- SzőkeKapitán: Világ vége túlélők topicja
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sziku69: Szólánc.
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- Jack Hunter: Kínai erősítő vásárlási tippek
- bitpork: Phautós tali a Balcsinál 2025 Augusztus 2 napján (szombat)
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Őskoczka
- Zicokuka: Minden változik,a Cod 2 örök
-
LOGOUT
A topikban az apróhirdetés, csere-bere, és hirdetés linkelés tilos. Hardveraprón a megfelelő kategóriában van erre lehetőség Hardverapró/Drón
Társtopik - Quadkopterek, felső tagozat
Drón, multikopter, quadcopter, hexacopter.. számos kifejezéssel találkozhatnak a hobbi távirányítós repülés rajongói. De pontosan melyik mit jelent, és melyiket érdemes beszerezni?
Új hozzászólás Aktív témák
-
twine
veterán
válasz
vandor01 #71098 üzenetére
Megjött a varázsgomba
Így most teljes lett a " gomba szett"
adó-vevő oldalon.
-
Schaf
tag
Az épitett gépnél a full általad épített gépet érted?
Erre rákérdeztem anno... a lajstromozással nem lesz gond, ott gyártónak magadat kell beírni. Típusnak pedig ha akarod valami fantázia nevet.
Amivel gond lesz az az üzemeltetői, mivel a törvény szerint neked akkor ehhezva géphez készíteni kell a jogszabályban foglaltak szerotonin üzemeltetési és karbantartási előírást. Nagy buli lesz. 😂
Természetesen ez az "építő KIT" - ekre nem vonatkozik..A Groupama oldalán jelenleg megtalálható biztosítás szinte biztosan nem felel meg az új szabályozásnak... ez valamelyik drón FB oldalon olvastam is biztosítós emberkétől.
A napokban megjelenő rendeletek alapján 100%, hogy lesznek újabb módozatok.
-
vandor01
senior tag
regeles
a Dji-t regeled vannak hozza gyari azonositok?
- gyartmany/tipus/sorozatszam/gyartasiszamepitett gépnél?
biztositas (jelenleg)
a 80grammos whoop de akar a 300grammos racer biztositasilag = Dji 4 kg-os biztijevel azaz eves biztikor a minimum 55ft/napNa ezekre irtam majd valtozik? talan?
-
twine
veterán
válasz
vandor01 #71094 üzenetére
"azaz epitett gepek regisztralasa es biztositasa = Dji ? a SZOpATAS..."
???ezt nem értem...
Én csak annyit írtam , a fentebb felsorolt kritériumoknak megfelelnek a dji nagyobb géposztályába tartozó madarai gyárilag...
Ergo ezekkel lehet papíron(!) munkát vállalni emberek fölött és vagy városi kornyezetben.....Hozzáteszem, szerintem ez eddig is ig, volt normális, hiszen 5-6"-os épített racerekkel nem ez a fajta repülés volt a szokás, hanem emberektől távol reptette kulturáltan eddig is a normális sporttársak zöme..
-
-
vandor01
senior tag
120gr alatt játék, fölötte pedig amíg nem tudja a C0 kategóriát igazolni, itthon A1. Azaz regisztrálni kell, biztosítés kell rá, stb attól függetlenül, hogy az EU rendelet szerint nem kéne.
Ez mondjuk szopatás...jaja atvagtak a gordiuszi csomot szarozni itt a grammokkal etc...
4kg alatt egykupac!csak ugye a 80gramos kameras whoop tejfolos dobozbol vagy 3D nyomtatva.... egy kalap alatt a Dji -vel!
A dji nagyobb géposztályai,(mavic pro, Phantom,inspire) amik GO4 alkalmazással repülnek, úgy látom megfelelnek ezeknek a kritériumoknak...
azaz epitett gepek regisztralasa es biztositasa = Dji ? a SZOpATAS...
de remeljuk majd valtozik?
-
sunone
aktív tag
A 38/2021.tv. csak állami szervekre vonatkozik, az 1. § 19. Üzembentartó bekezdésben fel is vannak sorolva.
-
Schaf
tag
válasz
-ZeeZee- #71091 üzenetére
Már hogy ne lenne?
Jelen törvény is csak azt tartalmazza, amiben az EU rendelettől eltér, azaz szigorít. Kifejezetten írja is.
Mindenhol leírja, hogy az EU vonatkozó rendelete az irányadó és hogy ahhoz képest a magyar szabályozásban milyen változás van.
2. A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet módosítása
2. § (1) A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 1. § (3a) bekezdés
d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Eseti légteret a légiközlekedés biztonságának fenntartása érdekében kell kijelölni:)
„d) pilóta nélküli légijárművel végrehajtott UAS művelethez, ha
da) az nem hajtható végre a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról szóló (EU) 2019/947 rendeletben foglalt repülési szabályok és a légtér e rendeletben foglalt, pilóta
nélküli légijárművel történő igénybevételére vonatkozó általános szabályai szerint, vagy
db) törvény vagy kormányrendelet az eseti légtér kijelölését előírja,
Azaz hivatkozik az üzemeltetés tekintetében a 2019/947 EU rendeletre, amely felsorolja az üzemeltetési kategóriákat.
A zavart az okozza, hogy 2023 január 01-ig egyelőre nem kötelező a C osztály szerinti besorolása az UAS-nak, ezért mi létrehoztunk egy sajátot, ami az EU szabályon alapul, de rendezi a C jelöléssel nem rendelkező UAS-ok kérdését. 4kg-ig A1-A2.
Emiatt azonban NINCS 250 gr!!!
120gr alatt játék, fölötte pedig amíg nem tudja a C0 kategóriát igazolni, itthon A1. Azaz regisztrálni kell, biztosítés kell rá, stb attól függetlenül, hogy az EU rendelet szerint nem kéne.
Ez mondjuk szopatás... -
Schaf
tag
válasz
-ZeeZee- #71088 üzenetére
Eleve kezdjük ott, hogy a "nyílt A1-A2-A3" kategóriákban eleve nem repülhetsz ilyen távolságokat.
Az már a speciális kategória lesz, amihez nem csak vizsgáznod kell, de a cuccodat is fel kell szerelni egy halom olyan dologgal, ami jelenleg nem mindenben található meg. Lásd fentebb B2 kategória. -
Danielo
csendes tag
Majd bolond leszek regisztrálni....nekem kiváló a magán státusz...és ezt az ellenőrnek is meg fogom tudom magyarázni...ha oda mer jönni
A jövő héttől már új spotterem lesz; egy bernáthegyi....mindenre is kiképezve....3 méteren belülre senkit nem enged hozzám...oszt jónapot! -
-ZeeZee-
senior tag
válasz
Danielo #71084 üzenetére
Ez nekem is feltűnt, hogy mindenütt ott van, hogy állami...
Hétfőn repültem totál illegálban, 3km nyomvonalon egy komplett falut fényképeztem le (300m külterület, 1500m belterület, 800m külterület), én középen álltam, de sajnos a szemem már 600m után elvesztette a drónt. Viszont a kijelzőn frankón láttam, hogy hol van éppen. Ez azért nem VLOS.
-
Schaf
tag
Akkor már az applikáció is 100%
HungaroControl A drónpilóták helyzettudatosságát növelő mydronespace mobilalkalmazást az idén január elsejétől hatályos jogszabály alapján üzemeltetjük. Az 1995. évi XCVII. törvény 61/A. § (3) bekezdés p) pontja szerint a mydronespace a hivatalos magyar drónapplikáció, a használata pedig ingyenes. -
twine
veterán
"Ezt azért nem minden cucc fogja megugrani....
"
A dji nagyobb géposztályai,(mavic pro, Phantom,inspire) amik GO4 alkalmazással repülnek, úgy látom megfelelnek ezeknek a kritériumoknak...
Az 5"-6"-os racerekkel meg nem gondolom, hogy emberek, csoportok fölött kellene csapatni
(És nem is szoktak ilyen a sporttársak szerintem) -
Schaf
tag
válasz
vandor01 #71078 üzenetére
Igen, kb ennyi a repüési műveletek összefoglalója A1 és A2 kategóriában. Illetve A3ban is hasonló.
