- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Geri Bátyó: B550 szűk keresztmetszet, de mi és miért?
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- bitpork: Augusztus 2- szombat jelen állás szerint.
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- Parci: Milyen mosógépet vegyek?
- sziku69: Szólánc.
- Aggregátor gondjai, örömei, és elmélkedései
- Chosen: Canon 5D II - portrézás 2025-ben
-
LOGOUT
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #42296 üzenetére
Akkus szerszámoknál szoktak gyorsított, 6 órás töltést is alkalmazni, de nem biztos, hogy érdemes ehhez ragaszkodni. Itt már kellemetlenebb, ha úgy felejtődik, vagy ha nincs rendesen lemerítve minden cella. A kevésbé merült cellák nyilván hamarabb feltöltődnek, utána a többi betöltött energia már feleslegbe megy, kénytelen elfűteni az akku, hőfok emelkedik.
Ha C/10-en töltöd, egy ponton az is átmegy felesleges túltöltésbe, viszont kímélőbb az áram, nem hevíti annyira, tartósan is jobban elviseli.
A gyári töltőt elintézik diódás egyenirányítóval, ami nem is lenne rossz, mert az akkunak állítólag előnyösebb lehet a lüktető töltőáram, mint a sima DC. Memóriaeffekt, tartósság szempontjából.
Sima DC-értéket viszont egyszerűbb beszabályozni egy közönséges multiméterrel, építeni egy áramgenerátort hozzá.
-
Batman2
őstag
válasz
Lompos48 #42297 üzenetére
jól van-jól van . . . , az áram folyik át rajta, nem a feszültség !
Sajna azt nem tudtam kideríteni, hogy az eredeti akku mennyit bír max. csak a NiCd akkuk általános töltési jellemzőiből tudtam kiindulni.
A 9V-os (8,4V) blokkokon kívül a többi cella általában minimum bírja a kapacitása 1/3-adával való töltést.Üdv.
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #42293 üzenetére
Igen, ez is igaz, viszont én arra gondoltam, hogy azért gyorsabban töltsön fel neki az akku, mondjuk 0,5C-vel menjen a töltés, így a gyárilag 1,5Ah-ás akku olyan 800mA körül kezdene, úgy állítanám be az ízzóval.
Már csak az a kérdés, hogy milyen ízzót kellene használnom ?Használhatok 12V-osat, az viszont lehet, hogy túl keveset korlátoz, ha viszont mondjuk egy 6V-osat használok, akkor sokkal jobban felízzik, ami jobb áram korlátozást, szabályozást tesz lehetővé.
Ha viszont esetleg zárlatos, vagy nagyon kimerült cellát rak rá, akkor a 6V-os ízzó tönkre is mehet, mert átfolyhat rajta a közel 14V töltőfeszültség.
Még számolgatok és mérek ezügyben, hogy mi lehet a jobb.Voszont még azon gondolokom, hogy valami nagyon egyszerű LEDes jelzőt is tennék bele, hogy tudja az illető, mikor van kb. feltöltve az akku.
Megfelelő zener diódával érdemes egy LEDet összekötni, vagy esetleg egy adag sorbakapcsolt kisáramú egyenirányító diódával (pl. 1N914, 1N 4148), vagy egy ellenállás osztóra kötni a LEDet, ami pont akkor éri el az alkalmazott LED nyitófeszültségét, mikor az akku eléri a csúcsfeszültséget ?
Üdv.
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #42292 üzenetére
Igen, valóban a dióda fúj ki jó eséllyel előszőr, anélkül meg már valóban nem működik, de átenged áramot továbbra is.
Olyan 600mA-ről csorgott le az IC-n átfolyó áram olyan 250mA-ig, és kétszer is lemértem, mert nem értettem, hogy miért mutat a műszer csak 0,5-öt, mire rájöttem, hogy ez nem feszültség, hanem áramerő 10A-es méréshatárban.Igaz, egy LM317-es tápról ment a meghajtás, ami ugyan 1,5A felett valahol korlátozni kezd, így nem a teljes zselés akku áram ment rá, de minden bizonnyal már ez is bőven elég volt neki a tönkremenetelhez.
Köszi, hogy rávilágítottál.
Üdv.
-
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #42290 üzenetére
Nem biztos, hogy érdemes ezt túlkomplikálni. Ha például 1200 mAh kapacitású soros akkuk vannak benne, akkor egyszerűen elkezded tölteni 120 mA árammal, azt rajta hagyod 14-16 óráig.
Még az sem baj, ha véletlenül elfelejtkezel róla, mert a kapacitás tizedének megfelelő töltőáramot tartósan el kell viselnie, elvileg 24 órát is elbírna.
-
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #42286 üzenetére
Van az IC-ben áramérzékelés is, ez azonban nem védi meg a belső booster-diódát (vagy backgate-diódának nevezi a dokumentáció) a zárlatkor fellépő áramtól, miután az direktben a bemenet és kimenet közé kapcsolódik:
Emiatt, mint utalnak is rá a doksiban, a zárlat esetén kialakuló áram nagyságát az áramkör maradék ellenállásai határozzák meg (külső+belső).
Vagyis a túláramvédelemről külön gondoskodni kell. Ha viszont a dióda tönkremegy, anélkül az áramkör nem tud "step-upolni", hogy jó magyarul fogalmazzak.
