- Gurulunk, WAZE?!
- Geri Bátyó: Agglegénykonyha 1 – rizseshús másképp
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sh4d0w: Vigyázz a háttértáradra...
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- LordAthis: AI Kérdés érkezett - 3600 soros Spagetti kód refaktorálása és budget
- Geri Bátyó: Agglegénykonyha – bevezető - igényfelmérés
- Lalikiraly: Astra kalandok @ Harmadik rész
- bambano: Bambanő háza tája
- sziku69: Szólánc.
-
LOGOUT
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
válasz
kjani18 #41892 üzenetére
Szerinted az IC beépített túláram védelme mint áramkorlát használható önmagában, vagy mindenképpen használjak ellenállást is áramkorlátozónak ?
Arra gondoltam, hogy használhatok nagyobb áramú LDO-t is, így csak az ellenállás lenne az áramkorlát, nem tenném próbára az IC védelmét.
Utána is néztem 200, illetve 500mA-es LDO-nak.
Mi a véleményed ?Üdv.
-
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41894 üzenetére
Az még jó eset, hogy a lemezeket ellepi, de fel kell tölteni.
-
válasz
Kernel #41885 üzenetére
Na felnyitottam a drágát. A lemezeket mindenhol ellepi a folyadék (wow, és mégis van benne, ahhoz képest a szintjelző vonalak között semmit sem látni...), viszont a szintjelző pöckök egy kivételével mindenhol (tehát 5-nél) kilógnak a folyadékból. Töltsem fel addig ioncserélt vízzel, hogy ellepje azokat is?
-
don_peter
senior tag
Srácok van itt valaki aki profi, de legalább is jól ismeri a tranzisztoros kapcsolásokat?
Van egy projektem amelyben tranzisztor meghajtást alkalmazok, de az istenért nem értem a bázis áram és egyéb ellenállások kiszámítását.
Ha van valaki aki tud benne segíteni szívesen beszélnék vele szóban skype-on.
Rendbe kellene tenni pár dolgot az agyamba...
Köszi előre is.. -
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #41890 üzenetére
Sealed --> zárt akku.
Többiről is az előzményekben vagy kapcsolódó linkeken volt már szó, hogy létezik zselésített elektrolit is, a VRLA pedig lehet zselés vagy AGM is, miután a VRLA csak ara utal, hogy biztonsági szelepes és ólomsavas.
Korábban az is szóba került, hogy az AGM (üvegszálas, átitatott) akku, nem is olyan érzékeny, akár 15 V-tal is tölthető CV módban.
-
Batman2
őstag
válasz
csabyka666 #41889 üzenetére
Ha ólom akkuról van szó, akkor az mind savas (kénsavas), legfeljebb a kötőanyag más bennük, amibe a sav oldatot felszívatják. Nem tudok kifejezetten zselés ilyen anyagról, csak az üvegszövetről, de ki tudja.
A zselésnek nevezett szünetmentes akkukban is tudtommal ez van, arra van az ráírva, hogy: "Sealed lead acid battery", vagyis "kötött ólom savas akku".
Esetleg még szilikagél lehet a hordozó az üvegszöveten kívül.
Bár az nekem sem tiszta, hogy a kötött elektrolitosokon belül kitüntettet jelzésű, un. "VRLA" akkuk valóban más kötőanyagot tartalmaznak, mint a többi (lehet, csak ezek az üvegszövetesek).Üdv.
-
-
-
Batman2
őstag
válasz
csabyka666 #41884 üzenetére
A köznyelvben "zselésnek" nevezett akkuk hivatalosan kötött elektrolitos akkuk.
Ezek szintén savas ólom akkuk, mint a hagyományos folyadékosak, csak itt a folyadék fel van itatva egy szövetbe, ami rendszerint üvegszövet (feliratuk szerint: Sealed lead acid battery)
Ezek az akkuk többségében teljesen zártak, ami miatt egyéb adalékokat is tartalmaznak, amik csökkentik, ideális esetben a 0-ig a gázképződést, hogy ne robbanjon fel.
Persze azért biztonsági szelepet szoktak tartalmazni.
Így teljesen gondozás mentesek, a töltésük pedig hasonló a normál ólom akkukéhoz, legfeljebb nem engednek meg akkora töltő áramot, adott kapacitásnál, mint egyébként.
A töltési végfeszültségükre vigyázni kell, mert túltöltés esetén jobban károsodhat a szerkezetük, mint a normál akkuké.Üdv
-
Batman2
őstag
válasz
kjani18 #41850 üzenetére
A sínről a modellvasúti kocsi kb. 3-13V közötti feszültséget kap, ami beérkezik az LDO lineáris tápba. Ennek a tápnak a kimenetét 2,75V-ra állítom, az a szuper kondi max. üzemi feszültsége. Bár a táp IC-ben van túláram védelem, lehet érdemes bekötni egy áramkorlátozó ellenállást, mivel a kondi üresen gyak. rövidzár, ami az alacsony belső ellenállása miatt több amper áramfelvételre teszi képessé egyszerre. Ha az IC-nek megfelelően megy a védelme, ahogyan elképzelem, akkor igazából nem szükséges az ellenállás, mert amig több mint 100mA-t kér a kondi, addig az IC áramkorlátként működik, csak ez alatt lesz feszültségkorlát.