Azonban az, hogy a te cuccod milyen kategória lesz már egy másik kérdés, ugyanis ott már konkretizálják azt is, hogy egy A2 szerint repülő cucc ami C osztály hiányában jelenleg B2 mondjuk, milyen feltételekkel kerülhet nyilvántartásba.
Tehát maga a műveletek besorolása nem nehéz, az engedélyek beszerzése sem annyira, az eszköz besorolása és engedélyeztetése mint üzembentartó már egy másik kérdés.
Mert lajstromszámot fogsz kapni, az egyszerű... de üzembentartóit, ami szintén kell a repüléshez már B2 esetén pl csak akkor, ha a légialkalmassági vizsgálatot a hatóság lefolytatta.
Például, amennyiben A2 mveletet akarsz végezni egy B2 besorolású cuccal (4kg-ig emberek felett repülni), akkor az eszköz követelmények:
10. Felszereltségi követelmények
10. § (1) A pilóta nélküli állami légijármű rendszer felszereltségi követelményét a pilóta nélküli állami légijármű kategóriája
határozza meg.
(2) Az „A1”–„B2” kategóriába tartozó pilóta nélküli állami légijárműnek rendelkeznie kell legalább
a) magasság- és sebességparamétereket meghatározó berendezéssel,
b) pillanatnyi pozícióra vonatkozó, a magasság és WGS-84 földrajzi koordináta-rendszer szerinti koordinátaadatokat gyűjtő és a földi munkaállomáshoz történő továbbításra alkalmas berendezéssel,
c) térbeli helyzetet meghatározó berendezéssel,
d) rádiókapcsolat minőségét visszajelző berendezéssel,
e) a rendeltetésszerű működést figyelő állapotjelzőkkel,
f) üzemanyag és akkumulátor aktuális töltöttségi szintjét jelző berendezéssel és
g) a pilóta nélküli légijármű rendszer esetében a repülési paramétereket rögzítő berendezéssel.
Ezt azért nem minden cucc fogja megugrani.... -
Danielo
csendes tag
Nem a rendőr fogja tudni, hanem a katasztrófavédelem hatósági ellenőre....Már zajlik a felkészítés. Így lesz a kutyából szalonna....ja bocs nem ....a kéményseprőből drónellenőr..
-
vandor01
senior tag
jo de akkor hova lett damonhill?
azaz a decemberi megszavazott torveny?
4kg alatt:
A1 kategoria es jogositvany etc
tomeg folott nincs repules es akkor ennyi kell
1. Üzemben tartói nyilatkozat
2. Üzemben tartó nyilvántartásba vétele
A2 ugyanaz mint az elozo CSAK tomeg felett IS repulhet HA
1. Hatóság által jóváhagyott intézkedés
2. Üzemben tartó nyilvántartásba vétele
3. Repülésbiztonsági szervezet
4. Kockázatelemzés
Mert akkor ezzel 1-1 ben atvettek az EU-s ALAP iranyelveket... semmi szigoritas?
hol van a decemberben megszavazott torveny?
a 120gramm?? na es a tobbi 250 meg 900gramm meg 2kg?azert a regisztralas az szukseges mert a kamera vagy meg se??...
nos ugye 4kg alatt van a 80grammos 3D nyomtatott whoop is
ott aztan meg nincs a regeleshez szukseges adat!
- gyartmany/tipus/sorozatszam/gyartasiszam
meg ugye kell a biztositas is KIVEVE ha megse mert 250gramm alatt
de mivel kamcsi van rajta!! akkor hogy is regeli az ember??NEKEM KAOS.... melyik jolkepzett rendor fogja ezt tudni mind az 50 oldalt?
azert erdekes mert mindenki erre vart ha ez megjelenik??
akkor aztan mindenki tudni fog mindent HAT NEM..... -
Schaf
tag
válasz
vandor01 #71070 üzenetére
Nem olvastál figyelmesen. Nem szarozott a törvényalkotó azzal, hogy az EU rendelet szabályait megint leírja. Egyszerűen leírta, hogy mikor NEM az EU rendelet a mérvadó.
Tehát első lépcsőben megnézed az EU rendelet szerint hova vagy sorolva, utána megnézed a magyar törvény szigorított verziója hová sorol tovább.
..és máris mindent tudsz.
Ahogy az várható volt, egy dolog a törvény alapján 100%. Az EU A3 kategória szerint (150m-re mindentől, lakott és tiltott vagy korlátozott légtéren kivül) üzemeltetett 4kg-ot meg nem haladó eszköz számára nem kell sem eseti légtér sem más a repülés előtt. Elég az appban bejelenteni majd a repülést.
Minden más esetben kacifántos a dolog, mert van olyan kategória, ahol pl a magyar hatóság még fónia vizsgát is előír a pilóta számára.. az egészségügyi alkalmassági vizsgálatról nem is beszélve. -
-ZeeZee-
senior tag
Én nem látom, hogy melyik kategória vonatkozik rám, aki a munkámat végezném, de nem VLOS-ban. A drón maga A2-es lenne, de még a B2 is VLOS-ban kell, hogy maradjon...
-
Schaf
tag
A légtérről ez a rész szól:
1. A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény végrehajtásáról szóló
141/1995. (XI. 30.) Korm. rendelet módosítása
1. § A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény végrehajtásáról szóló 141/1995. (XI. 30.) Korm. rendelet 22. §
(2) bekezdés a) pontjában az „állami légijármű” szövegrész helyébe az „állami légijármű és pilóta nélküli állami
légijármű” szöveg lép.
2. A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet módosítása
2. § (1) A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 1. § (3a) bekezdés
d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Eseti légteret a légiközlekedés biztonságának fenntartása érdekében kell kijelölni:)
„d) pilóta nélküli légijárművel végrehajtott UAS művelethez, ha
da) az nem hajtható végre a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és
eljárásokról szóló (EU) 2019/947 rendeletben foglalt repülési szabályok és a légtér e rendeletben foglalt, pilóta
nélküli légijárművel történő igénybevételére vonatkozó általános szabályai szerint, vagy
db) törvény vagy kormányrendelet az eseti légtér kijelölését előírja,”
(2) Az R1. 1. § (3a) bekezdése a következő e) és f) ponttal egészül ki:
(Eseti légteret a légiközlekedés biztonságának fenntartása érdekében kell kijelölni:)
„e) 25 kg maximális felszálló tömeget meg nem haladó pilóta nélküli állami légijárművel végrehajtott repüléshez, ha
ea) az nem hajtható végre a légtér e rendeletnek a pilóta nélküli légijárművel történő igénybevételére vonatkozó
általános szabályai szerint, vagy
eb) törvény vagy kormányrendelet az eseti légtér kijelölését előírja, továbbá
f) 25 kg maximális felszálló tömeget meghaladó pilóta nélküli állami légijárművel végrehajtott repüléshez.
Tehát nem kell eseti légteret igényelni az EU A1 és A3 műveleti szabályok alapján végrehajtott repülésekre, azokat elég az appban vagy a weboldalon bejelenteni. -
Danielo
csendes tag
Egyetértünk....ezzel lehet igazán zavart kelteni....
de van előnye is, mert amíg EU tagok vagyunk, addig nem vonhatjuk ki magunkat annak szabályai alól...tehát mégis van OPEN....Na ezt kell elmagyarázni a közegnek a susnyás szélén, ha mégis oda merészkedik...
Nekem két egyforma whoopom van az egyiken nincs kamera az mindig a zsebben van...ha kimegyekDe gondolkodom, hogy rádobok egy sima lencsét...pont olyan mint a kamera, de mégse...na akkor légy okos domokos....