-
Batman2
őstag
válasz
Batman2 #42290 üzenetére
Még az jutott eszembe, hogy esetleg egy ízzót tehetnék be áramkorlátozónak az ellenállás helyett, amivel valamelyest még szabályozni, stabilizálni is lehet a töltő áramot is, mivel az erősebben korlátoz akkor, mikor nagyobb az áramfelvétel és kevésbé, vagy alig, ha kicsi.
Egyszerű és olcsó.Üdv.
-
Batman2
őstag
Akarok építeni egy egyszerű NiCd akku töltőt egy akkus fúró csavarozóhoz, aminek nincsen meg az eredetije.
Arra gondoltam, hogy LM317-essel készítek egy áramgenerátoros kapcsolást, ami a konstans árammal tölti az akkut, csak a max. töltött feszültségen való lekapcsolás megvalósítása nem teljesen tiszta számomra !
12V-os akkuról lévén szó, a 10db cellájának olyan 14,5V-nál van a végfeszültsége, tehát itt vagy le kellene kapcsoljon teljesen a töltés, vagy át kellene kapcsoljon konstans feszültségre, vagyis ne engedje a feszültséget tovább emelkedni.
Ezt ugyan úgy meg lehetne valósítani, hogy olyan trafóról táplálnám a töltőt, ami kb. 1,2-1,4V-tal ad magasabb névleges feszültséget, mint 14,5V, így a tápon eső feszültség miatt az áram folyás lecsökken, mert a táp már nem képes tartani a beállított értéket.
De ez nem teljesen pontos érték és trafót sem olyan könnyű pont olyat szerezni, ami kell.Másik lehetőség, hogy feszültség korlátot állítok be a táppal, az áramerő korlátozását pedig egy ellenállással oldom meg, ami viszont folyamatosan csökkenő áramerőt jelent, nem konstans értéket.
Harmadik lehetőség lenne, hogy két tápot kötök sorosan egymás után, az első a feszültséget stabilizálja, a második pedig az áramerőt.
Viszont ez több alkatrész, magasabb költség, én pedig minél olcsóbban szeretném kihozni.Lehet e valahogy egyszerűen kombinált módot összehozni ?
Én leginkább maradnék a feszültség korlátos táp, és egy kisebb értékű áramkorlátozó ellenállás mellett, mint legegyszerűbb, kompromisszumos megoldás mellett.
Egy plusz komparátorral amúgy meg lehetne oldani a max. fesz. lekapcsolást, akkor is ha áramkorlátos (áramgenerátoros) tápot éípítek, de ez már megint plusz költség.
Magamnak megcsinálnám, de másnak készítem, nem akarom, hogy sokba kerüljön, mert nincsen sok pénze.Üdv.
-
Skillet
addikt
annyira azért nem kell költséghatéknynak lennie. csak nem a 10ezres kategóriában gondolkodom. ha egy csövet tud szabályozni, akkor max 3e/db. ha kettőt, akkor max 5e. ma meg kell vegyem. osramon kívül ötlet? ott nem találtam megfelelő előtétet. amelyik két csövet vezérel, a kapcsolás alapján csak egyszerre működik a kettő. olyat meg nem találtam, ami egyet vezérel.
ezt találtam. végszükség esetén veszek ilyet. a kapcsolási rajz szerint máshogy kell bekötni egy cső, és máshogy két cső működtetéséhez.
-
Kernel
nagyúr
Mivel a fényerőszabályzó kapcsolóüzemben szabályoz, impulzusokban veszi fel az áramot, így nem olyan különös, hogy a tápegység hallható hanggal reagál.
Mint magad is tapasztalhattad, PWM-tápoknál ez gyakorlatilag természetes, amennyiben a terhelőimpulzusok frekvenciája a hallható tartományba esik. Kivédeni megfelelő LC-szűréssel lehetne például. Vagy nem foglalkozni vele, nem egy kártékony jelenség, bár nem zárom ki, hogy a tápegység kimeneti pufferkondenzátorának elhasználódásában esetleg szerepet játszhat, de csak hosszabb távon.
Ez nem a LED-szalag problémája. Ha direktben, szabályzó nélkül kötnéd a tápegységre, akkor nem rángatná a tápot.
Gyakori eset az is egyébként, hogy például egy névlegesen 6 A-es LED-szalag jóval kevesebbet vesz fel, akár a felét, erről méréssel lehet meggyőződni. Leszabályozva még kevesebb átlagáramot. (Mivel változó szélességű impulzusokról beszélünk, a csúcsáram nyilván nem csökken, csak az átlagos áram csökken.)
Olyan is előfordulhat, hogy a sok LED közül néhány selejt. Ezzel kapcsolatban esetleg azt kell ellenőrizni, hogy a tápegység nem megy-e véletlenül 12 V fölé.
Egyébként egy tök gagyi tápja van noname csak
annyi van ráírva 12V 3A de még az sem látni, semmi védelem nincs benne.Értékelhető fotó a panel két oldaláról (vagy legalább felülről) többet elárulna, de túláramvédelem gyakorlatilag minden PWM-tápban van, illetve stabilizált szokott lenni a kimeneti feszültség.
-
Batman2
őstag
Összeraktam a szuper kondis projekt step-up tápját a TPS61220-as IC-vel, de sajna feszültség helyett áramerőt mértem véletlen rajta, így lehet tönkre ment az IC.
Mikor észre vettem átkapcsoltam a műszert, de a 2,75V bemenőből nem adja a beállított 3V-ot, hanem csak olyan 2,5V környékén. Ha 2V-ot adok rá, akkor pedig olyan 1,8V csorog át rajta.Gondolom, a z áramméréssel túlterheltem a kapcsoló FETet és tönkre ment, ezért nem növeli a feszültséget a kapcsolás.