A kondi feszültsége nem elég a fehér LEDek üzemeltetéséhez, ezért mindenképpen szükséges egy feszültséget növelő áramkör alkalmazása, továbbá azért is, mert a kondi nem úgy viselkedik, mint az elem, vagy az akku, aminek van üzemi cella feszültsége, anek a környékén marad a kapocs feszültsége, amíg ki nem merül, hanem a töltöttségével egyenesen arányos a kapocs feszültsége, ami fél töltésen ez esetben már csak 1,35V a 2,7V helyett.
Tehát ha a kapacitását, az eltárolt áramot ki akarom használni, akkor olyan tápot kell használnom, ami a kondi csökkenő feszültsége ellenére minél tovább képes a kimenetén a LEDeknek szükséges feszültséget előállítani.
Az alkalmazandó IC 0,7V bemenő feszültségi képes üzemelni (állandó kimeneti feszt tartani), tehát a kondi kapacitásának kb. 3/4-ed részét ki lehet vele használni.
A LEDeknek olyan 2,95-3V-os feszültség kell, éppen csak parázsfényen mennek, ennyi is bőven elég a kocsi belső valósághű kivilágítására, ekkor csak pár milliamper az áramfelvételük, melegedés semmi, így nem szükséges áramkorlátos üzemeltetés, vagy előtét ellenállás.Amikor felteszem a kocsit a sínre, és áramot kap, a kondi elkezd töltődni, majd mikor már meghaladta a feszültsége a 0,7V-ot, bekapcsol a belső világítás is.
A kondi töltése sokkal nagyobb árammal történik, mint amit a LEDek és a táp esznek, így hamar be fognak kapcsolni.
Nagyobb töltőáramat nem merek beállítani, mert a kocsi kereke és a sín között túl nagy lesz a szikrázás.
Bár igaz, hogy a mozdonyok maximum tempó mellett vagy 300mA-t esznek, viszont bennük nincsen puffer kondi, legfeljebb a tekercs tud áramlökéseket okozni.Ez az elmélet, már nagyon kíváncsi vagyok a gyakorlatra !
Üdv.
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41884 üzenetére
Nem véletlenül említettem, hogy a duzzadást okozhatja a lemezek deformálódása is, mert amikor kiszárad az akku, a lemezek elkezdenek "rohadni", megvastagodhat.
A lemezeket el kell lepni a folyadéknak, szokott ott lenni általában szintjelző "pöcök" is.
-
válasz
Kernel #41883 üzenetére
Ez jogos felvetés.
De mégegyszer mondom, ebben nincs folyadék, legalábbis a min-max szintek alatt, fölött, és egyáltalán az egész akksiban nem mozog semmi. Kukkantsak bele felülről, és lepje el a cellákat, az a lényeg itt is?
Dehát ha nincs benne folyadék, akkor mi lepje el?Amúgy tényleg nagy a fogalomzavar. Előbb ez a zselés, nem zselés, csak felitatott, ami savas, de a zselés nem is savas, aztán mégis...na szóval ez az egyik, aztán most ez a gondozásmentesség, amit mégis gondozni kell, hát nagy a káosz.
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41882 üzenetére
Akkor azt először is meg kellett volna bontani és megnézni a folyadékot.
-
válasz
Kernel #41881 üzenetére
Igen, ezen is vannak dugók, nincs rajtuk zárófólia, és szerintem nem is volt, szóval ez valami hibrid lehet.
És az oldalán pedig ott van a min-max jelzés, de akárhogy mozgatom, nem látok benne semmit. Nem lehet, hogy spórolás okán a régi házakba rakták bele az újabb technológiát?
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41874 üzenetére
Gondozásmentes (vagy annak nevezett) autóakkun is lehet kivehető dugó, műanyaglappal eltakarva, címkével leragasztva például. Szokványos, folyadékos kivitelben. Azt meg is lehet bontani, sőt ajánlott időnként, folyadékszintet ellenőrizni.
-
Kernel
nagyúr
válasz
darvinya #41877 üzenetére
Ha nem zselés mi lehet benne.
Talán száraz?Ehhez képest az esetek többségében nem is zselés az akku, amit az emberek annak hisznek. Itt volt a topikban is a link:
"...a zselés akkuban szilika-gél segítségével az elektrolitot elzselésítik."
"AGM (Absorbed Glass Matt) felitatott üvegszálas konstrukció az akkumulátorlemezek között egy bór-szilikát párnát jelent..."
http://www.akku-elem.hu/Zseles-akkumulatorok/
"...csak igen kis százalékukban található valóban gél állagú elektrolit, amelyben a savat szilícium-dioxid hozzáadásával zselésítik."
-
And
veterán
válasz
csabyka666 #41878 üzenetére
Ez rögtön azért téves, mert a zselés is savas (ólom-) akku. Összefoglaló néven: VRLA (valve-regulated lead-acid-) akku, avagy gondozásmentes ólomakku.
-
-
darvinya
titán
válasz
csabyka666 #41874 üzenetére
Gondold végig amit írtál.
Ha nem zselés mi lehet benne.
Talán száraz?
Ha folyadék az a szellőzőn elpárolog, de az akkor mitől lenne gondozás mentes?1V esés 10h alatt terhelés nélkül azért sok, mert mi lenne terheléskor pl: motor indításkor lesene 5-6V-ra.