-
BEndre34
tag
válasz
vandor01 #71067 üzenetére
Nem is értem, miért lett nálunk "B" kategória? Ahogy átfutottam, szinte pont ugyanaz vonatkozik az A1-B1 <-> A2-B2 kategóriára a súlyt leszámítva (A1-2=250g - 4kb; B1-B2=4kg - 25 kg). Igaz, a 4kg tömegbe a legtöbb gép (is) belefér, de csak el kellett megint valamiben térnünk a többiektől.
Remélem a légtér.hu gyorsan ráugrik is szervez 100e áron B1-2 tanfolyamot.
Már látom, ahogy megyek a kocsival tankolni és ha már ott vagyok veszek egy Drón B1 Pest megyei matricát a repüléshez.
-
ecaddsell
aktív tag
válasz
vandor01 #71067 üzenetére
a biztositasi karosszegekek hataranal talaltam nemi nemu emlites sulyokrol de ott sincs 120gramm.
Most nincs időm ilyesmit olvasgatni, de ez tök jó, az a 120g egy teljesen felesleges értelmetlen dolog (volt). Ha kamerás akkor úgy is regisztrálni kell független a súlytól.
Egyébként ez a kamera dolog is túl van még kicsit lihegve egy nagylátó 4Ks kamerán se látsz még semmit hacsak olyan közel nem megy a cucc, hogy az már baromi feltűnő (vagy utólag bele lehet nagyítani, de ahhoz meg rögzíteni kell). Csak ugye mindig akadt néhány hülyegyerek aki ezzel bosszantotta a szomszédot amikor sok ideje volt és valamit kellett tenni.
Nem mellékesen ezek a 250g alatti cuccok leszámítva a racer szénszálas vázát olyan harmatgyengék, hogy előbb hullanak szét mint bármi igazi kárt okozzanak (sajnos ez harmatgyenge felépítés a 250g feletti cuccok nem csekély részére is igaz csak elfelejtik a naiv vásárlóval közölni...).
Az első komolyabb crash a legtöbbször viszi a propellert, a karokat meg a gimbalt ha van minden komolyabb külső kár nélkül.Szerk:
vandor01
Igen, ez épített cucc nekem is a homályba vész még. Tényleg ott alkatrész cserebere olyan szinten megy, hogy nem igazán lehet típusról beszélni. -
vandor01
senior tag
válasz
vandor01 #71067 üzenetére
mi itt mint hobbistak 4kg ig vagyunk erdekeltek es az 1x ru dron melosok is...
az felett mi van? nem relevans jelenleg a hobby/melos szempontjabol.....ezt olvasva van pozitiv es van negativ dolog...
ugye nincs tovabb osztalyozva 4kg alatt...
A1 tomeg felett nem repul
A2 tomeg felett is repula negativ hogy ha igy nezzuk akkor a 80grammos otthon 3D nyomtatoval eloallitott jatekra is azonos szabalyok jatszanak mint vmi fejletteb 3kg-os gyari szerkezetre... mert ugye a regisztralashoz kellenek olyan adatok ami nincs az epitett jatekhoz mint a masikhoz...
valamint 4kg alatt 120meterig is kell mindenkinek a legterigenyles na es ugye igy a whoopolas nehezsegekbe fog utkozni meg olyan helyen is ahol csak bokorugrana a parasztja..
azert erdekes mert mindenki erre vart ha ez megjelenik??
akkor aztan mindenki tudni fog mindent HAT NEM.....
vagy nem itt van a reszletezes... es az ordog a reszletekben rejlik -
vandor01
senior tag
na es vki beleolvasott vagy atolvasta?
amit elso nekifutasra talaltam....
A1/A2 osztaly van azaz 4kg-ig semmi reszletezes hogy 120/250/900 gramm es tarsaia biztositasi karosszegekek hataranal talaltam nemi nemu emlites sulyokrol de ott sincs 120gramm.... 423 oldal 14 paragrafus
a) a legalább 0,25 kg, de legfeljebb 4 kg maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijármű esetén biztosítási
eseményenként legalább 3 000 000 Ft, biztosítási időszakonként legalább 6 000 000 Ft;
b) a 4 kg-ot meghaladó, de a 20 kg-ot el nem érő maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijármű esetén
biztosítási eseményenként legalább 5 000 000 Ft, biztosítási időszakonként legalább 10 000 000 Ft.” -
Grillo
őstag
válasz
Intruder2k5 #71065 üzenetére
Jó, de az volt a felvetés, hogy ne pdf legyen.
-
válasz
Grillo #71064 üzenetére
Akkor magyarkozlony.hu, onnan is letölthető pdf-ben.
-
Fuhur
kezdő
No kérem tisztelettel. Megjelent a végrehajtási rendelet de nekem ez pdf és nem tudom ide feltölteni. Ötlet?
-
Niczo
senior tag
válasz
Peaceliker #71060 üzenetére
-
Peaceliker
addikt
-
Niczo
senior tag
Nem tartozik ide szorosan, a drónoknál csak lipo akksik vannak, de itt biztosan képben vagytok páran ezzel [link]
A másik topik nem nagyon pörög. -
vandor01
senior tag
a gugli erdekes.....
mar a dronoknal is megy a kettosmerce?
"happy asian women"
"happy black women"
"happy white women" -
Schaf
tag
Egyes kérdéseidre a törvény konkrét választ ad.
Még a saját kertedbe is eseti légtér kell, lévén akármi is ami repül az a légtérben van. Kivételt képeznek a törvény által (nalunk 120gr alatti kamera nélküli játékok) meghatározott eszközök.
Ha kamera van rajta akkor mindegy... akkor regisztráció és biztosítás plusz eseti légtér jelenleg. 😂😂
Azoknál az eszközöknél ahol már lesz Cx jelölés ott még kérdés sincs. Most inkább abból van a káosz, hogy az átmeneti 2 éves időszakot melyik állam hogy kezeli. Nálunk láthatóan szarul. 😎
-
ecaddsell
aktív tag
Jó sokat dolgoztál míg összeszedted, de gondolom ez nem a végső verzió.
Egyébként itt is lehetne némi kérdés felelet a szabályozástól a legfontosabb alapelvek tisztázására.
Pl. 250g alatti drónokra kötelező-e a biztosítás vagy nem (ha igen milyen esetben). Vagy 250g alatti drónokra kötelező-e a légtér igénylés (ha igen milyen esetben pl. saját tulajdonú ingatlan használata ide tartozik-e vagy sem, ha igen milyen esetben). Általában mik a korlátai a saját tulajdonú ingatlanon a drónozásnak (lakott területen belül és kívül).
Vagy mi lesz a EU-ból szabad forgalomban behozott 250g alatti C0 jelzéssel ellátott drónokkal, ezekre milyen szabályozás vonatkozik majd.
+hasonló kérdések a 900g alatti kategória üzemeltetési feltételeire (még ez érdekes sokaknak).Fontos azonban, hogy az A1-ben is csak úgy repülhetünk a semmi közepén hogy pl. út, ösvény, sztráda, stb. ne látszon a képeken (meg ne kérdezzétek ki az a barom aki ezt a kitételt kitalálta?)
Mostmár az útnak, ösvénynek meg a sztrádának is vannak személyiségi jogai vagy mi? (Várom ezeket mikor takarják már ki a hírekben.)
Beteges a jogalkotóknak meg a lobbistáiknak a rettegése a kamerától...
Ennek úgy lett volna értelme (az osztrák anyagból rémlik is valami), hogy törekedni kell, hogy ezeket el kell kerülni, mert ott emberek is lehetnek, na de, hogy ezek ne kerüljenek a képre?Ha értettek volna hozzá (de ugye ezeket nem műszaki emberek hozzák létre) akkor valami felbontás korlátozás lenne, de nem ám megapixelben meghatározva (vagy nem csak abban), hanem mint az infra kamerák speckójában is megvan szögfelbontásban (pl. 2mRad).
Mert ugye nagyon nem ugyanaz a nagylátó optika mögé tett FPV szenzor analógon szétsugározva (tényleg hangyaháború) vagy egy tizen/huszonsok megapixeles (tényleges) zoom kamera gimbalon.Ha ésszerűek lettek volna akkor is FHD környékéig simán lehetett volna engedni (de a 4K se lett volna akkora szentségtörés de az csakis és kizárólag az innováció jegyében
) pláne nagylátó optikával gimbal nélkül.
