2006 - Évértékelő
Elérkeztünk a 2006-os év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben ismét egy új kártya-pár mutatkozott be, méghozzá az első és második DirectX 10-es generációt együttesen szimbolizáló versenyzők.
2006-ról összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve még 2005-nél is gyengébb volt, így több esetben is olyan játékot voltam képnytelen beválogatni a cikkbe, amit egyáltalán nem ismertem, vagy nem tetszett. Ennek ellenére azért volt pár kiemelkedő cím is. Pozitívum, hogy egyre több játék használta már a widescreen felbontásokat, ugyanakkor még mindig akadt néhány, amely csak a régi 4:3-as képarányú kijelzőket támogatta.
A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.
Hirdetés
Tesla vs Terascale (1. iteráció)

Az első DX10-es generáció ennek az évnek a végén jelent meg, ám a technológiát kihasználó játékkal még nem találkoztunk. A hagyományosabb, DX9-es, és olykor egyáltalán nem shaderintenzív címek alatt lehengerlő fölénnyel vezetett az NVIDIA Tesla architektúrája. A HD 2900 XT mindössze egyetlen tesztben volt képes megszerezni a győzelmet, és elsősorban nagy felbontás és élsimítás használata mellett küszködött, míg a 8800 GTX ilyen körülmények között is szárnyalt.
Curie vs Ultra-Threaded SE

A legerősebb DX9-es kártyák ebben az évben is tökéletes sebességgel futtatták a játékokat, legfeljebb csak a felbontást kellett visszavenni az elérhető maximumhoz képest. A meglepően szoros csatát a GeForce nyerte, elsősorban az ATI driver OpenGL támogatásának hiánya miatt, hiszen a Radeon így az egyik játékban nem szerzett pontot.
Curie vs R400

Ebben az évben a kisebb PCIE-s DX9-es páros tagjai már néhol csak komolyabb minőségcsökkentés árán voltak képesek élvezhető sebességgel futtatni a játékokat. Ráadásul megjelentek az első olyan címek, amelyek SM3.0 gyorsítást követelnek meg, így a Radeon esetében 3 olyan játék is volt, amit nem lehetett elindítani sem vele. Ez a későbbiekben egyre gyakoribb lesz, de már most rányomta a bélyegét az egyébként nyers teljesítményben egyértelműen a 6800 GS fölött álló kártya eredményére.
Rankine vs R300

A két legrégebbi DX9-es típus erősorrendjében nem állt be túl sok változás az előző évhez képest: a 9800 XT természetesen továbbra is nagy fölénnyel vezet, de a különbség állandósulni látszik a szereplők között. Ezek a kártyák 2006-ban már egyértelműen elavultnak számítottak, a legtöbb esetben csak közepes, vagy alacsony minőségi szinten futtatták jól a játékokat.
Kelvin vs R200 (és kortársuk)
A DX8-as kártyák 13 játékot tudtak elindítani a 20-ból idén, de ezek nagy részét is már csak a legalacsonyabb minőségi szinten futtatták megfelelő sebességgel. A Radeon lemaradása megnőtt az előző évhez képest a GeForce-hoz viszonyítva, de a Parhelia hátránya állandósulni látszik, esetében viszont egyre többször képhibák is rontották az élményt.
Celsius vs R100 (2. iteráció) (és kortársuk)

A DX7-es típusok közül csak az erősebbik kártyagenerációval láttam értelmét méréseket futtatni a 2006-os évben, de ők is csak 9 játékot tudtak futtatni a 20-ból, és azt is a legtöbbször játszhatatlan sebességgel. Az erőviszonyok nem sokat változtak az előző évhez képest, a GeForce egyértelműen vezet a Radeon-hoz képest, a Kyro pedig teljesen használhatatlan volt már idén, hiszen mindössze 3 játékot volt képes elindítani, és ott sem nyújtott használható teljesítményt. Az idei évvel elbúcsúzunk ettől a kártyacsoporttól is, hiszen a továbbiakban nincs értelme velük méréseket futtatni.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!