Azt meg nehéz lenne visszatölteni menet közben. -
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41874 üzenetére
Egyelőre még fel sem lett töltve. Nyugodtan mehetett volna rá éjszaka az a kis csepptöltőáram az izzón keresztül, ami fizikai képtelenség, hogy bármi problémát okozzon. Viszont tökéletesen megfelel annak az elvárásnak, hogy sokáig tárolt akkut először kímélő töltéssel húzunk fel.
-
válasz
darvinya #41873 üzenetére
Akkor itt megint fogalomzavar van, részemről legalábbis. Ennek a két oldalán, a fekete zárófedélben van két kis lyuk. (Nem hinném, hogy a fogantyú felfogatása lenne, azt a másik irányba szokták rátenni.) Ez az akksi nem zselés, csak simán gondozásmentes, legalábbis ahogy olvastam, keverni szokás a két fogalmat. A lényeg: ha megrázom, nem lötyög benne a sav, szóval ez az a "felitatott" változat lehet...
MOD: Rákötöttem egy 12V 5W-os izzót, de nem villantja fel hirtelen, inkább csak felizzítja. Bár ez normális lehet, mert 2V körül volt benne, mielőtt elkezdtem vele vacakolni, és ettől az adapteres töltéstől nem sok mehetett bele...
-
darvinya
titán
válasz
csabyka666 #41872 üzenetére
Zselés akkunál (mivel csak ebben van gondozás mentes aksi) nincs szellőző.
Próbáld ki egy kis index izzóval, hogy milyen gyorsan merül.
Elvileg 10h alatt nem kellene semmilyen feszültség esés lennie. -
-
-
darvinya
titán
válasz
csabyka666 #41867 üzenetére
Hagyd nyugalomba és ha holnapra elveszití a fesz. nagyrészét, akkor biztos a cella zárlat.
-
-
darvinya
titán
válasz
csabyka666 #41861 üzenetére
Cella zárlat.
-
válasz
Kernel #41864 üzenetére
Áh, ez még csak nem is langyos, én is csodálkoztam, hogy ettől megpúposodott volna?! Amikor elkezdtem a töltést, akkor 2mA folyt a körben, aztán ahogy egyre kisebb az akksi belső ellenállása, ez gondolom úgy növekszik (nem mértem folyamatosan), de még ha az nulla is, akkor sem mehet 0,5A fölé, mert az izzó bekorlátozza.
Okés, visszateszem rá, aztán meglátjuk, tudja-e folytatni az IMAX. Estére lehet rajta hagyom, aztán reggel megnézem, mit mutat az IMAX.
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41863 üzenetére
Ahhoz előbb durván melegedni kellett volna, csak utána következne a tágulás. Amíg egy ólomakku épp csak langyosodik, addig semmi gond, de ilyen kis áram még langyosítani sem képes.
Mehet rá a töltés, 10-11 V már jó jel, 12 V körül lehet nagyjából megnyugodni, hogy egyik cella sem zárlatos. (Ha üresjárásban, töltés nélkül tartósan megáll rajta 12 V).
-
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41861 üzenetére
Kizárt dolog, hogy ilyen kis áramtól dudorodna, az már olyan volt szerintem, és nem gáznyomás okozza. Inkább a lemezek deformációja, megvastagodása.
-
Üdv!
Ismét adódott egy akksis kérdésem. Találtam itthon egy 12V 55Ah-s gondozásmentes akksit, kb 2 évet állt a fészerben, gondoltam életre keltem. 2V alatti feszültséget mértem rajta, szóval azzal a módszerrel próbálkozom, amit még itt a topicban hallottam korábban, nevezetesen egy 12V 5W-os izzót sorba kötök az akksival, és egy 12V 2A-es adapterrel keresztülfolyatok rajta némi áramot, hogy aztán az akksitöltő folytatni tudja a töltést.
Kb 6 órát volt rajta ez a "műszer", sikerült is 10-11V környékére emelni a feszt, és már olyan állapotban van az akksi, hogy a 12V 5W-os izzót képes felizzítani, szóval került bele némi töltés.
Viszont a "két rövidebb" oldala kicsit púpos. Nem túlságosan, de azért szemmel is látható, illetve kézzel is tapintható a deformáció. Nem tudom, hogy már ilyen volt-e, vagy most lett ilyen, megmondom őszintén ezt nem néztem meg, mielőtt elkezdtem a folyamatot.
Mindenesetre levettem róla az adaptert, nehogy baj legyen.
Furcsállom, mert ezzel a módszerrel elég lassan töltődik ahhoz, hogy megpúposodjon.Szerintetek...?
Ez az adapteres előtöltés korábban már 3 akksit is visszahozott az életbe, szóval biztosan működőképes a dolog.
-
darvinya
titán
válasz
tboy93 #41859 üzenetére
Mint mondtam, van egy magyar cég aki megcsinálta okostelos vezérlést.
De az nem csak ajtónyitó, hanem egy komplett védelmi rendszer, mint teloknál Avast/Cerberus.
Tehát lopáskor nyomonkövetes, távoli blokkolás, stb.Átépíteni elég nehéz, mert vevő oldalról is kell program ami visszafordítja app-ból kapot kódot.