Egy normális kamera pont a biztonságot szolgálja, hogy ne legyen crash. De úgy tűnik ez nem volt akkora prioritás. -
Schaf
tag
Közben megtaláltam a vonatkozó rendelkezést:
"...I fall under the 'open' category will I be able to fly my old drone after 31 December 2020 ?
Yes, from 31 December 2020 to 1 January 2023, you may fly your drone without class Identification label in the ’open’ category under the following conditions:
drones with less than 500 g MTOM cannot fly over people, and pilot competency is determined by your National Aviation Authority;drones with less than 2 kg MTOM can fly 50 metres or more (horizontally) from people and the pilot must undergo training equivalent to subcategory A2 (see the FAQ section on training);drones with less than 25 kg MTOM, can fly in areas free from people, 150 metres or more away from properties, and the pilot must undergo training equivalent to subcategory A3 (see the FAQ section on training).
After 1 January 2023, you can still fly your drone without class identification labels, however, only under the following subcategories of operation, for which you have to fully comply with:
Subcategory A1 when the drone’s maximum take-off weight (MTOM) is less than 250 g; or Subcategory A3 when the drone’s maximum take-off weight is less than 25 kg. "
...és most épp ha megölnek se tudom mi is volt a KTI anyagban az ideiglenes nemzeti szabályozás erre, de mintha (Lőric miatt?) a kamera eleve tiltott, vagy 2megpixelnél rosszabb lehetne csak.
Persze mivel a holland, a német és az osztrák anyagot is olvastam, onnan is emlékezhetek erre a kitételre.
OFF: Ezért hülyeség sokat tanulni akár külföldön is... -
Schaf
tag
FPV??? Hajjaj.. akkor még egy segítő is kell melléd!
-
vandor01
senior tag
itt senki nem rogzit semmit!
egy 250grammos gepbe nem fer bele a 100grammos akcio kamera!!
ami itt van az FPV... az nem 4K hogy amuljunk bamuljunk a termeszet szepsegeirol ez csak egy rakat fos pixeles hangya haboru..... orul a paraszt ha szerencseje van es meg idoben kiszur egy agat meg bogat meg leveleket es ki tudja kerulni
senki nem rogzit itt semmit! ami megis rogitesre kerul? az vami kulsos arrasetalo veletlen fogja az adast azt felveszi a telcsijere! a rogzites utan a tovabbiakban az mar az o felvetele o a tulajdonosa a felvetelnek nem a pilota!! Tovabbiakban a felvetel tulajdonosanak a felelosege hogy hol es mikep osztja meg a hangyahaborut! -
vandor01
senior tag
örömmel olvasom szinte falom a soraid!
SZOVAL: semmi valtozas nem tortent! 2018/2019/2020/2021 -> forever!
lehet beleszarni az uborkagorbitok hulyesegenek a helyi: a palkovicsok es semlyenek ((mindenki rakja ide a sajat orszaganak a szagertoinek nevet)) szigoritasaba .....
a 250gramm alatt lehet nenni reptetni ugy mint regen betartva az elemi szabalyokat vigyazunk respektaljuk embertarsainkat az allatokat (kutyak es gazdaik) a parkokban vagy menjunk a pusztaba azt mehet a bokorugras!Jó repülést... (??)...!
-
Schaf
tag
A1-ben ugye reptethető
1. Épített, 250gr.-nál kisebb eszköz, és C0 ha nincs rajta kamera.
2. C1 jelölésű eszköz.Na már most lévén C0 és C1 nincs még a piacon, maradna a saját építsű kategória, azonban ha kamera van rajta, akkor tökmindegy a súlya 25kg-ig, csak A2 vagy A3...
-
cd334
tag
-
Schaf
tag
válasz
DJGABI #71037 üzenetére
Egelőre ami a tapasztalatok és a hivatalos szervek információi alapján ismert és tudott (Az imént hívtak a Légügyi hatóságtól néhány tisztázandó kérdéskörben az épített cuccokkal kapcsolatban):
Jelenleg alap esetben NEM KELL foglalkozni a cuccaink C kategorizálásával, mivel jelenleg NINCS Cx jelölésű eszköz a piacon, így a jogalkotó minden "régi" eszközre az "épített" kategóriát húzza rá. Azaz nem repülhetünk lakott terület felett, de 25 kg.-ig akár egy trabant kasztnival is repülhetünk a prérin.
Ugyancsak alapvető probléma, amit itt már páran felvetettek, hogy sok helyen irreálisan drága és értelmetlen a szabályozás, mivel elsősorban a képfelvételt készíteni képes drónokra lett kitalálva a dolog. Persze tőlünk nyugatabbra sem rózsásabba helyzet, elég csak az ottani fórumokat olvasgatni. Az olaszok pl kerek perec letiltottak mindent és még annyi lehetőségük sincs, mint nekünk.
Szóval... megpróbálom a jelenlegi tudásom összeszedve leírni, aztán majd javít valaki, ha valahol azóta már változás van (ez percenként lehetséges jelenleg). A Nyílt kategóriákra vonatkozókat írom le, hiszen a speciális stb. kategóriák egy teljesen más világ...
Szóval mi halandók:
1. Az UAS...
Azt, hogy milyen jogsi szükséges, első körben az UAS határozza meg. Léteznek az EU standard szerinti besorolások, de mivel jelenleg ilyen Cx kategóriás cucc gyakorlatilag nincs, minden más eszközt az un. "épített kategória"-ba sorol a jogalkotó.a, . Az épített kategória kamera nélkül A1 jogsival is repülhető, de csak 250gr súlyhatárig, kamera nélkül. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy jelenleg A1 kategóriában semmivel sem repülhetünk, hiszen a technikai paramétereink minden esetben megsértik a kategória valamely szabályát. Fontos azonban, hogy az A1-ben is csak úgy repülhetünk a semmi közepén hogy pl. út, ösvény, sztráda, stb. ne látszon a képeken (meg ne kérdezzétek ki az a barom aki ezt a kitételt kitalálta?)
b,. Elviekben az A1 kategória, korlátozásokkal lehetővé teszi lakott terület, vagy építmény megközelítését/felette repülést, azonban ahogy írtam jelnleg a szabályoknak megfelelő, használható A1 eszközt nem igen tudunk felmutatni. Tehát az A1 ki is záródott.
c. A2 kategória. Ez megint egy érdekes kérdés, hiszen elviekben ez az a kategória, amelyben lakott terület fölé is berepülhetünk nagyobb súlyú eszközökkel, valamint képeket is szabadon készíthetünk. A képzések európai ára jellemzően 70-100e Ft, azonban az elérhető képzések közül majdhogynem EGYEDÜL A MAGYAR képesítés nem ír elő ehhez gyakorlati vizsgát!!! Értsd jelenleg sima elméleti vizsgával és "önképzés"-sel megszerezhető lenne itthon az A2-es jogosítás. Lakott terület feletti repüléshez ráadásul minden esetben esti légteret is kell majd igényelni a régi rendszer szerint, szerencsére most már talán illetékmentesen.
Sokra nem megyünk az A2 vel sem, hiszen ismét ott a probléma, hogy nincs Cx jelölésű eszközünk, tehát akármivel repülnénk, az éptettnek számít, ergo nem repülhet A2 szerint... jó buli mi?d. A3 kategória... No ez lesz az amivel sokan használni fogjuk a cuccainkat, azonban itt a 25kg-nál könyebb, épített és C3 vagy C4 besorolású eszközök esetében kitétel, hogy 150m-nél közelebb nem lehetünk épülethez/építményhez. Mivel a magassági korlát 120m a nyilt A1-A2-A3 kategóriákban, a "fölötte elrepülök" sem játszik...
Mindezek ellenére ez az a kategória ami jelenleg egyszerűen elérhető itthon és amire sansz is van, hogy minden feltételét teljesíteni tudjuk (ha akarjuk)...2. Jogosítás...