Kerestem az adatlapjában arra vonatkozó információt, hogy van e az ICben túlterhelés elleni védelem, de nem leletem ilyet, így gondolom, nincsen benne.Ha lesz időm, másik ICvel újra próbálkozom.
Üdv.
-
Tl_
tag
Üdvözletem!
Volna egy távirányítós led szalag, ami igen csak furcsa dolgokat produkál.
Első sorban az előéletét.
Megvettem hardveraprón egy "kedves" /kollégától/ még decemberben.
Használtam 1 hónapig, miután néhány helyen a kék led kiégett belőle
le kellett tépnem a plafonról, ekkor láttam meg, hogy a tápja csak 3A -ad le
de a szalag 6A -igényelne. Egyébként egy tök gagyi tápja van noname csak
annyi van ráírva 12V 3A de még az sem látni, semmi védelem nincs benne.
Nem hallottam a hangját mert sohasem voltam elég közel hozzá.
3 hete vettem hozzá egy 12V 6A -es panasonic univerzális tápot. Az ilyen kis
sugárhajtómű hangot adott ki a tekercse, azt hittem hibás a táp, de vissza adták
a pénzem, pedig mondták, hogy nem hibás. Később bátorkodtam venni egy 12V 10A
tápot nem egy gagyi, német gyártmány. Ugyan úgy olyan kis süvítő hangot ad ki a tekercse.
A többit még: Kipróbáltam egy Hypro 350W táppal ugyan ez a hang, függ attól is az ereje, hogy
le vagy fel veszem a fényerőt. Később egy Gigabyte 420W táppal most meg az én kis
750W -os FSP tápommal, szintén ugyan ez a hang pedig ez már 25A / 12V
Próbáltam földelt konnektorba dugni de ugyan ez, mivel az ilyen hálózati dolgokhoz én
nem nagyon értek ezért tenném itt föl a kérdést.
Mi lehet? Hajítsam ki ezt a led szalagot? Kicsit dühítő, mert a nyárzáró buliban jó lett volna.Köszönöm előre is!
Üdv! Joci. -
mezis
félisten
válasz
Skillet #42282 üzenetére
Én egy Osram márkaboltban vettem elektronokus előtétet, de kisebb teljesítményre. Nem költség hatékony, de állítólag nagyon kíméletesen indítja a fénycsövet.
(Költséghatékony megoldás: hagyományos fojtó, gyujtó helyett néhény 1N4007-es dióda, kondenzátor, feszültség sokszorozó kapcsolásban. Kiégett izzószállal is beindít. Persze csak akkor, ha nem zavar az 50 (100 ?) Hz-es vibrálás.)
-
Skillet
addikt
újra elektronikus fénycső előtétekkel kapcsolatosan kérek segítséget.
2db t5 39wattos fénycsövet hajtott meg eddig egy helvar előtét. sajnos nem kapcsolható külön-külön a két cső, ha az egyiket kiveszem, nem világít a másik sem.
ehelyett keresek másikat. vagy 2db előtét kellene az 1-1 csőhöz, vagy 1, de akkor működjön úgy is, ha az egyik csövet kiveszem, vagy végszükség esetén olyan is szóba jöhet, ahol különböző bekötés kell, ha egy, vagy ha kettő csövet akarok működtetni.
elméletileg úgy is csak egy cső fog világítani, de ha mégis kettő kell, akkor legyen rá lehetőség...még ha picit körülményesen is.
költséghatékony megoldást keresek.
nagyon köszönöm. -
Lompos48
nagyúr
válasz
#22145024 #42280 üzenetére
Nem tudom miért kell olyan makacsul ragaszkodni a "digitális" tranzisztorhoz. Egy külső ellenállással megtoldva egy mezeit kikerülsz minden felmerült problémát. Az nyugodtan leültethető legalább 0.1V-ra, mert a bázisáramával azt csinász, ami jólesik.
...minden további nélkül kapcsol már akár 2V-os "bázisfesszel" is, ugye?
Bázisfeszültségről nincs szó, legfennebb bázisáramról. Az pedig még 1V-ról is elérhető ahhoz, hogy a tranzisztor telítsbe menjen. Egyedüli feltétel: Ib > Ic/hFE. És természetesen a 0.6-0.7V-os Vbe-t meg kell haladnia a vezérlőfeszültségnek.
...de az a görbe megint 10V-ra van kitalálva.
Relémeghajtásnál én nem foglalkoznék ezzel, hisz' a tranzisztor zárt és telített állapot között kapcsolgat.
-
#22145024
törölt tag
válasz
Lompos48 #42279 üzenetére
Értem. Akkor a reléhez kellene vagy 60-as hFE, mit tudna is, de az a görbe megint 10V-ra van kitalálva.
Akkor a legjobb, ha csinálok egy kis próbapanelt és kimérem, nem? A többi csak erős saccolásEgyébként gondolom ugyanez 12V-ról etetve és ehhez passzoló 12V-os relét használva (tekercs:1kR/11mA) minden további nélkül kapcsol már akár 2V-os "bázisfesszel" is, ugye?
-
-
Lompos48
nagyúr
válasz
#22145024 #42276 üzenetére
Nagyjából a relétől függ. Más terheléssel a tranzisztor ellenne akár 1V-os táplálással is. Amivel tényleg számolni kell az a Vcesat érték. Az pedig csökkenthető a 0.25V alá is, növelve a bázisáramot. Ehhez ellenben meg kell gondolni a vezérlőfeszültség értékét, ami a belső R1-gyel együtt határozzák meg azt.
