2005 játékai - III.
Need for Speed Most Wanted

Műfaj: Autóverseny
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: EA Canada
Engine: EAGL
Mérési módszer: 2
Gyerekkorom kedvence volt a Need for Speed sorozat, így mindig szomorúsággal tölt el, hogy hová jutott mára a széria. Az utolsó rész, ami még úgy-ahogy tetszett, a Most Wanted (ezen a néven az első) volt, melynek világos, barátságos őszi környezete igazi felüdülést jelentett az Underground epizódok nyomasztó sötétsége után.

A játék csak hagyományos 4:3-as felbontásokat támogat, ami 2005-ben már kissé elavult megoldás volt. Ennek ellenére a grafikára nem lehet panasz, és képes megizzasztani az erősebb kártyákat is. A két nagy DX9-es vas versenyét a GeForce vezeti.

A kisebb PCIE-s kártyák között fordul a sorrend: a Radeon vezet, míg a GeForce már kisebb felbontást kívánt volna még az itt használt 1280x1024-nél is.

A legrégebbi DX9-es típusokkal már csak közepes minőségi szintben reménykedhetünk. A 9800 XT ezúttal is látványosan megverte a nagy FX-et.

A DX8-as csoport küzdelmét a GeForce nyerte, de előnye nem túl nagy mértékű. A Parhelia teljesen szétesett, hibás grafikát renderelt.

A DX7-es kártyákkal már csak alacsony minőségi szinten kapunk játszható sebességet. A tesztet ezúttal a Radeon nyerte, közepesnek mondható előnnyel.

A gyengébbik DX7-es duó esetén nagyobb arányú a Radeon előnye a GeForce-hoz képest, mint az előző csoportban. A HW T&L-t nem támogató kártyákkal nem indult el a játék, de erről ezúttal sem kaptunk tájékoztatást.
Quake 4

Műfaj: First-person shooter
Kiadó: Activision
Fejlesztő: Raven Software
Engine: id Tech 4
Mérési módszer: 1
Hirdetés
A Quake sorozat negyedik epizódja a Doom 3 motorját használja, ennek megfelelően látványos és technikailag fejlett grafikát vonultat fel.

Akárcsak a Doom 3 esetében, itt is meg kell említeni, hogy az ATI kártyák drivere nem képes OpenGL támogatást nyújtani Windows 7 alatt. Emiatt, bár a sebességük szinte azonos, de a Radeon kártya képminősége nagyságrendekkel gyengébb volt az GeForce-énál.

Az X850 Pro-val már nem csak a látványvilág, hanem a sebesség is összeomlik az OpenGL támogatás hiánya miatt, így a 6800 GS köröket ver rá.

A 9800 XT XP-s drivere ezúttal sem riadt meg az OpenGL-től, így be is zsebelte a győzelmet, de előnye a megszokottnál kisebb.

Hatalmas fölénnyel veri a GeForce 4 a Radeon 8500-at, míg a Parhelia-val bizonyos funkciók támogatását hiányolta a program, de nem részletezte, hogy mik ezek.

A DX7-es kártyák közül csak az NVIDIA típusain hajlandó futni a játék, és a GeForce 2-vel még éppen játszható eredményt kapunk a legalacsonyabb minőségi szinten.
Sid Meier's Civilization IV

Műfaj: Stratégia
Kiadó: 2K
Fejlesztő: Firaxis Games
Engine: Gamebryo
Mérési módszer: 3
Az egyik leghíresebb körökre osztott stratégiai játék is helyet kapott a cikkben.

A legnagyobb DX9-es kártyák között a GeForce vezet, előnye 10% körüli. Természetesen grafikailag nem túl megterhelő játékról lévén szó, az elérhető legnagyobb felbontást és minőségi szintet választva sem lesznek teljesítményproblémáink ezekkel a vasakkal.

A kisebb PCIE-s kártyáknál fordul a helyzet, és a Radeon áll az élre, ám előnye nem számottevő. A grafika viszont szintén kimaxolható ezekkel a versenyzőkkel is, az általuk megjeleníthető legmagasabb felbontáson.

A 9800 XT jókora előnnyel vezet az FX 5950 Ultra előtt ebben a játékban.

A DX8-as csoport tesztjét a GeForce 4 nyeri, de ezúttal kiválóan szerepelt a Parhelia is, hiszen alig marad csak le az élmenőtől, a Radeon-t pedig jócskán meg is veri.

A DX7-es típusok között Radeon-dominancia figyelhető meg. A Kyro-val nem indult el a program.

A kisebbik DX7-es páros esetén is az ATI versenyzője győzedelmeskedik, de ezek a kártyák már a legalacsonyabb elérhető minőségi szinten sem képesek játszható sebességet adni, hiszen 1024x768-nál alacsonyabb felbontást nem támogat a játék. A HW T&L-t nem támogató típusokon nem indult el a program, de az eredményeket látva úgysem lettek volna képesek megfelelő eredményt elérni.
Sniper Elite

Műfaj: 3rd person shooter
Kiadó: MC2 France
Fejlesztő: Rebellion Developments
Mérési módszer: 2
A Sniper Elite sorozat későbbi részei beépített benchmarkjuk miatt többször is szerepeltek már a cikkeimben, de az első epizód még nem kapott ilyen funkciót.

A legnagyobb DX9-es kártyák között a GeForce vezet, nem túl magas előnnyel. A Full HD felbontás mellé 4x-es élsimítás is bekapcsolható volt, tökéletesen megfelelő sebesség mellett.

A kisebb PCIE-s kártyáknál fordul a sorrend, és a Radeon áll az élre. Ezeknek a kártyáknak már igazából sok volt ez a beállítás, az élsimítást ki kellett volna kapcsolni.

A 9800 XT előnye az átlagosnál talán valamivel alacsonyabb ebben a játékban.

A GeForce 4 nagy előnnyel vezet, de a második helyet ezúttal is a Parhelia szerzi meg a Radeon előtt.

A DX7-es típusok között a Radeon dominál, míg a Kyro-val nem indult el a játék.

A kisebbik DX7-es duó még éppen csak játszható sebeségre képes a legalacsonyabb minőségi szinten. Közülük ismét az ATI versenyzője szerzi meg a győzelmet, míg a csoport többi kártyájával nem indult a program.
Star Wars: Battlefront II

Műfaj: 3rd person shooter
Kiadó: LucasArts
Fejlesztő: Pandemic Studios
Engine: Zero
Mérési módszer: 3
Az előző évben már látott Battlefront játék folytatása.

Full HD felbontáson, 4x-es élsimítás mellett számottevő GeForce előny figyelhető meg ebben a játékban, az egy évvel korábbi kiadással ellentétben.

A GeForce előnye a kisebb PCIE-s kártyáknál is megmaradt, ám mértéke csökkent. Az élsimítást itt már ki kellett kapcsolni, de a Full HD felbontás továbbra is elérhető volt.

Az FX győzelmével zárul ez a teszt, amire az idei évben már nem túl gyakran akadt példa.

Érdekes, hogy a DX8-as típusok között a GeForce 4 csak egészen kis előnyre képes szert tenni, de mindegyik kártyán elég gyengén futott a játék közepes minőségi szinten.

Már sokadszorra látjuk idén a Radeon 7500 nagyfokú előnyét a GeForce 2 előtt, míg a Kyro 2-vel nem indult a program.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!