Ha már tudjuk mivel és milyen nyílt kategóriában szeretnénk repülni (nyilván csak az A3 jöhet szóba jelenleg) akkor elkezdhetjük megszerezni a képesítést.
Erre itthon nincs lehetőség a mai napon, bár a KTI egy pár napig már elérhetővé tette a tanfolyamát, amit aztán le is vett az oldaláról.
Szerencsére azonban EU tagállam vagyuk, így ha valakinek nyelvtudása (Google fordítója?) van, akkor az osztrák, a német és a holland hatósági vizsgákat leteheti. Ezek az un. nyílt kategória A1 és A3 osztályára jogosítanak, a fentebb leírtak szerint.
Megjegyzem, hogy a KTI tananyaga messze komplexebb és erősebb, mint az osztrák vagy a holland, de nem kell rettegni tőle, némi repülési ismerettel és a jogszabályok egyszeri átolvasásával 10 perc alatt abszolválható az A1 és A3 jogosításd adó vizsga. Az A2 egy másik tanfolyam, más feltételekkel, de feltétele az A1/A3 megléte.3. UAS regisztráció....
Na ez megint egy jó téma... Elviekben a Légügyi Hatóság intézi és épp tegnap óta már hivatalosan is elkezdték online és levélben befogadni a kérelmeket. Az előzőleg mailban beküldött régi kérelmek nem jók!
Megkérdeztem, hogy ugyan mit tegyünk, ha a kérelmen szerepllő adatok közül valami nem áll rendelkezésre? Pl. nincs serial száma a gépnek? Vagy saját építésú EPO és akkor ki a gyártó? Mi a típus? Stb.. Vicces beszélgetés volt.
Ezzel együtt sok kérdésre választ adtak. Ha nincs serial, természetesen üresen kell hagyni. Ha konkrétan saját építésű, akkor a gyártó-hoz a saját nevünket kell beírni (nem a saját magunk által összeszerelt, hanem a saját magunk által tervezett és gyártott esetében). A típushoz ez esetben egy fantázianevet lehet írni.
Az elektronikusan beérkezett kérelmeket a holnapi naptól kezdik feldolgozni, mindenki postán is meg fogja kapni a határozatot. (Érdekes, mert pl lakcímet kér, de postacímet nem... vajon ilyenkor mi van?)
Amennyiben ezt megugorjuk, lesz lajstromszámunk, amivel elviekben a felelősségbiztosítás következik..4. Felelősségbiztosítás....
Véleményem szerint bekaphatja az összes kartellező biztosító... Érdekes módon mindenkinél kb. ugyanakkora összeg jött ki a módozatokra, de biztosan nem egyeztettek.
Szóval.. kötni kell egy biztosítást, erre tbbféle megoldás és opció is létezik, egyelőre azonban a többség 6e Ft/hó és 20-30e/év díjjal ajánl ilyen biztosítást.
Fontos hangsúlyozni, hogy kamerás drón esetén 100gr-os cuccra is kell biztosítás, különben csak beltérben repülhető.
Egy másik út a különböző klubbok, szövetségek tagjává válás, hiszen többségükben a tagsági díjaik tartalmaznak felelősségbiztosítást is. Sőt... ellenben a biztosítók egyedi ajánlataival, néhol un. csoportos megoldás is van, azaz nem kell külön-külön minden eszközre felelősségbiztosítást kötni...
Bíztató, hogy ugyancsak ma sikerült egy biztosító termékfejlesztési managerével átbeszélnem a dolgokat, így van rá sansz, hogy a biztosító is felismeri, hogy az A3 nyílt kategóriában a préri közepén 10 percet reptetett 300gr-os UAS nem ugyanaz a kategória, mint az A2-ben város felett lebegtetett DJI... ez még a jövő zenéje. Jelenleg sajnos minden biztosítónál egyenként minden UAS-ra külön biztosítás kell.
Ha lenyeltük a békát, jöhet a következő lépés...5. Üzembentartó regisztráció....
Ez is kacifántos, de elviekben már működik. Ugyancsak a Légügyi Hatóság végzi, a lajstromozáshoz hasonló feltételekkel, azonban itt már kéri az üzembentartó által meglévő biztosítási kötvényszámot is a hatóság.
Azaz mindaddig, amíg az előző lépésen nem vagy túl, nem lehetsz üzembentartó. Fontos megjegyezni, hogy az UAS üzembentartó és az UAS pilóta nem ugyanaz. Attól, hogy te UAS pilóta vagy, még nem kell üzembentartónak lenned és fordítva. Lásd pl. egy esetleges drón kölcsönzés.
Tehát amennyiben rendelkezel biztosítással, máris mehet az üzembentartói regisztráció. Fontos, hogy egy UAS csak akkor repülhet, ha üzembentartója is van, aki ismeri és alkalom adtán ismerteti is a pilótával az üzemeltetés és a technikai paraméterek sokaságát.
Ha ez megvan máris repülhet.... NÉNK... de....6. Légtér....
Az új törvény ami elvileg hatályos azt mondja, hogy a kormányrendelet által meghatározott aplikáció vagy weboldal segítségével bejelentett lakott területen kívüli repüléshez nem kell eseti légteret igényelni. Azonban! Jelenleg ilyen kormányrendelet nincs.. létezi a mydronespace app, azonban hivatalosan nem használható a mai napon, így a régi rendszer van érvényben, miszerint a repülés előtt 30 nappal eseti légteret kell igényelni !
Sajnos a legter.hu oldalán is hülyeség szerepelt tegnapig, amikor is többen szóvá tettük ezt és piros alapon beszúrták ezt a kitételt a leírásukba. Persze az eredeti leírás is benne maradt, így most az egyik sor szerint kell légtér, a másik szerint nem.Ők is a TOP-on vannak..
Ezzel együtt valóban, légtér jelenleg még kell..Ha mindezzel megvagyunk akkor elviekben repülhetünk.
A fentiek alapján, tehát egy eszköz esetén is minimum 6e Ft egy repülés (igaz ez a biztosítás 30 napra jó) és 30 nappal a tervezett repülés előtt ki kell találjuk, hogy repülni fogunk.
+1 Korhatár...
A törvény 16 évben minimálja az UAS pilóta életkorát, azonban amennyiben jogosítással rendelkező pilóta oktat, úgy nincs meghatározva korhatár. Azaz pl. a gyereket a saját jogsiddal és engedélyeddel oktathatod, a saját felelősségedre.Remélem sikerült valamennyire összefoglalnom a dolgokat és nem hagytam ki semmit. Ha mégis, majd valaki kijavít.
Jó repülést... (??)...!
-
Danielo
csendes tag
Sziasztok...tudom, hogy nagyon fontos a törvény...de kicsi más téma...
TBS cf modul és vevő bindeléséhez keresek segítséget. Akinek van, vagy volt és már csinált ilyet, esetleg kompatibilis modulos adója van, és rászánna pár percet a bérbindelére....
Köszi.... -
sunone
aktív tag
Lassan az összefoglalóban ki kell alakítani a helyét ezeknek a jogszabályi infóknak:
Milyen kategóriás jogosítványokkal,
Milyen besorolású drónokat, lehet röptetni,
Földrajzi kategóriák és légtér igénylés,
Biztosítás fajták (eddig ismertek)
Regisztráció menete a fenti kategóriák mentén.
- Magyarországon, és majd örömmel várjuk a külföldi tapasztalatokat, ugyanilyen besorolás mentén az EU-ból is, országonként.