Természetesen a rajz egészét tekintve a diktátor marad a relé. -
#22145024
törölt tag
Urak,
Ennek a kapcsolásnak mennyi az alsó tápfeszhatára?
Teszem azt még egy 4V-ról meghajtott relét is hajlandó kapcsolni a tranyó? Az OK, hogy ha a tranyó kinyit, akkor 30mA-es tekercsáramnál még 0.1V alatt esik a tranyón -ergo még éppen marad 3.75V a tekercsnek, de a görbesereg nagy része 10V-os Vce-re van megadva.
A Figure5-öt úgy kell értelmeznem, hogy gyakorlatilag max. 2V-os "vezérlőfesznél" simán le tudja adni a 30mA-t, ha csak 5V-tal van is táplálva a relém? (Azért lenne fontos, mert nem tudom, mennyi lesz a uC kimenetén, ami rángatja majd a relét, de annak a tápja 3-3.3V közt fog mozogni, vagyis nem 5V lesz)
A tranyó bázisán lógó LED nem fogja söntölni a kapcsolgatást, ugye?
-
darvinya
titán
válasz
Kernel #42273 üzenetére
Gyakorlatban inkább arra kell vigyázni, hogy a szigetelés nélkül a kollektoron ott a 12 V, nehogy hozzáérjen valamihez. (A paszta nem szigetelés, ezt csak azért írom, mert volt már, aki azt hitte.)
Ezt jó tudni.
Ezzel már meg is van a hiba, mert BD241 felfogatása egyben kollektor is, és ha házhoz van kötve a hűttő borda, akkor ott rövidzár van. -
Kernel
nagyúr
válasz
BigBlackDog #42269 üzenetére
8 V azt jelenti, hogy 4 V esik a tranzisztoron (C-E között mérve), vagyis 4x0,1 = 0,4 W teljesítmény távozik a tranzisztoron, hő formájában.
Egy ilyen aránylag kis hűtőbordát az is elég jól fel tud melegíteni, ami látszólag soknak tűnhet, de ilyen tranzisztoroknál még az is elfogadható üzemi hőmérsékletnek számít, amikor kézzel már alig érinthető, olyan forró. Sok gyári készülékben tapasztalható ekkora hőmérséklet az áteresztőtranzisztorok, "stabkockák", diódák érintésekor. De attól még az évtizedekig működhet, vagy amikor szervizbe kerül, akkor is más baja van, nem ez.
Van egy ilyen "ökölszabály" is, hogy amíg kézzel tűrhető hőmérsékletű, addig bírja a szilícium, nem kell aggódni miatta.
Amikor maximumra feltekered, ez az áramkör nem tudja elérni a 12 V tápot, a C-E között marad még valamennyi feszültség (0,8-1 V körül), ami az árammal szorozva szintén okoz némi melegedést.
Ha viszont a terhelést megszakítod, nulla áram esetén ki kell hűlnie teljesen, bármilyen potméter állásnál. Ezzel lehet bizonyítani, hogy nem folyik el áram másfelé sehová. Akkor viszont nincs mit tenni, tranzisztort is rakhatnál be bármilyet, az UI szorzat annál is ugyanannyi lenne, pont ugyanannyit kell elfűtenie.
Gyakorlatban inkább arra kell vigyázni, hogy a szigetelés nélkül a kollektoron ott a 12 V, nehogy hozzáérjen valamihez. (A paszta nem szigetelés, ezt csak azért írom, mert volt már, aki azt hitte.)
-
darvinya
titán
válasz
BigBlackDog #42271 üzenetére
Ventilátor és potméter jó?
-
darvinya
titán
válasz
BigBlackDog #42269 üzenetére
Láb bekötés rendben van?
2SD882=BCE
BD241C=ECBItt lehet kapni 2SD882
-
BigBlackDog
veterán
Ismételten szeretnék tanácsot kérni, a történet előzménye itt lenne. Sikerült egy BD241C tranzisztort beszerezni a feladathoz, meg egy ilyen hűtőbordát. Borda és a tranzisztor közé hővezető paszta, a tranzisztor pedig a vissza a helyére került. Minden működik, csak melegedik, mint a fene. Előzőleg egy 2SD882 volt bent hűtés nélkül, viszont a annak a hőmérsékletét nem néztem sosem. Kb. 1,5 évig bírta.
Egy ilyen fordulatszám szabályzóról lenne szó. Egy másik kép itt. A kimenetén, a ventilátorok áramfelvétele 0,1 Amper volt, ~8 Voltos feszültség környékén. Pár perc után kézzel már alig lehet megfogni a bordát, ami rajta van. Ha a potit feltekerem maxra, akkor borda visszahűl kb. 40 Celsiusra. Mennyire természetes ez a melegedés? -
don_peter
senior tag
2006-os Opel-om van abban ez alap felszereltség.
Intenzív fékezésnél villogtatja a féklámpát, normálnál csak simán világít.
2000-ben mikor vizsgáztam ezt már rutinon tudni kellett.
A másik variáció amit te is említettél az az elakadás jelző használata...
Azt hiszem ezt ki is veséztük -
Kernel
nagyúr
Kérdés, tudsz-e ebből vásárolni, sales email van megadva elérhetőségként, ami a nagybani eladókra jellemző (nem publikus ár).
