"A hitelesség elsősorban a Szentlélek tevékenységén múlik."
"Ha ketten-hárman..."
Erről a "ketten-hárman"-ról sehol nincs leírva, hogy csak és kizárólag az egyház keretein belül működik.
Assissi Ferenc>egyrészt majdnem eretneknek nyilvánították őt magát is, de követői közül párat igen. Lásd fentebb. Másrészt a ferences rend egy ideig "harcban állt", vetélkedett a domonkosokkal az inkvizíció vezetéséért. Az eretnekek üldözése céljából. És az eretnekeket nem csak szóban támadták. Mert keresztesháború volt pl. az albigensek ellen.
"Ha azt gondolod..."
Cseppet sem gondolom. Azonban az ember eme és egyéb rossz tulajdonságait ismerve én pl. azt sem hiszem el, hogy pl. a katolikus egyház a legcsekélyebb mértékben is bármit közvetítene Krisztus tanításaiból. És örülök, hogy már egy olyan korban élek, ahol ezt szabadon kimondhatom, hogy az egyházaktól elvétetett a gondolkodás feletti ellenőrzés lehetősége.
"saját korukban talán különcként néztek rájuk"
A fenti idézetből látszik, hogy ennél talán kicsit messzebbre is ment az egyház. Konkrétan eretnekként küldött máglyára ferenceseket.
"De ezt nagyon sokáig lehetne folytatni."
A kommunizmussal egész jó példát hoztál fel. Nem abban az értelemben, hogy bármit is meg tudtak volna valósítani az eszméikből, hanem inkább azért, mert nagyon hasonlított az egyházak fanatizmusához, ahogy a másként gondolkodókat átnevelni akarta a saját hitére, akár az áttérítendő élete árán is.
"akkor hívj életre egy elit társaságot"
Dehogy hozok. Pont azért, mert ilyet nem lehet. De fenntartom magamnak azt a kétséget (MOST FIGYELJ!) magammal szemben is, hogy nem gondolom magamról, hogy én tudom jól, és mindenkinek úgy kell csinálnia, ahogy én mondom. Ugyanakkor nem vagyok hajlandó elfogadni, hogy ezt bárki megszabja nekem. Ezzel szemben az egyházak ezt tartják magukról. Már eleve az többesszám ellentmond ezen önmeghatározás valóságtartalmának, azzal mindenképp, hogy az egyházak egymás ellen is harcolnak. Ha ma már nem is fegyverekkel, de pl. az apostoli hagyomány csak és kizárólag saját magukra való érvényesség állításával. Ugyebár.
˝nem volt olyan a középkori Európában, hogy "egyházon kívüli háború"˝
Ezzel éppen nem levetted a felelősséget az egyházról, hanem sokkal súlyosabbá tetted. Mert ha így volt, sokkal nagyobb felelőssége volt az egyháznak, ha nem lépett fel ellene, sőt, támogatta.
"De mindezek nem érinthetik az igazságot."
Erre hoztam a fenti idézetet. Majd "akkor" elválik.
Most jut eszembe: a "tartsátok oda a másik orcátokat is" igencsak hiányzott, hiányzik az egyházakból mint szervezetekből. Az egyes emberekből személyes életükben lehet, nem annyira, bár a golgotai teljes ellenállás nélküli önfeláldozás azért elég kevesek tulajdonsága, még a papok között is. És ez a tan messze nem itatta át a "keresztény" elvek alapján szerveződött államokat sem. Akkor sem, amikor a keresztény egyházak államegyházak voltak, a keresztény/tyén vallás államvallás volt. Sőt, a világ kevésbé szerencsés, kevesebb és gyengébb fegyverzettel bíró részének fél évezrede tartó teljes kizsákmányolásához Amerika felfedezése óta még ideológiai alapot is adott. A kapitalizmus egyik alapjának is a protestáns erkölcsiséget jelölik meg.
(#17853) Noddy
"Azt az Istent formálta meg Áron?"
Szerintem ebben a szövegben egyértelműen benne van, hogy a nép és Áron szerint nem az egy Isten hozta ki őket. Mert "ezek a te isteneid Izráel, akik kihoztak téged Égyiptom földéről". Többesszám!
És Isten nem azon háborodik fel, hogy képet csináltak, hanem hogy ezeknek az isteneknek csináltak, és ezeket imádják.
21 És monda Mózes Áronnak: Mit tett néked e nép, hogy ilyen nagy bűnbe keverted?
22 Felele Áron: Ne gerjedjen fel uram haragja: ismered e népet, hogy gonosz.
23 Mert azt mondák nékem: Csinálj nékünk isteneket, akik előttünk járjanak; mert ama férfiúnak Mózesnek, ki minket Égyiptom földéről kihozott, nem tudjuk mint lőn dolga.
24 Én pedig felelék: Kinek van aranya? Szedjétek le; és nékem ide adák, én pedig a tűzbe vetettem, és e borjú formáltaték.
25 És látván Mózes, hogy a nép megvadula, mert Áron megvadítá vala őket, ellenségeik csúfjára.
Ez éppen ellentmond a fenti állításaidnak.
"de miért van az, hogy az emberek elkezdtek letérdepelni előttük, Isten helyett azokhoz imádkozni?"