-
Kernel
nagyúr
válasz
tboy93 #41853 üzenetére
Autós alkatrészboltokban szokott lenni többféle kapcsoló, amelyiket be tudod építeni:
http://www.argep.hu/trend/AJTO/Ajtokapcsolo.html
Egy vagy két lyukat kell fúrni hozzá és lehetőleg fémrudas kapcsolót érdemes venni, mert a műanyag könnyen letörhet, rakodás közben.
Régebben Puntónál csináltam olyat, hogy lent nagyon jó helyet találtam neki, de mivel rövid volt a kapcsoló rúdja, az ajtó belső oldalára felragasztottam még egy lapos műanyag kondenzátort, távtartónak és ütközőnek. (Lehetett volna bármilyen darab műanyag, csak az volt kéznél és pont megfelelő vastagságban.)
-
Ribi
nagyúr
-
válasz
Kernel #41852 üzenetére
Akkor ezt hagyjuk inkább
Más: Szeretnék én is és haverom is a csomagtartóba komolyabb világítást. Nekem gyárilag van benne egy izzó ami világít ha felnyitom a csomit, szóval ezzel nincs problémám én csak leveszem róla a tápot rákötöm a ledszalagra aztán csókolom.
Havernál más a szitu, neki nincs bent egyáltalán semmi világítás. Milyen kapcsolóval vagy hogyan oldható emg hogy csomi nyitásra égjen bent a világítás, csukásra meg aludjon el?
-
Kernel
nagyúr
válasz
tboy93 #41846 üzenetére
Ilyen módon nem tudsz belenyúlni a rendszerbe, legfeljebb az általam írt lehetőség lenne. Annak is lehet egy olyan kockázata, hogy gyakorlatilag "mellékeled" a távirányítót az autóhoz, még ha jól elrejtve is, de a tolvaj megtalálhatja.
Nem tudom, milyen riasztó van egy 2001-es Hondában, de általánosságban egy klasszikus riasztó:
Először van egy kis rádióvevő. Az RF-jel demodulálása után előáll egy kódolt impulzussorozat. Ez egy vezérlőprocesszor bemenetére kerül, ami intézi a többi logikai dolgot, a parancs értelmezését, a relék, immobilizer stb. működtetését.
Gyakorlatilag a processzor bemenetére kerülő kódot kellene lemásolni, majd megismételni, de ugrókódos trükkök is vannak, ami ezt tovább bonyolítja.
A tolvajok által használt kódmásoló is elvileg úgy működik, hogy veszi az RF-jelet, amit szintén demodulálni kell, a kódot eltárolja, később azzal modulálni kell a kimenő RF-vivőt, illetve valahogy az ugrókódot is kijátsszák, állítólag az sem sokat ér.
-
Ribi
nagyúr
válasz
tboy93 #41846 üzenetére
Mint írtam nem 1 relét nyit, hanem a procinak szól, hogy nyomták a gombot, az meg nyitja az ajtókat és immobilizert elereszti (ha van). Mondjuk kérdés mikori az autó. Mondjuk ha régi akkor talán csak 1 relé, de jobb esetben akkor sem csak ennyi. Ha újabb akkor biztos CAN buszos és akkor nem egyszerű a dolog és jobb egy meglévő terméket megvenni.
-
Batman2
őstag
Hú de elszaladt a topic...
A héten neki fogtam megint a modell vasúti kocsi világításának megoldásához szuper kondival.
A baj az, hogy azok a tép IC-k, amik alkalmasak a szuper kondi, mint áramforrás használatához, azok mind nagyon apró tokozásúak, némelyeket házilag nem is tudok forrasztani.
Így áll a dolog, pedig már nagyon ki akartam próbálni a kondikat.Üdv.
-
válasz
Kernel #41845 üzenetére
Nem egészen így gondoltam, a távirányítót nem akartam beépíteni.
Pontosan azt kéne tudni, hogy ha lenyomom a gombot akkor mi történik. Gondolom valami vesz egy jelet és az a vevő nyitja relét. Na már most azt a vevőt akarom másra lecserélni, olyanra ami a telefonnal tud kommunikálni.
De feljebb pont ilyesmit írtál Te is.
-
-
Ribi
nagyúr
válasz
tboy93 #41842 üzenetére
Ja hogy + vevőt szerelsz bele?
Így rákeresve van pár kapható kütyü. Lehet egyszerűbb valami meglévőt megvenni, mint gyártani. De ez már tényleg autó elektronika is.
Kernel: mostani autókban valami kernbusz van, a beépített KP zár is azon keresztül komunikál az ajtó zárral, szóval nem csak 1 relé van. Megkapja a jelet, az meg a központi procinak mondja meg hogy nyissa az ajtókat. De ez tényleg lila köd. Legalábbis remélem nem csak 1 relét kell meghúzni, mert az nem valami biztonságos -
Kernel
nagyúr
válasz
tboy93 #41842 üzenetére
Ha bármilyen úton el tudod érni, hogy a telefonnal meghúzass egy relét, akkor a relével már tudod kapcsolni a riasztó vevőjét. Egyszerűen a gomb átzárásával.
A relé helyett lehetne persze félvezetős kapcsolót is alkalmazni, FET-es, tranzisztoros megoldást, de aki nincs otthon a témában, annak egyszerűbb egy relével elintézni.