Sokat forgunk ezeken a kérdéseken, és ha elsőre nem is lesz pontos, folyamatosan igazítjuk majd. -
vandor01
senior tag
válasz
F.E.K.. #71034 üzenetére
akkor osszegzem.....
az EU-s uborkagorbitos es problemamegoldo bagazs "hivatalosan" megoldotta, hogy szinte lehetetlen 100%-osan legalisan 1xruen hobbyzni, modelezni pl:
balzafabol keszult mechanikus idozitovel ellatott repcsit felhuzni es reptetni akar 120grammos de ha akar felkilos is!
vagy legalisan FPV dronozni pl egy 80-120 grammos muanyag whoopos jatekkal!Mindezt megfejelte minden orszag a sajat onallo szabalyozassal amivel csak megszigoritottak a hulyeseget... itthon a semlyen palkovics paros csak az innovacio jegyeben! minden faja lett!
igaz bizonyos EU-s orszagokban nem voltak ilyen innovativak
ezert a burokracia nem lett ilyen elbaszott mint Mo-on!
es mar januar elso heteben mukodott is!
- ingyen online jogsi
- 250g alatt regeli magat a tulaj
- a lakasbizositasa fedi a dront
- kap egy reg szamot gepre teszi akkar 10-re is
es lehet repulni!mert igaz lettek "innovativ"szabalyok es lehet az esetek kis reszeben megvalosulnak a betartasuk de most ugynezki a legtobb esetben illegalis lesz a parasztja ha FPV vel whoopozik.... es ha illegal akkor hiaba van biztositasa az ervenytelen!
Nezzuk a max 120grammos sajat epitett vagy tejfolosdobozos muanyag whoop esetet...
szabalyozas
ha mar kamera van rajta akkor reg koteles fuggetlen a sulytol mindegy hogy 80-120-250 gramm vagy 25kg..... kell ra MINDEN! DE honnet lesz: gyartmany/tipus/sorozatszam/gyartasiszamjogsi
2ft-ert is draga ha van ingyen mashol.... valamint egy 80grammos whoophoz a usert nem erdekli hogy milyen kurva jo a magyar szabalyozas a rendszer a tananyag... foleg!! 5+5 ezerert szemelyes vizsgaval! jo esetben csinal osztrakot.... de meg azt sem fog!regisztralas-bizti
nem fog 20-40e ft-ot a gyerekjatekra fizetni foleg ezek fogyoeszkozok ma piros holnap zold ilyen meg olyan motor vaz cserebere etc... azutan meg elveszik megsemmisul.... vesz ujat masikat etc
ha van vki nek 10db kis fossa.....NA persze 300e ft-ert bizti ra meg egyenkent regeles??legterigenyles meg App ban bejelentes
na itt is lesznek problemak....hetekkel elotte etc nem fog a whoopos igenyelni ha egy jatszon vagy egy parkban a varoson belul hobbyzna betertva a jozan esz szabalyait.... nyomkodhatja a whoopra a bejelentest.... piros lesz.....valamint extra kepzett szemelyzet az FPV-es repuleshez...
na persze cipeljuk magunkkal a figyelot ha whoopolnank egyetha akarmilyen gebaszt csinal es ha van is bizti (meg reg is) mert meghulyitettek hogy az pedig kell.... de ezek kozul csak 1 is hibazik? a biztosito nem fizet hiaba perkalt a paraszt erte egy whoopra 20-40e ft/evet..... marad a sajat zsebbol mint az elmult evtizedben
es ha minden megvolna amit ketlek.....
de ha a felvetelen ut meg osveny van akkor megint cumi??na jooo van.... jelenleg felesleges szinte minden!
de a remeny hal meg utoljara!
ha olyan fajan tudtak a jogsit szabalyozni amit nem is tudok kovetni A1 A2 A3 C0-C4 alosztalyok.... 19m/s es egyeb kitetelek.... 5 meter 30meter 120meter 150meter vagy 120g-250g-900g-4kg-25kg etc etc
akkor elobb utobb valtozni fogy a jelenlegi allapot.... amint felismerik hogy hol mit hogyan kell modositani es amit EU-s tempoval merve? 2030-ra meg is lesz... miutan megoldjak a 2008 es 2015 meg a 2020-as valsagot majd utanna sorra kerul a dron kerdes is!az elmult pár evben illegalban repult szinte mindenki.... ha epeszu keretek kozt pl nem tomegben hanem vmi kisebb bokros terulten ment a bokorugras akkor a legnagyobb problema az volt ha fara akad a whoop vagy ugy leesett hogy keresni kelett orakat
szoval ezek a "papirok" csak arra lesznek jok, hogy ha jon vmi nagyon okos akkor lehessen lebegtetni nekem van ez meg az.... de tuti vmi nem lesz! a bunti boritekolhato!
szinte semmi nem valtozik.....
a jelenlegi infok alapjan valami ilyesmi kezd kibontakozni!
aki a bokorugrojat akarja reptetni eddig is illegal volt es azutan is az lesz...
aki nagy madarat reptetne varosban etc az kenytelen lesz kovetni a szabalyokat mint eddig is csak kicsivel tobb lett a "papirmunka" es a fizetnivalo.... de lehez ez kevesebb??
valamint aki dolgozik vele ott nincs mese de aki hobbyizik az kimegy vele a pusztaba....illegalban.... mint eddig is.... -
Schaf
tag
Valaki segítsen már értelmezni...
A nagy, "mindent tőlünk tudhattok meg" legter. hu oldalán található "folyamatosan frissülő" anyag tartalmából:
Páran szóvá tettük, hogy ez így valahogy nem OK, erre szó nélkül tiltás az oldalról... Mindeközben természetesen 15e-ért ők továbbra is szívesen igényelnek neked légteret, ami egyébként már illetékmentes, és tartanak a jelek szerint nem sok mindenre jó tanfolyamokat. 😎😎
Szóval.. a légtér se tudja mit beszél, vagy egyszerűen csak ők is annyit tudnak, mint mi csak jobb a marketingjük? 😝🤣🤣
-
kriszbon
őstag
Köszönöm a válaszod.
Sajnos én azt nem ismerem, ezért kérdeztem.
Annyit sem tud mint az SQ12 DVR kamera(FHD)?
[link]
Csak mert ilyenem van, és tudja az FHD videót, a minőség olyan amilyen(csak bent próbáltam lámpafénynél).
Viszont nem látom mit Videózok le, tehát ha annyit tudna akkor a kacat még is jobb ha látom mit csinálok, vagy rosszul gondolom?Amiket írsz kamera típusokat, azoknál sincs kijelző, tehát kilőve, na meg az életükért sem adnék annyi pénzt nem hogy egy kameráért.
Rettentően bánom hogy eladtam az Andoer kamerámat.
Lehet marad még is a telefon kamerája oszt kész.Nem akar valaki jó (magas)áron SQ12 Kamcsit?
-
vandor01
senior tag
Válassz csomagotVálaszd a 30 napos, határozott idejű védelmet, ha csak egy alkalomra – pl. egy projektre – keresel megoldást. Már napi 200 Ft-tól elérhető.
Évente kétszer-háromszor is fogsz reptetni? Akkor ezt keresed! Az éves biztosítással nincsenek kötöttségek - tiéd a légtér, amikor csak akarod! Már napi 55 Ft-tól elérhető.365x55=20e plus!
na errol beszeltem.....
van 10-20db 4kg alatti azaz 120gramm alatti szarom
szoval akkor 20x20??? 400e ft!! na perszeeee......es meg kellene gyartmany/tipus/sorozatszam/gyartasiszam..... ??
marad minden a regiben..... illegal... koszonjuk... csak az inovacio jegyeben....
-
Schaf
tag
A Groupama már a biztosításokat is elérhetővé tette. (Persze ha már regisztrált a cuccod)
Egy 4kg alatti cucc havi díja 6e míg éves díja 20e Ft.
-
Schaf
tag
Egy kis segítség a kitöltéshez és a beküldéshez:
"...Nos, Most beszéltem a Légügyi hatósággal és a mai nappal kezdik meg az ELEKTRONIKUS E-papírként! beadott vagy levélben beküldött nyomtatványokat! A korábban azaz január 28.-a előtt beadott korábbi nyomtatványok nem jók, így azokat újra be kell adni a január 28.-án megjelent új formanyomtatvány kitöltésével.
Link alább, hogy ne kelljen keresni:https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/.../dokumentumt...