Mert az embereknek alapvetően ilyenfajta hitre van szükségük. Nem elvont, megfoghatatlan eszményképekre. Mert az emberek nagy része alapvetően messze áll a kereszténység alapeszméitől. Még a zsidó vallás "szintjéből" is csak a szemet szemért szintig jutottak el.
Sőt! Szerinted mit okozna a hívek lelkiállapotában és a te fizikai állapotodban, ha egy szentképet vagy ereklyét körbehordozó körmenet idején odamennél, és elpusztítanád a "bálványt"? Nem mindenhol élnéd túl.
"magyarázzuk a freskót"
Nem a freskót magyarázzuk, hanem a freskó magyarázza a liturgiát, a szövegeket. Fordított az irány.
"És te ezt ki mered jelenteni biztosan?"
Ez nem kijelentés. Felszólítás.
Dániellel éppen nem jó példálózni, hitelesség és a qumrami tekercsek szövegeivel való egyezőség nem éppen az erőssége. Az általa leírt események alig 400 évvel a megtörténtük után lettek leírva a könyvben. Ebből egyenesen következik, hogy nem Dániel írta.
De még ha Dániel írta volna, miért lenne akadály egy amúgy összetartó közösségben, hogy két ilyen jelentős írás készítői nem ismerték egymást személyesen? A későbbi ettől még hallhatta, olvashatta, használhatta a korábbi művét. 400+ év különbséggel meg főleg.
@Phvhun
Félreértettem a kérdésed szándékát.
Szóval: tőmondatokban nehéz.
Egy más ideológiai rendszerből hozva példát: a csan (japánul zen) buddhizmusban a kezdetektől volt egyfajta "szembenállás" a hirtelen és a fokozatos megvilágosodást tanító irányzatok között. Holott nyilván nincs szembenállás. Pusztán annyi a különbség, hogy akik a hirtelen megvilágosodás élményében részesülnek, a fokozatos út fokozatai már többé-kevésbé végigjárták. Akár öntudatlanul is, akár - hitük szerint - előző életeikben is.
És hogy miért a csan buddhizmust hoztam fel? Mert ők aztán "tőmondatokban" tanítanak. Mondjuk sokszor annyira tömör a megfogalmazás, hogy szinte olyan, mint egy pofon vagy egy fejbe kólintás. Vagy sokszor nem is olyan, hanem az.
Mindenkinek:
a Bibliára való hivatkozás azért is érdekes, mert pár ezer-tízezer-százezer teológia könyv foglalkozik éppen azzal, hogy hogyan is kell érteni azt, ami a Bibliában le van írva. És ha valaki másként szándékozott értelmezni, mint ahogy azon a helyen az éppen hatalmon lévő egyház tanai szerint értelmezték, akkor igencsak pórul járhatott.
(#17858) llll
Tudod jól, hogy ilyenekre az az ultima ratio, hogy Isten útjai kifürkészhetetlenek, nem ismerhetjük meg az akaratát.
Ilyenkor nekem viszont mindig az jut eszembe, hogy ha a keresztény egyházak képviselői ezt így gondolják, akkor miért is akarják másra erőltetni a hitüket. Akkor nyilván azt sem tudhatják, hogy Istennek mi a szándéka a másik emberrel, aki látszólag szemben áll velük. Persze, arra is hivatkozhatnak, hogy ott a parancs: térítsetek meg minden népet. Ebben a parancsban azonban nincs benne a tűzzel-vassal kitétel.
Károli Gáspár » Pál Apostolnak Korinthusbeliekhez írt első levele » 14. fejezet
22 A nyelvek tehát jelül vannak, nem a hívőknek, hanem a hitetleneknek; a prófétálás pedig nem a hitetleneknek, hanem a hívőknek.
23 Azért ha az egész gyülekezet egybegyűl és mindnyájan nyelveken szólnak, bemenvén az idegenek vagy hitetlenek, nem azt mondják-é, hogy őrjöngtök?
24 De ha mindnyájan prófétálnak és bemegy egy hitetlen, vagy avatatlan, az mindenektől megfeddetik, mindenektől megítéltetik,
25 És ilyen módon az ő szívének titkai nyilvánvalókká lesznek; és így arcra borulva imádja az Istent, hirdetvén, hogy bizonynyal az Isten lakik ti bennetek.
A 24-25. versben leírtak talán nem azt jelentik, hogy ha a Szent Lélek által szóltok, szólnak, akkor meggyőzik a hitetleneket? Tehát ennek ellenkezője is igaz: ha nem győzik meg őket, akkor nem a Szent Lélek által szóltok, szólnak.
Reformátusokhoz:
Ugyanebben a szakaszban a Páltól és ellen sokszor felhozott rész a 34-35. vers. Némileg ellentmondani látszik a református egyház "csak a Biblia" állításának, mert itt éppen az van szó szerint leírva, hogy
34 A ti asszonyaitok hallgassanak a gyülekezetekben, mert nincsen megengedve nékik, hogy szóljanak; hanem engedelmesek legyenek, amint a törvény is mondja.
35 Hogyha pedig tanulni akarnak valamit, kérdezzék meg otthon az ő férjüket; mert éktelen dolog asszonynak szólni a gyülekezetben.
Magyarázat?
(#17858) llll
Én hasonló okok, kétségek miatt kezdtem el nem a bevett egyházak irányába kutakodni 13 évesen, miután anyám meghalt. 3 gyerek.
[ Szerkesztve ]