-
nem úgy gondoltam, hogy ilyen frekvenciát ad ki a telefon, hanem épp azt, hogy mondjuk bluetoothon keresztül egyéni kódot küld egy bluetooth vevőnek ami rá van kötve a riasztóra. Így a riasztó nem a rádióhullám frekvenciát figyeli hanem a bluetooth vevőt.
Kb úgy hogy a vevő megkap egy jelet ami ha rendben van akkor nyit egy áramkört, valami ilyesmire gondolok.
-
Ribi
nagyúr
válasz
tboy93 #41840 üzenetére
Nem értek hozzá, de szerintem a teló nem tud bármilyen frekit kiadni magából, a riasztók meg sejtem viszonylag szabvány frekin működnek. Meg kell nézni, hogy milyen frekin megy a kpzár/riasztó. Ha azt valami módon tudja a teló, akkor van esély, amúgy 0. De ez csak első reakció. Illetve elvileg az NFC nagyon korlátolt távon működik, ami a motroháztetőben lévő vevőhöz nem ér el, hacsaknem vezeted ki valahova az ablakhoz és közel tartod a telót. Így esetleg működhet, de még mindig akkor ha rfid frekin megy a riasztó.
-
Sziasztok!
Érdeklődés szinten írok, sajnos én nem vagyok otthon az elektronikában, inkább szoftverfejlesztéssel foglalkozom.
Na már most van egy 2001-es honda civicem, riasztóval. Egy nyomorék távirányító van hozzá, az is leszakadt a gumifülről, de nem ez a lényeg.
Mi kell ahhoz "hardveres" szinten, hogy az okostelómmal nyithassam a kp. zárat + riasztót?
Valami olyasmire gondoltam, hogy vagy NFC vagy Bluetooth-on keresztül párosítani egy vevővel a telefont (vevő a kocsiban) és egy általam írt szoftver kódot küld a vevőnek ami erre nyitja a kocsit. A szoftver nyilván nem nagy cucc, csak egy megfelelő kódot kell küldenie. Itt az a kérdés, hogy mi vegye a jelet, illetve hogyan kössem a riasztóra + kp zárra?
Ötleteket tippeket tanácsokat előre is köszönöm!
-
darvinya
titán
Szerintetek digitális tolómérce 4500Ft-ért drága v. olcsó?
-
-
mezis
félisten
válasz
CPT.Pirk #41823 üzenetére
Jó húsz évvel ezelőtt felröppent a hír, hogy alkalmas katalizátorral, ezzel-azzal talán egy japán tudóscsoportnak sikerült magfúziót létrehozni egy lavórban. Aztán kis időre rá a debreceni Kossuth Lajos Tud. Egyetem (akkori neve) fizikus csoportja is közre adta, hogy sikerült reprodukálniuk a kísérletet. Aztán talán egy éven belül kiderült, hogy csupán mérési hibáról van szó. (Hogy mennyi állami támogatást sikerült beseperni a kísérletek további folytatásához, arról nincs információm.)
Vagyis az olcsó, szinte kifogyhatatlan fúziós atomerőmű beindításához még nagyon sok kutatásra, kísérletre, pénzre lesz szükség.
(Régen a tudósok, sarlatánok aranycsináláshoz szereztek szponzorokat, erről kiderült, hogy ma már talán lehetséges is, csak nem éri meg, rettentő drága. Mostanában inkább ingyen energiával meg más misztikus ígéretekkel szokás szélhámoskodni.)
A hsz-edben citált "szakember" inkább csak a laikus közönség, szenzációhajhász média birodalmában rendelkezik elismertséggel. Diplomája, disszertációja ugyan valós, de én egy fillért nem adnék a kutatásainak a támogatására. Még akkor sem, ha pörög egy fogaskerék az energia átadás következtében. (Egyrészt a 22-25 CFok-os levegőben két tenyér a 30-32 Cfok-jával létrehoz egy láthatatlan turbolenciát, másrészt meg ott van az elektroszmog, aminek 50 Hz-es, komponensét bizonyára magad is tapasztaltad már. Újabban a kapcsoló üzemű tápok miatt számolni kell a 100 kHz környékével is - ez utóbbi inkább csak szkópon látható.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
CPT.Pirk #41823 üzenetére
Amennyire elfogadható egy ilyen kijelentés tartalma a skalár hullámokról: "...New Waves - discovered. Longitudinal EM energy fills vacuum of space, the time domain of spacetime, time as compressed energy, E=tc2..." akkor természetesen egy pillanatig sem kételkedem a mikrós fúzióban.
Ugye te sem? -
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41822 üzenetére
Ha 12 V-os akkut állítottál be a töltőn, akkor 13,8 V-ra tölt, vagy 6x 2,46 V, ha ez a valós adat. Nem méri cellánként, miután nem is lehet, de ólomakkunál nem is kell. Balanszírozni sem kell, mert nem olyan érzékeny ilyen szempontból, mint a lítiumos.
A doksiban ezt írják az akkuról:
Sealed and non spillable AGM battery
http://energiapedia.hu/akkumulator-felepitese-es-mukodese
"Oxigénrekombinációs, zárt ólomakkumulátorok
Az 1990-es évek végének legnagyobb konstrukciós változása a savas ólomakkumulátorok területén az üzemelés szempontjából zárt konstrukció megjelenése és tömeges elterjedése. Az oxigén rekombinációs akkumulátorok fordulnak elő Magyarországon is autókban, számítógépek szünetmentes áramforrásaiban, riasztókészülékek áramforrásaiban stb.
Nagyon gyakori, hogy sokan a „zselés” kifejezést használják, amikor egy zárt rendszerű, karbantartásmentes akkumulátorról beszélnek. Sokszor hasonló a tapasztalat akkor is, amikor valaki zselés akkumulátorhoz keres akkumulátor töltőt, sok esetben a végén kiderül, hogy az akku egyáltalán nem zselés rendszerű, ugyanis a két kategória külön technológián alapul.
Az AGM akkumulátorok körül ezen kívül is van egy kis fogalomzavar a köztudatban, mivel az akkumulátorgyártók és forgalmazók különböző nevekkel illetik őket; pl. zárt biztonsági szelepes (sealed regulated valve), száraz vagy szárazcellás (dry cell), kiömlésbiztos (non-spillable) és zárt ólom akkumulátorok.
AGM (Absorbed Glass Matt) felitatott üvegszálas konstrukció az akkumulátorlemezek között egy bór-szilikát párnát jelent, amely egyéb hasznos tulajdonsága mellett megakadályozza a lemezek közötti vagy alatti cellazárlatot is. Az AGM konstrukciók további előnye, hogy akkor sem szivárog ki belőlük eletrolit, ha az akkumulátor háza megsérül, széttörik. A legtöbb AGM akkumulátor rendelkezik az un. gázrekombinációs képességgel, amely röviden azt jelenti, hogy a töltési/kisütési folyamat alatti elektrolízissel járó folyadékveszteség minimalizálódik. A hagyományos akkukhoz képest ugyancsak növekszik kisütés és az újratöltés hatásfoka, a valóságban az AGM akkumulátor a VRLA akkuk (Valve Regulated Lead Acid - zárt biztonsági szelepes ólomakkumulátor) egyik variánsa. Felhasználása a nagyteljesítményű indító akkumulátoroknál, ciklikus alkalmazásoknál (szünetmentes tápellátás) és napelemes rendszereknél jelentős."
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
-
válasz
Kernel #41821 üzenetére
Köszi a korrekt választ!
Én is úgy veszem ki, hogy 15V-ig elmehet, de eddig még nem ért el, 14,4V körül megállt. Igen, a kapacitás tizedével lehet max tölteni, de gondoltam úgyis ráérek, és ezért elkezdtem 100mA-rel, így ment 2 órát, majd felvittem 300mA-re, megint 2 óra, és végül 500mA-rel töltöttem, na itt kezdett el pattogni kicsit, aztán inkább lekapcsoltam.
Azt tudtam, hogy a savas akksiknál normális, ha pezsegnek kicsit, de ilyen gondozásmentest még nem töltöttem, aztán nem akartam leégetni a házat...
Ezt a cellánkénti töltést én nem állítgattam, szerintem nem is lehet földi halandónak. Egyáltalán, hogy tudja mérni, hiszen itt az egészet látja egyben.
Kapacitáslimit alapból 30Ah, de fél óránként figyeltem, mennyi ment bele, ezért nem foglalkoztam ezzel. Eddig 1,5Ah-t töltöttem bele összesen (ezt így mondják?), és már kezdett visszaesni a töltőáram 500mA-ről 300mA-re, szóval hamarosan véget ért volna magától is a folyamat.
Egy szó, mint száz, ne foglalkozzak azzal, ha pezseg kicsit? Tapintásra abszolút nem meleg az akksi, viszont az foglalkoztat, hogy ebből hova távozik a gáz? A savas akksikon szokott lenni egy szellőző, ezen is van vajon?
A töltőáram gondolom sokkal nagyobb is lehet, mint a névleges kapacitás tizede, gondolok itt arra, amikor hosszú önindítózás után a generátor gyorsan sokat tölt vissza. Bár az nem tart 10 óráig, az is igaz.
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41818 üzenetére
Eszerint úgy néz ki, még 15 V-ot is el tud viselni, 15-18 óráig, csak az indulóáramot kell bekorlátozni 1,8 A-re.
- Vagy a másik lehetőség 600 mA töltőáram, 14,4 V eléréséig, majd utána még 4 óráig.
- Pufferüzemben pedig 13,5-13,8 V-ot tartósan elbír.
Az IMAX B6 töltőről azt is írják, hogy cellánként 2,46 V-ra tölt, míg egy másik doksiban ez szerepel:
Valamint ír egy ilyen kapacitáslimit beállítási lehetőségről, ami gondolom azt takarja, hogy a töltő méri a betöltött amperórákat, majd egy ponton leáll, ezáltal elkerülhető a túltöltés:
Persze, ha az akku mondjuk csak félig volt lemerülve, attól még így is túl lehetne tölteni, mert a töltő azt nem tudja. Csak szerencsére a kapacitás tizedének megfelelő töltőáramot általában bírják az akkuk (Pb, Ni-Cd, Ni-MH) 14-20 óráig is.
Kérdéses lehet az is, hogy egy 6 Ah kapacitású akkuba, hány Ah-t akarjak betölteni, ha annak egy része hő formájában távozik, töltés közben az akkun, de nem kizárt, hogy az IMAX programja ezt eleve bekalkulálja.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
CPT.Pirk #41778 üzenetére
Szerintem kapcsolatba kellene lépni Egely doktorral. Majd a vizes motorjával együtt, bevonva az élővizes kutatókat is felkeresni finanszírozási kéréssel Széles Gábort, de csak azután, miután sikerült neki kikapcsolni a gravitációt.
Kár az időért, pedig érdemes lenne olvasgatni a réz stabil, metaállapotú meg instabil állapotú izotópjairól. Meg azok "mágneses befolyásolásáról". -
Volkov
senior tag
Sziasztok!
Picit lassan haladok, most jutottam el oda, hogy be akartam kötni az autórádióba az RCA csatikat.
A gondom az, hogy be- illetve kikapcsoláskor borzalmasan nagyot pattan a hangszóró, s ami még furcsább jel nélkül is van egyfajta "állása" a membránnak. (olyan mintha lenne rajta egy egyenfeszültségű jel)A rádió egy régi Ford kazettás rádió, amire RCA kimenetet szeretnék varázsolni, hogy meg lehessen hajtani a külső erősítőt.
1000 év google után ezekre jöttem rá:
- a központi audio "processor" egy TDA 7306-os, ide mennek be a különböző hang bemenetek, (kazi, rádió, stb) és ez csinál 4 csatornát a stereo jelből.
Innen 4 vezetéken megy az audio jel: JE, BE, JH, BH (jobb első, bal első, jobb hátsó, bal hátsó)- egy TDA7237-es IC-be, ami egy "quad differential line driver". Ez a 4 bemenő jelből csinál 2x4 továbbmenőt, ami halad tovább a
- TDA7391-es erősítőbe, majd onnan a végén a hangszóróba.
A következőket próbáltam eddig:
- TDA7306 kimenetéről egyből levenni a jelet, direktbe rákötve
- TDA7306 kimenetéről levenni a jelet egy soros kondin keresztül
- TDA7306 kimenetéről levenni a jelet egy soros kondin keresztül és a végén az RCA föld és a jel közé még egy kondi párhuzamosan (ezt más rádió kapcsolásán találtam, ahol gyárilag van RCA kimenet)
-TDA7306 kimenetéről levenni a jelet a végén az RCA föld és jel köze egy kondi párhuzamosanilletve ugyanezek a variációk a line driver nem differeciált kimenete után.
De nem jó...
Tudom, a legegyszerűbb egy low-level-converter lenne, de már csak azért is idegesít, hogy mi a rákért nem jó...
Csinált már bárki hasonlót, vagy tudja valaki, hogy mi lehet ez?
Köszi! -
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #41801 üzenetére
A kapocsfeszültséget kell mérni töltés közben, ha az nem haladja meg a kritikus értéket, akkor elvileg mehet.
Pontosan már nem emlékszem, hogy zselést meddig szabad tölteni, vannak erről leírások a neten. Itt például cellánként 2,46 V-ot írnak, de meg kellene nézni más leírásokat is.
Autóakkunál a 14,4 V-ot szokták a kritikus gázbontási szintnek nevezni, általában. Van egy orosz töltőm, bekapcsolható védelemmel, az 13,8 V-ig megy, ha jól emlékszem.
-
tornas
őstag
válasz
szaki1 #41807 üzenetére
A drótokat követni kell amennyire csak lehet. A tachometer a motor végén (a tengely átellenes oldalán) van leginkább elhelyezve, amolyan különálló egység (ami lényegében az aktuális fordulatnak megfelelően állít elő feszt amivel érzékeli az elektronika a motorfordulatot). A szénkefét is könnyű megtalálni és a két tekercset is (ami sorba van kötve, mert a két tekercshez két db drót tartozik). És a rajz alapján már nem is oly nehéz bekötni. Gyakorlatilag én is így jutottam eredményre, mert nekem is van ilyen motorom.
Köszörűként és körfűrészként való felhasználása elképzelhető, de csak áttétellel. Az a kb. 15 000 RPM elég nagy fordulat. Ha pedig triakkal leszabályozod a feszt akkor viszont alacsony fordulaton nem lesz nyomatéka. Tehát áttétellel kell csökkentened a fordulatot (így növeled a nyomatékot is, és ez már lényegében terhelést is jelent a motornak) névleges ~230 V-nál.
-
Kernel
nagyúr
válasz
kjani18 #41798 üzenetére
Az csak akkuvédő panel, amit az akkura kell "integrálni", zsugorfóliázni (azért van olyan formája), töltésre nem alkalmas.
Két soros akkut tud védeni, be kell kötni rá a soros összekötési pontot is. Ennek azért van jelentősége, mert soros akkunál cellánként külön kell figyelni a kapocsfeszültségeket, mind túltöltés, mint túlmerítés elleni védelem szempontjából.
Az így kialakított soros telephez pedig 1 db 8,4 V-os töltőt lehet használni. Vannak fényképezőgépek például, ami ilyennel működik.
Mindig a töltő feladata az előírás szerinti töltés, a kis panel csak egy plusz biztonsági védelem. Ezért van az, hogy a panel 2x 4,35 V-nál szakítja meg a töltést, aminek normális esetben nem szabad megtörténni, mert a töltő eleve csak 8,4 V-ig mehet (vagyis cellánként 4,2V-ig).
