2005 - Évértékelő
Elérkeztünk a 2005-ös év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben egy újabb DX9-es kártya-pár mutatkozott be, így már három versenyzőpáros eredményeit követhettük nyomon az aktuális legújabb technikai szinten, de természetesen velünk maradtak még a régebbi GPU-generációk is.
2005-ről összességében elmondható, hogy a játékfelhozatal sokkal gyengébb volt az előző évnél, és nehezemre esett összeszedni 20 db olyan játékot, amit érdemesnek találtam arra, hogy a cikkben szerepeljen. Pozitívum, hogy egyre több játék használta már a widescreen felbontásokat, ugyanakkor még mindig akadt néhány, amely csak a régi 4:3-as képarányú kijelzőket támogatta.
A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.
Hirdetés
Curie vs Ultra-Threaded SE

A legerősebb DX9-es kártyák ebben az évben jelentek meg, és természetesen nem okozott gondot a számukra az idei játékok maximális részletességgel való futtatása, nem egyszer akár WQHD felbontásban is, ami ekkoriban talán még nem is létezett, vagy ha mégis, akkor hatalmas luxusnak számított. Ugyanakkor ki kell emelni, hogy az ATI kártyák Windows 7-es driverének nem létező OpenGL támogatása miatt ebben az évben is akadt olyan játék, ami nem indult el a Radeonokon. Az összetett versenyt részben emiatt is (de nem kizárólag csak ezért) a 7900 GTX nyerte, ami azt mutatja, hogy megjelenésekor még nem volt kiaknázható a Radeon X1000-es széria legfőbb fejlesztése, vagyis a Pixel shader egységek számának megduplázása.
Curie vs R400

Egy kategóriával lejjebb, a tavaly megjelent DX9-es típusok esetén is elmondható, hogy többnyire tökéletesen futtattak minden játékot, ám akadt rá példa, hogy a felbontás, vagy a részletesség csökkentésére volt már szükség az élvezhető sebességhez, esetleg az élsimításról kellett lemondani. Az összetett versenyt még mindig a Raden X850 Pro vezeti, ám a GeForce 6800 GS csökkenteni tudta a hátrányát az előző évhez képest.
Rankine vs R300

Az FX lemaradása tovább nőtt ebben az évben, és már olyan játék is akadt, amit el sem tudott indítani. Természetesen azért a kor a 9800 XT teljesítményén is kezd meglátszani, de azért a legtöbb játékot még élvezhető sebességgel futtatja magas részletességi szinten is.
Kelvin vs R200 (és kortársuk)

Kicsit magára talált a Radeon 8500 ebben az évben, és csökkentette lemaradását a GeForce 4-hez képest, de még így is határozottan gyengébben szerepelt. A Parhelia lemaradása viszont tovább nőtt a két éllovashoz viszonyítva. A DX8-as típusok még idén is minden játékot el tudtak indítani, de sok esetben már csak közepes, vagy alacsony minőségi szinten tudtak játszható sebességet szolgáltatni.
Celsius vs R100 (2. iteráció) (és kortársuk)

A DX7-es kártyák tulajdonosainak már egyre kevesebb okuk lehetett az örömre idén. 7 db olyan játék volt, ami el sem indult velük, de amelyik igen, ott is szinte mindig a legalacsonyabb minőségi szint volt csak elérhető velük. A Radeon ebben a csoportban is csökkenteni tudta kissé a lemaradását, ám a Kyro teljesítménye teljesen összeomlott, hiszen mindössze 2 db játékot tudott elindítani a 20-ból a HW T&L támogatás hiánya miatt.
Celsius vs R100 (1. iteráció) (és kortársaik)

A kisebbik DX7-es páros mindössze 7 db játékot tudott futtatni az idei felhozatalból, és az esetek többségében ezek alatt sem voltak képesek játszható sebességet nyújtani, ezért ezen a ponton elbúcsúzunk tőlük, és a jövő évi tesztekben már nem fognak szerepelni. A HW T&L funkcióval nem rendelkező kártyák esetében természetesen még ennél is sokkal rosszabb volt a helyzet. A Kyro és a Voodoo 5 is csak 1 db játékot tudott elindítani, a Savage 2000 pedig egyet sem, így 0 ponttal zárta ezt az évet.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!