"About Us
We are currently exporting to 45 countries worldwide with an impressive network of OEM customers such as Toyota, Nissan, Honda, Ford, Mitsubishi, Mazda, Renault, Chevrolet, Bufori, Jaguar, KIA, SsangYong, Citroen, Peugeot, etc. The aftermarket segment contributes significantly too while in the domestic scene, we cater to all the car manufacturers that demand the best."
-
zeix
senior tag
Adaptive Brake Light (ABL)
Van aki gyárt ilyet utólagos beszerelésre. -
zeix
senior tag
Igen, az újabb autókban benne van a vészfék villogtatás.
BMW, Mercedes stb.
A vészfékezést biztosan nem úgy fogod kezdeni, hogy néhányszor lenyomod a fékpedált.
Erre való az elektronika, az villogtat helyetted.
A nem folyamatosan világító fényt hamarabb észreveszi az ember, még ha a periférikus látómezejébe is esik.
A köv. távolságot sokan nem tartják be, úgy ahogy a sebességet sem. -
mezis
félisten
válasz
don_peter #42234 üzenetére
Miért jelentene intenzív fékezést a féklámpa villogása ? Hajdanában úgy tanították, hogy ha van rá idő (hely), akkor a fékezést a fékpedál néhányszori megnyomásával kezdjük mert a villogást talán észre fogja venni a mögöttünk bambuló. Szerintem ez lenne az elsődleges funkciója, a figyelemfelhívás: lassít az előttünk haladó. Vagy kicsit, vagy nagyon. Követési távolságot meg úgy kell megválasztani, hogy bármilyen intenzíven fékez, maradjon legalább 0,00001 mm-nyi hely a lökhárítóink között.
Aztán megjelentek elektronikai folyóiratokban féklámpa villogtató kapcsolások. Kis kompromisszummal, néhány tized Volttal kevesebb feszültség jutott az izzóknak.
Újabb időkben vannak gyárilag beépített automatikák. A Citroen C3-ban pl. vészfékezéskor beindul az elakadás jelző. -
zeix
senior tag
Köszönöm a válaszokat mindenkinek!
Én, az egyszerű agyammal valami olyasmire gondoltam, amit talán házilag is kilehetne vitelezni:Egy cső kb 10mm átmérőjű, benne 2 rugó egymással szemben, a kettő között egy 10mm-es csapágygolyó.
Az egyik rugó végén a kapcsoló, a másik állítható erősségű.
Így belehetne állítani, hogy kinek mi számít vészfékezésnek.
(fékezéskor a csapágygolyó a tehetetlenség miatt előre mozdul, egy bizonyos fékerőnél a golyó benyom egy kapcsolót, ami a féklámpa és a villogtató elektronika közé van kötve.
ha nincs elegendő fékerő, a csapágygolyó nem zárja a kapcsolót, így a féklámpa normál üzemmódban működik)
Vagy valami hasonló esetleg infrasorompós megoldással. -
Lompos48
nagyúr
válasz
darvinya #42257 üzenetére
Az egyik esetben mint tranzisztor működhetett, a másikban pedig csak, mint egy pn átmenet (dióda) vitte át a jelet. Vagy egyik se volt rendben. Az ilyet illik megnézni egy oszcilloszkóppal, hogy tisztán lehessen látni. Igaz kapásból hamis az egész, mert az áramkör lényege éppen a torzítás.
Az ilyen durva kapcsolásnak lehet valami következménye a tranyókra?
50%. Vagy tönkremegy vagy nem. Mindez a feszültségek, keletkező áramok és/vagy hevülés függvénye
-
Kernel
nagyúr
válasz
kjani18 #42252 üzenetére
Itt is lehet még olvasni róla:
MEMS (Micro-Electro-Mechanical Systems)
Everything about STMicroelectronics’ 3-axis digital MEMS gyroscopes
-
Lompos48
nagyúr
-
-
Kernel
nagyúr
-
kjani18
őstag
válasz
Lompos48 #42239 üzenetére
" És mi van akkor, ha pont a mágneses erővonalakkal párhuzamosan mozgunk?"
-Egyenletes mozgás esetén semmi..."a "hadonászós" távszabályzók, amivel egérkurzort lehet mozgatni " nem foglalkoznak a föld mágneses terével, működnek Faraday kalitkában is.
A G (gravitációs/gyorsulásmérők) sem, pl. légzsák.
A giroszenzor( giroszkóp) az elfordulást méri.
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #42242 üzenetére
Ha az eredeti is stabil táp volt, akkor pótolni is olyannal kell.
(#42244) darvinya
OK, azért nem fogalmaztam biztosra, mert kipróbálni nem tudom, hogy mennyire érzékeny, menyire megbízható, elméletben viszont lehet aggályos.
-
Üdv mindenkinek!
Van egy D-Link modemem, aminek elszállt az adaptere (12V 0,5A DC). Terheletlenül 12V körüli értéket mérek rajta, viszont ha bekapcsolom a modemet, fel-felvillan az összes led, de ezen kívül semmi aktivitás. Megindítottam egy számítógéptáppal, úgy frankón működik, szóval szerintem elgyengülhetett az adapter.
Nekem van itthon pár adapterem, aminek a csatiját lecserélve akár jó is lehet a modemhez, viszont azon - bár 12V DC mindegyik - üresjárásban 16V-ig is elmegy a feszültsége.
Ha jól tudom, ezek nem stabilizált tápok. Ilyet ne igen rakjak a modemre, igaz?
-
Kernel
nagyúr
válasz
kjani18 #42238 üzenetére
Akkor szerinted a "hadonászós" távszabályzók, amivel egérkurzort lehet mozgatni a képernyőn, mit érzékelnek?
A szenzor ugyanaz, földmágnesességet érzékel, az már csak szoftveres feldolgozás kérdése, hogy abból gyorsulást számolunk vagy elfordulást.
Mindenesetre én ezekről a 3D szenzorokról beszéltem, ami a távszabályzókban is van. (Ami térbeli elmozdulást érzékel.)
-
darvinya
titán
válasz
Kernel #42237 üzenetére
ha feltételeznénk, hogy a fémkarosszéria ezt lehetővé tenné.
Akkor szerinted a mostani telefonok nem működnek autóban?
A mostani Xperia P alumínium burkolatos és működik a G.szenzor.
Viszont igazad van, hogy accelerometerrel könnyebb lenne, mert nem kell külön program gyorsulás méréséhez.
-
Kernel
nagyúr
válasz
darvinya #42236 üzenetére
Giroszenzor azt érzékeli, hogy a szenzor mozog / elmozdul a Föld mágneses teréhez képest, illetve ezt térben is képes detektálni.
Ebből következően érzékelhetné, hogy az autó mozog a Földhöz képest, amiből szoftveresen lehetne számítani akár gyorsulást / lassulást is, ha feltételeznénk, hogy a fémkarosszéria ezt lehetővé tenné. Ami nem valószínű. Vagy nem tudom, hol lehetne elhelyezni azt a szenzort, hogy érzékeljen is valamit.
De a hozzászóló konkrétan fékerőt említett, hogy azt szeretné mérni, arra nem jó.
-
Kernel
nagyúr
G-szenzor, giroszenzor egyébként is más téma, mozgásérzékelésre való, távszabályzóba stb. Miután az a föld mágneses terét érzékeli.
A mérlegekben is használt nyúlásmérő bélyeg vagy hasonló már kézenfekvőbb lenne, de azt nem egyszerű összebarkácsolni házilag a fékpedállal, plusz ott lenne még az elektronikus rész kifejlesztése.
Mindez aránytalan munkabefektetés, ahhoz képest, hogy különösebben értelmét sem látom. Ráadásul a közlekedésben annak is lehet figyelemelvonó hatása, hogy valaki elcsodálkozik egy villogó valamin, aminek nem kellene villognia, közben esetleg nem figyel oda valami másra.
-
don_peter
senior tag
válasz
Batman2 #42233 üzenetére
Ezzel csak az a baj, hogy a féklámpa villogtatás az intenzív fékezést jelenti így a háta mögött haladó autós majd mint az ökör úgy akar fékezni minden általa kezdeményezte lassításnál..
Nagyon jól gondolkodik zeix hogy valami kiegészítés kell, hogy csak abban az esetben villogjon mikor tényleg szükséges.zeix: véleményem szerint egy fénykapus megoldással megoldható lenne a dolog.
A beépítése pedig a fékpedálra és valahová ami azt figyeli.
Persze ha a gázpedál vagy a kuplung olyan magasan van mint fékpedál akkor más megoldás kell.
Mondjuk egy nyomógomb melynek hosszabb a szára és a fék alá teszed valahová..
Ezen lehetne agyalni, de tutira megoldható..
Elektronika kapható külön is, de megépíteni sokkal egyszerűbb és könnyebb az adott helyhez mérten. -
Batman2
őstag
Azt nem tudom, hogy kapni lehet e, de készíteni lehet ilyen kapcsolást szerintem egyszerűen.
Viszont azt, hogy még az nyomás érzékeny is legyen már bonylultabb, bár lehet csak annyi, hogy nem ismerem azt az érzékelőt, amivel a nyomás erősséget lehetne monitorozni, a többi szerintem megoldható, már van rá ötletem.Arra viszont már nincsen, hogy az érzékelőt hogyan is építed be az autódba, ha gyárilag nincsen ilyen benne.
Szerintem egyébként bőven elég annyi, hogy fékezéskor pár másodpercig villog a féklámpa,, majd folyamatosan világít, ahhoz hogy észre vegyék kellően, fölösleges megbonyolítani nyomásérzékeléssel.
Üdv.
-
zeix
senior tag
Sziasztok!
Az autó pórféklámpájához lehet kapni villogtató elektronikát, ami egy bizonyos számú (5-12) villogás után folyamatosan engedi világítani a lámpát.
Ezzel csökkenthető a ráfutásos balesetek száma. (Viszont még mindig nem szabályos.)
Nekem egy olyan kütyü kellene ami érzékeli a fékerőt (g-szenzor), hogy csak egy általam beállított fékerőnél villogjon párat. Tehát nem minden fékezésnél. -
DonThomasino
veterán
Szeretnék egy olyan "riasztót" lakásba ami egy sima mozgás érzékelő
és GSM modul ból ál. Mozgás esetén küld egy sms t
nagy dolog összehozni egy ilyet?
Egy ilyennel megoldható?
[link] -
Kernel
nagyúr
válasz
BigBlackDog #42229 üzenetére
Lehet csavarozni, valamilyen lemezre is, illetve kis lemezfület vágni hozzá, vagy az üzletben is akadnak elvileg lehetőségek.
