2008 - Évértékelő
Elérkeztünk a 2008-as év tesztjeinek végére, lássuk hát az évértékelőt! Ebben az évben mutatkozott be az erősebbik DX10-es kártyapáros, vagyis már négy GPU-generáció párharcát követhettük nyomon.
2008-ról összességében elmondható, hogy játékfelhozatalt tekintve átlagos szintet képvisel, vagyis nem születtek túl nagy számban kiemelkedő alkotások idén, de mégsem kellett vért izzadnom, hogy összeszedjek 20 db mérésre alkalmas játékot.
A tesztek eredményeinek összegzéséhez a következő képletet használtam: minden kártyánál kiszámoltam, hogy az adott tesztben, az adott páros által elért legjobb eredményhez képest hány %-ot teljesítettek, majd ezeket az eredményeket összeadtam. Összesen 2000 pontot lehetett gyűjteni, abban az esetben, ha valamelyik kártya az összes tesztben az élen végez.
Hirdetés
Tesla vs Terascale (3. iteráció)

Az erősebbik DX10-es páros esetében sem volt veszélyeztetve az NVIDIA elsősége, ám a HD 4890 közelebb tudott kerülni a GTX 285-höz, mint ami a korábbi típusok erősorrendjére volt jellemző. Természetesen, mivel az év csúcsmodelljei voltak, ezért nem okozott problémát ezeknek a kártyáknak a játékok maximális részletességgel való futtatása, és a legtöbbször WQHD felbontás is elérhető volt velük.
Tesla vs Terascale (2. iteráció)

A cikkben első alkalommal történt olyan, hogy egy kártya az adott év összes tesztjében az élen végzett, vagyis 2000 ponttal zárta az összesítést. A 9800 GTX számára nagy dicséret ez, ám a 3870 arányaiban mégis kicsit közelebb tudott kerülni hozzá az előző évben látotthoz képest, annak ellenére is, hogy idén is képes volt furcsa teljesítményanomáliákra, főleg élsimítás használata esetén.
Tesla vs Terascale (1. iteráció)
Szépen kezd kirajzolódni a tendencia, miszerint egyáltalán nem volt indokolatlan a cikk eredeti változatából kihagynom a 8800 GTX és a HD 2900 XT párosát, hiszen kevés kivételtől eltekintve szinte pontosan ugyanolyan teljesítményre képesek, mint a 2. iterációban kiadott költségcsökkentett testvéreik. Az, hogy kicsivel közelebb van egymáshoz a teljesítményük, leginkább annak köszönhető, hogy a 8800 GTX néhány tesztben jelentősen gyengébb a 9800 GTX-nél, ám a HD 2900 XT számai szinte pontosan másolják a HD 3870-éit. Ezidáig nem sok olyan alkalom volt tehát, ahol ezek a monstrumok profitálni tudnának a nagyobb mennyiségű, és magasabb sávszélességű fedélzeti memóriájukból.
Curie vs Ultra-Threaded SE

A DX9-es kártyák ebben az évben már kezdtek erősen háttérbe szorulni, és bár az erősebbik párossal még minden játék elindítható volt, de egyre nagyobb kompromisszumokra volt szükség a minőség terén az élvezhető sebesség eléréséhez. Az egyre nagyobb mértékben shaderekre alapozó renderelési módok miatt a 7900 GTX hátránya tovább növekedett az előző évhez viszonyítva.
Curie vs R400

Az SM3.0 gyorsításra nem képes Radeon egyre nagyobb hátrányba került idén, hiszen már több játék volt, ami nem indult el vele, mint ami igen. Ennek ellenére, amikor nagyritkán sikerült vele lefuttatni egy mérést, akkor ki tudta villantani a foga fehérjét. A 6800 GS-sel már több játék elindítására volt esélyünk, ám sok esetben már a legkisebb minőségi szinten, 720p-s felbontásban sem kaptunk élvezhető sebességet, vagyis ezek fölött a kártyák fölött 2008-ra már igencsak eljárt az idő.
Rankine vs R300

Ideje elbúcsúzni a legrégebbi DX9-es kártyagenerációtól ebben az évben, hiszen mindössze 7 játékot voltak képesek futtatni a 20-ból, és az esetek többségében ezekben sem tudtak játszható sebességet nyújtani. Természetesen a 9800 XT idén is a földbe döngölte az FX-et, de az összetettbeli különbség némileg csökkent közöttük az előző évhez képes, hiszen mindketten szenvedtek csak az idei játékokkal (és ami azt illeti, valószínűleg az AGP-s tesztrendszerem sem volt már megfelelő ennek az évnek a kihívásaihoz).
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!



