Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • pocokxx

    Közösségépítő

    válasz llll #16684 üzenetére

    "igen ám, csak mint minden ez is megfordíthó"
    A valami jobb, mint a semmi. Ezért nem fordítható meg.

    Fel lehet tenni kérdéseket, de ez nem jelent totál bizonytalanságot, ha elfogadjuk az alapigazségokat: Isten irgalmas, igazságos, jó stb... Ha minden tettet ebben értelmezünk, akkor már nem azt kérdezzük, hogy ISten kegyetlen volt-e, hanem, hogy mi volt az irgalmas Isten célja egy adott tettel.

    Az egyiptomi történetet pedig túlzottan leegyszerűsítitek. Az egész úgy kezdődik, hogy: "Minden fiút, aki a hébereknél születik, vessetek a folyóba". Aki tanult történelmet, pontosan tudja, hogy a fáraó minden rendelkezését úgy adta ki, mint isten: megmásíthatatlanul érvényesen mindenkire. (ugye ez a despotizmus) Ez a történet tehát nemcsak egyszerűen egy jobbágyfelszabadítás kegyetlennek tűnő eszközökkel, hanem "istenek" harca is.

    "Minden egyiptomi, ahányan csak vannak, meg fogja tudni, hogy én vagyok Jahve, amikor majd kinyújtom kezem az egyiptomiak ellen, és Izrael fiait kivezetem körükből."

    Az első jel teljesen ártalmatlan: Mózes botja kígyóvá változik. Mit válaszol a fáraó? Mi is megtudjuk tenni. (és meg is teszi. Az más kérdés, hogy utána Mózes botjából átváltozott kígyó, felfalja az egyiptomi kígyókat.)

    Ezek után kezdődik a Tízcsapás, melyek súlyossága is változik a tizedikig. Sőt a cspások is enyhülnek közben is:

    "De amikor a fáraó látta az enyhülést, újra megkeményedett, s nem akart Mózesre és Áronra hallgatni."

    Minden csapás előtt figyelmeztette az egyiptomiakat, sőt egyes figyelmeztetésekre még a tisztségviselői is hallgattak!

    "Ha még tovább is visszatartod népemet és nem bocsátod szabadon,
    akkor holnap ebben az időben hatalmas jégesőt hullatok, amilyen még nem volt Egyiptomban alapítása napjától mostanáig.Helyezd hát biztonságba nyájaidat és amid csak van a mezőn. Ember és állat, ami a mezőn van, és nem viszik haza, a jégeső áldozata lesz.
    A fáraó tisztviselői megijedtek az Úr fenyegetésétől, és fedél alá mentették rabszolgáikat meg állataikat."

    A fáraó azonban még mindig nem ismerte el Isten erejét, ezért válaszul további terheket rótt a népre.

    És, hogy hol van itt az irgalom:
    "Már eddig is kinyújthattam volna a kezemet és megverhettelek volna pestissel, téged és népedet, úgyhogy eltűntél volna a föld színéről. De életben hagytalak, hogy megmutassam neked hatalmamat, és hogy nevemet hirdessék az egész földön."

    Ha úgy tetszik valóban "erőfitogtatásról van szó", de észre kell venni a párhuzamokat. A tizedik csapás valóban kegyetlennek tűnhet, de ne felejtsük el, hogy a fáraó ugyanezt parancsolta a katonáinak. Isten megmutatta, hogy ehhez katonára sincs szüksége. Tulajdonképp kigúnyolja a fáraó istenségét.

    Így Isten megmutatta, hogy ő az igazi és egyetlen. Az izraelitáknak adott egy ünnepet, mely beszédesen az újév kezdetét is jelenti. És egy olyan "szertartásrendet", mellyel már egyidejűleg előképet is ad a születendő Megváltónak. (Csontot ne törjetek benne....) Az izraelitákat a bárány vére menti meg.

    + Ne felejtsük el, hogy pl a Tízparancsolatnak is ez a "jogalapja" : "Én vagyok az Úr, a te Istened, én hoztalak ki Egyiptom földjéről, a szolgaság házából."

    [ Szerkesztve ]

    "Egyformának lenni mindenkihez. Emberfeletti nagy szív kell ehhez." - Reményik Sándor

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés