GPU-k mindörökké - Bővített kiadás

Ez a bővített újrakiadás lényegében két különálló cikk egybegyúrásával született és immár 30 évet fog át.

2004 játékai - I.

Battlefield Vietnam

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Digital Illusions Canada
Mérési módszer: 2

Mind a mai napig kiemelkedő népszerűségnek örvend a Battlefield sorozat, melynek 2004-ben aktuális epizódja Vietnámba kalauzolja a játékost.

Ez a játék sajnos eléggé lekorlátozta a választható felbontásokat. Jól látható, hogy a tesztelt 1280x960-as felbontásnál jóval magasabbat is elbírnának a kártyák, de a Radeon előnye így is számottevő, vagyis nem futottunk processzorlimitbe.

A 9800 XT hatalmas fölénnyel veri az FX 5950 Ultra-t, ami előrevetíti a két versenyző közötti erőviszonyokat a jövőre nézve.

A DX8-as kártyák között a szokásos mértékű NVIDIA-fölény látható. A Parhelia teljesen szétesett képet jelenített meg.

A DX7-es kártyákkal már csak közepes grafikai minőségben reménykedhetünk. Az erősebbik párosból a GeForce bizonyult gyorsabbnak, míg a Kyro-val lefagyott a program.

A játék egyértelműen csak HW T&L támogatású kártyákkal indul el, bár ezt nem adja felhasználóbarát hibaüzenet formájában a tudtunkra. A kisebbik DX7-es kártyák között is a GeForce dominál, ráadásul előnye magasabb, mint nagyobb testvére esetén volt látható.

Hirdetés

Call of Duty: United Offensive

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Activision
Fejlesztő: Gray Matter Studios
Engine: id Tech 3
Mérési módszer: 3

A Battlefield mellett egy másik, manapság is futó FPS-sorozat a Call of Duty, melynek United Offensive alcímet viselő része ugyan csak egy kiegészítő volt az egy évvel korábban megjelent alapjátékhoz, népszerűsége miatt mégis egyértelműen szerepeltetni akartam a cikkben.

A játék csak hagyományos 4:3 vagy 5:4-es képarányt támogat, így ezeken a kártyákon az akkoriban elterjedt 1280x1024-es felbontásra esett a választásom. Ezúttal is a Radeon vezet, ám előnye nem olyan drasztikus, mint a Battlefield esetében volt látható.

A 9800 XT ezúttal nem túl magas fölénnyel veri meg az FX 5950 Ultra-t.

A GeForce 4 előnye hatalmas a Radeon 8500-zal szemben, de az ATI versenyzője még ennél is nagyobb különbséggel veri a Parelia-t.

A DX7-es kártyák között is hatalmas NVIDIA-fölény mutatkozik. A Kyro lemaradása ezúttal nem annyira drasztikus, legalábbis a Radeon-hoz viszonyítva, de bizonyos effekteket (például a napfény ragyogását) nem jelenített meg.

Közepes részletességi szint mellett a kisebbik DX7-es kártyapárral is játszható sebességet kapunk, és a Kyro is meglepően jól szerepelt ilyen körülmények között. A Voodoo 5 már nem volt képes megfelelő sebességet biztosítani, a Savage 2000 pedig nem futtatta a programot.

Codename Panzers - Phase One

Műfaj: Real-time stratégia
Kiadó: cdv Software Entertainment
Fejlesztő: StormRegion
Mérési módszer: 3

Ez a magyar fejlesztésű, második világháborús környezetben játszódó stratégiai játék szép grafikát vonultat fel, így a műfajt kedvelőknek akár manapság is érdemes lehet kipróbálni.

A vezetést ezúttal a GeForce szerezte meg, ám előnye nem túl drasztikus a Radeon-nal szemben. A játék mindkét kártyával szépen fut Full HD felbontásban, 4x-es élsimítás mellett, ami nagy szó volt akkoriban.

A 9800 XT ismét megveri a nagy FX-et, igaz, a különbség nem nagy mértékű kettejük között.

A Radeon 8500 ezúttal a megszokottnál kisebb mértékben kap ki a GeForce 4-től, de a Parhelia lemaradása hatalmas.

Kis mértékű NVIDIA-fölény látszik az erősebbik DX7-es páros viszonylatában. A Kyro-val ez a játék sem indult el.

A kisebbik DX7-es kártyák között az ATI versenyzője győzedelmeskedik, de az előnye elhanyagolható mértékű. A Voodoo 5 elindítja ugyan a játékot, de nem képes játszható sebességet produkálni a legalacsonyabb minőségi szinten sem.

Colin McRae Rally 2005

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Mérési módszer: 2

A legendás Colin McRae nevével fémjelzett utolsó hagyományos Rally szimulátor, amely még nem a később egyre arcade-osabb vonalat felvevő DiRT széria része volt, a 2005-ös WRC szezont feldolgozó (ám még 2004-ben megjelent) epizód volt.

A játék támogat widescreen felbontásokat, de a képarányt nem képes hozzáigazítani ezekhez, így a megjelenített kép vízszintesen szét lesz nyújtva. Ennek ellenére jól néz ki a grafika Full HD-ban, és mindkét kártyával játszható sebességet kapunk még 4x-es élsimítás mellett is.

Az FX ismét hatalmas verést kap a 9800 XT-től ebben a játékban, ami nem sok jót vetít előre a jövőre nézve a sharedintenzívebb programok alatti szereplését tekintve.

A GeForce 4 előnye a Radeon 8500 előtt kisebb a megszokottnál, a Parhelia viszont tetemes hátrányt szedett össze mindkettejükkel szemben. A program minimum DX8-as GPU-t igényel a működéshez, így az ennél régebbi kártyákkal nem indult el.

Deus Ex: Invisible War

Műfaj: Akció / szerepjáték
Kiadó: Eidos Interactive
Fejlesztő: Ion Storm
Engine: Unreal Engine 2
Mérési módszer: 3

Az egykor népszerű, ám mára már kissé feledésbe merült Deus Ex széria második epizódja az Invisible War alcímet kapta.

Viszonylag magas grafikai színvonalat képviselő játékról lévén szó, nem lepődünk meg azon, hogy 1280x1024-es felbontásban is épphogy csak játszható sebességet kapunk a tesztelt kártyákkal, igaz, 4x-es élsimítás mellett. A párharcot ezúttal is a Radeon nyeri, de előnye csak 10% a GeForce-hoz képest.

A 9800 XT nyeri ezt a tesztet is, de az FX lemaradása ezúttal nem túl nagy mértékű.

A DX8-as kártyák már a legalacsonyabb minőségi szinten sem képesek játszható sebességet produkálni. A GeForce 4 kerül ehhez a legközelebb, így a Ti 4200-nál erősebb változataival még lehetne esély, de a Radeon 8500, és főleg a Parhelia esetében nem érdemes próbálkozni ezzel a játékkal.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!