A leggyorsabb módja, ha E-papírként adjátok be és így rögtön a célban landol "elvileg" bár ez sem olyan egyszerű.Web böngészőben beütöd, hogy E-papír és kiadja elsőként " elvileg" a Gov.hu-s e-papír beadási felületet. Ehhez Ügyfélkapu belépési adatok kellenek.Itt ki kell választani az ügyet a lenyíló ablaknál " téma választása" kikeresed a "Légiközlekedéssel kapcsolatos hatósági eljárások" pontot, majd mellette kiválasztod az ügytípusoknál a " Pilóta nélküli légjármű vezetésére jogosító engedélyek kiadása" pontot utána a címzettet kell kijelölni itt nincs választási lehetőség, majd leírod mit szeretnél, és csatolod a korábban letöltött kérelmet az adatlap alján és beküld.Akinek erre nincs lehetősége annak ajánlva levélként kell küldenie.Már csak remélni tudom, hogy gyorsan csinálják, bár ígérte a Hölgy, hogy gyorsak lesznek, csak mostanra alakult ki a hivatalos jogszabályi környezet.
Sok szerencsét! ..." -
Schaf
tag
Jól érted..
Sőt... ha figyelmesen csinálod az E-papír kitöltőt, akkor fel fog tűnni, hogy az ügyfélkapud még a végén pár helyre bejelentkeztet.
Ezzel együtt kíváncsi lennék mit szól a hatóság egy 20kg felszálló tömegű RC jet regisztrációs próbálkozásához? -
bacus
őstag
Köszönöm én is.
Ha jól értem, ki kell nyomtatni, kitölteni, aláírni !! (emiatt nem lehet kitölteni szgépen), majd beszkennelni (lefényképezni?) és ezt a fájlt kell nekik ügyfélkapuval belépni és feltölteni?
Ezért tart ez ennyi ideig, mert papírt gyártunk !, miért nincs egy ABEV nyomtatvány amit kitöltök és az ABEV-ből felküldök? Akkor nekik nem kéne a papír alapból átmásolni az adatokat, nincs sorozatszám elütés, ilyesmi.
Kb 5 percen belül ott lenne a kezedben (tárhelyeden) a regszám.
-
Schaf
tag
Jelezném, hogy a légügyi hatóság végre (ismét??
) feltöltötte 28.-án az UAS regisztrációhoz szükséges doksikat.
A kitöltött dokumentumokat leggyorsabban ügyfélkapus bejelentkezéssel E-papírként, vagy postai úton lehet hozzájuk eljuttatni.
A szabályok szerint első körben az UAS-t kell regisztrálni, majd a biztosítás megkötése után az üzemeltetőt IS!
Hajrá... -
Niczo
senior tag
Nehogy megvedd azt az SJ9000-et, az hamis, semmi köze köze az Sjcam-hoz, a képminősége konkrétan hulladék. Olcsón adják, de annyit sem ér. Ugyanígy az 5 dolcsi körül árult kis SQ11-es is kuka, szerintem azt is hamisítják, olyan mintha valami 320x240 felbontású képet interpolálna fel. Nulla képminőség.
Szerintem egy Hawkeye Firefly 2-es kockakamera a minimum szint (vagy a Firefly Q6). Ez alá nem mennék minőségbe, tapasztalat.
Ha normál akciókamera kell, alapszinten egy Eken H9. Amit annál olcsóbban kapsz, szinte biztosan csalódni fogsz. -
kriszbon
őstag
Köszönöm a választ.
Nagyjából tisztában vagyok azzal, hogy ennyiért nem igen van minőség.
Csak ugye itt látnám is hogy mit videózok, nem úgy mint az SQ12 esetében.
Ha annyit, vagy esetleg picit többet tud az már nekem nyerő lenne, főleg ha szabad kézből is elfogadható videót tud készíteni.
Azt gondoltam talán van valakinek személyes tapasztalata vele, ezért kérdeztem.
Videókban láttam hogy gépre nem igen alkalmas, de nem is oda lenne.A rábeszélés nem igen kell, ennél többet egyszerűen nem nagyon szánok rá.
A telefon nem annyira jó szerintem mint egy kamera külön, pedig az is tud aránylag elfogadható felvételt készíteni ha nem remeg egy kicsit sem a kezed.
Ha azt leejtem vagy akármi, 5x annyiba kerül mint egy ilyen vacak. -
twine
veterán
válasz
kriszbon #71016 üzenetére
Szerintem ez nagyon "kényes " téma...és nem vagyok benne biztos, hogy bárki őszintén ,tiszta szívvel oda mer állni és nyugodtan ajánlják neked ebben a kategóriában....
Ezzel nem a kamera képességeit akarom becsmerelni,távol álljon tőlem...csak azt mondom, hogy "ennek a kategóriának mindig van valami nyugje...mind a felvételek minőségében, mind a használhatóságban....
Nem egészen 6000ft banggoodon...sok kamerához ennyibe kerül csak a tok....vagy kb egy aio fpv kamera ára...
Leírásban:"(A kép minősége kissé eltér a valódi 4K-tól)"Ilyet melyik ép elméjű gyártó ír a termékhez
Én tudom ,hogy az sjcam-nek elég nagy rajongó tábora van, de szerintem a kérdésedre tényleg csak te magad tudsz választ adni, ha megveszed....
Neked megfelelő e!?
Ha igen , boldogan használod...ha nem , 3-4000ft-ert eladod, és buktad 2nagy zacskó chips árát
Még ha úgy is tűnik, tényleg nem.lehuzni akarom...nincs vele személyes tapasztalatom...
Csak azt mondom, ezzel a kategóriával vagy együtt tud élni az ember, vagy nem...de jó lelkiismerettel nem beszélünk rá erre a termék kategóriára senkit -
kriszbon
őstag
Sziasztok!
Nekem már senki nem akar valami okosságot mondani?
[link] -
twine
veterán
válasz
vandor01 #71013 üzenetére
Köszi az ötletet...
Kamerához nincs külön vtx..."egytestű" aio...
Amit látsz, az az frsky XM,amit zsugorcsoveztem és kétoldalas szivacsos ragaccsal van felragasztva a zer0-ra,és arra taknyoltam a kamera antenáját, hogy kissé álló helyzetben legyen a géphez képest....tart rendesen...
Inkább a kamera felfogással van elöl gondom,mert ott valóban olvad a ragacs, és hiába lövöm be f@szán szögbe a kamerát 10-15 aksi kirepules után lefittyed kissé...de majd megoldom valahogy...Nagyon nagy vidámság ez a kis gép...már tervezem hogyan pimpeljem,hogy szép is legyen...(újra kabelezés, stb)
Főleg mostanra hogy már van némi rutin is , ezzel a kis zumivel a lakás igazi pálya,,,lehet széklábak között, és minden kis résen átrepülni...
Nagyon nagy a funfactor benne...bent most jobban tetszik, mint az eddigi nagy kedvenc mobula7...
Súly;
-
vandor01
senior tag
na itt van 2021-re egy uj dobozos szemcsi! [link]
-
vandor01
senior tag
Latom takonnyal megerositetted az FPV antenna rogziteset!
egy darabig en is igy csinaltam de van jobb!
A pont az ilyen kialakitasu VTXhez tuti!
ha esetleg megolvadna?
vagy bontas utan ujrataknyolnad?? etc?
ezen a megoldason gondolkozz el!
nem folyosodik meg es gyorsan bonthato!
1xruen csak zsugorcsoves megoldas!
en meg plus rakok ra erositest mert a tovenel kiszoposodhat!?
ha melegszik? mert szokottcsak megjobban fogja fixre!
amugy hany gramm lett a zer0?
-
kriszbon
őstag
Sziasztok!
Fijjúk legyetek olyan jók és mondjátok már meg nekem hogy az SJ9000 Wifi kamera mennyire mondható elfogadhatónak?
Volt már Akció kamerám, egy Andoer AN4000, az tudta a 4 k-t de csak lájtosan hogy úgy mondjam, meg volt stabilizálás is benne(hogy mér adtam el azt már nem tom, de kár volt).