De figyelni kell a kollektor elszigetelésére, amihez lehet kapni csillámot is. Vagy vannak teljesen szigetelt tokos tranzisztorok is. Ezt akár az eladóval is lehet tisztázni, hogy mit tud ajánlani.
-
-
Kernel
nagyúr
válasz
BigBlackDog #42227 üzenetére
Akkor ezek párhuzamosan 3 W, azaz 3/12 = 0,25 A terhelést jelentenek legfeljebb.
Ha csak feltételezünk egy állapotot, amikor a tranzisztoron 5 V esik és 200 mA folyna (ami bizonyára túlzó számítás, de a ventilátor nem egy lineáris terhelés, azért nem kalkulálok arányosan), akkor például 5x0,2 = 1 W teljesítményt kellene elfűteni a tranzisztornak. 100 mA-nél csak 500 mW, de egy ilyen apró tokot, hűtés nélkül ez is már elég jól meg tud izzasztani. Miközben kellő hűtéssel a tranzisztornak egyébként semmiség.
Ha jól emlékszem, ezeknél a kis szabályzóknál hűtés nélkül szokták szerelni. Ebben az esetben a fő problémát nem az jelenti, hogy megbízhatóbb tranzisztort kell keresni, hanem az, hogy nem volt hűtve rendesen. Konstrukciós hiba nem a tranzisztor "sara".
A felsorolt típusok olyan, mintha szöget vennél a barkácsboltban, alap dolgok, több évtizede.
-
BigBlackDog
veterán
válasz
Kernel #42226 üzenetére
2 db ~0,25 Wattos és egy darab ~2,5 Wattos venti (mindegyik 12 Voltos) van rajta. Mértem bázison feszültséget, 12-7.1 Volt között változott a potméter állásától függően. Ezek a tranzisztorok mennyire ismert, gyakori típusok? Előfordulnak minden elektronikai üzletben, vagy nagy eséllyel rendelni kell belőlük?
Ha a kollektor és az emitter kivezetését rövidre zárom, akkor maxon pörögnek a ventik. A kiforrasztott tranzisztort lemérve a multiméteren (tranzisztor mérési funkció) konstans 0 volt az erősítési tényező. -
Kernel
nagyúr
válasz
BigBlackDog #42225 üzenetére
Nem tudom, mennyit vesznek fel azok a ventilátorok, de 2SD882 helyett megfelelhet egy BD135, BD137, BD139, noha áramban ezek kevesebbet bírnak, de még így is 1,5 A.
Felette következne a BD241, majd BD243, ezek már több áramot bírnak, viszont más a tokozása, hűtőfüles. Ami persze nem hátrány, jobb a hőleadás még önmagában is, pláne hűtéssel. Bekötés is kicsit más, ezt meglátod az adatlapon, de szintén középen van a Kollektor, így csak fordítani kell. Viszont a hűtőfülön van a Kollektor is, ahol a bemenő tápot kapja elvileg, tehát erre vigyázni kell zárlat, illetve szigetelés szempontjából.
Lehet, hogy TO126 tokozásban is található nagyobb áramú tranzisztor, de így kapásból ezeket a közismert típusokat tudom mondani.
De azért a bázison is kellene feszültséget mérni, nem csak az Emitteren (ami a kimenet szokott lenni). Elképzelhető ugyanakkor, hogy hűtés nélkül, a tartós forrósodás miatt, tényleg csak ennyi baja lett.
-
BigBlackDog
veterán
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni. Lenne egy hátlapi ventilátor fordulatszám szabályzó 3 db 12 Voltos ventilátorral. Egy ideje már rendetlenkedett, egyre többször fordult elő, hogy csak akkor kezdtek a ventik forogni, ha feljebb csavartam a potmétert. Mára teljesen megadta magát, egyáltalán nem működnek a rákötött ventik.
Ha üresen mérem, akkor a kimeneten szépen megjelenik a feszültség, a potméter állásától függően 5-9 Volt közötti feszültség. Ahogy egy ventit is rádugok lezuhan a kimeneti feszültség, 0-0.5 Volt közötti értékre (a potméter állásától függően). Gyanítanám, hogy esetleg a tranzisztor adta meg magát, mivel a tranzisztor bemenetéig megvan a 12 Volt, csak a kimenetén mérhető, terhelés alatt ennek töredéke.
A tranzisztor egy "NEC D882 PM 95" feliratot viselő alkatrész. Szeretném kicserélni egy, a feladatot ellátni képes, tartósabb, működő példányra. Tudnátok ajánlani néhány típust, amit itthon is be lehet szerezni elektronikai üzletekben? -
-
Mercutio_
félisten
Továbbra is keresek (szkóppal is rendelkező) megbízható szakit - elsősorban IV. XV. vagy XIII. ker.-ben akit ajánlotok és megnézné a Denon erősítőm optikai bemenetét, illetve milyen javítási költségre számítsak, ha azt az optocsatit kell cserélni?
+1: Ha valaki káposztáson tudna kölcsönözni egy cd/dvd/bd-játszót és hozzá optikai kábelt, hogy kizárhassam a user-errort azt is megköszönném
-
-
Kernel
nagyúr
válasz
darvinya #42214 üzenetére
Lehet hibás maga a forgókapcsoló. Nyitott ajtónál nem világít, az pedig lehet üzemszerű is.
(#42212) artiny
A kapcsolódó videók között látható a krumplielem, kb. ennyi potenciál van a történetben, és még az sincs 5 V. Áramról, ezzel együtt teljesítményről nem is beszélve:
-
darvinya
titán
Sziasztok
Adott egy DeLonghi MW355-ös készülék.
