nincs Cx jelölésű eszközünk, tehát akármivel repülnénk, az éptettnek számít, ergo nem repülhet A2 szerint... jó buli mi? :D

d. A3 kategória... No ez lesz az amivel sokan használni fogjuk a cuccainkat, azonban itt a 25kg-nál könyebb, épített és C3 vagy C4 besorolású eszközök esetében kitétel, hogy 150m-nél közelebb nem lehetünk épülethez/építményhez. Mivel a magassági korlát 120m a nyilt A1-A2-A3 kategóriákban, a "fölötte elrepülök" sem játszik...
Mindezek ellenére ez az a kategória ami jelenleg egyszerűen elérhető itthon és amire sansz is van, hogy minden feltételét teljesíteni tudjuk (ha akarjuk)...

2. Jogosítás...
Ha már tudjuk mivel és milyen nyílt kategóriában szeretnénk repülni (nyilván csak az A3 jöhet szóba jelenleg) akkor elkezdhetjük megszerezni a képesítést.
Erre itthon nincs lehetőség a mai napon, bár a KTI egy pár napig már elérhetővé tette a tanfolyamát, amit aztán le is vett az oldaláról.
Szerencsére azonban EU tagállam vagyuk, így ha valakinek nyelvtudása (Google fordítója?) van, akkor az osztrák, a német és a holland hatósági vizsgákat leteheti. Ezek az un. nyílt kategória A1 és A3 osztályára jogosítanak, a fentebb leírtak szerint.
Megjegyzem, hogy a KTI tananyaga messze komplexebb és erősebb, mint az osztrák vagy a holland, de nem kell rettegni tőle, némi repülési ismerettel és a jogszabályok egyszeri átolvasásával 10 perc alatt abszolválható az A1 és A3 jogosításd adó vizsga. Az A2 egy másik tanfolyam, más feltételekkel, de feltétele az A1/A3 megléte.

3. UAS regisztráció....
Na ez megint egy jó téma... Elviekben a Légügyi Hatóság intézi és épp tegnap óta már hivatalosan is elkezdték online és levélben befogadni a kérelmeket. Az előzőleg mailban beküldött régi kérelmek nem jók!
Megkérdeztem, hogy ugyan mit tegyünk, ha a kérelmen szerepllő adatok közül valami nem áll rendelkezésre? Pl. nincs serial száma a gépnek? Vagy saját építésú EPO és akkor ki a gyártó? Mi a típus? Stb.. Vicces beszélgetés volt.
Ezzel együtt sok kérdésre választ adtak. Ha nincs serial, természetesen üresen kell hagyni. Ha konkrétan saját építésű, akkor a gyártó-hoz a saját nevünket kell beírni (nem a saját magunk által összeszerelt, hanem a saját magunk által tervezett és gyártott esetében). A típushoz ez esetben egy fantázianevet lehet írni.
Az elektronikusan beérkezett kérelmeket a holnapi naptól kezdik feldolgozni, mindenki postán is meg fogja kapni a határozatot. (Érdekes, mert pl lakcímet kér, de postacímet nem... vajon ilyenkor mi van? :) )
Amennyiben ezt megugorjuk, lesz lajstromszámunk, amivel elviekben a felelősségbiztosítás következik..

4. Felelősségbiztosítás....
Véleményem szerint bekaphatja az összes kartellező biztosító... Érdekes módon mindenkinél kb. ugyanakkora összeg jött ki a módozatokra, de biztosan nem egyeztettek. :D :D
Szóval.. kötni kell egy biztosítást, erre tbbféle megoldás és opció is létezik, egyelőre azonban a többség 6e Ft/hó és 20-30e/év díjjal ajánl ilyen biztosítást.
Fontos hangsúlyozni, hogy kamerás drón esetén 100gr-os cuccra is kell biztosítás, különben csak beltérben repülhető.
Egy másik út a különböző klubbok, szövetségek tagjává válás, hiszen többségükben a tagsági díjaik tartalmaznak felelősségbiztosítást is. Sőt... ellenben a biztosítók egyedi ajánlataival, néhol un. csoportos megoldás is van, azaz nem kell külön-külön minden eszközre felelősségbiztosítást kötni...
Bíztató, hogy ugyancsak ma sikerült egy biztosító termékfejlesztési managerével átbeszélnem a dolgokat, így van rá sansz, hogy a biztosító is felismeri, hogy az A3 nyílt kategóriában a préri közepén 10 percet reptetett 300gr-os UAS nem ugyanaz a kategória, mint az A2-ben város felett lebegtetett DJI... ez még a jövő zenéje. Jelenleg sajnos minden biztosítónál egyenként minden UAS-ra külön biztosítás kell. :(
Ha lenyeltük a békát, jöhet a következő lépés...

5. Üzembentartó regisztráció....
Ez is kacifántos, de elviekben már működik. Ugyancsak a Légügyi Hatóság végzi, a lajstromozáshoz hasonló feltételekkel, azonban itt már kéri az üzembentartó által meglévő biztosítási kötvényszámot is a hatóság.
Azaz mindaddig, amíg az előző lépésen nem vagy túl, nem lehetsz üzembentartó. Fontos megjegyezni, hogy az UAS üzembentartó és az UAS pilóta nem ugyanaz. Attól, hogy te UAS pilóta vagy, még nem kell üzembentartónak lenned és fordítva. Lásd pl. egy esetleges drón kölcsönzés.
Tehát amennyiben rendelkezel biztosítással, máris mehet az üzembentartói regisztráció. Fontos, hogy egy UAS csak akkor repülhet, ha üzembentartója is van, aki ismeri és alkalom adtán ismerteti is a pilótával az üzemeltetés és a technikai paraméterek sokaságát.
Ha ez megvan máris repülhet.... NÉNK... de....

6. Légtér....
Az új törvény ami elvileg hatályos azt mondja, hogy a kormányrendelet által meghatározott aplikáció vagy weboldal segítségével bejelentett lakott területen kívüli repüléshez nem kell eseti légteret igényelni. Azonban! Jelenleg ilyen kormányrendelet nincs.. létezi a mydronespace app, azonban hivatalosan nem használható a mai napon, így a régi rendszer van érvényben, miszerint a repülés előtt 30 nappal eseti légteret kell igényelni !
Sajnos a legter.hu oldalán is hülyeség szerepelt tegnapig, amikor is többen szóvá tettük ezt és piros alapon beszúrták ezt a kitételt a leírásukba. Persze az eredeti leírás is benne maradt, így most az egyik sor szerint kell légtér, a másik szerint nem. :D :D Ők is a TOP-on vannak..
Ezzel együtt valóban, légtér jelenleg még kell..

Ha mindezzel megvagyunk akkor elviekben repülhetünk.

A fentiek alapján, tehát egy eszköz esetén is minimum 6e Ft egy repülés (igaz ez a biztosítás 30 napra jó) és 30 nappal a tervezett repülés előtt ki kell találjuk, hogy repülni fogunk.

+1 Korhatár...
A törvény 16 évben minimálja az UAS pilóta életkorát, azonban amennyiben jogosítással rendelkező pilóta oktat, úgy nincs meghatározva korhatár. Azaz pl. a gyereket a saját jogsiddal és engedélyeddel oktathatod, a saját felelősségedre.

Remélem sikerült valamennyire összefoglalnom a dolgokat és nem hagytam ki semmit. Ha mégis, majd valaki kijavít. :)

Jó repülést... (??)...!

[ Szerkesztve ]

"...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.