Lenti fix vagy kézben tartásra lenne használva, tehát nem fent a gépen(mennyire stabil a képe kézben?).
Van egy SQ12 vízálló tokos kamerám új minden vacakkal, de annak elég macera a videó indítás és leállítás, meg nem is látom mit videózok le. -
twine
veterán
Egyre jobban élvezem ezt a hobby-t
Ahogy végre nem okoznak problémát az alapok (firmware frissítés/verziók/EU/FCC/bind/cam csatornák/betaflight alapok... etc..etc) egyre boldogabb vagyok és egyre élvezetesebb a játék
Ma pld. végre révbe ért a régóta dédelgetett Zer0 vágyam...:imádnivaló bent a házban...a 25mw-os aio tök jó , simán felrepulok az emeletre a beton födém ellenére , mindenféle zajosodas nélkül....
716-os 19000KV-s BF motorokkal...Nagyon jó móka...tök precízen lehet irányítani a qX7-el...
(Egy XM vevőt kapott a Zer0)Most csak annyi a bajom, ha udvarra viszem, valszeg nagyobb kamera dolesszoget fogok igényelni,,,
Akkor majd újra kell "taknyolni"
Ja és ami a lényeg...300-as GNB-vel 4,5 perc repido -
sunone
aktív tag
úgy érzem versenyzés filmezésben kétféle új "szabvány" (?) küszöbén állhatunk,
1. esetben a pálya kiépített telemetriai hálózatát használva, földi vezérléssel, előre definiált pálya nyomvonalon fogják vezetni a kamerás drónt, ahol a legnagyobb kihívás a legmenőbb kameraszög meghatározása lesz. Max 10ms-os késleltetést jósolnék, 30cm-es differenciát okozhat 120-as tempónál, ami 3-4 méteres "követésnél" még beleférhet. Lesz lehetőség előlről is filmezni, mert drónt egy ismert nyomvonalon vezetjük.
2. esetben, offroad, rally (akár terepkerékpáros) közösségeknél az autóra (..) szerelt vezérlő jeladó jelét kell követnie a drónnak, első generációban csak hátulról, max 3-4 métert lemaradva, egy teherautónyi homloksík méretben.
A tereptárgyakat az autó tetején lévő lézeres szenzor élőben le is tudja tapogatni, és megküldeni az utánfutó drónnak:"itt egy belógó ág".
A rövid távolság miatt Wifi6-tal már biztosítható a rövid válaszidő.
Itt a vezérlés kompatibilitás lesz érdekes, hogy megoldják-e az univerzális módot, miszerint a legtöbb "kommersz" típust el tudja-e majd vezetni, vagy kell hozzá gyártani saját spec drónt? Ez egyfajta elektronikus póráz lesz :-)+. Ha belegondolunk, hogy egy 30eFt-os kőbuta (bocs a rajongóktól) Tello drónt már el tud vezetni alakzatfelismerő (!) módban egy nyomkövető mobiltelefonos applikáció, - akkor szerintem néhány éven belül a fenti dolgok is mindennaposak lesznek.
Mármint fejletteb országokban. -
-
twine
veterán
válasz
baboss #71000 üzenetére
"Első nekifutásra meg kell kérdeznem a pálya üzemeltetőt,"
Rallycross nyitón voltam melózni sajtó igazolvánnyal utoljara 2019-ben a Kakucson...akkor még az volt a szabály, hogy a pálya fölé nem repulhettem, csak mellette....(ezért tudom pontosan hol vannak a fckn. oszlopok)
Ezt is úgy,hogy a "munkáltatom" miatt mondhatni kivételezett helyzetben voltam...(sokszor repülök úgy ,hogy "odavisznek" , bemutatnak)
Szóval ha engedélyezik a repülést, valszeg hasonló "megkötésekre" számíthatsz -
Fuhur
kezdő
válasz
sunone #70999 üzenetére
Amit írsz az teljesen jó egy apró dolog kivételével.
Azért fejlesztenek alapvetően fedélzeti vezérléseket, mert a földi számítás ugyan gyors de a mérési adatokat továbbítani kell a drónról (repülőről) a földre majd a feldolgozás eredményéül készült parancsokat vissza. Túl azon, hogy ez idő (a szabályozási kör időállandója kedvezőtlenül növekszik), feltételezed, hogy az adatátvitel sose sérül. De ha mégis, akkor elég nagy gond keletkezik! Ez a legnagyobb baj ezzel a megoldással!Sok ilyen fejlesztést vezettem és sok dolgot láttam már. Jelenleg az adatátvitel relatív sérülékenysége miatt ez nem preferált irány. Persze ettől még meg lehet csinálni és könnyen lehet, hogy mire befejezem a monológomat már lesz is ilyen termék a piacon
Volt idő mikor annak is örültünk, hogy a villanyos repülő (nem multikopter) 6 (!) percet tudott motorjárattal repülni és nem is nagyon hittük, hogy lesz ez jobb. Ma a gépeim (és nem NASA fejlesztés
) már simán repülnek hasznos teherrel is 1-2 órát és a drónoknál a 20-30 perc gyakorlatilag mindenki számára elérhető üzemidő. Szóval nem fogok meglepődni, ha bedobtok egy ilyen földi számításos linket, de ne a Francia formációrepülős projektet mert az csak spec. körülmények között üzemképes
-
Fuhur
kezdő
válasz
baboss #71000 üzenetére
Értem a dilemmádat és kicsit igazat kell adjak az 54 éves kezdést illetően. Én is ott vagyok és bár jó ideje művelem a dolgot, de látom az ifjú titánokat akiket az életben sosem fogok képességekben még csak megközelíteni se.
Éppen ezért Twine javaslatával értek egyet. A DJI gépek igen fejlett vezérlővel készülnek ami ebben az esetben ott előnyös, mikor elveszted a tájékozódásodat (ez simán tőled pár méterre magaddal szembe közlekedésnél kezdő esetében törvényszerűen bekövetkezik) akkor ezeknél a modelleknél mentés lehet, ha egyszerűen elengedsz mindent. Ezek akkor megállnak egy helyben (kb
) és lesz időd újra gondolni, hogy mi merre. Ha nincs fejlett fedélzeti stabilizálás + GPS pozíciótartás (és ennek is jó minőségűnek kell lennei !!!) akkor magas lesz a "törésmutatód"
És hát sok olcsó gép sokszor drágább, mint egy drága.
Aztán az idő majd eldönti, hogy megtetszik a dolog vagy eladod a cuccot úgy, hogy ezt is megpróbáltam.
Persze ez is privát álláspont és nem Mózes elveszett kőtábláiból egy.
-
vandor01
senior tag
válasz
baboss #71001 üzenetére
tessek itt van ez
IFlight-Protek35-HD-3_5-Inch-4S-Cinewhoop-FPV-Racing-Drone
viszi a Dji HD digital cuccot mehet ra acio kamera
120-al is tud menni de azt annyi!!
kell hozza egy jo sofor! digital szemcsi TAV sok aksi jo toltomilyen mar 150e ft egy AIO bordos gepert? na jo Di cuccal tuningolva!
Új hozzászólás Aktív témák
Egyéb, hasonló témájú topikok:
● Quadkopterek, felső tagozat
● Fimi drónok
● DJI topic
- Vicces képek
- PROHARDVER! feedback: bugok, problémák, ötletek
- Milyen légkondit a lakásba?
- GL.iNet Flint 2 (GL-MT6000) router
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Kerékpárosok, bringások ide!
- iPhone topik
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Star Trek
- További aktív témák...
- Bomba ár! Dell Latitude 5400 - i5-8GEN I 16GB I 512SSD I 14" HD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- ASUS 18W USB ADAPTER
- Kaspersky, BitDefender, Avast és egyéb vírusírtó licencek a legolcsóbban, egyenesen a gyártóktól!
- IKEA Format lámpák eladóak (Egyben kedvezménnyel vihető!)
- Prémium PC házak akár 20-40% kedvezménnyel eladók garanciával, számlával!