GPU-k mindörökké - Bővített kiadás

Ez a bővített újrakiadás lényegében két különálló cikk egybegyúrásával született és immár 30 évet fog át.

1996-1997 játékai - II.

Hellbender

Műfaj: Harci repülő szimulátor
Kiadó: Microsoft Studios
Fejlesztő: Terminal Reality
Mérési módszer: 2

A Microsoft játéka 1996-ból származik, vagyis a legelső D3D támogatású címek közé tartozik. Ennek megfelelően gépigénye nem túl magas, így a tesztben szereplő kártyákat nem állítja megoldhatatlan feladat elé.

Ismét egy grafikon, amin jól ki lehet elemezni a korabeli V-Sync megvalósítás viselkedését. Ugye az elméleti korlát a monitor frissítési gyakorisága, vagyis 75 FPS, amit jelen esetben egyik kártya sem ért el. Viszont ha a teljesítmény túl gyenge (talán valahol 40-45 FPS körül lenne), akkor az algoritmus úgy dönt, hogy inkább a frissítési frekvencia felére, vagyis 37,5 FPS-re szabályozza a sebességet. Ennek a jelenségnek az áldozata lett a Voodoo Rush, ami természetesen mindenképp az utolsó helyen végzett volna, de ennyire azért nem nagy lemaradással. A többi kártya viszont szépen kifuthatta magát. A Matrox G200 győzelmén, és a Riva 128 ezüstérmén már nem lepődünk meg, de az i740 gyengébb teljesítménye, és a Permedia ehhez képest jó eredménye azért szemet szúrhat.

Hexen II

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: id Software
Fejlesztő: Raven Software
Engine: id Tech 2
Mérési módszer: 1

Hirdetés

Ez a játék az első Quake epizód motorjára épül, és ennek megfelelően beépített benchmark funkcióval is szolgál. A Quake-hez hasonlóan idővel OpenGL támogatást is kapott, így minden adott volt ahhoz, hogy a cikkben szerepelhessen.

OpenGL alapú programról lévén szó, nem lepődünk meg a Riva 128 kiváló szereplésén, inkább a többi kártya gyengélkedése szúrhat szemet. A Matrox G200-zal csak fekete képernyő fogadott, míg a Permedia 2-vel textúra hiányok jelentkeztek. Nem volt kibékülve a program a Voodoo Rush-sal sem, hiszen elképesztően lassan futott vele. Ez a játék jó példa arra, hogy az OpenGL támogatása még igencsak gyerekcipőben járt ekkoriban, és a kevésbé ismert programokra a gyártók nem optimalizálták a drivereket.

International Rally Championship

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Europress
Fejlesztő: Magnetic Fields
Mérési módszer: 2

Ez a kezdetleges grafikájú rallis játék jó példa az olyan címekre, amit elsősorban még software-es rendereléshez terveztek, és a 3D gyorsítás támogatását valószínűleg csak utolsó pillanatban építették be. Ennek megfelelően a látványvilághoz a szokottnál kevesebbet adnak hozzá a kártyák, de a sebességen természetesen sokat javítanak.

Érdekes, hogy a V-Sync limitbe csak a három legerősebb kártya futott bele (ne feledjük: a Rage Pro-nál ez 30 FPS-nél, míg a többi típusnál 37,5 FPS-nél jelentkezik). A Rush és a Permedia 2 gyengesége még csak-csak érthető, de az Intel i740 szereplésére nincs mentség.

MDK

Műfaj: 3rd person shooter
Kiadó: Shiny Entertainment
Fejlesztő: Shiny Entertainment
Mérési módszer: 4

Korának ismert, és közkedvelt játéka volt ez a kissé furcsa grafikájú alkotás, mely kezdetleges 3D támogatással is rendelkezett.

A V-Sync limitek csatáját láthatjuk ezen a grafikonon. Érdekes, hogy az ATI és az NVIDIA kártyái ezúttal szerepet cseréltek, és a Rage Pro tudott egészen 75 FPS közeléig eljutni, míg a Riva 128 csak 60-ig. Az Intel i740 ennél is rosszabbul járt, hiszen neki a felezett tempóval kellett megelégedni, a Voodoo Rush pedig egyszerűen nem tudta játszható sebességgel futtatni a programot. Fontos megjegyezni, hogy a Matrox, az Intel és a 3dfx kártyával textúrahiányok is jelentkeztek.

Monster Truck Madness

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Microsoft
Fejlesztő: Terminal Reality
Engine: Photex
Mérési módszer: 2

Az Amerikában kiemelten népszerű Monster Truck kategóriát első ízben 1996-ban dolgozta fel a Microsoft. A grafika minősége nem volt kiemelkedő, de elsők között támogatta a játék a 3D gyorsítókat.

A sort ezúttal a Riva 128 vezeti, de a Matrox G200 szorosan ott lohol a nyomában. Az ATI versenyzője sem teljesített rosszul, és a dobogó alsó fokát szerezte meg. A Permedia 2 V-Sync limitbe futott, a Voodoo Rush számára pedig szégyenteli, hogy még ezt az alacsony gépigényű játékot sem képes élvezhető sebességgel futtatni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!