Csak most látom az előző hozzászólást, szerintem a balanszírozásról gondoskodik a védőpanel, gondolok itt például az említett fényképezőgépek esetére, ami simán egy 8,4 V-os töltővel üzemel. Használat közben szintén a védelemnek kell figyelni, hogy az egyik ne merüljön túl.
-
PHM
addikt
válasz
kjani18 #41798 üzenetére
Ha jól értelmezem, ez csupán egy védő áramkör.
Azaz megakadályozza a túltöltést, a túlmerítést és a túláramot.
Ettől függetlenül arról hogy töltés közben a kapocsfesdzültség
semmilyen körülmények közt ne haladja meg a cellánkénti 4,2V-ot,
neked kell gondoskodni.Más:
Azt viszont nem tudom, hogy oldják meg a balanszírozást a 7,4V-os,
2 kivezetéses lítium akkuknál. Van bennük valamiféle balancer áramkör,
vagy egyszerűen kikapcsolnak, ha valamelyik határértéket sikerül túllépni? -
-
daninet
veterán
-
PHM
addikt
válasz
daninet #41805 üzenetére
Közvetlenül összekötni a jelforrásokat nem szerencsés.
A korrekt megoldás egy bemenet választó kapcsoló lenne.
A közös ponton(C) az erősítő, míg az egyik érintkezőn (NC) az egyik,
a másikon (NO) a másik jelforrás. Ebből 2 a 2 csatornának. (2 morzés kapcsoló.)
Ha ez nem megoldható, meg lehet azt próbálni, hogy minden jellel
sorba kötsz mondjuk 1-10 Kohmot, s úgy viszed őket az erősítőre.
Ez jelveszteséget okoz, de ha kellően nagy az erősítő bemeneti ellenállása,
nem okoz problémát.Szerk: Ha az érthetőség kedvéért rajzolni kell, otthon azt is meg tudom oldani.
-
szaki1
tag
válasz
tornas #41799 üzenetére
Köszönöm a válaszod. Nem mosógépbe lenne visszatéve, mivel a mosógép javíthatatlanul tönkrement. (a dobja leszakadt a tartójáról). Még nem tudom mire használnám, talán köszörű, talán körfűrész, stb.
Írod, hogy a 6 drótból 2 a fordulatszám jeladóé (tachmeter). Ez oké, de melyik az a 2 drót?
és melyik 2 a két sorba kötött állórésztekercsé?
és melyik 2 drót a szénkeféké?Sajnos mivel nem értek a motorok bekötéséhez, ezért tudnál egy kicsit részletesebb leírást, rajzot küldeni, hogy melyik vezetéket hova is kössem?
Kell esetleg hozzá még valamilyen alkatrész?
Köszönöm.
-
tornas
őstag
válasz
darvinya #41802 üzenetére
"pl: az én motorom 7, pedig ua. mint a 6"
A tiéd valszeg középmegcsapolásos, vagyis a két tekercs között is van egy kivezetés.
"És fordulatszámot miként vezérled fix. fesz.mellett. "
Egyértelmű, hogy ha visszaszerelné a mosógépbe, akkor annak ott a triakja, ami szabályozza a fordulatát (és nem fix fesszel). Nem annyira bonyolult dolog ez.
Natúrban, az asztalon történő indításnál meg ott a névleges fesz ~ 230 V (csak óvatosan!!!) vagy szerez valahonnan egy külső triakos szabályozási lehetőséget pl. ott a dimmelhető halogénizzós állólámpák dimmerje, ami akár 500 W-os is lehet. Én egy 300 W-os dimmert használtam. -
Üdv!
Normális, ha a gondozásmentes (zselés, nem-felnyitható, elfektethető...nem tudom, mi a pontos neve) akksiban töltés közben bugyog az anyag? 12V 6Ah-s az akksi, 500mA-rel töltöm, és már a töltés vége felé járok, mert 300mA-re esett vissza a töltőáram, viszont elkezdett "mocorogni" benne valami, szóval inkább lekapcsoltam a töltőt.
Szóval normális, ha a savashoz hasonlóan kicsit bugyog?
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- BESZÁMÍTÁS! Apple MacBook Pro 16 M4 Max 36GB RAM 1TB SSD macbook garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Apple MacBook Pro 14 M4 Max 36GB RAM 1TB SSD macbook garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Apple MacBook Pro 16 2024 M4 Max 64GB 2TB SSD macbook garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Apple Macbook Pro 13 2020 M1 16GB 1TB SSD macbook garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! ASUS TUF VG27AQ 165Hz QHD IPS 1ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- Apple iPhone 12 / 64GB / Gyári független / 12 Hó Garanciával / 100% akku
- Asus Zenbook 15 OLED UM3504 - 15.6" 2.8K 120Hz - Ryzen 5 7535U - 16GB - 512GB - 2+ év garancia
- Bomba ár! Dell Latitude E5410 - i5-520M I 4GB I 250GB I DVDRW I 14,1" WXGA I W10 I Gari!
- GYÖNYÖRŰ iPhone 11 64GB Purple -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3167, 100% Akkumulátor
- AZONNALI SZÁLLÍTÁS Eredeti Microsoft Office 2019 Professional Plus
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest