GPU-k mindörökké - Bővített kiadás

Ez a bővített újrakiadás lényegében két különálló cikk egybegyúrásával született és immár 30 évet fog át.

2005 játékai - II.

Fable - The Lost Chapters

Műfaj: Akció, szerepjáték
Kiadó: Microsoft Game Studios
Fejlesztő: Big Blue Box Studios
Mérési módszer: 2

Az eredetileg XBOX-ra megjelent Fable 2005-ben PC-n is tiszteletét tette.

WQHD felbontásra, és maximális részletességű grafika mellett még 4x-es élsimításra is lehetőségünk van a legerősebb DX9-es kártyákkal, melyek közül a Radeon volt kis mértékben gyorsabb.

A kisebb PCIE-s kártyákkal már csak Full HD felbontást választhatunk, és az élsimításról is le kell mondani. Szintén a Radeon volt az erősebb, de előnye nem drasztikus.

Jókora fölénnyel veri a 9800 XT az FX 5950 Ultra-t, ami technikás grafikára utal.

A Parhelia megnyerte a DX8-as csoport tesztjét, de esetében a Shadow detail opció le volt tiltva, vagyis nem használt árnyékokat, így hiányos grafikát renderelt. A másik két versenyzővel ilyen probléma nem volt, közülük a GeForce 4 a szokottnál nagyobb fölénnyel verte a Radeon 8500-at. A játék az ennél régebbi típusokon nem indult el.

F.E.A.R.

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Vivendi Games
Fejlesztő: Monolith Productions
Engine: LithTech Jupiter EX
Mérési módszer: 1

Hirdetés

A 2005-ös év egyik legkomolyabb címe a First Encounter Assault Recon (röviden F.E.A.R.) című horror-FPS volt, melynek kiemelkedő színvonalú grafikája igencsak megizzasztotta a korabeli kártyákat.

A mérést a játék Perseus Mandate című kiegészítőjével végeztem, mert az támogat widescreen felbontásokat, de ugyanazt a jelenetet futtatja le, mint az alapjáték. A két legerősebb versenyzővel kimaxolhatjuk a grafikát Full HD-ban. Ezúttal a GeForce az erősebb, de a különbség csak 2 FPS.

A kisebb PCIE-s kártyák már csak alacsonyabb grafikával tudják futtatni a játékot, és az élsimításról is le kell mondanunk, ám ezzel a minőségi szinttel is eléggé megszenvednek. A különbség ismét 2 FPS a GeForce javára, ám az alacsonyabb értékek miatt ez nagyobb arányú győzelemnek számít.

Az idei év egyik legtechnikásabb grafikájú játékáról lévén szó, nem lepődünk meg a 9800 XT győzelmén, de ennek mértéke döbbenetes, még úgy is, hogy a részletességet közepes szintre vettem vissza.

A GeForce 4 a szokottnál nagyobb fölénnyel győz a DX8-as kártyák csoportjában, a Parhelia viszont nem szerepelt vészesen rosszul, hiszen alig gyengébb csak a Radeon 8500-nál.

Grand Theft Auto: San Andreas

Műfaj: 3rd person akció
Kiadó: Rockstar Games
Fejlesztő: Rockstar North
Engine: RenderWare
Mérési módszer: 2

A harmadik GTA epizód motorjára épülő harmadik játék talán mindmáig a legnagyobb népszerűségnek örvend a sorozat tagjai közül, és bár számos újrakiadást megélt (ebben a cikkben is találkozni fogunk vele később), de az eredeti változat már 2005-ben megjelent.

Nem túl magas színvonalú grafikát felvonultató játékról lévén szó, nem lepődünk meg azon, hogy a legerősebb kártyákkal gyönyörűen fut maximális grafikán, akár még WQHD felbontás is beleférne, de azt valamiért nem engedte beállítani. A hagyományos, nem túl shaderintenzív renderelés eredményeként a GeForce számottevő előnyre tud szert tenni.

A kisebb PCIE-s kártyákkal valamiért a Full HD felbontást sem engedte a játék, így egyel kisebbre váltottam, de minden más maradt maximumon. Ezúttal is a GeForce az erősebb, de ezeknek a kártyáknak a foga azért már jobban beletörik ebbe a grafikai szintbe.

Az FX ezúttal le tudta győzni a 9800 XT-t, ami ebben a hagyományos grafikájú, shadereket talán egyáltalán nem is használó játékban talán nem akkora meglepetés.

A GeForce 4 előnye a Radeon 8500 előtt átlagosnak mondható mértékű. A Parhelia-val lefagyott a program.

A GeForce 2 előnye nem vészesen magas a Radeon 7500 előtt. A Kyro-val nem indult el a játék.

A kisebbik DX7-es páros esetén nagy mértékű ATI-fölény mutatkozik. A HW T&L-t nem támogató kártyákon nem futott a program, de ezúttal sem kaptunk erről felhasználóbarát hibaüzenetet, egyszerűen csak fagyás lett az eredmény.

GT Legends

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: 10tacle Publishing
Fejlesztő: SimBin Studios
Engine: ISImotor
Mérési módszer: 2

Az oldtimer versenyautók szerelmeseit szolgálja ki ez a hardcore versenyszimulátor, melynek nem a grafikai részletesség a legfőbb erénye.

WQHD felbontás mellett is kimaxolhatjuk a játék grafikáját a legerősebb DX9-es párossal, és még 4x-es élsimítást is használhatunk. Azt gondolhatnánk, hogy a hagyományos, nem túl shaderintenzív grafika a GeForce-nak fog kedvezni, mégis a Radeon vezet, méghozzá meghatározó fölénnyel.

A kisebb PCIE-s kártyák között is a Radeon előnye mutatkozik meg, de itt talán kevésbé lepődünk meg ezen, a GPU-k felépítését ismerve. Dicséretes, hogy Full HD felbontás mellett, maximális részletességgel fut a játék ezeken a vasakon is.

Nem túl látványos grafikája ellenére a legrégebbi DX9-es kártyákon már nem fut jól a program maximális részletesség mellett. A Radeon ezúttal csak kis mértékben tudta legyőzni a GeForce-ot.

A DX8-as csoportnál már közepes szintre kellett visszavenni a grafika minőségét. Meglepetésre a Radeon 8500 győzedelmeskedett, de nem volt tökéletes vele az élmény, mert a menük furán irreszponzívak, lassúak voltak (aztán a játékmenettel már nem volt gond). A Parhelia lemaradása kisebb a megszokottnál.

A DX7-es típusok már a legalacsonyabb minőségi szinten sem képesek játszható sebességet adni, de közülük az NVIDIA versenyzőjével sokkal jobban futott a program. Ennek ellenére kijelenthető, hogy teljesen fölösleges volt ehhez a játékhoz DX7 támogatást készíteniük a fejlesztőknek.

Live for Speed S2

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Scawen Roberts, Eric Bailey, Victor van Vlaardingen
Fejlesztő: Scawen Roberts, Eric Bailey, Victor van Vlaardingen
Mérési módszer: 2

Ismét egy hardcore versenyszimulátor, ráadásul egy magánszemélyek által fejlesztett program, ami a maga korában kifejezetten népszerű volt részletes vezetésmodellje miatt, de egyébként a mai napig elérhető.

Ismét egy olyan, nem shaderintenzív játékról van szó, ahol a GeForce győzelmét vártam volna a több TMU egysége miatt, ám meglepetésemre a Radeon győzedelmeskedett. WQHD felbontáson is hatalmas sebességgel fut a játék mindkét versenyzővel, még élsimítást is kapcsolhatnánk, ám erre a program maga nem ad lehetőséget, így csak driverből lehetne kényszeríteni.

A kisebb PCIE-s kártyák között is Radeon előny figyelhető meg, ám ennek mértéke alacsonyabb, mint az előző páros esetében. A felbontást ezúttal Full HD-ra vettem vissza, de a sebességgel itt sincs probléma.

A 9800 XT kis mértékben legyőzi az FX-et ebben a tesztben, de egyik kártyával sem fut jól a játék magas részletességi szinten.

A DX8-as kártyákkal már csak közepes grafikai minőségben reménykedhetünk. A tesztet ezúttal a Radeon nyerte, de mindhárom kártya nagyjából hasonló eredményre volt képes.

A DX7-es típusok már a legalacsonyabb minőségi szinten sem adnak játszható sebességet. Meglepően jól szerepelt a Kyro, míg a GeForce 2 ezúttal az utolsó helyen végzett.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!