GPU-k mindörökké - Bővített kiadás

Ez a bővített újrakiadás lényegében két különálló cikk egybegyúrásával született és immár 30 évet fog át.

1998 játékai - I.

Blood II: The Chosen

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: GT Interactive
Fejlesztő: Monolith Productions
Engine: LithTech
Mérési módszer: 2

Hirdetés

A Blood sorozat második epizódja korához képest minőségi grafikát jelenít meg, így bár korabeli fogadtatása nem volt túl jó, de mindenképp helyet érdemel a cikkben.

Az idei kártyák csoportját a TNT vezeti, de előnye egészen minimális a Voodoo Banshee előtt. A harmadik helyen a Rage 128 fut be, de még a Savage 3D-vel is játszható sebességet kapunk 800x600-as felbontásban.

A gyengébbik kártyacsoporttal már korántsem ennyire jó a helyzet, hiszen csak a győztes Matrox G200 tud 30 FPS fölötti eredményt elérni. A dobogóra még az Intel i740 és a Riva 128 fért fel, egymással szinte megegyező eredményt elérve. A többi kártya már teljesen játszhatatlan sebességet ad, ráadásul a Permedia 2-vel hiányzó textúrák jelentkeztek.

Carmageddon II: Carpocalypse Now

Műfaj: Autós akció
Kiadó: Sales Curve Interactive
Fejlesztő: Stainless Games
Mérési módszer: 2

A féktelen brutalitásáról híres Carmageddon széria nagy kedvencem volt ekkoriban. Az első epizód még DOS alapú volt, és csak 3dfx kártyákat támogatott. Bármennyire is szerettem volna az NFS2-höz hasonlóan Glide wrapper segítségével betenni a cikkbe, sajnos sehogyan nem akart működni a dolog. A második rész viszont már D3D támogatással is rendelkezett, így egyértelmű volt, hogy szerepelni fog. Az elődhöz képest kevésbé sötét hangulatú, kissé rajzfilmszerű grafikája ellenére azért vérengzésből itt sem volt hiány, ráadásul emellé a kor színvonalához mérten kifejezetten igényes fizika, és törésmodell is társult, ami garancia volt arra, hogy számtalan órát töltsek el vele.

A játék sajnos nem engedi a felbontást 640x480-nál magasabbra állítani, és ilyen körülmények között nem igazán jelent kihívást az erősebbik kártyacsoport versenyzői számára. A sort a Banshee vezeti, mögötte kisebb meglepetésre a Savage 3D zárt másodikként, méghozzá egészen alacsony lemaradással. Az NVIDIA és az ATI kártyái szintén egymáshoz nagyon közeli eredményt értek el, de a vezető párossal szemben egy picivel nagyobb a hátrányuk.

A V-Sync limites kártyacsoport dobogósai belefutottak a mesterséges korlátba (ne feledjük: a Rage Pro-nál ez 30 FPS-nél jelentkezik). Az Intel i740 sokadjára mutat be rejtélyes belassulást, hiszen alig képes csak az utolsó helyeket rendre kibérelő Permedia 2 és Rush szintje fölött teljesíteni. A 3dfx versenyzőjének egyébként dedikált Glide mód is rendelkezésére állna, de az valamivel még ennél is lassabban futott.

Castrol Honda Superbike

Műfaj: Motorverseny
Kiadó: Midas Interactive Entertainment
Fejlesztő: Intense Simulations Entertainment
Mérési módszer: 2

Ez a többszörös szponzorelhelyezéssel megspékelt nevű alkotás egy viszonylag magas gépigényű és igényes motorverseny szimuláció volt, és az 1997-es Superbike bajnokságot jelenítette meg.

Az NVIDIA kártyáinak nem igazán fekszik ez a program, így a TNT csak utolsó helyen végez, igaz, az első kártyacsoport versenyzőinek eredményei között nincs nagy különbség, és csak a Banshee képes szemmel látható előnyre szert tenni.

Az NVIDIA vesszőfutása folytatódik a gyengébbik csoportban is, hiszen a Riva 128 a vert mezőnyben végez. Kiválóan szerepel viszont a Rage Pro, mely egészen a V-Sync limitig gyorsul, toronymagasan megnyerve ezzel a kategóriáját. A sokszor gyengélkedő Voodoo Rush is megérdemel ezúttal egy dicséretet, hiszen felfért a dobogó harmadik fokára a Matrox G200 mögé, de ezekkel a kártyákkal már nem kapunk jól játszható sebességet.

Forsaken

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Acclaim Entertainment
Fejlesztő: Probe Entertainment
Mérési módszer: 1

Ez a furcsa, és általam mindezidáig ismeretlen játék elsősorban beépített benchmark szolgáltatása miatt szerepel a cikkben.

A játék gépigénye nem túl magas, hiszen a legerősebb kártyák 100 FPS fölötti sebességet voltak képesek elérni. A TNT győzelme mellett leginkább a Savage 3D érdemel dicséretet, hiszen 64 bites memóriabusza ellenére is kiváló eredményt ért el.

A gyengébbik kártyacsoport első két helyezettjét a V-Sync limit hátráltatta, de mindegyik versenyzővel tökéletesen játszható sebességgel fut a program.

Half-Life

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Sierra Studios
Fejlesztő: Valve
Engine: GoldSrc
Mérési módszer: 1

A Half-Life sorozat első része technológiailag ugyan nem volt annyira kifinomult, mint egyes vetélytársai, de történetmesélés szempontjából új korszakot nyitott az FPS játékok között. A mostanra legendássá váló széria alapozta meg a mára már elsősorban csak a Steam platform bevételeiből élő Valve sikerét is.

A sort a TNT vezeti, de a Banshee lemaradása is egészen kis mértékű csak. A Rage 128 már szemmel látható hátrányt szed össze, a Savage 3D-vel pedig a gyenge sebesség mellé furcsán zöldes színű textúrák is jelentkeztek.

A játék kiválóan fut a gyengébbik kártyacsoport versenyzőivel is. Kisebb meglepetésre az Intel i740 végzett az élen, de a Matrox G200 és a Riva 128 is szorosan követi őt a dobogón. A Permedia 2 furcsán világos képet renderelt, így valamiféle effektek biztosan hiányoztak, de legalább a sebessége még a játszható kategóriába esik. Ugyanezt a Voodoo Rush már csak erős megszorítással mondhatja el magáról.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!