Hiba:
-nehéz beállítani az időt végtelen forgókapcsolóval
-néha a visszaszámáló nem működőképes, azaz 35mp-ről lemegy 25mp-re, de nem 24mp jön, hanem ismét 35mp, ezt 2x-3x eljátsza
-ajtó nyitáskor nincs világítás, csak üzem közbenSajnos nem találtam erről a készülékről semmit.
Mi lehet a hiba?
Köszönöm
-
artiny
őstag
Toltheto a telefon ha az adatkabelt egy gyumolcsbe dugjuk?
https://www.youtube.com/watch?v=Kvqd_M-685U -
Hyperion
senior tag
Sziasztok!
Lézerfény érzékeléshez volna szükségem egy LDR-re. Viszont itthon nagyon nem találok, az ismert boltokban:
Lom.., HQe...
Valaki már kitaposta előttem ezt az utat?Köszönöm!
-
fraba
aktív tag
Azt nem tudom, hogy neked RGB LED szalagod vagy csak sima hideg/melegfehér LED szalagod van (ha jól emlékszem nem írtad), de a fenti adat RGB-re vonatkozik! Kiindulási alapnak jó lehet.
Egy másik totyikban is szó volt LED szalagról, oda is írtam, de bemásolom ide a hozzászólásom releváns részét:"Amikor kontrollert választasz a LED szalaghoz, akkor annyit érdemes tudnod, hogy a - azt hiszem a gyári adat - 14,4 W/m-es (12V/1,2 A) fogyasztás a 5050-es, 60 LED/m-es szalagnál a valóságban csak 6 W/m (12V/~0,5A). Ennyit vesz fel a tápból a kontroller. Én magam mértem meg itthon. Ha a DMM hazudott, akkor én is neked...
Ui: A mérést természetesen fehér fénynél (amikor mind a 3 LED be van kapcsolva RGB) maximális fényerőn tettem meg." -
Mercutio_
félisten
válasz
Kernel #42201 üzenetére
Kösz a linket, főleg ezt
Igen, de se szkópom, se más műszerem, se gyakorlati tapasztalatom (rég volt, amikor ilyesmit tanultunk), annál meg többre tartom a cuccomat, hogy neki álljak ányolni, ezért érdeklődtem megbízható szaki után a környéken.
Forrás több alaplap optikai spdif kimenete is volt, hacsak nem barmoltam el valamit a W7-ben, és nem volt mindegyik hibás, akkor az erősítő a hunyó.
DVD/BD-forrásom mint nem PC-s egység nincs, így nem tudom kipróbálni "hiteles" cuccal.
Esetleg még a kábelre gyanakszom, de abból sincs másik -
Kernel
nagyúr
Csak a honlapon feltüntetett adatokat néztem, arra nem gondoltam, hogy pont darlingtont pécéztél ki, amit én sem használnék erre a célra.
Közben mértem egyébként, 50 centis LED-szalag (60 x 3528) 130 mA-t vesz fel 12 V-ról.
Érdekesek egyébként ezek a szalagok, mindenhol úgy tüntetik fel, hogy 5m / 2A / 24W, de én jóval kevesebbet mértem, két tekercsnél is. Több hónap "öregítés" után ugyan nőtt egy kicsit, de még úgy sem közelíti meg a névleges értéket. (Monitorba lett beépítve háttérvilágításnak, így aránylag sokat megy.)
-
Lompos48
nagyúr
Kérdés, hogy megteszi-e? A BC517 adatlapját el kellene olvasnod. A max. disszipált teljesítménye 625mW. Mivel Darlington tranzisztor (2 tranzisztor kaszkód kapccsolásban), ezért nem lehet annyira "leültetni", mint a nem-Darlingtonokat. A VCEsat értéke max. 1V (100mA kollektoráramnál, nagyobbnál akár nőhet ez az érték). Ezekből számolva, a legnagyobb áram, amit határon vinni képes 625mA. Ezért a LEDek által igényelt áram értékéből kell kiindulni.
-
darvinya
titán
-
Kernel
nagyúr
válasz
Mercutio_ #42198 üzenetére
Akad épp olcsóbban is.
Vagy létezik Toslink to coaxial átalakító is.
Az optikai bemenet maga az optocsatoló lényegében (vagy annak egyik fele), ami egy IC bemenetére csatlakozik általában. Oszcilloszkóppal lehetne megnézni, hogy van-e jel, esetleg csak maga a vevő lett hibás, lehetne próbálkozni a cseréjével:
http://www.sys-concept.com/toslink_receiver.htm
De ennyi erővel lehetne hibás az optikai forrás is, ha nem ellenőrizted azt is külön.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Google Pixel topik
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Hobby elektronika
- Kuponkunyeráló
- Autós topik
- AI-ra, játékra, mindenre kiváló lehet a Gigabyte új PC-je
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- One mobilszolgáltatások
- Elden Ring
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- További aktív témák...
- Új Apple iPhone 16e 128GB, Kártyafüggetlen, 3 Év Garanciával
- VÉGKIÁRUSÍTÁS - REFURBISHED - HP Elite / ZBook Thunderbolt 3 docking station
- Vásárold meg most a Zalman T7-et, és élvezd a minőséget!
- Telefon felvásárlás!! iPhone 13 Mini/iPhone 13/iPhone 13 Pro/iPhone 13 Pro Max
- Phanteks NV5 MK2 White (PH-NV523TG DMW02)
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest