GPU-k mindörökké - Bővített kiadás

Ez a bővített újrakiadás lényegében két különálló cikk egybegyúrásával született és immár 30 évet fog át.

2024 játékai - III.

Horizon Forbidden West

Műfaj: Akció/szerepjáték
Kiadó: Sony Interactive Entertainment
Fejlesztő: Guerrilla Games
Engine: Decima
Mérési módszer: 2

Az idei év Playstation-eredetű játékainak sorát erősíti a Horizon széria második epizódja, melynek PC-s megjelenésére ezúttal 2 évet kellett várnia a nagyközönségnek.

A 7900 XTX kismértékű előnyén nem lepődünk meg a játék eredetét ismerve.

A 6950 XT is meg tudja verni a 3090-est ebben a játékban.

Közepesen szerepel az Intel kártyája, hiszen bár kikap a 3060 Ti-tól, de hátránya nem olyan nagy mértékű, mint amit már többször is láttunk ebben az évben.

Az 5700 XT és az RTX 2080 erősorrendje a megszokott képet mutatja.

A Radeon VII kikap a Titan Xp-től, de hátránya nem vészesen magas.

Ezúttal az RX 590 is a megszokottnál kisebb mértékben kap ki a GTX 1070-től.

A Fury-val a SM6.6 támogatás hiányára hivatkozva nem indult a játék. Úgy tűnik, ez a funkció az idei évben kezdett kritikus fontosságúvá válni.

Indiana Jones and The Great Circle

Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: Bethesda Softworks
Fejlesztő: MachineGames
Engine: Motor
Mérési módszer: 2

Ez az Indiana Jones-filmek világába kalauzoló alkotás leginkább avval írta be magát a játéktörténelembe, hogy elsőként igényelt Raytracing-támogatású GPU-t minimum követelményként, emiatt a régebbi típusokon nem futott. Emellett természetesen a grafikája is szemet gyönyörködtető volt, de ez az elvárás akkor is túlzónak és korainak tűnt sokak szemében.

A legerősebb kártyákkal szépen fut a játék 4K felbontáson, és a legmagasabb minőségi szinten. Masszív sugárkövetést használó címről lévén szó, a 4080 Super előnye nem meglepő.

A 6950 XT még jobban kikap a 3090-estől, mint modernebb testvére a 4080 Super-től.

A 8 GB-os kártyákon veszettül sír a játék az elégtelen VRAM mennyiség miatt, és ennél magasabb beállításokkal egyszerűen lefagy. Az Intel kártyájának hátránya a szokásos mértékben alakul.

Az 5700 XT-vel, valamint természetesen az összes ennél régebbi típussal nem indult el a játék a Raytracing támogatás hiányára hivatkozva. A 2080-ason viszont nagyon szépen fut magas részletesség mellett, csak a VRAM mennyisége mutatkozik korlátozó tényezőként, az előző csoporthoz hasonlóan.

Indika

Műfaj: Kaland
Kiadó: 11 Bit Studios
Fejlesztő: Odd Meter
Mérési módszer: 2

Ez a furcsa apácás játék egyfajta töltelékcímként került beválogatásra az idei évhez, de nem árt, ha szerepelnek a cikkben ilyen viszonylag ismeretlenebb alkotások is, mert színesítik az összképet.

A 4080 Super kis mértékű előnyével végződik a teszt, 4K felbontás és maximális részletesség mellett.

Az RTX 3090 hasonló arányban győzi le az RX 6950 XT-t, mint az előző párosnál volt megfigyelhető.

Ezúttal az Intel kártyája is csak kis mértékben kap ki a 3060 Ti-tól.

Az 5700 XT lemaradása viszont nagyobb a megszokottnál.

Jól szerepelt a Radeon VII, hiszen legyőzte a Titan Xp-t ebben a játékben.

A GTX 1070 és az RX 590 erősorrendje az átlagos képet mutatja.

A Fury kikap a GTX 980-tól, de ezúttal nem szed össze olyan borzalmasan nagy hátrányt, mint amilyet az utóbbi időben többször is láthattunk tőle.

Red Dead Redemption

Műfaj: Akció/kaland
Kiadó: Rockstar Games
Fejlesztő: Rockstar San Diego
Engine: RAGE
Mérési módszer: 2

Nem mertem volna fogadni rá, hogy a Rockstar Games legendás westernszériájának első epizódja valaha is megjelenik PC-re, de végül 15 évvel az eredeti debütálása után váratlanul mégis kiadták. Természetesen az eredetileg Playstation 3-ra és XBOX 360-ra fejlesztett alkotás grafikája mai szemmel igencsak elavult, de népszerűsége miatt mégsem volt kérdés, hogy szerepelnie kell a cikkben.

A leggyorsabb kártyákkal bőven 250 FPS fölötti eredményt kapunk maximális részletesség mellett 4K felbontáson (a játékban lévő 144 FPS-es limit egy patch segítségével inaktiválható). A 4080 Super kis mértékben megelőzi a 7900 XTX-et annak ellenére is, hogy nem hogy Raytracing-et nem alkalmaz a grafika, de még shadereket is csak alig-alig.

Érdekes, hogy a 3090-es nem verte meg jobban a 6950 XT-t ilyen körülmények között.

Az Intel architektúrájáról tudvalevő, hogy az elavult grafikai módokat nem igazán kedveli, és ez jól megmutatkozik az eredményen, hiszen drasztikus mértékű vereséget szenved a 3060 Ti-tól.

Az 5700 XT lemaradása a 2080 mögött átlagos mértékűnek mondható.

Érdekes a Radeon VII hatalmas hátránya ebben a játékban, de még vele is kiválóan játszható sebességet kapunk 4K felbontásban.

Az RX 590 jócskán kikap a GTX 1070-től, annak ellenére is, hogy a felbontást itt már WQHD-ra csökkentettem.

A Fury hátrányán az eddigi eredmények ismeretében nem lepődünk meg.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: GSC Game World
Fejlesztő: GSC Game World
Engine: Unreal Engine 5
Mérési módszer: 2

A csernobili atomkatasztrófa helyszínén játszódó Stalker széria hosszú idő után kapott folytatást ebben az évben. A többszöri halasztást az utolsó években az ukrajnai háború is indokolta, de végül minőségi munkát sikerült letenniük az asztalra a fejlesztőknek, így egy látványos és hangulatos alkotás lett a végeredmény.

4K felbontás és maximális részletesség mellett a legerősebb kártyák is éppen csak játszható sebességgel képesek futtatni a programot. Közülük kis előnnyel a 4080 Super bizonyult gyorsabbnak.

A 3090-es is megverte az RX 6950 XT-t, de ezekkel a kártyákkal már WQHD-ra kellett csökkentenem a felbontást a megfelelő sebesség érdekében.

Az Arc A770 lemaradása a szokásos mértékű a 3060 Ti mögött.

Az 5700 XT talán egy kicsivel közelebb tud kerülni a 2080-ashoz a megszokottnál.

A Radeon VII jócskán kikap a Titan Xp-től ebben a játékban.

Az RX 590 is jókora lemaradásban van a GTX 1070 mögött, ráadásul vele már alacsony részletességi szinten sem kapunk játszható sebességet.

Ahogy az idén már egyre inkább megszokott, a Fury-val nem indult el a program, de a GTX 980-nal még próbálkozhatunk minimális grafikai részletesség, és alacsony felbontás mellett.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!